Talvirenkaiden hinnat päivitetty ja varastot tsekattu. Meiltä Hankook testimenestyjät sekä Sava kitkarengasvoittajat edullisesti suoraan kotiovelle: https://riekko.eu
Palataanpa pitkästä aikaa kesärenkaisiin. Kalinan farmarissa itsellä nyt alla kotimaiset Ässän uusiorenkaat Michelinin Pilot Sportin kuviolla. Pinnoitettujen kotimaisten rengasvalmistajien tilanne näyttää olevan aika tukala, ilmeisesti Ässä on ainoa jäljellä oleva valmistaja. CR-Renkaat lopetti valmistuksen viime keväänä, vaikka jostain syystä kotisivuillaan ei tätä vieläkään kerro. Eco-Topin tilanne taas kysymysmerkki, kotisivut on olemassa, mutta onko enää rengasvalmistusta?
Mietin, olenko foorumillakin ainoa uusiorenkailla ajava. Ihan periaatteesta vastustan kiinalaisia halparenkaita, niissä on todettu olevan kaikenlaisia Euroopassa kiellettyjä myrkkyjä, osa niistä on todettu testeissä jopa vaarallisiksi. Kuitenkin joukussa on myös käytössä kelvollisia renkaita, mutta kaiken valmistuksen karkaamista Kiinaan en pidä kovin hyvänä asiana - varsinkin kun renkaat alkavat olla hinnaltaan sellaisia, ettei niin halvalla myymisen pitäisi kannattaa laisinkaan. Eihän näitä pinnoitettuja renkaita hyväksytä syystä tai toisesta enää autolehtien testeihin. Kuitenkin rengasverkkokaupatkin näyttävät pinnoitettua rengasta myyvän, eivät tosin kotimaisia, vaan mm. puolalaisia ja saksalaisia. Ihan hatunnonston arvoinen juttu, että joku vielä jaksaa Suomessa yrittää ja valmistaa ainakin periaatteessa ympäristöäkin säästäviä renkaita myrkyttömistä kumilaaduista ja olen tätä valmis tukemaan, kun laatu on vaikuttanut hintaansa nähden aivan hyvältä. Ja palvelu ja takuu ovat pelanneet valmistajan suunnalta myös hyvin.
Kerronpa tähän nyt sitten ensituntuman tästä "uudesta" pinnoitetusta rengassarjasta, joka on tehty Michelinin runkoihin. Toki siitä ei ole tietoa, mistä Michelinin mallista rungot alunperin ovat peräisin ja ovatko kaikki olleet samaa rengasmallia. Pieni kysymysmerkki aina edelleen on, kuinka paljon merkitystä rungolla näissä on, jos kaikki rungot kuitenkin ovat saman valmistajan kesärenkaista peräisin ja kuviointi ja pintakumi kaikissa sama... (Kahteen autoon ostin myös Ässän talvirenkaat, mutta ne ovat taas Continentalin rungoilla.) Rengasmelussa en huomaa eroa autossa aiemmin olleisiin vanhoihin Nordmaneihin, joissa oli pintaa jäljellä enää 3 mm. Aiemmista tällä kuviolla olleista kesärenkaista muistan, että eivät olleet ihan niitä hiljaisimpia renkaita, mutta näköjään kulunut Nordman ei ole sen hiljaisempi kuin nämäkään. Kalinan alustan ansiota taitaa olla se, että karheaksi talven aikana kulunut asfaltti tuntuu ja kuuluu, ei ollut renkaiden välillä eroa siinä. Märällä asfaltilla ja sateella ajettaessa Ässät eivät tunnu liukkailta ja kuvio on hyvin vettä syrjäyttävä. Eipä siis mitään dramaattista ole renkaista sanottavaa. Aion nyt seurata vielä, kuinka nopeasti kuluvat. Uusina niissä on kulutuspintaa tasan 9 mm.
Aiemminhan olen saman mallisia Ässiä käyttänyt Saab 9-3:ssa ja Lada 112:ssa. Saabissa renkaiden kulutuspinnan lähestyessä sakkorajaa, petti yhdestä runko. Sellainen jäi mieleen, että kuluivat painavassa autossa suht nopeasti, olisivatkohan kestäneet kaksi kesää. Tosin huomasin, että nyt ko. autossa olevat Nokian Hakka Greenitkin tuntuvat kuluvan nopeasti, menevät kyllä kolmannen kesän jälkeen vaihtoon nekin. Ladassa renkaat eivät kuluneet yhtä nopeasti, myin auton eteenpäin ajettuani sillä 30 000 km luokkaa ja seuraavalla omistajalla petti yksi runko, mutta meni vielä takuuseen. Runkojen pettämistä siis kyllä uusiorenkaissa esiintyy takuuaikanakin. En tiedä, onko Michelinin runkojen kestävyys mennyt huonompaan suuntaan, kun ennen Ässällä käyttivät nimenomaan ainoastaan niitä, mutta nykyään tuntuu tuota Continentalia olevan enemmän. Vai onko sitten ihan saatavuudesta kiinni... Eivät kuitenkaan hyväksy muuta kuin näiden kahden sekä Bridgestonen renkaat uusiokäyttöön. Muut rungot kuulemma kestävät liian huonosti.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Ennen kauppapakotejupakkaa käsittääkseni CR-Renkaat myi suurimman osan uusiorengastuotannostaan Venäjälle. Ukrainan tilanne yms. lopetti tuon kaupan täysin ja lopettivat uusiorenkaiden valmistuksen kokonaan. Miten nyt sitten lienee Venäjän puolella... Onkohan siellä uusiorengasvalmistajia lainkaan? CR-Renkaiden kovasti käyneen kaupan perusteella voisi päätellä, että uusiorenkaat olivat ainakin jossain vaiheessa suosittuja siellä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Kai kestävyyden pitäisi korreloida hinnan kanssa. Mitä halvemmat renkaat, sitä nopeammin kuluvat. Saab 9-3 hankin heinäkuussa 2014. Kohta siis tulee viis vuotta tuosta ja jo kolmannet kesärenkaat menossa ja toiset talvirenkaat. Kilometrejä on omistusaikana kertynyt noin 120 000... Autossa tuli mukana Nokian kesärenkaat, joiden tarkkaa mallia en muista, toisena kesänä olivat kuluneet niin, että ostin Ässärenkaat tilalle ja kun Ässistä aika jätti, niin Nokian Hakka Green 2. Olisivatko Ässät kestäneet kaksi kesää ja Hakka Greeneissä nyt nelisen milliä pintaa jäljellä, eli menevät nekin 2020 kesäkaudelle vaihtoon. Talvirenkaina on toiset Hakkapeliitta 8:sit menossa. Mutta jos renkaat sen 90 000 km kestäisivät, niin eipä olisi tänä aikana tarvinnut näin monta kertaa uusia.
Täytyypä alkaa tarkemmin seurata renkaiden kestoa, olen nyt parin auton kohdalla ottanut kilometrit ylös, kun uudet renkaat tulleet alle. Saa nyt kerättyä paremmin dataa niiden kestosta.
Ruosalaiset pinnoitetut AGI Sarek 2 -renkaat taisivat olla hyvin kestävät. Kaverilla oli sellaiset Volvossa. Haki auton aikanaan Ruotsista ja Agit olivat käytetyt jo silloin. Ajeli käsittääkseni muutaman talven, nyppi sitten nastat pois ja ajoi kesärenkaina nuo sakkorajoille asti. Kilometreistä taas tosin ei ole käsitystä. Sanoisin kuitenkin, että AGIT kestivät käytössä lähes 10 vuotta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT