Wartburg

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Warre-Team
Viestit: 54
Liittynyt: 21.4.2010 0:25

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Warre-Team »

Kuva

Motor -lehden koeajo vuodelta 1967: http://www.warreteam.com/Motor_1967.htm
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Muistankohan väärin, mutta minun Warressa eivät etupenkin selkänojat kaatuneet kuten tuon jutun kuvassa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
ff8728
Viestit: 1890
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Minulla muistaakseni oli warre jossa selkänojat kaatui, olisko ollut de luxe mallia..
warre 353w sedan,
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

Juurikin näin, Standard -mallissa selkänoja ei kippaa kuten DeLuxe -mallissa. Lisäksi taisi olla myös mittariston, ratin yms. suhteen pieniä eroja, kunnes muovikeulan myötä(?) nuo DeLuxe -varusteet tuli ihan vakiovarusteeksi ja varsinainen Deluxe hävisi valikoimasta.
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Löysin tällaisen kirjan verkkokaupasta. Tällainen kirja pitää varmaankin löytyä jokaisen Wartburg harrastajan hansikaslokerosta??

Juha Järvinen: Muotoiltu ideologia, "Automuotoilu poliittisen järjestelmän välineenä DDR:ssä 1949–1990", ISBN: 978-952-60-4776-8 v.2012

"Kirja tarkastelee miten marxilais-leniniläisen aatemaailman pohjalta toimineen DDR:n valtakoneiston ohjaava rooli toteutui henkilöautomuotoilun lopputuloksissa. Keskipisteessä on Wartburg 353-auto, jonka muotoilua Juha Järvinen on analysoinut muotoilun tutkimuksessa aiemmin hyödyntämättä jääneen itäsaksalaisen arkistoaineiston avulla".


http://www.taik.fi/kirjakauppa/product_ ... cts_id=259
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tuossa on tästä väitöstutkimukseen perustuvasta kirjasta kerrottu vähän enemmän:

http://www.aalto.fi/fi/current/news/vie ... 12-12-002/

"Wartburg ei ollut pelkästään henkilöauto, se oli mobiili, sosialistinen elämyskone. Sen oli määrä liikuttaa kansalaisia uusissa, sosialistisen elämäntavan ympärille rakennetuissa ympäristöissä, jotka olivat välivaihe siirryttäessä kohti kirkkaampaa, kommunistista tulevaisuutta."

8)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Warre-Team
Viestit: 54
Liittynyt: 21.4.2010 0:25

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Warre-Team »

Tässä viestiketjussa on HS:n juttu väitöskirjasta (sivun keskivaiheilla):

http://www.warreteam.com/forum/viewtopi ... =6&t=10035
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Haiskahtaa hieman halpaanmenolta tai halvalla panemiselta tuo muotoilujuttu.

Warren muotoilun takana on ilmiselvästi kaksi seikkaa:
- käytännöllisyys, siis suuri sisätila ulkomittoihin verrattuna
- valmistusystävällinen ja peltiä säästävä muotoilu, yksinkertaiset koripeltipuristimet, joiden muottien käyttöikä suuri

Itä-Saksassa vallitsi muuten krooninen teräspula, mistä syystä peltiä oli pihittävä (siksi Trabikin oli "pahvia").

Itä-Saksassa kehitettiin erään lajin taiteeksi kaksoiskieli, jossa aivan muista syistä tehdyt päätökset tms. selitettiin milloin työkansan, teknikoiden, insinöörien ja politrukkien aikaansaannoksiksi, milloin SED:n nerouden hedelmiksi ja milloin Neuvostoliiton isoveliopetuksiksi. Nyt on taidettu lukea liikaa näitä bolsuloruja.

viel Erfolg

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Sdelano puhuu asiaa. En minäkään uskonut tuota yliampuvaa tarinaa kun olen kuullut yhtä ja toista DDR:stä.

Niin, heidän tuotteissa näkyy nimenomaan yksinkertaisuus ja materiaalien säästäminen, kuten tuossa minun voileipägrillissä. Ruuvitkin on korvattu alumiininiiteillä.

Vastaväitteljä olisi kai voinut vähän kovistella Järvistä hänen tulkinnoistaan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itselle kiinnitti huomiota tuo tohtori Järvisen väite Hesarin jutussa, että DDR:n sosialistinen talousjärjestelmä lisäsi ihmisten luovuutta. Kyllähän se varmasti lisäsi nk. "köyhien patenttien" luovuutta materiaalin puutteessa ym., mutta eri asia lisäsikö se luovuutta teollisten autojen suunnittelussa, kehittämisessä yms.? Ja onhan niitä yksinkertaisella designilla autoja tehty muuallakin.

Esim. hiljattain edesmennyt Werner Lang -Trabantin luoja (auto, jota hän ei olisi halunnut edes suunnitella) oli loppuun asti katkera, että DDR tukahdutti hänen luovuutensa vielä Trabantin kehittämisessäkin.

http://www.bild.de/regional/chemnitz/sa ... .bild.html

Huomionarvoinen myös Wartburg-autojen tuotannon jakaantuminen.

Vuonna 1975 Wartburg-autojen kokonaistuotanto 54050 kpl jakaantui seuraavasti: 34250 vientiin, 8941 väestölle, 7300 Genexille (valuuttakauppa) 556 sijoituksen harjoittamiseen? ja 3003 valtion elimille. Eli vain n. kuudennes tuotannosta meni väestölle.

Auton hinta 17000-21000 markkaa, joten uuden Warren jonotukseen oli mahdollisuus hyvätuloisilla sosialismin rakentajilla


http://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_D ... ehrsmittel
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Moin!

Olin aikanaan, jo ennen muurin murtumista, jonkin verran tekemisissä itäsaksalaisten kanssa, mm. Itä-Saksan lähetystön kauppapoliittisen osaston, ulkomaankauppayhtiö Transportmaschinen Export-Importin sekä itäsaksalaisten ajoneuvonvalmistajien ja niiden alihankkijoiden kanssa. Melkoisesti tuli luetuksi myös itäsaksalaista ajoneuvoalan lehdistöä ja kirjallisuutta.

Tapa oli, että julkisissa esiintymisissä ja julkaisuissa jokseenkin jokainen uutuus uudesta mopon kaasuttimesta alkaen julistettiin tehdyksi ”sosialistisen kilpailun” ansiosta, kommunistipuolueen juuri alkavan puoluekokouksen kunniaksi tai muusta sen kaltaisesta syystä.

En ikinä tavannut yhtä ainutta saksalaista, joka olisi näitä loruja todesta ottanut, saati kahden kesken niistä puhunut. Heitä hävetti moinen touhu.
Sen sijaan lukemattomat suomalaiset ottivat kyseiset kirjoitukset täydestä nimellisarvostaan ja ylikin.

En ole taiteen tohtori Juha Järvisen väitöskirjaa nähnytkään, mutta jos Järvinen ei ole ymmärtänyt kaikkialla itäblokissa vallinnutta kielenkäyttöä ja sen pakkotaustaa, voin vain valittaa.

Sinällään itäsaksalaisessa suunnittelussa oli paljon hyviä puolia, tuotteiden käyttöarvon ja –iän, helpon huollettavuuden korostaminen jne, mikä johti siihen, että monet tuotteet olivat laadullisesti erinomaisia.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Helposti käy kai niin, että jos historiaa kirjoittaa vain yhdestä näkökulmasta, niin aikakausi saattaa yksipuolistua ja historia vääristyä. Asioita pitäisi osata katsoa monesta eri näkökulmasta ja sitten koota niistä jokin näkökanta.

Aika hassulta kuulostaa että joku ulkomaalainen kirjoittaa Itä-Saksan asioista ja tilanteesta koskaan käymättä edes koko valtiossa? Onkohan hän edes haastatellut ketään Itä-Saksalaista?

Kohta Neuvostoliittokin muistetaan "työläisten paratiisina", jossa kaikilla oli hyvä olla, ja lihaa, elintarvikkeita ja appelssiineja oli riittävästi kaikille. :?:
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Kannataisi varmaankin ensin lukea väitöskirja ja arvostella sitä vasta sen jälkeen..
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Ei taida maksaa vaivaa. Onhan noi tiivistelmät jo luettu.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Moin!

Linkissä eräs esimerkki lehtijutusta, joka alkaa poliittisella uskontunnustuksella, mistä sitten päästään varsinaiseen asiaan.

http://www.die-besten.de/wartburg/tests ... spo974.htm

Kyse on Illustrierter Motorsport-lehden numerosta 9/74, siis ajalta, jolloin "DDR" täytti 25 vuotta.

Wartburg 353W:n (W = Weiterentwicklung, edelleenkehitetty) esittely alkaa:

In allen Betrieben der DDR wetteifern die
Werktätigen aus Anlaß des bevorste-
henden Jahrestages unserer Republik um hö-
here Leistungen in der Produktion, so auch
im VEB Automobilwerk Eisenach. Neben zahl-
reichen internen Maßnahmen zu höherer Pro-
duktivität haben die Eisenacher Automobil-
bauer eine Reihe von Verbesserungen am
Wartburg 353 vorgesehen, die sie nun zur
Leipziger Herbstmesse gleichermaßen als
eines ihrer Geburtstagsgeschenke der Öffent-
lichkeit vorstellten.


Suomeksi jotakuinkin:

Kaikissa Itä-Saksan yrityksissä työkansa kilvoittelee yhä kohoavasta tuotannosta tasavaltamme tulossa olevan vuosipäivän vuoksi, niin myös kansanomassa Eisenachin Automobiiliverstaassa. Lukuisten tuottavuutta parantavien toimien lisäksi ovat Eisenachin autonrakentajat tehneet Wartburg 353:een joukon parannuksia, jotka julkistetaan Leipzigin syysmessuilla syntymäpäivälahjana tasavallallemme .

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin