Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Kaverillani on tuollainen Samara GM ISFI-2S -ruiskulla ja erikoisten käyntihäiriöden myötä alkoi kiinnostaa, millainen diagnostiikkaväylä siinä mahtaa olla. Itse on tullut harrastettua ECU-softaamista ja väylähakkerointia Saabeilla (terveisiä Saab-klubilta ), joten aloin tutkia, millainen väylä GM Samarassa mahtaa olla. Netistä ei kovin kattavasti löytynyt tietoa, mutta ainakin muissa GM-Ladoissa näytti olevan 5 voltin ALDL-väylä, joka GM:llä oli laajasti käytössä ennen OBD2-aikaa. ALDL-väylä on käytännössä yhtä johtoa pitkin kulkeva sarjaväylä 8192 baudin nopeudella, melko samaan tapaan kuin OBD2-väylän K-linja.
GM Samarassakin näyttäisi siis ALDL-väylä olevan. Onnistuinkin lopulta selvittämään, miten väylältä saa kaikki anturitiedot luettua ja tein tätä varten PC-ohjelman. Ohjelman voi ladata tästä linkistä:
https://bitbucket.org/JohnJocke/qaldl/d ... l_v1.0.zip
Kuva ohjelmasta toiminnassa:
Ohjelmalla voi myös logittaa kaiken luetun tiedon CSV-tiedostoon, jota on helppo käsitellä esimerkiksi Excelillä.
Ohjelman käyttämistä varten tarvitsee sopivan kaapelin tietokoneeseen. Helpointa on käyttää ns. USB KKL-kaapelia, joka on alunperin tarkoitettu 12 voltin OBD2 K-linjalle. Kaapelille täytyy syöttää 5 voltin jännite ulkoisesta virtalähteestä navalle 16 (esim. USB-laturi) tai sitten avata kaapeli ja modifioida 5 volttia suoraan tietokoneelta USB-johdosta (tällöin tosin kannattaa tietää, mitä tekee...). Kun 5 volttia on kunnossa, liitetään vain yksi signaalijohdin KKL-johdon 7-navasta Ladan ALDL-liittimen M-napaan sekä maajohdin KKL-johdon 5-navasta ALDL-littimen A-napaan.
Tässä vielä kuva kytkennöistä:
Pari esimerkkiä KKL-kaapeleista (huom. ELM327-kaapelit ei käy!):
http://www.ebay.com/itm/VAG-COM-KKL-409 ... a2&vxp=mtr
http://www.huuto.net/hakutulos?words=kk ... button=Hae
GM Samarassakin näyttäisi siis ALDL-väylä olevan. Onnistuinkin lopulta selvittämään, miten väylältä saa kaikki anturitiedot luettua ja tein tätä varten PC-ohjelman. Ohjelman voi ladata tästä linkistä:
https://bitbucket.org/JohnJocke/qaldl/d ... l_v1.0.zip
Kuva ohjelmasta toiminnassa:
Ohjelmalla voi myös logittaa kaiken luetun tiedon CSV-tiedostoon, jota on helppo käsitellä esimerkiksi Excelillä.
Ohjelman käyttämistä varten tarvitsee sopivan kaapelin tietokoneeseen. Helpointa on käyttää ns. USB KKL-kaapelia, joka on alunperin tarkoitettu 12 voltin OBD2 K-linjalle. Kaapelille täytyy syöttää 5 voltin jännite ulkoisesta virtalähteestä navalle 16 (esim. USB-laturi) tai sitten avata kaapeli ja modifioida 5 volttia suoraan tietokoneelta USB-johdosta (tällöin tosin kannattaa tietää, mitä tekee...). Kun 5 volttia on kunnossa, liitetään vain yksi signaalijohdin KKL-johdon 7-navasta Ladan ALDL-liittimen M-napaan sekä maajohdin KKL-johdon 5-navasta ALDL-littimen A-napaan.
Tässä vielä kuva kytkennöistä:
Pari esimerkkiä KKL-kaapeleista (huom. ELM327-kaapelit ei käy!):
http://www.ebay.com/itm/VAG-COM-KKL-409 ... a2&vxp=mtr
http://www.huuto.net/hakutulos?words=kk ... button=Hae
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Hieno homma, mukava nähdä tälläisiäkin projekteja täällä foorumilla
Toivottavasti sait käyntihäiriöihin selvyyttä tämän avulla.
Toivottavasti sait käyntihäiriöihin selvyyttä tämän avulla.
Paavo & Lada 1200L
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Moi,
Juu, eipä ole kukaan aiemmin selvitellyt foorumilla tällaisia asioita, mielenkiintoista asiaa vaikken kauheasti noista ymmärrä.
Tosin mulla on GM ruiskuisiin tarkoitettu TECH 1 testeri, joka tosiaan lukee kaikki GM ruiskuisten vikakoodit yhtälailla.
Tuosta laittamastasi liitteestäsi kiinnittää huomiota pari seikkaa. Moottorin käynti on aika korkea, sitten tuo ilman ja poltto-aineen suhde näyttää väärältä. Eli onko nuo arvot otettu moottorin joutokäynnin aikana vai painoiko joku kaasua??
Juu, eipä ole kukaan aiemmin selvitellyt foorumilla tällaisia asioita, mielenkiintoista asiaa vaikken kauheasti noista ymmärrä.
Tosin mulla on GM ruiskuisiin tarkoitettu TECH 1 testeri, joka tosiaan lukee kaikki GM ruiskuisten vikakoodit yhtälailla.
Tuosta laittamastasi liitteestäsi kiinnittää huomiota pari seikkaa. Moottorin käynti on aika korkea, sitten tuo ilman ja poltto-aineen suhde näyttää väärältä. Eli onko nuo arvot otettu moottorin joutokäynnin aikana vai painoiko joku kaasua??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Kaasuläppä on nollassa eli kaasua ei olisi pitänyt olla painettuna, ja auton nopeus kolmekilometriä? Eli nopea päätelmä on että joku mallikuva kyseessä?
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Kiitos vaivannäöstä tämän ohjelman eteen! Helpottaa hieman GM-Samaroiden vianhakua, täytyi tosin pistää sopiva OBD-kaapeli tilaukseen, että pääsee ohjelmaa testailemaan. Linux-versio toki olisi näin Linux-käyttäjälle plussaa, mutta eiköhän tuon tarjolla olevankin kanssa pärjätä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Juu, kyseessä on tosiaan mallikuva, kun ei tullut kuvaa napsaistua tuolla autossa. Paikallaan käytettiin lämpimäksi ja käy selvästi rikkaalla, mutta rikastus vain kasvaa. Viittaisi lambda-anturiin...
Ohjelma on toteutettu Qt:llä, joten sen voi periaatteessa suoraan kääntää myös Linuxille (vaatii vähintään Qt 5.1.0). Jos itsellä on taitoa, niin sorsat löytyy tästä: https://bitbucket.org/JohnJocke/qaldl/src. Jos käännän jossain vaiheessa Linux-version, niin laitan senkin jakoon.
Hienoa, että on kiinnostusta. Toivottavasti ohjelmasta on muillekin hyötyä.
Ohjelma on toteutettu Qt:llä, joten sen voi periaatteessa suoraan kääntää myös Linuxille (vaatii vähintään Qt 5.1.0). Jos itsellä on taitoa, niin sorsat löytyy tästä: https://bitbucket.org/JohnJocke/qaldl/src. Jos käännän jossain vaiheessa Linux-version, niin laitan senkin jakoon.
Hienoa, että on kiinnostusta. Toivottavasti ohjelmasta on muillekin hyötyä.
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Näissä GM ruiskuisissa yleisin ja ainoa vika on ruiskun jäähdytysnesteen lämpöanturi, joka hajoaa. Silloin oireet ovat samanlaisia kuin kerroit. Jos autolla vaan ajetaan pahenee "yliannostus" koko ajan kunnes moottorilla on vaikeuksia käydä ihan tyhjäkäynnilläkin. Toki voi vika olla muuallakin.JohnJocke kirjoitti: Paikallaan käytettiin lämpimäksi ja käy selvästi rikkaalla, mutta rikastus vain kasvaa. Viittaisi lambda-anturiin...
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Testasin juuri miten se Linuxilla mahtaisi toimia, latasin tuon lähdekoodin, purin, asentelin jotain QT5 palikoita ja ja
En tonne kovin hyvin tuota QT ympäristöä ja jäi hieman kaivelemaan missähän paketissa sen kaipaama ludev nyt pitäisi sitten tulla, pikaisella googletteluillakin vähän löi tyhjään. Otin sen tuolta udev:n makefilesta pois testatakseni kääntyykö semuuten, niin hyvinhän se kääntyi ja ainakin lähti käyntiin. En tosin Samaraa omista, ei tässä koneessa ole sarjaporttia enkä tarvittavaa kaapeliakaan ole, että ei sillleen mitenkää akuuttia ole mutta mielenkiinnosta mietin asiaa
Fedora Core 20, ja mukana tuleva qt 5.2.0 kilkkeineen.
Koodi: Valitse kaikki
[paavon@paavo-ws qaldl]$ make
g++ -m64 -Wl,-O1 -Wl,-z,relro -o qaldl main.o mainwindow.o CALDLReader.o CISFI2SParser.o moc_mainwindow.o moc_CALDLReader.o -L/usr/X11R6/lib64 -lQt5Widgets -lQt5SerialPort -ludev -lQt5Gui -lQt5Core -lGL -lpthread
/usr/bin/ld: cannot find -ludev
collect2: error: ld returned 1 exit status
make: *** [qaldl] Error 1
En tonne kovin hyvin tuota QT ympäristöä ja jäi hieman kaivelemaan missähän paketissa sen kaipaama ludev nyt pitäisi sitten tulla, pikaisella googletteluillakin vähän löi tyhjään. Otin sen tuolta udev:n makefilesta pois testatakseni kääntyykö semuuten, niin hyvinhän se kääntyi ja ainakin lähti käyntiin. En tosin Samaraa omista, ei tässä koneessa ole sarjaporttia enkä tarvittavaa kaapeliakaan ole, että ei sillleen mitenkää akuuttia ole mutta mielenkiinnosta mietin asiaa
Fedora Core 20, ja mukana tuleva qt 5.2.0 kilkkeineen.
Paavo & Lada 1200L
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Itse itseäni lainaten:
pressa kirjoitti:Itse arvelisin vikakohteeksi moottorin lämpötilatunnistinta ja sen johtoja. Lämpötilatunnistimen johdot voivat olla poikki noin 15cm päästä liitintä (toki voi olla 12 senttiäkin mutta kuitenkin tuota luokkaa), toki sitä kangas sukkaa pitää purkaa siitä johtonipun päältä että vikapaikka tulee näkyviin...
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... cm#p318218
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Hmm, mielenkiintoista. Googletuksen perusteella Qt:n sarjaporttiominaisuus käyttää udeviä sarjaportin tietojen lukemiseksi. Qt 5.2.0 versiossa kuitenkin se ilmeisesti osaa myös hakea vastaavat tiedot sysfs:tä, jos udeviä ei löydy. Eli ohjelma saattaa sinun tapauksessasi toimia myös ilman udeviä. Toki linkkeri olisi tuon -ludev poiston myötä varmaan muutenkin valittanut, että symboleita ei löydy, jos ohjelma oikeasti tarvisi sitä kirjastoa...paavon kirjoitti: En tonne kovin hyvin tuota QT ympäristöä ja jäi hieman kaivelemaan missähän paketissa sen kaipaama ludev nyt pitäisi sitten tulla, pikaisella googletteluillakin vähän löi tyhjään. Otin sen tuolta udev:n makefilesta pois testatakseni kääntyykö semuuten, niin hyvinhän se kääntyi ja ainakin lähti käyntiin. En tosin Samaraa omista, ei tässä koneessa ole sarjaporttia enkä tarvittavaa kaapeliakaan ole, että ei sillleen mitenkää akuuttia ole mutta mielenkiinnosta mietin asiaa
Fedora Core 20, ja mukana tuleva qt 5.2.0 kilkkeineen.
Fedorassa tuo libudev löytyy ilmeisesti kuitenkin paketista systemd-libs.
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Kiitoksia vinkistä (myös Jouska). Lämpöanturi on kuitenkin aiemmin vaihdettu ja johdotkin tarkistettu. Lisäksi tämä ohjelmahan näyttää juuri sen lämpötilan, minkä ECU mittaa lämpöanturista. Mitattu lämpö näytti olevan kyllä aivan oikein.pressa kirjoitti:Itse itseäni lainaten:pressa kirjoitti:Itse arvelisin vikakohteeksi moottorin lämpötilatunnistinta ja sen johtoja. Lämpötilatunnistimen johdot voivat olla poikki noin 15cm päästä liitintä (toki voi olla 12 senttiäkin mutta kuitenkin tuota luokkaa), toki sitä kangas sukkaa pitää purkaa siitä johtonipun päältä että vikapaikka tulee näkyviin...
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... cm#p318218
Menee ehkä vähän off-topiciksi tämä vian pohtiminen...
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Kiitoksia, systemd-devel-208-9.fc20.x86_64.rpm paketin asennettuani kääntyi ongelmitta Toimivuudesta en kyllä osaa juuri muuta sanoa kuin että käyntiin lähti.JohnJocke kirjoitti:Fedorassa tuo libudev löytyy ilmeisesti kuitenkin paketista systemd-libs.
Paavo & Lada 1200L
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Juu, yritän muistaa olla ketään missään teknisissä asioista olla neuvomatta jos niitä tällä forumilla esittää. Tai en tiedä kun Lada foorumilla on aina yritetty autoasioissa neuvoa, mutta ilmeisesti siellä saappi palstalla ei niin tehdä???JohnJocke kirjoitti:Menee ehkä vähän off-topiciksi tämä vian pohtiminen...
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Nyt tuli kyllä väärinkäsitys, sillä olen hyvin kiitollinen avuliaista vinkeistä. Kiitinhän tuossa aiemmin jo neuvosta... Tarkoitin vain, että tämän ketjun ei ole tarkoitus käsitellä tätä käyntihäiriöön liittyvää ongelmaa vaan tätä diagnostiikkaohjelmaa. Ongelman selvitystä varten kai olisi parempi avata erillinen ketju tuonne Tekniset kysymykset -osioon (?)pressa kirjoitti:Juu, yritän muistaa olla ketään missään teknisissä asioista olla neuvomatta jos niitä tällä forumilla esittää. Tai en tiedä kun Lada foorumilla on aina yritetty autoasioissa neuvoa, mutta ilmeisesti siellä saappi palstalla ei niin tehdä???JohnJocke kirjoitti:Menee ehkä vähän off-topiciksi tämä vian pohtiminen...
Huomautus off-topicista ei siis ollut tarkoitus mitenkään kritisoida hyvien neuvojen antamista.
Re: Samara GM-monipisteruiskun diagnostiikkaohjelma
Nopeasti testattu 64-bit Windows 7:lla ja toisesta ohjelman tekijän antamasta linkistä tilatulla kaapelilla. Ei vielä saanut yhteyttä ECUun, ilmeisesti sarjaportin asetuksia pitää vielä rukata tms.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT