Takavetoisen 5v laatikon kunnostus ja vian haku

LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT MITÄÄN TEKNISTÄ TAI KERHOON/FOORUMIIN LIITTYVÄÄ.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Takavetoisen 5v laatikon kunnostus ja vian haku

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Takavetoisen 5v laatikon kunnostus ja vian haku - KIRJOITTANUT LARSSI21074 -

Yleinen tyyli vaihdelaatikon hajotessa on ostaa ehjä tilalle. Viisaampaa on kunnostaa entinen ellei kyseessä ole monivaivainen tapaus. Etenkin laakeriviat on helppo ja halpa korjata. Tässä neuvoja 5v-laatikon (soveltuvat hyvin pitkälti myös 4v laatikkoon) korjausta suunnittelevalle. Purku ja kasausohjeita löytyy netistä joten en niitä tähän kirjoittele. Tässä on lähinnä ohjeita vianhakuun ja osien hankintaan. Alla oleva on vain karkeaan vianhakuun mutta paikallistaa vian monesti oikein. Yleensä hammaspyörien vauriot ovat harvinaisia ja ylimääräiset äänet kuuluvat laakereista tai synkroista.

Ladan vaihdelaatikko ei ole kovin tarkka käytetystä öljystä mutta itse suosittelen ehdottomasti täyssynteettistä GL-4 luokan öljyä. Se on talvellakin notkeaa mutta ei liian liukasta niinkuin GL-5 luokan öljyt. GL-5 luokan öljyä kannattaa välttää koska ladan vanhanaikainen synkronoiti toimi kunnolla sillä ja lyhentää sen ikää..

Vianhaku äänien ja oireiden perusteella:

Vaihteet menevät päälle rusahduksen säestämänä => Synkronoiti kulunut. Yleensä riittää kyseisen vaihteen punametallisen synkrorenkaan uusiminen.

Vaihteet menevät päälle rusahduksen kanssa mutta eivät kestä päällä => Synkronoiti kulunut ja vaihteiden lukitushampaat kuluneet pilalle. Tässä vaiheessa joutuu yleensä uusimaan synkronrenkaan sekä kyseisen rusahtelevan vaihteen osat.

Vaihteisto kohisee vapaalla, paikallaan, kytkin ylhäällä => Vaihteistossa on laakerivika. Laakerivika ja äänen lähde on yleensä kytkin ja pääakselin välisessä neulalaakerissa. Muita vaihtoehtoja on kytkinakselin etulaakeri ja sivuakselin laakerit. Jos ääni häviää ajettaessa 4. vaihteella on vika juuri tuossa neulalaakerissa.

Vaihteisto kohisee kytkin pohjassa mutta ei kytkin ylhäällä => Todennäköisesti vika on kytkimen painelaakerissa tai vauhtipyörän silmälaakerissa. Jos kohina alkaa heti kun kytkintä painaa kevyesti, on vika todennäköisesti painelaakerissa. Vauhtipyörän silmälaakerin vika kuuluu vasta siinä vaiheessa kun kytkin irrottaa.

Vaihteisto kohisee kaikilla vaihteilla ajettaessa => kuuluu asiaan. Jos kohina on tavallista poikkeavan voimakasta on vika yleensä kardaanin ristinivelissä tai vaihteiston pääakselin laakereissa (mikäli kohina ei kuulu muissa edellä mainituissa tapauksissa).

Osien erittelyä:

Alla näkyy kuvaus osasta, sen varaosanumero ja venäläinen tyyppi suluissa, mahdollinen standardityyppi lihavoitu. Tuo venäläinen merkintä on hyödyllinen jos osia ostaa idästä tai etelästä. Siellä eivät tunne noita yleensä varaosanumeron perusteella.
Stefojen koot eivät muistaakseni samat kuin alkuperäisen mutta nuo käyvät tilalle ja niitä löytyy, ovat standardikokoja.
Synkrot (renkaat) ovat samat kaikilla vaihteilla ja samat kuin 4v-laatikossa.

Etupään (kykinakselin) stefa: 2101-1701043 (mitat 28 x 47 x 7)
Takapään stefa: 2101-1701210 (mitat 32 x 56 x 10)

Pää-/kytkinakseli
Kytkinakselin laakeri: 2107-1701033 (Б-507056 ЄЧ) SKF 6306 NR
Kytkin/pääakselin neulalaakeri: 2101-1701108-01
Pääakselin keskilaakeri: 2107-1701190 (Б-50306 ЄЧ)
Pääakselin takalaakeri: 2107-1701073 (Б-927 SK 306Ч) Huom! sama kuin sivuakselin keskilaakeri!

Sivuakseli
Sivuakselin etummainen laakeri: 2101-1701068 (Б-15670 4) Huom! 2-rivinen kuulalaakeri!
Sivuakselin keskilaakeri: 2107-1701073 (Б-927 SK 306Ч) Huom! sama kuin pääakselin takalaakeri!
Sivuakselin (jatkeen) takalaakeri: 2108-1701031 (42205)

Lähes kaikki laakerit ovat sellaisia kokoja ettei niitä löydy "suomalaisesta laakerikaupasta". Mikäli joku löytää virheitä tiedoista niin korjaillaan ja täydennellään.. Perustuvat ulkomuistista kirjoittamiseen.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva