Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Olisin kiinnostunut ostamaan halvan Nivan n vuoden kuluttua, kun jään eläkkeelle. Mihin teknisesti pitäisi kiinnittää huomiota ja mistä ostaa- Suomesta, Venäjältä, Baltiasta, vai Saksasta? Neuvoistanne olisin kiitollinen!
Samalla tulisi myyntiin MB ML 2,7 cdi vm 2004, jolla kilometrejä nyt n 370000km. Auto on jokapäiväisessä työajossa
Samalla tulisi myyntiin MB ML 2,7 cdi vm 2004, jolla kilometrejä nyt n 370000km. Auto on jokapäiväisessä työajossa
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Halpa on halb. uuden osto suomesta on paras ratkaisu: http://www.lada-auto.fi/etusivu/mallisto/4x4-bronto/
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Niin halpa on niin suhteellista, ML Mersun hintaluokassa jopa uusi Niva on halpa, itselle alle 1000 euroa olisi halpa, mutta sillä ei yleensä saa kuin ihan loppuun ruoskitun ruosteisen raadon.
omasta mielestä 1700i vuosilta 1994-1999 on paras, luotettavampi GM ruisku (yksipiste) kuin uudempien Bosch (monipiste), joskin osien saanti vaikeampaa, ajoneuvovero menee painon mukaan joka on selvästi halvempi kuin päästöjen mukaan 2001 uudemmissa, monipistruiskumalleissa myös hydraulinostajat jotka tuntuuvat hajoilevan 100 tkm kohdalla, että jos niitä ei ole vielä korjattu niin remontti on edessä. 2010 lähtien on ollut laadukkaampia, kun 2008 syksyllä hydraulinostajat vaihdettiin uudenmallisiin ja 2010 lähtien tullun monia parannuksia alustaan, etuperänkiinnitykseen, äänettömämpiin kardaaneihin yms. Tälle vuodelle tuli vielä paljo uutta, paremmat istuimet ja lämmityslaite
Suomessa on tota GM ruiskua myyty vain 26 kpl vuonna 1996 ja niistäkin osa jo poistunut liikenteestä, hinnat 2000 eurosta ylöspäin, Bosch mallia myytiin 2007-2009 muutamia satoja ja niitä on kyllä kohtuullisesti saatavilla, hinnat jotain 5000 eurosta ylöspäin, uudempia on tuotu yksittäisiä autoja 2016 lähtien onko jotain 4 kpl Urban malleja ja sitten pari 5-ovista mallia, käytettynä saatavuus aika niukkaa, hinnat yli 10000 euroa
omasta mielestä 1700i vuosilta 1994-1999 on paras, luotettavampi GM ruisku (yksipiste) kuin uudempien Bosch (monipiste), joskin osien saanti vaikeampaa, ajoneuvovero menee painon mukaan joka on selvästi halvempi kuin päästöjen mukaan 2001 uudemmissa, monipistruiskumalleissa myös hydraulinostajat jotka tuntuuvat hajoilevan 100 tkm kohdalla, että jos niitä ei ole vielä korjattu niin remontti on edessä. 2010 lähtien on ollut laadukkaampia, kun 2008 syksyllä hydraulinostajat vaihdettiin uudenmallisiin ja 2010 lähtien tullun monia parannuksia alustaan, etuperänkiinnitykseen, äänettömämpiin kardaaneihin yms. Tälle vuodelle tuli vielä paljo uutta, paremmat istuimet ja lämmityslaite
Suomessa on tota GM ruiskua myyty vain 26 kpl vuonna 1996 ja niistäkin osa jo poistunut liikenteestä, hinnat 2000 eurosta ylöspäin, Bosch mallia myytiin 2007-2009 muutamia satoja ja niitä on kyllä kohtuullisesti saatavilla, hinnat jotain 5000 eurosta ylöspäin, uudempia on tuotu yksittäisiä autoja 2016 lähtien onko jotain 4 kpl Urban malleja ja sitten pari 5-ovista mallia, käytettynä saatavuus aika niukkaa, hinnat yli 10000 euroa
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
tuonnista vielä, venäjältä ei saa euro-hyväksyttyjä autoja, balttiassa ei uudempia taida enää paljon olla, haluaavat ennemmin ajaa länsiautoilla vaikka vähän huonommillakin, Saksassa on kokoajan myyty uusia, siellä voisi olla valinnan varaa eri vuosimalleista ja ovat ainaki eu-hyväksyttyjä autoja, sitten tietty että ostaa suomesta ihan uuden www.lada-auto.fi
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Hei Kiitos erittäin jäsennellystävastauksesta. Ymmärsinkö oikein, että 1994-1997 1.7 I olisi paras näistä ns hallissahan autoista?
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Ennakkosyöttö tekee temppuja! Halpissarjan autoista
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Se on osittain vähän makuasiakin, jotkut on ehdottomasti ruiskumalleja vastaan, että kaasutinversio on parempi, näissähän on sitten jo eroa varustelussakin mm. penkit, takaluukun koko, nämä 90-luvun 1700 ruiskumallit on siis mukavampia ja käytännöllisempiä, mutta muovisempia kuin vanhat 1600 kaasutin mallit.
Ruiskussa monia pelottaa se, että niitä ei voi säätää, kun joku osa hajoo on se vaihdettava uuteen, vanhoissa kaasutinmoottoreissa voi aina kikkailla jotain ja tietty mitä vanhempi, sen vapaammat on päästömääräykset. Molemmissa alkaa olla osien saatavuus kuitenkin vaikeampaa, kuin 2000 lukuisissa.
oma valinta oli 1996 vuoden 1700i, eikä ole ollut valittamista, vuoden aikana kaikki viat ovat olleet lähinnä aiemmista korjauksista johtuneita, muutoin ajo on ollut varsin mukavaa ja kulutus on siinä 10 litraa sadalla
Ruiskussa monia pelottaa se, että niitä ei voi säätää, kun joku osa hajoo on se vaihdettava uuteen, vanhoissa kaasutinmoottoreissa voi aina kikkailla jotain ja tietty mitä vanhempi, sen vapaammat on päästömääräykset. Molemmissa alkaa olla osien saatavuus kuitenkin vaikeampaa, kuin 2000 lukuisissa.
oma valinta oli 1996 vuoden 1700i, eikä ole ollut valittamista, vuoden aikana kaikki viat ovat olleet lähinnä aiemmista korjauksista johtuneita, muutoin ajo on ollut varsin mukavaa ja kulutus on siinä 10 litraa sadalla
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Kiitos vastauksesta! Saksassa 2008-2010 mallien hinnat pyörivät 2-3009 paikkeilla+ tietenkin verot. Mitä mieltä olette jo ikäluokista?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
tosta ikäluokasta ostaisin lähinnä auton joka on varustettu uudemmilla hydraulinostajilla, valmistus syksyn 2008 jälkeen, ulkopuolelta sen tunnisti parhaiten kanteen menevien hydrauliputkien väristä, mutta kun en koskaan muista miten ne meni ja jos löytyy jo 2010 tossa hintaluokassa modernisoitua versiota, jonka tunnistaa parhaiten etuvilkkuparkkien muotoilusta auton kulman mukaisesti, niin semmoinen voisi itseä innostaa.
Eihän ne vanhat hydrauliikatkaan mikään mahdoton, mutta se lienee hyvä näkyä hinnassa, jos niitä ei ole vielä korjattu ja auto alkaa olla lähemmäs 100 tkm ajettu, monet on laittanut perinteisiä säädettäviä venttiilejä tilalle ja ei pitäisi olla mahdotonta vaihtaa kansi uudempaan.
Eihän ne vanhat hydrauliikatkaan mikään mahdoton, mutta se lienee hyvä näkyä hinnassa, jos niitä ei ole vielä korjattu ja auto alkaa olla lähemmäs 100 tkm ajettu, monet on laittanut perinteisiä säädettäviä venttiilejä tilalle ja ei pitäisi olla mahdotonta vaihtaa kansi uudempaan.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Mitä Jussi sanot tästä?
https://www.nettiauto.com/lada/niva/11597069
Onkohan tämä niitä Saksan markkinoiden malleja, johon sikäläinen maahantuoja on asentanut ilmeisesti Mersun dieselin, vai lieneekö jonkun harrastelijan rakennelma?
https://www.nettiauto.com/lada/niva/11597069
Onkohan tämä niitä Saksan markkinoiden malleja, johon sikäläinen maahantuoja on asentanut ilmeisesti Mersun dieselin, vai lieneekö jonkun harrastelijan rakennelma?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Tehdas taisi tehdä Peugeotin diisselillä jonnekkin päin maailmaa. On ollu muitakin myynnissä mm. Norjassa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
JohnDoe kirjoitti: ↑25.9.2020 12:16 Mitä Jussi sanot tästä?
https://www.nettiauto.com/lada/niva/11597069
Onkohan tämä niitä Saksan markkinoiden malleja, johon sikäläinen maahantuoja on asentanut ilmeisesti Mersun dieselin, vai lieneekö jonkun harrastelijan rakennelma?
Kyllä tämän täytyy olla niitä tehtaan dieselmalleja (21215) peugeotin XUD9 diesel moottorilla, jopa alkuperäinen mallimerkintä näkyy takaluukussa olevan. Suomeen dieseliä ei tuotu, mutta trafin tietojen mukaan parikin 1,9 dieseliä olisi Suomessa liikennekäytössä. Autohan on tätä hyvää aikakautta ja XUD koneita on kovasti kehuttu muiden merkkien yhteyksissä, olishan tuossa myös harvinaisuus lisää, mikä näkyy kyllä hinnassakin.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Ja itse olen vihdoin päässyt tilanteeseen, että vaimo näyttää vihreää valoa Nivan hankinnalle. Aina on aiemmin ollut jokin syy sitä vastaan.... Eli jatkoa tähän keskusteluun.
Lada-auto.fi on ilmeisesti kuollut ja kuopattu, eli toistaiseksi uutta Nivaa ei ole Suomeen tulossa. Oulussa olisi ollut Saksasta uitettu malli vuodelta 2018, mutta näemmä tehnyt kauppansa, kun poistunut Nettiautosta. Lisäksi hintaa aika paljon liikaa, ilmeisesti ilastointia, ABS-jarruja yms. tuossa ei ollut, vaikka olikin Urban. Mikkelissä tulee käytiä muutenkin joululomalla, joten ajatuksena käydä katsomassa näitä:
https://www.nettiauto.com/lada/niva/11517489
https://www.nettiauto.com/lada/niva/11650788
Hintaa molemmissa mielestäni liikaa. Jussi tässä jo kirjoittelikin 2007 vuosimallin ongelmista. Olisi tosin hienompi väri ja myös sumuvalot, vinssi, kattotelineet, vetokoukku ja helmamuovitkin. Mittarissa maltilliset 65 000 km.... Mutta hinta... Mikä olisi oikeasti käypäinen hinta tällaiselle? Ja mitä erityisesti tarkasteltavia (ja tinkimisessä valtteina toimivia asioita) tämän verran ajetussa olisi?
Sitten tuo Jussin varmempana ratkaisuna mainostama GM-Ruiskulla varustettu vuosimalli 1996. Ikää autolla on jo 24 vuotta ja kuvasta päätellen pintaruostevaurioita ainakin takaluukussa. Ajetttu jopa 199 000 km. Paljonko tällä moottorilla yleensä huoletta ajaa? Pitää tunnustautua nyt laiskaksi ja sanoa, etten ole niin Nivaan perehtynyt. Moottorihan on takavetoisen peruja, onko ketjulla vai jakohihnalla? Takavetoisen kone käsittääkseni vaatii vähän tiuhempaa huoltua kuin etuvetoisten... Venttiilien säätöä on ja jakoketjun kiristelyä aika ajoin ja oliko muutakin... Ja mikähän olisi oikea hinta mitä tietojen perusteella tällaisesta kannattaisi maksaa?
Lada-auto.fi on ilmeisesti kuollut ja kuopattu, eli toistaiseksi uutta Nivaa ei ole Suomeen tulossa. Oulussa olisi ollut Saksasta uitettu malli vuodelta 2018, mutta näemmä tehnyt kauppansa, kun poistunut Nettiautosta. Lisäksi hintaa aika paljon liikaa, ilmeisesti ilastointia, ABS-jarruja yms. tuossa ei ollut, vaikka olikin Urban. Mikkelissä tulee käytiä muutenkin joululomalla, joten ajatuksena käydä katsomassa näitä:
https://www.nettiauto.com/lada/niva/11517489
https://www.nettiauto.com/lada/niva/11650788
Hintaa molemmissa mielestäni liikaa. Jussi tässä jo kirjoittelikin 2007 vuosimallin ongelmista. Olisi tosin hienompi väri ja myös sumuvalot, vinssi, kattotelineet, vetokoukku ja helmamuovitkin. Mittarissa maltilliset 65 000 km.... Mutta hinta... Mikä olisi oikeasti käypäinen hinta tällaiselle? Ja mitä erityisesti tarkasteltavia (ja tinkimisessä valtteina toimivia asioita) tämän verran ajetussa olisi?
Sitten tuo Jussin varmempana ratkaisuna mainostama GM-Ruiskulla varustettu vuosimalli 1996. Ikää autolla on jo 24 vuotta ja kuvasta päätellen pintaruostevaurioita ainakin takaluukussa. Ajetttu jopa 199 000 km. Paljonko tällä moottorilla yleensä huoletta ajaa? Pitää tunnustautua nyt laiskaksi ja sanoa, etten ole niin Nivaan perehtynyt. Moottorihan on takavetoisen peruja, onko ketjulla vai jakohihnalla? Takavetoisen kone käsittääkseni vaatii vähän tiuhempaa huoltua kuin etuvetoisten... Venttiilien säätöä on ja jakoketjun kiristelyä aika ajoin ja oliko muutakin... Ja mikähän olisi oikea hinta mitä tietojen perusteella tällaisesta kannattaisi maksaa?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Niin ja tärkeä juttu... Onko GM-ruiskuisissa ohjaustehostajaa lainkaan, vai tuliko vasta samaan aikaan kuin Boschin ruisku?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Mistä Niva ja mihin tulisi kiinnittää huomiota?
Nivan moottori on sama mikä takavetoisissa eli nivoissa käytetään ketju versiota. Jos ensimmäiset omistajat ovat ajaneet huoletonta ajoa niin se lyhentää auton ikää, siis huoleton ajoa on usein huoltamatonta. Auton hinta on aina se mitä siitä joku maksaa, myyjä pyytää korkeaa hintaa ja jos kiinnostusta on niin ollaan oikealla alueella. Mikäli kiinnostusta ei ole ollenkaan niin hinta on ehkä liian korkea. Itse ostaisin uudemman enkä etsisi mitään gm ruiskua vaikka niistä jotain yksilöitä hyvänä pidetään. Tai ovathan jäljellä olevat kaasutinversiotkin hyviä kun ovat tähän päivään kestäneet. Kaikki riippuu siitä paljonko pystyt ja viitsit autolle itse tehdä. Uudempaan saa varaosia ja hyvillä öljyillä ne nostajat pelaa, ei siis niillä vanhoilla paksuilla öljyillä mitä normaaliin takavetoiseen suositellaan.
Laita auto konepelti auki kylmänä käyntiin ja kuuntele, jos kuuluu pienikin naputus niin silloin voi nostajissa olla jotain sanomista, siitä merkintä kauppakirjaan. Ja sitten korjaus ammattitaitoisessa paikassa jos sitä tarvitaan.
Laita auto konepelti auki kylmänä käyntiin ja kuuntele, jos kuuluu pienikin naputus niin silloin voi nostajissa olla jotain sanomista, siitä merkintä kauppakirjaan. Ja sitten korjaus ammattitaitoisessa paikassa jos sitä tarvitaan.