Ruiskuladojen latausjännite, täydennetty 1.11.11

LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT MITÄÄN TEKNISTÄ TAI KERHOON/FOORUMIIN LIITTYVÄÄ.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Ruiskuladojen latausjännite, täydennetty 1.11.11

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ruisku-Ladojen, siis 80 A:n generaattoreilla varustettujen, nimellislatausjännite on huhtikuuhun 2004 asti 14,0 V ja toukokuusta 2004 alkaen 14,75 V.

Jännite riippuu lataussäätimen lämpötilasta seuraavasti:

Kuva

Generaattorien tyyppinumerot ovat >04.04: 9402.3701 ja 05.04> 9402.3701-03

Muutoksen syynä on se, että nykyiset kalsium-akut vaativat täyteen latautuakseen noin 14,3...14,4 voltin jännitteen ns. kesälämpötiloissa. Vanhemman mallin laturi ei lataa kalsium-akkua koskaan täyteen. AvtoVAZ vaihtoi säätöjännitettä, kun kalsium-akut alkoivat olla Venäjälläkin enemmistönä.

Oheisella nettisivulla on kytkentä, jolla vanhemman generaattorin jännitettä voidaan nostaa kytkemällä jännitesäätimen kanssa sarjaan kaksi diodia, vaihtokytkimellä voidaan valita jännitetason nousu joko yhden tai kahden diodin kynnysjänniteen verran.

http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=143745

Kun diodi(t) kyketään sarjaan jännitesäätimen kanssa, säädin toimii ikään kuin generaattorijännite olisi kynnysjännitteen varran todellista alempi. Diodit voi asentaa joko säätimen "syöttö"- tai maapuolelle.

Yhden diodin kytkennän voi mielestäni jättää "kiinteäksi", siis ilman ohituskytkintä.

Kahden diodin kytkennän tekisin ilman muuta kolmiasentoisella kytkimellä.

Omassa 111:ssa on kahdella piidiodilla (kynnysjännite noin 0,6 V / diodi)toteutettu ratkaisu, jolloin nimellisjännitteeksi voi valita (noin) 14/14,5/15 volttia. Diodien virrankesto on oltava vähintään 5 A. Omani toteutin lattaliittimistä tasasuuntausyksikköä käyttäen. (Diodisilta MB 3510, ks. esim. http://www.partco.fi, à-hinta alle 3 euroa)

Normaaliajossa käytän keskimmäistä jännitetasoa, pitkillä taipaleilla kesäkuumalla alinta ja poikkeustapauksessa (akku tyhjähkö ja ladattava lyhytajossa) korkeinta tasoa.

Tässä vielä diodisillan MB 3510 kytkentä (säätimen maa diodisillan miinusnapaan, diodisillan plusnapa maahan ja toinen AC-liittimistä valintakytkimeen):

Kuva
(kuva lisätty 1.11.2011)

****************************************************************************

Ja tässä kaksi variaatiota kytkimettömästä yhden diodin systeemistä


Kuva

Kuva



***

Uudemman mallin säädin

Huhtikuusta 2004 ovat sekä säädin että generaattori muuttuneet. Uutta säädintä ei voi suoraan asentaa vanhaan laturiin, tosin modifiointi on helppo tehdä.

Laturi 9402.3701-03 eroaa vanhasta siten että 1) siinä ei enää ole kenttävirtadiodeja ja 2) staattorin yhden vaihekäämin päähän on lisätty lattaliitin, eli laturissa on ns. W-ulosotto. Mahdollisesti on muitakin eroja, asennusmitat ovat samat, samoin nimellisvirta 80 A.

Säädin on mitoiltaan sama kuin vanhakin. Säädin kytketään liittimiin B ja W sekä kiinnitysruuvien kautta B-:een. Säädin alkaa toimittaa virtaa roottoriin vasta, kun roottorinopeus nousee noin 1500 r/min:een, joten laturi ei aiheuta kovin suurta käynnistysvastusta. Säätimen teknologia on kotoisin Motorolalta.

Uudella laturilla varustettujen autojen mittaristossa ei enää tietenkään ole sitä noin 50…100 ohmin vastusta latausvalon (sekä laturi-latausvalojohtimen) ja maan välissä.

Uuden säätimen voi siten mainiosti asentaa vanhaan laturiin pienin muutoksin, suurimmat muutostyöt ovat em. vastuksen poistaminen mittaristosta (sivuleikkurihomma, ei tarvitse juottaa tms.) sekä W-liitoksen teko.

Uuden säätimen kuva ja kytkentä näkyvät täältä

http://www.vtn.com.ua/en/7931.html#sch

Ladan alkuperäisen, uudemman mallin säätimen numero on 7931.3702И4, millä numerolla Venäjältä ja sen hallitsemilta alueilta löytynee osa lähes joka varaosakaupasta.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!