Sivu 1/1

Bosch-ilmamassa-anturit, korjattu 2.8.2010

Lähetetty: 1.4.2009 16:50
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Korjattu ilmamassa-anturien Bosch- ja varaosanumeroissa havaitut virheet 2.8.2010.

Boschin moottorinohjausjärjestelmällä varustetuissa Ladoissa on käytössä kolmea erilaista ilmamassa-anturia. Ne eivät ole keskenään vaihtokelpoisia.

Vanhin tyyppi on
HFM5-4.7, Bosch-numero 0 280 218 004, Lada-numero 21083-1130010-01
vastaava MAPCO-anturi on 42080

Seuraava on
HFM5-4.7, Bosch-numero 0 280 218 037, Lada-numero 21083-1130010-10
vastaava MAPCO-anturi on 42081

Uusin on
HFM5-CL, Bosch-numero 0 280 218 116, Lada-numero 21083-1130003-20

Uusinta tyyppiä on asennettu lokakuusta 2004, sitä käytetään yhdessä moottorinohjaimen Bosch М7.9.7 kanssa.

Boschin numero on anturin rungossa alapuolella.

Kuva

Jos epäillään, että ilmamassa-anturi ei toimi oikein, on melkoisen helppoa tehdä kaksi perustarkastusta:

Liittimelle tulevat jännitteet (vast)

Ilmamassa-anturin johtosarjan puoleisesta liittimestä (kun liitin irti)
- nasta 2:ssa oltava käytännössä akkujännite (kun sytytysvirta on päällä)
- nasta 3, resistanssi maahan alle yksi Ω
- nasta 4, jännite 5 volttia (kun sytytysvirta on päällä)
- nasta 5, resistanssi maahan 4...6 kΩ (kun sytytysvirta pois päältä)

Nasta 1 on ilmamassa-anturin NTC-vastuksen (imuilman lämpötilatieto) liitin. Sen ja nastan 3 välinen resistanssi (mitattuna tietysti anturin puolelta) on seuraava:

10°C 3,6 kΩ
15°C 3,05 kΩ
20°C 2,42 kΩ
25°C 2,00 kΩ
30°C 1,66 kΩ

-20 °C:ssa resistanssi on noin 14 kΩ ja +50 °C:ssa noin 840 Ω.
Sallittu toleranssi noin +/- 5 %.

Nollavirtauksen mittaus

Nollavirtauksen mittaus tehdään liitin kiinni ja sytytysvirta kytkettynä.

Kun moottori ei käy, on nastassa 5 oltava 1 (+/- 0,02) voltin jännite. (Jos jotain muuta, on mahdollista, että anturiin on päässyt likaa, kuten vettä, öljyä tai pölyä.) HUOM! Jännitemittarin on syytä olla riittävän tarkka.

Jos nollavirtauksen jännite ei ole 0,98...1,02 volttia, on todennäköisin syy anturin likaantuminen, mikä johtaa virheelliseen ilmamassatietoon kaikissa moottorin käyntitilanteissa.

Johtimien värit

1, lämpötila, sininen
2, +12 V, vaaleanpunainen-musta
3, maa, musta
4, + 5 V, harmaa-valkoinen
5, signaalijännite, keltainen

Vanhimmissa Bosch 1.5.4 -ohjausyksiköllä varustetuissa autoissa ei tietääkseni ole johdinta nastassa 1.

Tarkistus oskilloskoopilla

Kun ilmamassa-anturin läpi kulkee ilmaa, muuttuu signaalijännite. Jännite on sitä suurempi, mitä suurempi massavirta on. Moottorista ilmansuodattimeen päin kulkeva virtaus antaa signaalijännitteen, joka on alle 1 voltti. Maksimivirtauksella jännite kasvaa noin 4,5 volttiin.

Esimerkki jännitteestä ilmamassan funktiona on tässä:

Kuva
Anturi on Bosch 0 280 212 037, pystyakselin yksikkö on voltti ja vaaka-akselin kg/h.


Kun tyhjäkäynnillä (800 r/min) käyvän moottorin kaasuläppä avataan äkillisesti, käyttäytyy signaalijännite seuraavien kuvien periaatteiden mukaisesti.


Uusi anturi:

Kuva

Jännite nousee hyvin nopeasti selvästi yli neljään volttiin. Samoin jännite tasaantuu tyhjäkäyntijännitteeksi pian.


Heikentynyt anturi:

Kuva

Heikentyneen anturin jännite nousee selvästi hitaammin. Jännitehuippu on alempi, tässä 4 V.


Toimintakelvoton anturi:

Kuva

Toimintakelvottoman anturin jännite nousee hitaasti ja jännitehuippu on alhainen, tässä noin 3 V.

***

Ilmamassa-anturi venäjäksi датчик массового расхода воздуха (ДМРВ), saksaksi Luftmassenmesser, englanniksi air mass meter.

Antureista saa paljon tietoja hakukonein. Hyvä hakusana on esimerkiksi HFM5.

"Nykyautoille ei voi mitään itse tehdä" on harhaluulo -terveisin

SvS