MIG/MAG lankahitsauskone??

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja START »

staticx kirjoitti:kyllä se auton hitsaus on koneesta, pellin kunnosta ja hitsaajasta aika paljon kiinni että minkälaista jälkeä tulee. itse ostin juuri pienen puikkoinvertterin ja kyllä sillä saa ruoste paikat hitsattua.... sori että meni pois nuista lankakoneista... ja siitä vielä että ennen olin aina lankakoneen kannalla mutta kun opettelee vaan käyttämään puikkoa niin silläkin on helppoa korjata ruosteita
täytyy oikeen hattua nostaa. itse olen joskus hitsannut puikolla autopeltiä, pakoputkia sun muuta ja kyllä siinä meinas taito loppua kesken. kun ainevahvuus menee alle 1,5mm ei saa olla rakoa käytännössä juuri ollenkaan. sitähän opetetaan että ilmarako voi olla puolet aine vahvuudesta. 1,6mm puikolla se menee kun pätkii mutta tarkana saa olla ettei tarraa kiinni/sammu valokaari jos virtaa ei voi käyttää yli 35amppeeria :?
kyllä itse olen tykästynyt lankakoneeseen, peltihommissa.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja START »

ai niin, kyllä oma harraste auto tulee olemaan 100% ruosteeton sitten kun se niiltä osin valmistuu.
että päästään siihen päämäärään joutuu pellittään yli 50% pohjasta, helmat ja etuaisat lähes kokonaan ja pyöräkoteloista ja muista korimuutoksista puhumattakaan. katto siihen taitaa jäädä koskemattomaksi..
joten kyllä sen mätänemisen saa kuriin, kun tekee uusiks melkeen kokonaan
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja samarai »

Eiköhän se olisi Start sen "hatunnoston" sijasta nyt paremminkin "jos ei paremmasta tiedä" ollut enemmän paikallaan. :wink: Puikkokoneella minäkin ruostevaurioita ensimmäisen kerran hitsasin, kun silloin 70-luvun lopussa ei risaperseenä ollut varaa ostaa mitään kaasuvehkeitä (silloin yleisimmät autonhitsauksessa), jostain MIG-hitsauslaitteista ei silloin voinut edes unelmoida, eikä ollut "halpoja kiinalaisia". Sellainen halvin pikku-Kemppi 110 tuli hommattua ja sillä rohkeasti Transitin takakulmien kimppuun, kyllä nyt oikein naurattaa. :lol: Eihän sillä mitään saumaa mätään peltiin pysty tekemään ja siinä on jo omat hankaluutensa sytyttämisenkin kanssa. Tuo Kempin pikkumuuntaja tuli vaihdettua sitten myöhemmin Walliuksen inventteriin, mutta eihän sillä koskaan ole autonpeltiä ole edes ajateltu hitsata.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja START »

kyllä se on hatun noston paikka jos vihtii tehdä puikolla. on se sen verran vaikeaa ja hermoja raastavaa.
kiva sillä puikolla on vähän vahvempia vetää, tigin jälkeen paras kone hitsata
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja samarai »

Paksumpaan tietysti käy, mutta tässä puhuttiinkin auton korin hitsauksesta puikolla. Alkaa nämä nykyiset autot olla jo alle millin peltiä, vanhemmat vielä jotain 1,3-1,5. Se on yksinkertaisesti liian vähän, että sitä voidaan mielestäni edes ajatella puikkohitsauksella.

Jotain 30v.sitten kun suojakaasuhitsausta ei vielä ollut juuri missään käytössä - oli vain puikko ja kaasu, niin ohutta peltiä hitsattiin silloinkin säännönmukaisesti vain kaasulla, se tietysti poltti ja väänsi hitsattavaa kohdetta. Joku tällainen kaasulla vääntynyt korinosa varmaan tulee varmaan vanhan auton entisöijälle tänäpäivänäkin vastaan.

Näiden kahden vaihtoehdon (kaasu/suojakaasu) lisäksi en kyllä muuta itse tiedä ohuen pellin hitsaukseen. Jos ei tarvitse peltiä hitsata, niin sitten tulee vasta kysymykseen mielestäni puikkohitsin ostaminen.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Puikolla hitsaaminen tuottaa niin paljon lämpöä materiaaliin,että aiheuttaa kyllä hurjaa vetelyä pelteihin,jos saa yleensä hitsattua polttamatta peltiä puhki.Kaasulla hitsatessa tulee sama ilmiö ja pelteihin täytyy antaa kuumia,jolla peltiä kutistetaan ja saadaan se alkuperäiseen muotoon.Vetelyä saa kyllä aikaiseksi Migilläkin pintapelteihin,jos hitsaa kerralla liikaa,mutta se on jo sitten oma aiheensa.
Puikko on tarkoitettu korjaus-ja rakennehitsauksiin,joissa hitsattavat materiaalit ovat paksuja.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin no en tiedä, ei se puikko taas mun mielestä vetele juuri sinänsä enemmän kuin Miggikään? Sillä ei vaan saa tosiaan ohutta peltiä reikää polttamatta hitsattua. Kaasu kyllä vääntelee hurjasti ja polttaa pahasti myös ympäristöt. Eipä noita taida kaasupilleillä kukaan enää tänäpäivänä hitsailla. Sillä saa helpoiten myös autonsakin poltettua, on sitä kyllä tarvittu sammutuskalustoa Migginkin kanssa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja START »

kyllä se puikko hiukan enempi kuumaa siihen hitsiin tuo, joten vetääkin pikkasen enemmän. ei suuri ero mutta kuiteskin
kaasulla on kyllä helppo hitsata ohutta peltiä mutta kyllä siinä aika oikominen on että saa suoraks, sitten kun vielä muistaa että se kutistuu kun sitä lämpöoikoo niin rupee mitat meneen ihan pieleen.
tiggi on nykyään kanssa paljon käytetty ohuissa aineissa, lähinnä rostereilla. autopeltiin se tuo myös liikaa lämpöä ja jälleen tulee se vetely ongelma.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
staticx

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja staticx »

kyllä se on ihan totta että että lankakoneella on helpompi tehdä nuita ruosteen korjauksia mutta minä aattelin että kyllä sen pystyy puikollakin niitä korjaamaan ja tuo tig hitsaus on on tosiaan kaikkeen muuhun kuin auton korjaukseen itse hitsasin entisessä työ paikassa 7,5 kk tigillä päivittäin rosteri kaukaloita ja lattiakaivoja. kyllä minäkin joskus myöhemmin ajattelin hommata lankakoneen itselleni mutta siihen asti korjailen puikolla
Avatar
pressa
Viestit: 10189
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kysymys tietäjille, kumpi potentiaali (plus vai miinus) on kahvassa (siis langassa) kun hitsatan ydintäytelangalla??
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja audiq »

Eikös ne ole ristissä verrattuna tavalliseen lankaan. Eli täytelangalla kahvassa on miinus? Näin muistelen. :?
Avatar
jaasu
Viestit: 1054
Liittynyt: 11.9.2007 12:09
Paikkakunta: haapavesi

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja jaasu »

Audiq on oikiassa. noinhan se on.
autoton.. vielä
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Hitsauskoneista käyttäjäkokemuksia..

http://www.ewm-handel.at/images/mira151.jpg

Työmaalla tuollainen Woikosken kauppaama saksalainen tuote jota on nyt saanut käytellä melko tiuhaan. Asiallisen pitkät kaapelit, kunnollinen maadoituspuristin, tukeva ja mukava kahva herkällä liipaisimella. Pulloteline toki myös löytyy. Nopeasti vilkaistuna myös langansyöttömoottori on asiallisen kokoinen ja oloinen. 3v takuu ja täysi varaosapalvelu Woikosken kautta. Olikohan 890€ sis. pullovuokran. En pidä pahana, ostaisin itse heti jos olisi käyttöä enemmän.

Kun on itte hitsaillut tuollaisella halvimmalla mahdollisella migillä, niin on suorastaan riemastuttavan helppoa vetää kunnon saumaa hyvällä koneella. Kone antaa paljon anteeksi vaikka säädöt ei olisi aina ihan optimaaliset heti kärkeen. Olen ihan aloittelija hitsuuhommissa mutta kyllä kunnon vehkeillä on helppoa. Ja tämä vielä valovirtamalli.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Syy varmaankin on itselläni siinä että olen oppinut käyttämään vain Kempin tai Esabin koneita, mutta muille nyrpistän nenäni, erityisesti näille halpahallin ydintäytelanka koneille. Tietty jos putjetti on rajallinen niin kannattaa ensimmäisenä katsella vaikka niitä käytettyjä koneita. Työmaalla jossa viimeksi vaikutin oli firman vanha 650 Kempin Tylarc joka ei säikähdä vesisadetta, lumisadetta, sammalta sisuksissaan (pakko oli puhdistaa kun lämpörele paukku koko ajan). Eli jos haluaa varman valinnan niin ottaa joko uuden Kemppaisen tai Eesakin tai sitten käytetyn Kempin. Walliuksia en voi kehua, mutta en haukkuakkaan koska olen niistä kuullut paljon hyvääkin.


Ja jos haluaa oikeasti tehdä peltityöt kunnolla, autot kannattaisi hitsata Tigillä. Helppo kaaren hallinta, pienillä virroilla toimivuus yms ominaisuudet puhuvat puolestaan. Toisaalta vaakakupissa painavat myös hinta joka on yleensä aika suolainen.
staticx kirjoitti: tig hitsaus on on tosiaan kaikkeen muuhun kuin auton korjaukseen
Jaa... en ymmärrä tätä mielipidettä henkilökohtaisesti, mutta se onkin sinun mielipide, ja täts it. Tietty migillä on paljon helpompi hitsata harrastelijankin.

Itse paikkailen autot vielä migillä mutta puikko turaamistakin on harjoiteltu. Lottopottia odotellessa ja Kempin tuoteluetteloa lukiessa :)
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja START »

siis tigillähän se vasta helppoa on hitsata ohuita levyjä, ei siinä. mutta jos täytyy hitsata auton kylkeen puolimetriä saumaa, niin on se aika kauhean näkönen kun olet sillä tigillä sen saanut täpittyä kiinni. lämpöö syntyy pelkän heftin tekoon ihan erillailla kun että migillä tuikkaa tuhannesosasekuntin täpin. ehkä jos malttaa tehä ihan piste pisteen viereen ja jäähytys välissä niin saattaa päästä aika vähillä oikomisilla, mutta kyllä siinä melkeen puolta kauemmin menee että on kierretty kokonaan.
eri juttu onkin jos on jokin kohta missä ei pääse vetelemään juuri yhtään.
joo on se kempin ACDC tggi itelläkin ostoslistalla mutta hiukan aikaa saa harrastella ennenkö semmonen tulee (lottovoittoa myös ootellessa)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Vastaa Viestiin