Itäosien tuontiyritys

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
80Kaitsu
Viestit: 16
Liittynyt: 4.11.2017 20:12

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja 80Kaitsu »

Kiitoksia tsemppauksesta Nacolle. Toimintaani aloittaessa minulle huomautettiin tietojen päivittämisen pitkästä rekisteröintiajasta, joka pahimmillaan voi viedä muutaman viikon.

Suomihan ei tällä hetkellä valtion tasolla silittele varsinkaan pienyrittäjiä silkkihanskoin, mutta sehän pitää yrittäjän vain hyväksyä.

Yritykseni nimeä joudun miettimään tarkasti jotta oikea kohderyhmä osaa firman yhdistää oikeaan palveluun. Aputoiminimet joudutaan todennäköisesti ottamaan käyttöön.

Tullimenettelyjä harjoittelin muutaman hetken palkkatöissäni aiemmin, joten niissä ei ollut ensimmäisellä kerralla ongelmaa kun tullauksen suoritin.

Kuluttajansuojalaki velvoittaa antamaan tietynpituisen takuun, olet selvästi perillä asioista. Tämän takia noita Kiinan poikien ihmeitä ei Suomeen kannata tuoda. Muistaakseni siihenkin oli joku poikkeus, eräs suurempi varaosakauppias internetissä myi lasinpesurin pumppua saatesanoinaan "laadunvaihtelun takia ei minkäänlaista takuuta." Eli poikkeuksiakin näihin sääntöihin ilmeisesti on.

Seison myymieni tuotteiden ja tuomieni ajoneuvojen takana. Siitä annan sanani.

- Kai Nordberg
045 351 0500
Viimeksi muokannut 80Kaitsu, 11.3.2019 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuo nimi on tärkeä juttu firmalle. Se kun luo mielikuvia asiakkaille.

Mulla olisi yksi ehdotus firmasi nimeksi sen paremmin tuntematta toimintaasi. Ota nimeksi vanha perinteinen nimi. "Haka-auto". Se oli vanha BMW ja Wartburgien maahantuoja. Tuo nimi lienee vapaana.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
80Kaitsu
Viestit: 16
Liittynyt: 4.11.2017 20:12

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja 80Kaitsu »

Joku tuollainenkaan nimi ei ole poissuljettu, paitsi PRH:n nimipalvelussa käy ilmi, että joku käyttää jo Haka-Autoa aputoiminimenään. Täytyy vielä pitää mietintämyssyä päässä:/
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Haka-Auto-osa.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

80Kaitsu kirjoitti:Aivan, unohdin mainita että suurin osa listatuista osista oli alkuperäislaatuisia tai alkuperäisiä.

Kiinalaista ostan vain pakon sanelemana tai asiakkaan pyynnöstä. Kiina- osat ei tunnu kestävän ainakaan käyttöautossa puolta vuotta, tämän huomasin vaihtelevista takuuajoista joita osille on myönnetty, joissain osissa ei takuuta ole ollenkaan tai sitten on kolmen vuoden takuu.
Kantapään kautta opeteltu vinkki... Älä edes pyynnöstä, see vaikka ostaessa kuinka luvataan asia ymmärtää unohtuu todella nopeasti.
Ed mainitusta syystä en kasaa mitään asiakaan omilla osilla, en tee hommaa puoli villaisesti vaan tehdään kunnolla tai sitten joku muu tekee. Voi äkkinäisestä kuulostaa yli mieliseltä asenteelta, mutta vuodet vain opetaneet. Se "kasaa vain" unohtuu justiisa siinä kohin kun ei toimi tai kestä
Tarvike osissakin on laadukaita mutta sen saaminen ent. Neukkumaista oma temppusa ja vielä suurempi temppu saada tukut asia ymmärtämää
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
80Kaitsu
Viestit: 16
Liittynyt: 4.11.2017 20:12

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja 80Kaitsu »

PA-racingin vinkkaama juttu on totisinta totta, kerran se virhe tulikin jenkkipuolella tehtyä kun erästä automaattivaihteistoa tarjottiin kunnostukseen rompetoreilta löytyneiden heitto-osien kanssa. Silloin vieläkin nuoremmat silmäni vilkaisivat ämpärissä olevia, vuosia levänneitä pantoja ja kytkinpakkoja.

Sanoin että tehdään mutta ilmoittelen mikäli osat ei purkamisen aikana osoittaudukkaan oikeiksi ja tämä oli asiakkaalle jees. Eihän ne osat olleet passeleita.

Laatikkoon ei kuitenkaan saanut asentaa oikeaa korjaussarjaa ja laatikko noudettiin hylsynä ja osakasana takaisin työn tilaajalle. Maksua tästä en ottanut, mutta nettipalstalle tuli muutaman hetken päästä palaute jossa seisoi: "ammattimies ja sormi meni suuhun kun ois pitäny alkaa kasaamaan" - tyylinen vastaus. Sen tiesi ettei hetkeen tarvinnut laatikoita rempata :lol:
Viimeksi muokannut 80Kaitsu, 17.3.2019 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
80Kaitsu
Viestit: 16
Liittynyt: 4.11.2017 20:12

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja 80Kaitsu »

Päivittelen kuulumisia viikon touhuilun jälkeen näin yleisesti. Osia kysellään, joskus visaisempiakin pisteosia. Toivotaan että purkamon pojat heräisivät mukaan hommiin Venäjällä sillä ihan kaikkea ei uutena löydy sieltäkään.

Kulutusosia menee kohtalaisesti, ja inventaariota kasvatetaan joka tilauksella. Toistaiseksi keskityn takaveto-niva-samara- linjalle, mutta uudempiin osat täytyy kysyä ja tilata, hyllyssä näitä ei valitettavasti ole.

Nimiasiaa mietin hiljaisempina päivinä. Toiminimi voisi olla Nordic Mopars & Bikes, joka tekee länsiautot ja prätkät, ensimmäinen aputoiminimi (itäautot, osat ja korjaukset) voisi kuullostaa jonkinlaiselta vostok avto- tyyppiseltä, ja kuljetuspalvelut tulisivat toisella aputoiminimellä. Näiden pienien kevyen kaluston kuljetusyritysten nimet ei ikinä ole kovin lennokkaita, joten helppo yhdistelmä olisi sukunimi+courier=norrier?

Sain viestin eräältä kerhon jäseneltä ja hän selvensi tässä ketjussa vinkkejä antaneen nimimerkin taustoja. Tämän tiedon valossa luin vastaukseni hänelle uudestaan. Pahoitteluni mikäli vastauksen sävyni hänen korviinsa kuulosti ylimieliseltä tai röyhkeältä, se ei ollut viestini tarkoitus.

Pidetään peli siistinä ja tunnelma hyvänä,
- Kai Nordberg
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

Noin sen verta vielä asiaan että noihin kannaltaan väheneviin autoihin kannattaa myös koittaa löytää osia, volga,mosse jne... tosin tässä tulee se seuraava ongelma vaivan näköön nähden se osa mitä ei saa mistään ei saisi myös maksaa mitään kun naapurinki arska tietää että niitä o venäjä täynnä...

Myönnetään olen pari kertaa itsekkin erehtynyt kauhistelemaan hintaa asialle mitä oli pari vuotta sitten vielä joka paikassa ja paljon, vaan valikoima ja hinnat rajan takana tuntuvat elävän paljon
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Nivaska

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja Nivaska »

Piti vaan tulla kehumaan, että olen hankkinut tältä Kaitsulta nivaan osia ja hyvin on homma pelittänyt.

Pystytkö hankkimaan osia venäläisiin työstökoneisiin?
Ainakin Ukrainassa näkyy olevan hyvin osia saatavilla.
Lähinnä sorvin osia tarvitsisin.
Sorvi on 1k62
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mielestäni kannattaa unohtaa kaikki haka autot yms. mitjä ei monellekaan enää kerro mitään, tai siten sanon että laita VM kone niin kaikki tietää että itäautoja myyt (oli täällä suuri myyjä aikoinaan).
Joku perus selkeä Osatuonti Norberg tms. missä jo nimestä selviää mitä tekee...
80Kaitsu
Viestit: 16
Liittynyt: 4.11.2017 20:12

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja 80Kaitsu »

Hei taas pitkän kirjoittelutauon jälkeen!

Tämän hetken tilannekatsaus on seuraavanlainen: kiirettä on pitänyt korjaamotöiden saralta, sillä alati kasvavat tilausmäärät alkavat vaatimaan enemmän varallisuutta joka reissulla; minun käytäntöni on Venäjän tilauksissa ollut etten ota rahaa etukäteen vastaan mahdollisten sattumusten varalta Venäjän puolella. Tämähän on hyvä juttu tietyiltä osin, sillä se varmistaa sen etteivät asiakkaan rahat mene hukkaan, mutta varojen rajallinen määrä pitkittää toimitusaikoja, mikäli tilaus on tehty esimerkiksi heti kun edellinen osaerä on tuotu maahan. Tämä ongelma on huomioitu ja siihen puututaan heti kun taloustilanteeni vakautuu. Tämä myös mahdollistaisi toimitusaikojen säännöllistämisen ja tasaistamisen, tällä hetkellä toimitusaika voi vaihdella puolestatoista kuukaudesta kahteen viikkoon. Huolto- ja kulutusosat tietenkin hyllyssä ja valmiina takavetoisiin, Nivaan ja Samaraan.

Sitten vastailut ketjussa ilmenneisiin viesteihin:
Volgan ja UAZ:n perusosia saa jo, Moskvitsh vielä toistaiseksi hieman kysymysmerkki. Ja kyllä, osa itäautoista jakaa tietyt osat keskenään, mutta yritän keksiä hyvää kanavaa hieman kattavamman valikoiman takaamiseksi.

Nivaskalle kiitos palautteesta. Sorvit on kyllä itselleni täysin tuntematon maailma eivätkä oleellisesti kuulu toimenkuvaani, joten en uskalla sanoa mitään tällä hetkellä. Toisaalta, mikäli itse tiedät mitä tarvitset ja löydät sivuston joka tarvitsemaasi osaa myy, voisi katsoa miten ne kulkeutuisivat auton osien mukana. Ukrainaan yritän saada toimivaa logistiikkaa, se on tällä hetkellä suurin päänvaiva.

Nimi on alkanut jo hahmottumaan, mutta Pressa on oikeassa siinä suhteessa, että entisten autotalojen nimet ovat joskus läänikohtaisia, eivätkä välttämättä herätä ajatuksia tuoreemmissa alan harrastajissa, oli lääni mikä hyvänsä.

Automyynnin saralla minulle on tullut yhteydenottopyyntöjä muutamia. Ilmoitan näin päivittelyn lopussa, että uusia autoja minulla ei ole järkevään hintaan mahdollista myydä koska en ole virallinen jälleenmyyjä. Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli hinta veroineen ja ja muine maksuineen jäisikin hyväksyttäväksi, auton päästö- ja tuvallisuusmääräyksistä läpipääsyä en pysty takaamaan, sillä en ole varma voimansiirtolaitteiston eroista Venäjän ja Euroopan mallien välillä. Venäläisissä autotaloissa en usko pystynevän tilaamaan uutta autoa eri markkina- alueen järjestelmillä. Tämä on kyllä selvittämisen arvoinen asia...

- Kai Nordberg
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

onhan Ladalla jo maahantuoja, kysele sieltä jos pääsis jälleenmyyjäksi, nykyinen jälleenmyyjä verkko on aika pieni
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ja autojen kysyntä vähäistä. Maahantuoja on toistaiseksi pudottanut valikoimasta pois muut kuin 4x4 mallit. Onkohan Lada-varaosille tosiaan niin paljon kysyntää, että viralliselle maahantuojalle tarvitaan kilpailijaa? Hieman harmittaa kieltämättä asia, sen verran edullisesti osia saanut ManseMotorsin kautta hyvän palvelun kera. Tuskin näissä kummoinen kate on ja jos yrittäjällä on kunnon tilata ja varastot, niin toiminta ja siihen tehdyt investoinnit käyvät kannattamattomiksi, jos joku toinen yrittäjä alkaa myydä samaa tavaraa kevyemmällä kulurakenteella. Vai millainen Kaitsun tarjoama hintataso sitten on ManseMotorsiin verrattuna ollut? Moni kuitenkin syystä tai toisesta uudelta yrittäjältä vanhan ja tutun sijaan osia täällä tilannut.

EDIT: Lisäyksenä vielä, että kun Ladalle vihdoin on saatu jo Suomeen virallinen maahantuoja, niin miksi kysytään toista yrittäjää tuomaan autoja maahan? Ennemmin kannattaisi autohankinta hoitaa sen yrityksen kautta, joka autoja jo maahan tuo. Kysyntä ainakin tähän asti on ollut sen verran pientä, että jopa yhdelle maahantuojalle myytävää on ollut liian vähän. Verotus- yms. syistä autojen hintojakaan tuskin saadaan enää alemmas, yrittää maahantuontia kuka vain. Suomessa veron osuus on niin korkea.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja jta »

JohnDoe kirjoitti:Onkohan Lada-varaosille tosiaan niin paljon kysyntää, että viralliselle maahantuojalle tarvitaan kilpailijaa?
Kilpailu pitää markkinat terveenä kun ei yhdellä firmalla ole monopoliasemaa. Ei pääse hinnat karkaan taivaisiin. Alkaa näiden koivusen ja muiden kautta osansa hommaavat varaosaliikkeet lopettaan pikkuhiljaa osien myynnin kun tukut poistaa pikkuhiljaa Ladojen osia pois listoilta niin Mansehan on pikkuhiljaa siirtynyt lähemmäs tuota asemaa.

Aion jatkossakin ostaa kumpaiseltakin osia ja jatkaa osien hankintaa myöskin ulkomailta.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Itäosien tuontiyritys

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

Niin no tiedä sitten onko näitten ns. Marginaali kampeiden kanssa sillai monpoli asemaa, lähinnä että kuka viitsii enään touhuta näihin mitään.. Varasto, neuvot kuvat yms.. Lisäävät kulurakenetta ja manse on saannut homman kyllä hienosti pyörimään.
Vaikka itse työkoneisiin jälleen myyn osia niin osan ladan osista otan mansesta, tavara on likellä,ollut laadukasta ja hinta ei minusta paha.

Belarus puolella mv tavaratalo polkee hintoja, ladoissa vastaavaa,ei oikein ole... Tästä syystä osa pakko toimitaa tukku toimituksena
mutta positivisen paljon työkonepuolella on ensin tilattu se halpa ja sitten hyvä Mikä vielä kohtuu hintaista.

Ja uuden itäkaluston myynti on kyllä tippunut vähäiseen. Maahantuonti vaatii isoja resursseja. Belaruksen myyntiä on minulle pari kertaa tyrkytetty, en ole asiaan ollu kovin innostunut
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Vastaa Viestiin