Lattasulakerasian kytkennöistä

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Lattasulakerasian kytkennöistä

Viesti Kirjoittaja degen »

Ostinpa tohon omaan axtec-combiin tommosen lattasulakeboksin. Kyseinen boksi on numeroltaan 37.469.025 - 97, ja lisäksi siinä on numero 402.3722.
Alkuperäinen oli 37.003.987 - 79, toinen numero oli 153.3722. Tästä uudesta lattasulakeboksista puuttuivat konehuoneen puolelta liittimet Ш7/7 ja Ш11/3.
Tuo Ш11/3 on G-222 -laturin omaavissa ladoissa laturin herätevirran liitin. Niinpä lada ei lataa, jos tällainen uusi boksi kytketään suoraan ilman muutoksia autoon. Itselläni on ladassa G-224 -laturi, joten lataamattomuus ei ollut minun päänsärkyni. Itselläni tuo Ш11/3 oli alunperinkin tyhjä, eikä siihen tullut mitään johtoa.

Ш7/7 on puolestaan auton alkuperäisissä johdotuksissa flektin anturille menevän valkomustan johdon liitin. Lattasulakerasiassa oli uutena flektin releen paikalla hyppyliitin navasta 30 napaan 87, joten flekti kävisi koko ajan virrat päällä. Lisäksi rasian kytkennät ovat erilaiset tämän kyseisen flektin releen osalta. Itse flektin virtaliittimet ovat samoilla paikoilla kuin alkuperäisesti, mutta releen ohjaus on eri liittimiin kytketty.
Omassa koslassani vaivasi siis tuuletuksen puute, kun en kehtaa huudattaa propellia koko aikaa.

Flektin releessä virta kulkee navasta 85 napaan 86. Tuohon 86:een on yhteydessä alkuperäisessä sulakerasiassa liitin Ш7/7, josta siis lähtee johto lämpöanturille. Uudessa lattasulakerasiassa tuo flektin releen napa 86 on sen sijaan yhteydessä liittimeen Ш7/6.
Napa 85 puolestaan yhdistyy alkuperäisessä boksissa auton sisäpuolella liittimeen Ш4/1. Tähän tulee virtalukolta jännite liittimestä 15/1 virta päällä.
Jälleen uudessa lattasulakeboksissa tuo napa 85 ei olekaan kytketty Ш4/1:een, vaan konehuoneessa liittimeen Ш8/7, johon ei tule alkuperäisessä johdotuksessa mitään liitintä, kuten ei myöskään liittimeen Ш7/6.
Niinpä ilman sitä hyppylankaa flekti ei toimisi missään tilanteessa uudella lattasulakerasialla.
Muiden laitteiden kytkennät ovatkin sitten alkuperäisen mukaiset lattasulakerasiassa.

No, pitäähän se tuuletin saada toimimaan. Kävi ilmi, että itselläni roikkui täysin vapaana oranssi latausreleen johto, G-224 -laturisysteemissä kun ei ole mitään latausrelettä. Tämä oranssi johto tuli liittimestä Ш11/4. Tähän liittimeen tulee virtojen ollessa päällä jännite. Niinpä yhdistin tuon latausreleen johdon uuden lattasulakerasian liittimeen Ш8/7. Näin saadaan tuohon flektin releen napaan 85 jännite. Lisäksi vaihdoin sulakerasialta flektin anturille lähtevän johdon paikkaa liittimestä Ш7/7 liittimeen Ш7/6, johon siis oli yhteydessä flektin releen napa 86. Nyt onkin sitten järjestetty flektin anturille asti jännite. Rele paikalleen, ja anturista piuhat yhteen: potkuri pyörii. Eli toimii niin kuin pitää.
Joku oli korjannut aikaisemmin flektin niin, että akulta oli suoraan otettu virtaa anturille, ja siitä suoraan flektin moottorille. Ei hyvä.
Tämä ohje pätee siis G-224 -laturilla varustettuihin takavetoihin.

Tuota ohjetta voinee soveltaa myös G-222 -laturilla varustettuihin takavetoihin, sen kuin vaan haaroittaa tuon latausreleen johdon ja vetää toisen haaran flektin releelle. Edellyttäen että nuo mainitsemani liittimet ovat vapaana.
Niissä on myös tuo latausongelma, mutta siihen en perehtynyt kun ei tarvinnut.
Jos siis hyppysiinne tulee tuollainen 402.3722 numerolla varustettu rasia, niin suosittelen tarkistamaan kyseiset mainitsemani seikat.

Toivottavasti tästä selostuksesta on jollekulle hyötyä.
Tässä vielä linkki sulakerasian liitinten graafiselle esitykselle (suomenkielinen google-käännös ):

http://translate.googleusercontent.com/ ... WKqg8-9CrA
Viimeksi muokannut degen, 23.5.2015 16:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
naco
Lada kerhon jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 28.11.2008 4:26
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Lattasulakerasian kytkennöistä

Viesti Kirjoittaja naco »

G222 larurilla varustettuun autoon tarkoitettu, yksinkertainen muutosohje löytyy tuolta, käyttöohjeet välilehdeltä. -> http://www.mansemotors.fi/sulakerasia-2 ... ulakkeilla
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lattasulakerasian kytkennöistä

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kuva

Ja tuon numeroinen lattasulakerasia mistä ei puutu pohjasta yhtään liitintä pelaa virheettömästi G222-laturin ja alkuperäisen flektin kanssa yhteen. Ei tarvitse tehdä mitään muutoksia.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Lattasulakerasian kytkennöistä

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuon mansemotorsin sulakerasiaan löysin kytkiksen niin laitetaas se tänne esille.

Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: Lattasulakerasian kytkennöistä

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

-91 2105 sai tuollaisen aikanaan ja ainoa muutos mitä piti tehdä, oli vaihtaa töötin polariteetti, eli se karva mikä töötistä meni plussalle piti kytkeä maihin. Originaalissa ei ollut töötin relettä vaan oikosulkupala käämikontaktilta kärkikontaktille (rele siis ohitettu), ja uudessa oli. Tietysti olisi voinut laittaa tuon oikosulkupalan uuteenkin, mutta parempi laittaa rele väliin. Muuten kaapelointi 1:1
kommari2105
Viestit: 246
Liittynyt: 10.2.2008 1:43
Paikkakunta: pohjois-karjala
Viesti:

Re: Lattasulakerasian kytkennöistä

Viesti Kirjoittaja kommari2105 »

Ladanautti kirjoitti:-91 2105 sai tuollaisen aikanaan ja ainoa muutos mitä piti tehdä, oli vaihtaa töötin polariteetti, eli se karva mikä töötistä meni plussalle piti kytkeä maihin. Originaalissa ei ollut töötin relettä vaan oikosulkupala käämikontaktilta kärkikontaktille (rele siis ohitettu), ja uudessa oli. Tietysti olisi voinut laittaa tuon oikosulkupalan uuteenkin, mutta parempi laittaa rele väliin. Muuten kaapelointi 1:1

Niin korjaan että laturi kyllä pelas mutta ei flekti eikä puhaltajan moottori...
Nappis projekti -85. Honda Accord Tourer Käyttis. Kesälada 2107 1700i -94 / Ex-Ladat 2105 2kpl/ 2010 / 2000 luku, 2101-81 1kpl Fiat 127 -81 / -84 Fiat 128 1100cc -78 Fiat 128 -77 special laho

Minun ei tarvitse imagoa kohentaa siksi ajan ladalla.
kuljukka
Viestit: 7
Liittynyt: 1.4.2022 8:51

Re: Lattasulakerasian kytkennöistä

Viesti Kirjoittaja kuljukka »

Asensin kyseisen 37.469.025 - 97 sulakeboksin -89 malliseen 2104 1500 kaasutin koneiseen jossa 2107 koetaulu sähköflekti ym. Auto käynnistyy mutta mittaristoon ei syty mitään lataus ei toimi.
Flektin johdotuksiin asti en edes syventynyt kun tämä pitäs ensin saada korjattua.
Ohjeiden mukaan ainoastaan lataus ja flekti voi tarvita muutoksia
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Lattasulakerasian kytkennöistä

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

riippuu mallista 2105-3722010-22 lienee lähimpänä sopivaa vanhoihin, kytkennöissä ei kai muuten mitään eroa, mutta jos on 2101/2106 äänimerkillä niin sitten jätetään äänimerkin rele pois ja korvataan yhdyskiskolla, jos on sähköflekti niin pitää olla rele sulakerasiasssa. uusista yleensä puuttuu lampunpyyhkimen rele, että niitä ei saa toimimaan. Lataukseen ei pitäisi sulakerasian vaikuttaa
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin