E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Terve!
Eräs yleisimmistä Lada-suuttimista on Bosch 0 280 150 996, nimellisvirtaama 132 cm^3/min.
Lisää asiasta vaikkapa:
http://лада2111.рф/vybor-komplektuyushi ... sunok.html
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
http://chiptuner.ru/content/efi_bosch/
menestystä
SvS
Eräs yleisimmistä Lada-suuttimista on Bosch 0 280 150 996, nimellisvirtaama 132 cm^3/min.
Lisää asiasta vaikkapa:
http://лада2111.рф/vybor-komplektuyushi ... sunok.html
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
http://chiptuner.ru/content/efi_bosch/
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Onko kukaan säätäny moottorin ihan etanolilla käymään tai tehny muuttuvia karttoja bensalle ja etanolille erikseen? Tai vielä enemmän hifistelly ja tehny flexin? Tietysti tähän tarvii vähän kehittyneemmän moottorinohjauksen.
Meiltä löytyy ainakii nappis vaihtuvilla kartoilla bensalle että etanolille. Tosin moottorinohjauskii on mitsun evosta.
Meiltä löytyy ainakii nappis vaihtuvilla kartoilla bensalle että etanolille. Tosin moottorinohjauskii on mitsun evosta.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Terve!
Kokemuksia E85:n käytöstä Ladassa on mm. tässä osiossa ja Lada Pravdassakin taannoin.
Bosch MP7.0 -moottorinohjauksella varustettu 2112-moottorinen Lada toimii kokemusteni "flexinä"; ainoa tarvittava muutos on yksinkertaisen kylmäkäynnistysrikastuksen asentaminen.
Käsitykseni - ja ulkomaisten kokemusten mukaan - uudemmilla moottorinohjauksilla varustetut Ladat toimivat E85:llä yhtälailla.
Järjestelmä muuttaa polttoaineen ruiskutuksen korjauskerrointa automaattisesti, eikä mitään "kartanpiirtämisiä" tarvitse.
Noin yleensä ottaen toimivat kaikki ottomoottoriset nykyautot flexeinä ainakin seossuhteeseen E50 asti.
menestystä
SvS
Kokemuksia E85:n käytöstä Ladassa on mm. tässä osiossa ja Lada Pravdassakin taannoin.
Bosch MP7.0 -moottorinohjauksella varustettu 2112-moottorinen Lada toimii kokemusteni "flexinä"; ainoa tarvittava muutos on yksinkertaisen kylmäkäynnistysrikastuksen asentaminen.
Käsitykseni - ja ulkomaisten kokemusten mukaan - uudemmilla moottorinohjauksilla varustetut Ladat toimivat E85:llä yhtälailla.
Järjestelmä muuttaa polttoaineen ruiskutuksen korjauskerrointa automaattisesti, eikä mitään "kartanpiirtämisiä" tarvitse.
Noin yleensä ottaen toimivat kaikki ottomoottoriset nykyautot flexeinä ainakin seossuhteeseen E50 asti.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
kikkailija_koistinen kirjoitti: http://www.youtube.com/watch?v=nunmui1YRNM
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Olipa tuo 110 talissa seisomassa toukokuun puolestavälistä aina heinäkuun alkuun ( ratapäivät). Tankissa siis pelkkää RE85 seosta. No jo käynnistyksessä huomasin että jotain on hiukka pielessä koska vasta apuvirtojen jälkeen ( akku ei paras mahdollinen) ei silti alkanut käydä kuten piti. Tankissa siis 10 litraa menovettä.
Starttailin ja aina kävi pidempään kuin edellisellä kerralla. Kaasua ei sietänyt yhtään. Lopulta jäi käymään tyhjäkäyntiä ja kun annoin käydä 5 minuuttia niin lopuöta päästiin jopa liikelle. Oli jopa paukkamista ( imusarja) ja nykimistä kun ei halunnut ottaa kaasua yhtään.
10 km päästä moottoritielle saavuttuani vei 80km/h nopeuteen pääseminen noin 3 km ( pintakaasulla).
Päästiin lopulta mittarille jossa 98E5 tankkiin 30 litraa: Jo tankatessa ( auto kävi kokoajan koska akku oli heikko ja polttoaine seisonutta) moottorin ääni muuttui paljon keveämmin käyväksi.
Mittarilta lähtiessähuomasin että nyt voi polkea kaasua ja vastaa polkimeen kuten kuuluu. Ajoin moottoritielle ja siellä huomattua: Vain kaasun pohjaan polkiessa hiukan "niiaaa" ensin ja sitten lähtee vetämään. Kokeiltu huiput 155 mittarin mukaan (vielä oli varaa polkea lisää). Mersut ja BMW ei tykkää jos ajaa noin kovaa ohitse...
SummaSummarum: RE 85 ei tykkää jos jätetään seisomaan.
Starttailin ja aina kävi pidempään kuin edellisellä kerralla. Kaasua ei sietänyt yhtään. Lopulta jäi käymään tyhjäkäyntiä ja kun annoin käydä 5 minuuttia niin lopuöta päästiin jopa liikelle. Oli jopa paukkamista ( imusarja) ja nykimistä kun ei halunnut ottaa kaasua yhtään.
10 km päästä moottoritielle saavuttuani vei 80km/h nopeuteen pääseminen noin 3 km ( pintakaasulla).
Päästiin lopulta mittarille jossa 98E5 tankkiin 30 litraa: Jo tankatessa ( auto kävi kokoajan koska akku oli heikko ja polttoaine seisonutta) moottorin ääni muuttui paljon keveämmin käyväksi.
Mittarilta lähtiessähuomasin että nyt voi polkea kaasua ja vastaa polkimeen kuten kuuluu. Ajoin moottoritielle ja siellä huomattua: Vain kaasun pohjaan polkiessa hiukan "niiaaa" ensin ja sitten lähtee vetämään. Kokeiltu huiput 155 mittarin mukaan (vielä oli varaa polkea lisää). Mersut ja BMW ei tykkää jos ajaa noin kovaa ohitse...
SummaSummarum: RE 85 ei tykkää jos jätetään seisomaan.
Lada rules
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Terve!
Kylmiltään veikkaisin, että lämmin kesä on haihduttanut RE85:stä syttyvyydenparantaja-aineena käytetyn butaanin vähiin.
Butaani on eräs nestekaasu, jota liuotetaan useisiin polttoaineisiin syttyvyyden ja kylmäkäynnistyvyyden parantamiseksi.
menestystä
SvS
Kylmiltään veikkaisin, että lämmin kesä on haihduttanut RE85:stä syttyvyydenparantaja-aineena käytetyn butaanin vähiin.
Butaani on eräs nestekaasu, jota liuotetaan useisiin polttoaineisiin syttyvyyden ja kylmäkäynnistyvyyden parantamiseksi.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
-
- Viestit: 431
- Liittynyt: 14.11.2005 22:29
- Paikkakunta: tampere
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
OT:na.. Mihis katosisvat kaikki nestekaasu laitteistot. kaverilla oli niitä taunuksissa jne.
Ja pullollisella tais päästä (11kg) Niinku tankillisen bensalla?..( 500-600km?????)
Ja pullollisella tais päästä (11kg) Niinku tankillisen bensalla?..( 500-600km?????)
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3582
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Valtion perimä 20-kertainen dieselverohan ne kadotti. Ja olihan tuollainen laitteisto Ladassakin:sergei 1200L kirjoitti:Mihis katosisvat kaikki nestekaasu laitteistot.
http://lada1970.1g.fi/lehti_1980_tm_18_kaasulada.html
http://lada1970.1g.fi/lehti_1981_tl_04_ ... metta.html
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Otin käyttöön Spritmonitor-palvelun. Tuosta näkee vähän kulutusfaktoja Samarastani E10:llä ja vanhalla 95-oktaanisella.
Ainakaan autoni keskimääräisiä kulutuksia katsoessa ei näytä todisteita siitä että E10-laatua kuluisi valtavasti enemmän.
Ainakaan autoni keskimääräisiä kulutuksia katsoessa ei näytä todisteita siitä että E10-laatua kuluisi valtavasti enemmän.
On otettava huomioon, että ajosuoritukset eivät ole tietty täysin vertailukelpoisia.E10 7.10 l/100km 30.148 km and 2.141 l
Premium Gasoline 95 7.82 l/100km 14.659 km and 1.146 l
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Vapaapäivän askarteluja:
Pitää säätää vielä niin, että trimmit pysyy -25% ja +25% välillä sekä E95, että RE85, mutta nyt noin karkeasti 3,5bar ja nyt jo jaksaa vetää paremmin pelkällä RE85:lla, eikä puudu kun tallaa kaasun pohjaan.
Saa nähdä miten tuollainen kestää, eihän tuo kallis ollut... Jostain luin että kannattaa ottaa tuo mittari pois kun säädöt saatu kohdalleen.
Pitää säätää vielä niin, että trimmit pysyy -25% ja +25% välillä sekä E95, että RE85, mutta nyt noin karkeasti 3,5bar ja nyt jo jaksaa vetää paremmin pelkällä RE85:lla, eikä puudu kun tallaa kaasun pohjaan.
Saa nähdä miten tuollainen kestää, eihän tuo kallis ollut... Jostain luin että kannattaa ottaa tuo mittari pois kun säädöt saatu kohdalleen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
joo, mulla on tuosta kokemusta. jätin säädön jälkeen mittarin paikalleen ja jonku ajan päästä kun katsoin sitä se oli laskenut noin puolen baarin verran. ensin luulin että paineet on laskenu mutta kun toisella mittarilla katsottiin niin selvis että tuo mittari oli alkanut näyttään väärin. ne ei vissiin tykkää tärinästä ja väsyymush kirjoitti:Saa nähdä miten tuollainen kestää, eihän tuo kallis ollut... Jostain luin että kannattaa ottaa tuo mittari pois kun säädöt saatu kohdalleen.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Vaan liittyipä Jinksikin kiinnostuneena testailemaan vuoden -87 21013:n käyttäytymistä alkoholin kurimukseen.
Laitoin koneeseen uutuutaan kiiltelevät kynttilät ja tonnikakssatasen piristyneestä olemuksesta innostuneena päätin koettaa kylmiltään koneen alkoholinsietokykyä. Tankki lähenteli tyhjyyttä, opiskelijavalon loistaessa kirkkaan punaisena mittariston laitamilta, kun tuuppasin säiliöön 15l E10:ä ja 5l RE85:ä.
Sen tarkempia seosta laskelmoimatta ajelin parikymmentä kilometriä seka-ajoa moottoritiestä keskikaupungille huomaamatta juuri muutosta moottorin käytöksessä. Tästä rohkaistuneena laskin toiset viisi litraa kasiviitosta sekoitukseen.
Hieman kone nyppyyttää tasakaasulta täysillä polkaistessa, muttei juuri muutoin nikottele. Vähän ryypyttämällä kone vetää erimainiosti.
Yritän huomenna saada seoksia hieman säätelemällä parempaa käyntiä. Mikäli tämä ei riitä, lienee pakko alkaa suutinjumppa.
Palailen tulosten kanssa, kun aihetta on.
Laitoin koneeseen uutuutaan kiiltelevät kynttilät ja tonnikakssatasen piristyneestä olemuksesta innostuneena päätin koettaa kylmiltään koneen alkoholinsietokykyä. Tankki lähenteli tyhjyyttä, opiskelijavalon loistaessa kirkkaan punaisena mittariston laitamilta, kun tuuppasin säiliöön 15l E10:ä ja 5l RE85:ä.
Sen tarkempia seosta laskelmoimatta ajelin parikymmentä kilometriä seka-ajoa moottoritiestä keskikaupungille huomaamatta juuri muutosta moottorin käytöksessä. Tästä rohkaistuneena laskin toiset viisi litraa kasiviitosta sekoitukseen.
Hieman kone nyppyyttää tasakaasulta täysillä polkaistessa, muttei juuri muutoin nikottele. Vähän ryypyttämällä kone vetää erimainiosti.
Yritän huomenna saada seoksia hieman säätelemällä parempaa käyntiä. Mikäli tämä ei riitä, lienee pakko alkaa suutinjumppa.
Palailen tulosten kanssa, kun aihetta on.
-
- Viestit: 431
- Liittynyt: 14.11.2005 22:29
- Paikkakunta: tampere
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Öljyjä pitää vaihdella sitten useammin.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Kokeileppa tuohon tasakaasulta polkasun nykäsyyn sitä että ykköskurkun tk-suutinta hieman isonnat ennenkuin alat muita suuttimia vaihtaan. Vaikka epäilen että jossain välissä joudut vähän isompia pääsuuttimia vaihteleen.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Juu, ilmeisesti aika yleinen, näyttää löytyvän eri paikoista eri väreissä Biltemaa myöten. Itse tilasin ebay:sta, pari kymppiä toimitettuna.Lattarauta kirjoitti: Tutunnäköinen säädin, itsellä ollut käytössä 3-4kk.
Hieman joutui väkertämään että sai kiskoon kiinni lähdön nätisti.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06