E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja mush »

Lada Scandinavia kirjoitti:Nyt kun ilmat viilenneet, käytättekö edelleen E85 siinä määrin, kuin kesäaikana?
Nollakelillä vaatii viinalla kaksi starttia, vasta toisella jää käyntiin. Tullut pidettyä vähän bensaa joukossa tästä syystä. Tällä hetkellä tankissa noin 30l RE85 ja 10l E95. Tällä sotkulla käynnistyvyys ym. yhtä hyvät kuin bensalla, kulkupuoli parempi viinalla.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Omissa starteissa huomannut, että sahaaminen ei auta mitään, vaan ennemmin muutama lyhyt startti, jos tarve sellaiselle tulee eteen.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja mush »

^juurikin näin, ei kannata edes sahata pidempään, sen verran vain että hörähtää ja suosiolla toinen yritys. Toisella jo yleensä jää käyntiin ihan toisella tavalla. Monesti oikea-aikaisella kaasun käytöllä saa narrattua käyntiin ensimmäisestäkin, mutta silti toisella jää heti kunnolla käyntiin eikä tarvitse leikkiä. Ilmeisesti ruisku rikastaa seosta toiseen yritykseen jos ensimmäinen epäonnistuu.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Lähden vaimon kanssa tänään Lahteen 50v juhlille ja tullaan illalla takaisin. Tarvii paluumatkaa varten tankata ja Renkomäen ST1 asemalta bensaa ja vähän E85 myös.

PS. Mun tutulla eläkeläismiehellä on Flexifluel Mondeo ja eikä juurikaan tankkaa E85:sta. Kävimme kerran Hämeenlinnassa hänen Mondeolla ja lupasin ostaa paluumatkan bensat. Tankkasin 15e:lla tietty E85:sta tankkiin. Näin asia tuli sitten puheenaiheeksi. Tämä tuttu käy usein Raisiossa ja siten on Haunisten ST1:ltä mahdollista ostaa E85:sta. mutta ostaa normaali bensaa. Ei voi käsittää!
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Lada Scandinavia kirjoitti:PS. Mun tutulla eläkeläismiehellä on Flexifluel Mondeo ja eikä juurikaan tankkaa E85:sta. Kävimme kerran Hämeenlinnassa hänen Mondeolla ja lupasin ostaa paluumatkan bensat. Tankkasin 15e:lla tietty E85:sta tankkiin. Näin asia tuli sitten puheenaiheeksi. Tämä tuttu käy usein Raisiossa ja siten on Haunisten ST1:ltä mahdollista ostaa E85:sta. mutta ostaa normaali bensaa. Ei voi käsittää!
Et sitten kysynyt, miksei tankkaa? Menee vähän niinku tuo Flexifuel ominaisuus hukkaan.. Sekasinkin voi tankata vaikka joka toisella kertaa toista laatua.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Kyllä kysyin ja omistaja epäluuloinen. Kaivoin hansikaslokerosta silloin palumatkalla otteen ja näytin, että tässä lukee 2 polttoainetta. Sanoin hänelle, että käy Laakkosella, niin saat täyden varmuuden.

Eilen tankkasin Ladaani Renkomäen ST1:tä 10e:lla 85e:tä ja 5e:lla 95e:tä. Tankissa oli kyllä normibensaa reilusti. Tänään kävin kaupassa ja heti lähti käymään ja kävi alkuunsa kierroksilla, kuin kuuluukin. Päätelmä, että voin tankata E85:sta. ainakin 5e:lla vielä näillä keleillä.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Mulla on toiminut kovillakin pakkasilla ihan hyvin jos tankkaa bensaa kympillä ja loput RE85 tyhjään tankkiin.
Pikkupakkasilla ~ -15 lähtee vielä ihan kelvollisesti käyntiin pelkällä RE85:llä.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Onko teillä viinaan menevillä minkälaisia virityksiä autoissanne, esim. kylmäkäynnistysten suhteen?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

En nyt enempiä selannut taakse päin, joku oli huijannut lämpötila-anturia, kytkimen tms. laittanut.

Tähän asti on kyllä ollut niin lämmintä ettei mitään ongelmia ole RE85 ollut, ehkä vuoden vaihteen jälkeen jo kylmenee...
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja mush »

Minulla on bensapainetta nostettu erillisellä säätimellä. Ei niinkään kylmäkäynnistystä varten, vaikka siihenkin vaikuttaa, vaan siksi että seos saadaan pysymään vähän reippaammassakin kiihdytyksessä normaalimpana. Siinä noin 4,2bar on paineet, joka tuntuu näillä suuttimilla ihan riittävältä sekä etanolille, että bensalle.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Niin minäkin olen nostanut bensan painetta erillisellä säätimellä 2,5-3,0bar --> ~3,5-4,0bar, säädin maksoi joskus Biltemassa 50€.
Hyvin riittää keitto ainakin normaalissa ajossa ja hyvin lähtenyt nyt -10 asteen pakkasessa käyntiin. Tämä vanhassa Nissanin ruoskassa...
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Onko kokemuksia valtion 200€ muutostuesta RE85 käyttöön?

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=59&t=180374
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Enpäs tiedä miten tulee oma kulkemaan viinan voimalla mutta yritetään. Eli takapotkussa (kohta kohta kun saa valmiiksi) Nivan 4-piste megasquirtilla, mutta sopiiko ahtaminen samaan kuvioon viinan kanssa miten hyvin? Jos laittaisin flexfuel -anturin bensaletkuun ja annan tekniikan päättää. Linjasto tietysti viinanpitäväksi...
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

Turbottajat taitavat suosia E85:sta. tuo mukanaan moottorin kestoon liittyviä positiivisia juttuja. BTU on pienempi kuin normibensassa, eli tavaraa menee enemmän mutta (vissiin) nakutusvaara pienempi, sylinteri jäähtyy paremmin jne. Youtubesta katteltua. Ylistetäänkö sitä nyt uutena edullisena rallibensana.

Itte meinasin ihan vaan sen viheraatteen takia käyttää viinaa. Kouvostoliitossa alkaa noita asemia putkahtelemaan enemmän ja enemmän niin miksei. Eikös tällä saavuteta pienemmät paastötkin?
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

matomaukka kirjoitti:Turbottajat taitavat suosia E85:sta. tuo mukanaan moottorin kestoon liittyviä positiivisia juttuja. BTU on pienempi kuin normibensassa, eli tavaraa menee enemmän mutta (vissiin) nakutusvaara pienempi, sylinteri jäähtyy paremmin jne. Youtubesta katteltua. Ylistetäänkö sitä nyt uutena edullisena rallibensana.

Itte meinasin ihan vaan sen viheraatteen takia käyttää viinaa. Kouvostoliitossa alkaa noita asemia putkahtelemaan enemmän ja enemmän niin miksei. Eikös tällä saavuteta pienemmät paastötkin?
Ok. Mennään sitten tuolle linjalle. Pitää vaan miettiä tekniikkaa uudelleen kun tuo flexfuel -anturi vie yhden prossun sisääntuloista ja olin kaavaillut muuta..
Päästöt ei mua vaivaa kun auto on mallia -76 eli ei edes mitata :)
Vastaa Viestiin