TALOUDELLINEN AJO

LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT MITÄÄN TEKNISTÄ TAI KERHOON/FOORUMIIN LIITTYVÄÄ.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

TALOUDELLINEN AJO

Viesti Kirjoittaja pressa »

Taloudellisen autoilun periaatteita
Atte ”THI-900” Hietalahti

Kaikki tässä tekstissä esitetyt toimenpiteet teet omalla vastuullasi. Kirjoittaja EI vastaa mahdollisesti syntyvistä vahingoista :!:

Nykyisillä polttoaineen hinnoilla varmasti monia kiinnostaa miten oman kulkuneuvon saisi kulkemaan ripeästi, mutta mahdollisimman halvalla paikasta toiseen.

Tässäkin asiassa kannattaa kuitenkin pitää järki kädessä ja miettiä mikä todella on omien tarpeiden mukaista. Kannattaa muistaa, että vähiten auto kuluttaa silloin kun sillä ei ajeta ollenkaan.

:idea: Perusasioita auton kunnossapidosta:

:arrow: Rengaspaineet tulisi säätää suositusten mukaisiksi. Yleensä rengasvalmistaja ilmoittaa hieman korkeammat painearvot kuin autonvalmistaja. Käytä mieluummin rengasvalmistajan arvoja, koska näillä arvoilla rengas toimii varmasti siten, kuin se on suunniteltu toimivan. Alipaineisilla renkailla ajo lisää kulutusta ja kuluttaa renkaita aivan turhaan. Takavetoladassa 2 baria / rengas on lähellä totuutta. Isolla kuormalla painetta tulee hieman nostaa.

:arrow: Ota ylimääräinen kuorma pois. Kaikki ylimääräinen kuljetettava roju autossa lisää kulutusta, erityisesti kaupunkiajossa. Kuorma ei niinkään vaikuta tasaista nopeutta ajettaessa, mutta vaihtelevalla nopeudella ajettaessa sillä on suurikin merkitys. Myös turha suksiboksin käyttö ja peräkärryn vetäminen ovat polttoaineen tuhlausta.

:arrow: Varmista, että moottori toimii kuten se on suunniteltukin toimivan. Vaihda suodattimet (erityisesti imuilman puhdistussuodatin) vähintään niin usein kuin ne huolto-ohjelman mukaan suunniteltu vaihdettavaksi. Myös sytytystulpilla elinikä on rajallinen. Moottoriöljy pitäisi vaihtaa normaalia öljyä (ei longlife) viimeistään 15tkm:n ajon jälkeen. Tarkista myös että sytytys on kohdallaan.

:arrow: Laahaavat jarrut lisäävät kulutusta. Varmista, että auto rullaa hyvin. Koettamalla kädellä jokaista vannetta ajon jälkeen voit todeta, laahaavatko jarrut. Jos jokin vanne on lämmin/kuuma, jarrut laahaavat.

:arrow: Käytä moottorinlämmitintä aina kun lämpötila on alle 5 plusastetta.

:arrow: Tarkista, että pakoputki ei ole karstainen. Jos epäilet em. ongelmaa aja suurilla kierroksilla (moottorin sallimalla käyntialueella kuitenkin) jonkin matkaa, niin tukokset poistuvat. Esimerkiksi 1700i mallisessa takavetoladassa pakoputki katalysaattorilta eteenpäin on jo tehtaalta lähtiessään ollut hieman liian ohut, joten radikaalina toimenpiteenä voi pakoputken loppuosan vaikka vaihtaa paremmin hengittävään malliin. Tämä lisää taloudellisuutta ja moottorin teho tulee paremmin esiin.

:arrow: Osta ”kovat” ja kapeat renkaat. Esimerksi Good Year GT3 ja nokian NRT2 ovat hyväksi todettuja pihistelyrenkaita.

:) Perusasioita ajamisesta:

:arrow: Ennakoi mitä liikenteessä tapahtuu. Pidä riittävä väli edellä ajavaan, niin ajosi on turvallisempaa taloudellisempaa.

:arrow: Käytä moottorijarrutusta (sekä kaasutin että ruiskuautot) kun pysäytät auton. Säästät sekä polttoainetta että jarruja.

:arrow: Kiihdytä ripeästi, mutta älä ylikierrätä moottoria. Bensiiniautolla 3,5krpm ja dieselautolla 2krpm on rajakierrosluku jolla kannattaa vaihtaa. Ykkösvaihteella kakkoselle vaihdetaan heti kun auto liikkuu. Bensiiniautolla käytetään noin 40 % kaasua ja dieselillä noin 80 % kaasua, jotta saadaan taloudellisin lopputulos.

:arrow: Opettele lähtemään liikkeelle tyhjäkäynnillä ja kaasuta vasta sitten kun kytkin on kokonaan ylhäällä.

:arrow: Käytä aina suurinta vaihdetta jolla auto kulkee mukisematta. Muista kuitenkin, että isointa vaihdetta ei ole terveellistä käyttää yleensä kuin vasta valmistajan suosittelemasta nopeudesta ylöspäin. Esimerkiksi takavetoladassa 5 vaihdetta ei kannata kytkeä ennen kuin mittari näyttää 80km/h.

:arrow: Pidä auto mäessä paikallaan jarrulla, ei kytkintä luistattamalla. Näin kytkin ei kulu turhaan ja polttoainetta säästyy.

8) Edistyneempää taloudellista ajoa:

:arrow: Jarruta vasta kun on pakko. Kaikki jarruissa lämmöksi hukattu vauhti on tuhlausta. Isolla turvavälillä tämä on helppoa.

:arrow: Pyri aina tasamaalla pitämään tasaisin nopeus. Nopeuden vaihtelut lisäävät kulutusta.

:arrow: Kun joudut pysähtymään liikennevaloihin tms. paikkaan, rullaa niin pitkälle kuin mahdollista. Jos sinun ei tarvitse pysäyttää autoasi, voitat aina hieman. Stop-merkillä tulee AINA pysähtyä niin, että auto seisoo paikallaan. Tässä kohden EI voi säästää.

:arrow: Pudota huippunopeutta. Aja vain niin nopeasti kuin on tarve, nopeuden kasvaessa kulutus kasvaa lähes eksponentiaalisesti.

:arrow: Ohita siten, että sinun ei tarvitse vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Ota tarpeeksi etäisyyttä edellä ajavaasi ja ohita sulavasti. Mitä pienemmällä nopeudella pääset ohitettavastasi ohi, sitä taloudellisemmin ohitat.

:arrow: Käytä ilmastointia vain silloin kun on pakko. Jäähdytä auto nopeasti ja säädä sitten lämpötila sellaiseksi kuin haluat.

:twisted: Äärimmäistä taloudellisuutta:

:arrow: Aja hieman hiljempaa kuin liikenne normaalisti ajaa. Silloin joudut ohittamaan harvemmin ja kulutus putoaa. Myös huippunopeuden pudotus pudottaa kulutusta. Päästä kuitenkin muu liikenne ohi jouhevasti. Tien tukkona EI saa olla! Tätä ei kannata kokeilla ruuhka-aikana, mutta esim. yöllä ajettaessa näin on helppo toimia.

:arrow: Moottoritiellä älä aja lujempaa kuin 100 km/h. Lähes jokaisessa bensa-autossa kulutus 100km:ä kohti nousee vähintään 2l / 100km kun vauhti nousee 100 km/h:ta 120 km/h:n. Diesel-autossa nousu ei ole ihan näin raju.

:arrow: Rullaa mäet, joissa vauhti kasvaa, vapaalla. Saat ilmaista energiaa. Ota mäen jälkeen moottorilla ”vastaan” vähän ennen haluamaasi ajonopeutta, jotta sinun ei tarvitse kiihdyttää uudelleen. Kun ajat hieman alle rajoitusnopeutta mäen päällä, ei ylinopeudestakaan ole vaaraa.

:arrow: Jos joudut pysähtymään pitkäksi aikaa, sammuta auto. ÄLÄ tee tätä auton liikkuessa, koska jarrutehostin ja ohjaustehostin toimivat moottorin avustamina!

:arrow: Käytä ainoastaan niitä sähkölaitteita, joita on pakko käyttää.

:arrow: Ylämäkeen ajettaessa anna vauhdin hieman pudota sen sijaan että runttaat kylmästi lisää kaasua. Ota alamäessä vauhti takaisin.

:arrow: Älä kiihdytä ylämäkeen, häviät matka-ajassasi vain sekunteja, jos kiihdytät vasta mäen jälkeen.

:arrow: Laita renkaisiisi hieman ylipainetta (+0,4bar), niin ne rullaavat kevyemmin. Muista kuitenkin että ylipaineella ajettaessa rengas kuluu keskeltä nopeammin kuin reunoilta.

:arrow: Aja isojen autojen perässä, koska siellä olet aina imussa. Se vähentää kulutusta selvästi.

:arrow: Käytä vakionopeussäädintä tasamaalla, siellä se on poikkeuksetta ihmisjalkaa etevämpi. Mäkisellä alueella kaasuta jalalla.

:arrow: Moottorijarrutuksessa vaihda pienemmille vaihteille kovemman jarrutusvoiman saamiseksi. Muista kuitenkin, että kytkin kuluu tässä, joten toimi harkiten.

:arrow: Jos mahdollista, valitse ajopäiväksi kostea päivä, hieman kostella ajoradalla on pienempi kitka kuin kuivalla ajopinnalla.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: TALOUDELLINEN AJO

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Ja lisää pihistystä:

:arrow: Laita moottoriin SAE 0W-30 tai 0W-20 -viskositeettiluokan öljy; se vähentää jonkinverran kitkahäviöitä.

:arrow: Laita voimansiirtoon SAE 70W-XX tai 75W-XX viskositeettiluokan öljy; se vähentää kitkahäviöita erityisesti talvella.

:arrow: Jos käytössäsi on monta autoa, valitse ensisijaisesti vähiten kuluttava tai se, joka on valmiiksi lämmin.

:arrow: Jos asioit monessa paikassa, suunnittele reitti siten, että ensimmäiseen pysähdykseen on pisin matka. Pyri minimoimaan kylmäkäynnistysten luku.

:arrow: Autossa sähkö tuotetaan kalliisti, huonolla kokonaishyötysuhteella (suuruusluokka 10...20 %). Vältä sähkön käyttöä: puhdista takalasi kaapimella, käytä puhallinta mahdollisimman alhaisella nopeudella ja kopista lumi jalkineistasi ulos, kun nouset autoon. Asenna autoosi huomiovalot, mieluiten led-valot tai 6-wattisin halogeenipolttimoin varustetut. Huom: takavalojen ei enää tarvitse palaa yhdessä huomiovalojen kanssa. Käytä akkulaturia kylmänä vuodenaikana, jos mahdollista.

Nyrkkisääntö: 100 W sähköteho vastaa 0,2 litran lisäkulutusta 100 kilometrillä.

:arrow: Jos autossa on ilmastointi, käytä sitä mahdollisimman vähän. Pysäköi auto varjoon, jos sää on kuuma.

:arrow: Roiskeläppien poistaminen alentaa ilmanvastusta.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: TALOUDELLINEN AJO

Viesti Kirjoittaja Stefa »

:twisted:

:arrow: Älä aja urissa, vaan urien vieressä sileämmällä asfaltilla. Rengas rullaa kevyemmin ja kuluukin vähemmän.
:arrow: Roikkuesssasi rekan/kuorma-auton perässä, aja mahdollisimman lähellä. Ilmanvastus pienenee oleellisesti.
:arrow: Älä hiljennä risteyksiin liikaa. Reilusti kantaten ja siten kiihdyttämistä välttäen kulutus pienenee.
:arrow: Madalla autoa. Pienempi otsapinta-ala tarkoittaa pienempää ilmanvastusta.

:twisted: :twisted:

:arrow: Säädä moottori taloudellisuutta silmälläpitäen.
:arrow: Poista kaikki ylimääräiset varusteet ja kevennä autoa. Takalasit plekseiksi, ylimääräiset penkit pois, varapyötä pois, akku pienemmäksi ja kevyemmäksi jne.
:arrow: Teippaa kaikki korin saumat. Konepellin ja ovien urat lisäävät ilmanvastusta. Samoin keulan reiät kannattaa tukkia ja muodot siloitella. Toki jäähdyttimelle kannattaa jättää hieman ilmankulkua.
:arrow: Vaihda vesipumppu sähköiseen termostaattiohjattuun. Mekaanista flektiä ei toivottavasti enää kellään ole. Selvitä moottorin taloudellisin käyntilämpötila.
:arrow: Avaa moottori. Suurempi puristussuhde tarkoittaa parempaa hyötysuhdetta. Myös seoksenmuodostusta kannattaa samalla parantaa. Hennommat venttiilijouset, näin venttiilikoneisto pyörii kevyemmin. Korvaa mahdollinen laturin kiilahihna hammashihnalla tai ketjulla.
:arrow: Lue Ecorun säännöt, tee mitä siellä on kielletty ja keksi itse lisää.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin