Uusi autovero / ajoneuvovero
Uusi autovero / ajoneuvovero
Tänään ne julkaistaan kello 13 jälkeen.
Päästöt tulee vaikuttamaan veroon....
Päästöt tulee vaikuttamaan veroon....
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia. Henkilöautoista kannettavan ajoneuvoveron perusvero (nykyisin 94,90 tai 127,75 euroa vuodessa) muutettaisiin auton hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi. Vero perustuisi auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (grammaa kilometrillä), jotka vastaavat auton yhdistetyn kaupunki- ja maantieajon polttoaineen ominaiskulutusta (litraa sadalla kilometrillä). Niistä henkilöautoista, joista ei ole päästötietoa ajoneuvoliikennerekisterissä, veroa kannettaisiin auton koko-naismassan perusteella. Käytännössä viimeksi mainittu koskisi ennen vuotta 2001 käyttöönotettuja hen-kilöautoja.
Perusveron päivä- ja vuosikohtaisista määristä säädettäisiin lain liitteenä olevissa verotaulukoissa.
Ennen vuotta 1994 käyttöön otetuista pakettiautoista kannettavan perusveron päiväkohtainen määrä ehdotetaan nostettavaksi samalle tasolle sitä uudempien pakettiautojen veron kanssa eli 26 sentistä 35 senttiin. Pakettiautoluokkaan kuuluva kaksikäyttöauto ehdotetaan verotettavaksi kuten henkilöauto.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan asetuksella myöhemmin säädettävänä ajankohtana. Voimaantulon arvioidaan ajoittuvan vuoteen 2010.
Hiilidioksidipäästöihin perustuvan veron määrä vaihtelisi 20 euron vuotuisesta tasosta 605,90 euron vuotuiseen tasoon. Nykyiseen verrattuna verotaso lähtisi nousuun 180 gramman kohdalla, mikä on nykyinen uusien bensiinikäyttöisten henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästöjen määrä kilometriä kohden. 180 gramman päästöt syntyvät bensiiniautolla, joka kuluttaa polttoainetta 7,7 litraa sadalla kilometrillä ja dieselautolla, jonka kulutus on 6,9 litraa. Ominaispäästöiltään tätä pienemmät autot saisivat verotuksellista etua nykyiseen verrattuna. Dieselkäyttöiset henkilöautot hyötyisivät veromallista vastaavaan bensiinimalliin verrattuna.
Henkilöauton kokonaismassaan perustuvan veron määrä vaihtelisi 75,92 euron vuotuisesta tasosta 485,45 euron vuotuiseen tasoon. Yleisimpään painoluokkaan 1501-1600 kiloa kuuluvien henkilöautojen vero olisi 110,96 euroa vuodessa.
Perusveron päivä- ja vuosikohtaisista määristä säädettäisiin lain liitteenä olevissa verotaulukoissa.
Ennen vuotta 1994 käyttöön otetuista pakettiautoista kannettavan perusveron päiväkohtainen määrä ehdotetaan nostettavaksi samalle tasolle sitä uudempien pakettiautojen veron kanssa eli 26 sentistä 35 senttiin. Pakettiautoluokkaan kuuluva kaksikäyttöauto ehdotetaan verotettavaksi kuten henkilöauto.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan asetuksella myöhemmin säädettävänä ajankohtana. Voimaantulon arvioidaan ajoittuvan vuoteen 2010.
Hiilidioksidipäästöihin perustuvan veron määrä vaihtelisi 20 euron vuotuisesta tasosta 605,90 euron vuotuiseen tasoon. Nykyiseen verrattuna verotaso lähtisi nousuun 180 gramman kohdalla, mikä on nykyinen uusien bensiinikäyttöisten henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästöjen määrä kilometriä kohden. 180 gramman päästöt syntyvät bensiiniautolla, joka kuluttaa polttoainetta 7,7 litraa sadalla kilometrillä ja dieselautolla, jonka kulutus on 6,9 litraa. Ominaispäästöiltään tätä pienemmät autot saisivat verotuksellista etua nykyiseen verrattuna. Dieselkäyttöiset henkilöautot hyötyisivät veromallista vastaavaan bensiinimalliin verrattuna.
Henkilöauton kokonaismassaan perustuvan veron määrä vaihtelisi 75,92 euron vuotuisesta tasosta 485,45 euron vuotuiseen tasoon. Yleisimpään painoluokkaan 1501-1600 kiloa kuuluvien henkilöautojen vero olisi 110,96 euroa vuodessa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
takaveto, Samara ja 110 ei siis juurikaan vaikutusta. 2001 käyttöön otettuja ja uudempia hiilaripäästöt on alle tuon 180 ja vanhemmissa kokonaispainot jää karvan alle tuon keskimääräisen tason, joten taitaa peräti 95 vuoden ruiskusamarassa pienentyä ajoneuvovero.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
Mites uus niva? CO2 Päästöt 233g Eli siinä olisi nousua autoverossa
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
joo ja eikös Lada 119 ollut myös reilu 180 tai siinä rajoilla kyllä, maastureilta voikin odottaa veronnousua, mitenkähän ökymastureissa, niissä nousu on Nivaakin tuntuvampi, eli ei välttämättä vaikuta Nivan kilpailukykyyn110HB kirjoitti:Mites uus niva? CO2 Päästöt 233g Eli siinä olisi nousua autoverossa
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
Malli Mallivuosi Mallitarkennus CO2 Hinta nyt Uusi hinta Erotus
119 2007 1.6I HB 5D 177 13 990 13 684 -306
NIVA 4X4 2007 1.7I 3D 233 14 990 16 041 1 051
http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp?m=147
119 2007 1.6I HB 5D 177 13 990 13 684 -306
NIVA 4X4 2007 1.7I 3D 233 14 990 16 041 1 051
http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp?m=147
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
95 samara taidetaan kuitenkin verottaa painon mukaan, ei kai niissä ole päästötietoa rekisteriotteessa?Lada-Jussi kirjoitti:takaveto, Samara ja 110 ei siis juurikaan vaikutusta. 2001 käyttöön otettuja ja uudempia hiilaripäästöt on alle tuon 180 ja vanhemmissa kokonaispainot jää karvan alle tuon keskimääräisen tason, joten taitaa peräti 95 vuoden ruiskusamarassa pienentyä ajoneuvovero.
.
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
Selttäisikö joku tuon hiilidioksiidipäästön. Siis 180g kilometriä kohden ?
Sieltä pakoputkestahan täytyy tulla musta grillihiilivana koko ajan.
Miten painavaa hiilidioksiidi on ?
Taas tuli yksi asia, joka meni yli meikäläisen ymmärryksen.
Sieltä pakoputkestahan täytyy tulla musta grillihiilivana koko ajan.
Miten painavaa hiilidioksiidi on ?
Taas tuli yksi asia, joka meni yli meikäläisen ymmärryksen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
aivan juuri siksi vero putoaakin, kokonaispaino jää alle tuon keskitason, jossa vero olisi 110 euroa, nyt autosta menee ajoneuvoveroa 124 euroa/vuosi, joten etu vähintään 14 euroa vuosi, paljonko sitten 100 kg keskiarvoa pienempi kokonaispaino laskee veroa, toivottavasti vielä parikymppiä lisäänoose01 kirjoitti:95 samara taidetaan kuitenkin verottaa painon mukaan, ei kai niissä ole päästötietoa rekisteriotteessa?Lada-Jussi kirjoitti:takaveto, Samara ja 110 ei siis juurikaan vaikutusta. 2001 käyttöön otettuja ja uudempia hiilaripäästöt on alle tuon 180 ja vanhemmissa kokonaispainot jää karvan alle tuon keskimääräisen tason, joten taitaa peräti 95 vuoden ruiskusamarassa pienentyä ajoneuvovero.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
Mistä sä sen painon löysit millä hinta pysyy ennallaan?
Ja just kävin pari kuukautta sitten silmälääkärissä
Ja just kävin pari kuukautta sitten silmälääkärissä
.
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
Hiilidioksidi, CO2, on kaasu, jota syntyy palamisen lopputuotteena. Se on siis aivan eri aine kuin hiili, C, yksinään. Esimerkiksi ihmisen uloshengitysilmasta suurin osa on hiilidioksidia. 1 kuutiometri hiilidioksidia painaa noin 1,8 kg normaali-ilmanpaineessa ja 20 Celsiuksen lämpötilassa.Pavlovits kirjoitti:Selttäisikö joku tuon hiilidioksiidipäästön. Siis 180g kilometriä kohden ?
Sieltä pakoputkestahan täytyy tulla musta grillihiilivana koko ajan.
Miten painavaa hiilidioksiidi on ?
Jos pakoputkesta tulee 180g eli 0,18 kg hiilidioksidia per kilometri 20C lämpötilassa niin sieltä tulee siis tätä kaasua kymmenesosa kuutiometriä, mikä tuntuu ihan todenmukaiselta määrältä.
Tulee sieltä pakoputkesta toki muitakin kaasuja.
Hiilidioksidiin liittyvä maailmanlaajuinen ongelma on yksinkertaistettuna seuraava:
Fossiilisten polttoaineiden, kuten hiilen ja öljyn, polton seurauksena ilmakehässä on nyt
paljon enemmän hiilidioksidia kuin mikä olisi luonnollinen määrä. Liian suuren hiilidioksidipitoisuuden takia ilmakehä on alkanut toimia samaan tapaan kuin kasvihuone: Auringon paisteessa kasvihuoneen sisällä oleva ilma lämpenee. Tästä johtuu tämä paljon puhuttu ilmastonmuutos.
Voitto
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
Eipä tuota paremmin olisi voinut selittää. Minäkin ymmärsin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
tossa nuo 110HB:n esimerkit vielä uudestaan, jos -95 Samaraan sovellettaisiin arvioitua hiilaripäästöverotusta, niin oletettavasti kulutuksen mukaan Samara olisi 110:n tasoa, ehkä vähän allekin, eli jos nykytasosta hinta nousee 180 gramman kohdalla, niin Samarassa oltaisiin vielä parikymmentä grammaa alapuolella, joten veropienenisi (tarkottaakohan nykytaso tuota 94 vai 124 euron veroa nykysysteemissä)110HB kirjoitti:Hiilidioksidipäästöihin perustuvan veron määrä vaihtelisi 20 euron vuotuisesta tasosta 605,90 euron vuotuiseen tasoon. Nykyiseen verrattuna verotaso lähtisi nousuun 180 gramman kohdalla, mikä on nykyinen uusien bensiinikäyttöisten henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästöjen määrä kilometriä kohden. 180 gramman päästöt syntyvät bensiiniautolla, joka kuluttaa polttoainetta 7,7 litraa sadalla kilometrillä ja dieselautolla, jonka kulutus on 6,9 litraa. Ominaispäästöiltään tätä pienemmät autot saisivat verotuksellista etua nykyiseen verrattuna. Dieselkäyttöiset henkilöautot hyötyisivät veromallista vastaavaan bensiinimalliin verrattuna.
Henkilöauton kokonaismassaan perustuvan veron määrä vaihtelisi 75,92 euron vuotuisesta tasosta 485,45 euron vuotuiseen tasoon. Yleisimpään painoluokkaan 1501-1600 kiloa kuuluvien henkilöautojen vero olisi 110,96 euroa vuodessa.
vanhat takaveto-Ladat hyötyy painonmukaisesta verotuksesta, koska kokonaispaino on suhteellisen pieni, mutta kulutus on suurehko, mutta suurinosa takavedoista kuuluu nyt tuohon 94 e/vuosi ryhmään joten 110 euron keskiarvopainosta jäädään vain sen verran, että jäisikö vero samaan.
hyvä että uusi verotussysteemi tukee ekologista autoilua vanhoilla Ladoilla, sillä niiden kestävä rakenne ja osakokonaisuuksien korjattavuus on osa ekologista ajattelua. Ladojen tuotekehittelyssä ei myöskään ole uhrattu liiallisesti luonnonvaroja.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
Eihän näissä ökymaastureissa(hummer, escadale...) ole mitään ajoneuvo/autoveroja kun ovat kuorma-autoiksi rekisteröityjä. Tämän verouudistuksen jälkeen ei ole mitään järkeä ostaa isoa japsimaasturia, kun samalla rahalla ja pienemmillä käyttömaksuilla saa tommosen "kevytpanssarivaunun"...Lada-Jussi kirjoitti:maastureilta voikin odottaa veronnousua, mitenkähän ökymastureissa, niissä nousu on Nivaakin tuntuvampi, eli ei välttämättä vaikuta Nivan kilpailukykyyn
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Uusi autovero / ajoneuvovero
erittäin hyvä huomio.Lada-Jussi kirjoitti: Ladojen tuotekehittelyssä ei myöskään ole uhrattu liiallisesti luonnonvaroja.