Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
AnttiRais

Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Viesti Kirjoittaja AnttiRais »

Tulipahan hankittua ensimmäinen lada, nettiauton myynti ilmoituksen mukaan on vuosimallia 1993 mutta oston jälkeen paljastuikin vuosimalliksi 1998. Autoahan siis ei ole rekisteröity suomeen, ja tänään konttorilla käytyäni hämmennyin, kun olisi heille pitänyt toimittaa venäjän kielisistä papereista suomennokset ynm. papereita. Auto on alunperin ostettu Sallan huutokaupasta, ja siitä löytyy dokumentit ja muut tarvittavat paperit mitä venäjältä on tullut auton mukana. Kysymys nyt siis herääkin kun autossa on 1500 mallimerkinnät ja konekkin näyttäisi olevan 1500. Niinkuin papereissa lukeekin. Konttorisetä oli sitä mieltä että kilpien saanti voi tuottaa hankaluuksia kun ei vastaavaa löydy eikä katalysaattoriakaan autossa näkynyt. Onko näissä nyt axtec(?) kaasari joka tarvii siis lambdan toimiakseen? Onkohan muilla saman vuosimallin 2107 korimallista autoa samalla koneella? Vai onko kieltämättä kaikki Suomeen tuodut mallit ollut 1700 koneella. Onkohan tän kilpiin saanti nyt täys mahdottomuus?

Kiitos ja anteeksi vaikeasta kirjoituksesta. Jospa tämä siis kilpiin saataisi :lol:
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Niissä Sallan huutokauppavehkeissä oli jotain erikoisvapautuksia hyväksyntöjen suhteen, että ei kannata vielä menettää toivoa.
Tarttis vaan sellasen neuvomaan joka niitä on saanu leimattua, tai ainakin helpottaisi kummasti asiassa.

Jos se Venäjältä on kerta tullut niin ei siinä silloin ainakaan Axtekkia pitäisi pellin alla olla. Normi kaasari vai olikohan Venäjälläkin jo tuolloin ruiskuja saatavana.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
AnttiRais

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Viesti Kirjoittaja AnttiRais »

Flaiman kirjoitti:Niissä Sallan huutokauppavehkeissä oli jotain erikoisvapautuksia hyväksyntöjen suhteen, että ei kannata vielä menettää toivoa.
Tarttis vaan sellasen neuvomaan joka niitä on saanu leimattua, tai ainakin helpottaisi kummasti asiassa.

Jos se Venäjältä on kerta tullut niin ei siinä silloin ainakaan Axtekkia pitäisi pellin alla olla. Normi kaasari vai olikohan Venäjälläkin jo tuolloin ruiskuja saatavana.
Tämä nyt lähinnä mietityttääkin, kun olin sitten toiseen konttoriin yhteydessä ja puhelun aikana sanoin että olisi vuosimalli -93. Jonka johdosta menisi jokseenkin "muuttoautona" kun Tulli on takavarikoinut auton, ja myynyt omasta varastostaan. Mutta nyt kun selvisi auton todellinen vuosiluku, niin pitääköhän tämän ollakkin nyt Euro2-luokan mukainen. Eikait tässä minkään pitäisi loppujen lopuksi muuttua kun olkoon joko -93 tai -98 niin molemmathan ne vähäpäästöisiä ovat. Jos tähän kilvet nyt saisi niin olisi melko uusi 1500 kuitenkin, saahan tämän tietty laitettua vähäpäästöiseksi jos sitä vaativat mutta maksaako vaivaa +300€ autolle? Vaikka harrastusmielessä nyt moinen homma kyllä lämmittäisikin ajatuspohjalla mieltäni saada tähän kilvet. :shock:
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Jos sen perinteiseen tyyliin saa leimattua niin vaatisikohan se ajonestoa ja muuta E-hyväksyntää paljon herkemmin kuin tullin huutokaupan kautta.
Eli kyllä se sen huutokauppapykälien mukaan kannattaa laittaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
AnttiRais

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Viesti Kirjoittaja AnttiRais »

Flaiman kirjoitti:Jos sen perinteiseen tyyliin saa leimattua niin vaatisikohan se ajonestoa ja muuta E-hyväksyntää paljon herkemmin kuin tullin huutokaupan kautta.
Eli kyllä se sen huutokauppapykälien mukaan kannattaa laittaa.
Noh katsotaan, kunpa nyt joku joka on samasta paikasta ostanut auton ja leimannut kertomaan miten tällainen etenee. Tosiaan autohan on niin rujossa kunnossa, että mahtaa olla ollut Baarista->kotiin autona. Kuskinlattia kokonaan laho, onhan sinne toki alumiinilevy laitettu niiteillä kiinni. Vänkärin puolelta puuttuu helma+sisähelma+lattia. Takapään hiekkapelti melkeen kokonaan ruostunut irti ja mitä nyt tässä muita puutteita olikaan. Toki plussanahan tähän oli kytkinasetelma uusittu Suomessa, joten eiköhän se joka tämän on ostanut huutokaupasta ole meinannut tämän pelastaa mutta mielenkiinto sitemmin loppunut. Eli nämä nyt ainakin ajattelin alkuunsa korjata ennenkun mietin tarkemmin mitä konttorilla sanovat, huvittavinta oli kun ekalta konttorilta kysyin niin heille olisi pitänyt olla tulkattuna nämä venäjän paperit. Toisinsanoen eivät hyväksyneet alkuperäisiä papereita semmoisenaan, vaan Suomennos olisi pitänyt olla hankittuna joltain joka tekee näitä työkseensä. Vaatimustodisteet että kattaa kaikki puitteet mitä kyseisenä vuonna on EU-alueella määrätty + muita todistuksia mm. Vanhoja omistajia Venäjältä. Tuntui konttorin tiskillä että perseelleen lentää näiden paperivaatimuksien mukaan, mutta eipä heillä näkynyt olevan mielenkiintoa edes tutkia itsellä asiaa... Voisihan tästä jonkullaisen info-paketin sitten kasata kun tämän on loppuun saanut, niin jatkossa olisi kattavammin tietoa tarjolla näistä huutokauppa autoista kun haku ei tuottanut juuri tulosta. Tai sitten en osannut muotoilla kysymystä Googleen.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Viesti Kirjoittaja samarai »

Mitään omakohtaista kokemusta ko. katsastuksesta ei ole, mutta tutkiskelin vähän lakitekstiä:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248

sieltä:
3 luku

EY-asetuksiin ja direktiiveihin ja E-sääntöihin pohjautuvat vaatimukset

Kuva

3. momentissa on, että riittää kun täyttää aiemman rekisteröintimaan silloiset vaatimukset - mutta mallivuodesta 1992 alkaen pitäisi olla kuitenkin "vähäpäästöinen". Eli mallivuosi 1991 olisi viimeinen hyväksyttävä "ei vähäpäästöinen".

Oman käsityksen mukaan siitä katalysaattorin puutteesta jää pelkästään kiinni. Venäjälle tuli pakolliseksi Euro-2 vasta vuonna 2005.

Mallivuosi 1993 puolestaan liittyisi tämän mukaan mielestäni yleisesti auton maahantuontiin, mutta eo. v. 1992 koskisi siis jo näiden "muuttoautojen yms. vähäpäästöisyyttä" :
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... 4.2009-256
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
AnttiRais

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Viesti Kirjoittaja AnttiRais »

samarai kirjoitti:Mitään omakohtaista kokemusta ko. katsastuksesta ei ole, mutta tutkiskelin vähän lakitekstiä:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248

sieltä:
3 luku

EY-asetuksiin ja direktiiveihin ja E-sääntöihin pohjautuvat vaatimukset

Kuva

3. momentissa on, että riittää kun täyttää aiemman rekisteröintimaan silloiset vaatimukset - mutta mallivuodesta 1992 alkaen pitäisi olla kuitenkin "vähäpäästöinen". Eli mallivuosi 1991 olisi viimeinen hyväksyttävä "ei vähäpäästöinen".

Oman käsityksen mukaan siitä katalysaattorin puutteesta jää pelkästään kiinni. Venäjälle tuli pakolliseksi Euro-2 vasta vuonna 2005.

Mallivuosi 1993 puolestaan liittyisi tämän mukaan mielestäni yleisesti auton maahantuontiin, mutta eo. v. 1992 koskisi siis jo näiden "muuttoautojen yms. vähäpäästöisyyttä" :
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... 4.2009-256
Tämä selventikin asiaa, nyt tohin laittaa hitsipillin kuumaksi ja tehdä auton valmiiksi katsastusta varten.
Kiitos jo tähän mennessä tulleista vastauksista, jospa ei vielä heitetä pajavasaraa kaivoon. :D
Turpolada
Viestit: 29
Liittynyt: 9.7.2019 3:38
Paikkakunta: Kempele

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Viesti Kirjoittaja Turpolada »

loppupeleissähän tässä kävi niin että alottaja ei jaksanu alkaa saikata konttorin kanssa ja möi minulle kaikki romut mitä löyty. :D
2105 1700cc -88
2104 1500cc -90
2105 1500cc -90
2101 1200cc -73
Vastaa Viestiin