Joo, 92, 93, 95 ja 96 ovat alunperin kakstahtisia. 95 ja 96 olivat alunperin lyhyellä nokalla, jonka alle ei V4 edes mahtunut. Keulaa jatkettiin joskus 60-luvun puolivälissä ja 1967 tuli ensimmäiset V4:t pellin alle.NesteHukka kirjoitti:Tietyllä tavalla wankel moottoria voi kans pitää kakstahtimoottorina, mutta se on sit asia erikseen...
Eikös Saabilla ollut 96 tai 95 kakstahtimalli joskus?
Bensakakstahti auton koneena on kyllä aika kamala, mutta ihmetyttää ettei noi kakstahtidieselit ole yleisempiä, koska siinä moottorissa on ideaa, eikä se kärsi bensakakstahdin ongelmista.
Kaksitahtiautoja
Kyllä toi Saabin V-4 taisi olla ennemmin 15-metrisen koneeksi alunperin tarkoitettu? Noi "metritmäärät" oli juuri käsittääkseni lähinnä moottorin tilavuutta tarkoittavia. Kyllä noita 12M:ääkin oli kyllä 1,5:sena - sen verran tuli luntattua.
Kuvasarja UKI:n museolta
Tosta puuttuu paljon näyttelykalustoa - mm. Saab 900Cabrion proto ym.ym. Toi yksityismuseo vastaa jos ei jopa parempi kuin Trolhättanin museo Saab-kalustoltaan. (ei ole siis mikään Valmet Automotiven museo)
Kuvasarja UKI:n museolta
Tosta puuttuu paljon näyttelykalustoa - mm. Saab 900Cabrion proto ym.ym. Toi yksityismuseo vastaa jos ei jopa parempi kuin Trolhättanin museo Saab-kalustoltaan. (ei ole siis mikään Valmet Automotiven museo)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Sattu silmään tällainen erikoisempi 2-tahtiauto kun DKW Schwebeklasse ja Sonderklasse vuosilta 1934-38. Erikoista näissä lähinnä on tuo V-4 moottori KB-1000 (995 tai 1054ccm3), jossa kummankin rivin lisänä on kolmas pytty "ylipainesylinterinä". Teho ei kuitenkaan näistä ylipainesylintereistä huolimatta näköjään ollut suuri (pienessä 25-30 ja suuremmassa 32hv), esim. Warre tonnillahan se taisi olla jotain 50hv.
http://www.motorcar.cz/clanek/?r=8&c=224
http://auta5p.car.cz/muzea/sachsen_muse ... sen_04.htm
http://www.kfz-tech.de/Programme/GGBild ... derm02.jpg
http://www.motorcar.cz/clanek/?r=8&c=224
http://auta5p.car.cz/muzea/sachsen_muse ... sen_04.htm
http://www.kfz-tech.de/Programme/GGBild ... derm02.jpg
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Ainakin DKW moottoripyörien kilpamoottoreissa, jotka olivat aikansa huippuja, ylimääräinen sylinteri toimi ahtimena, ts. parantamassa harjamäntäkoneen huuhtelua. Kun 'tekovika' sitten kehitti kääntöhuuhtelun, jäi huuhtelupumppu tarpeettomaksi. Veikkaan, että tekniikka on apinoitu noista kisakoneista näiden siviilikuljettimien voimanlähteisiin.
ladoholisti
Re: Kaksitahtiautoja
Tässä kaksitahtinen V6:
A 1000cc 2-stroke V-6 engine was developed for additional
power in 1960 by combining two 3-cylinder engines. The
capacity was gradually increased to 1300cc and the last V-6
engines were built in 1966.
While the standard configuration was with two carburettors which
produced 83 HP, a four carburettor version was also built and
tested which produced 100 HP and a six carburettor version
produced 130 HP with the 1300cc capacity. However, most
of the engines were fitted with two carburettors
Approximately 100 V-6 engines were built for testing in DKW
cars. 13 DKW F-102 were fitted with the V-6 engine in the
sixties. At least one F-102 with the V-6 engine and two Auto
Union 1000SP's which belonged to Mr Muller have survived to
this day. A number of Munga's were also fitted with the V-6
engine at the factory in Ingoldstadt, as the German army
expressed a keen interest in the more powerful engine.
A 1000cc 2-stroke V-6 engine was developed for additional
power in 1960 by combining two 3-cylinder engines. The
capacity was gradually increased to 1300cc and the last V-6
engines were built in 1966.
While the standard configuration was with two carburettors which
produced 83 HP, a four carburettor version was also built and
tested which produced 100 HP and a six carburettor version
produced 130 HP with the 1300cc capacity. However, most
of the engines were fitted with two carburettors
Approximately 100 V-6 engines were built for testing in DKW
cars. 13 DKW F-102 were fitted with the V-6 engine in the
sixties. At least one F-102 with the V-6 engine and two Auto
Union 1000SP's which belonged to Mr Muller have survived to
this day. A number of Munga's were also fitted with the V-6
engine at the factory in Ingoldstadt, as the German army
expressed a keen interest in the more powerful engine.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kaksitahtiautoja
Off-topicia, mutta tuota ylimääräistä mäntää huuhtelupumppuna käytti myös Puch jossakin moottoripyörämallissaan (taisi olla 250-kuutioinen), ja Suomessa on myyty muutama yksilö kyseistä pyörämallia myös Tunturin nimellä. Tuttava valitteli kun oli halvalla myynyt ko. mallisen Tunturin pois tieltä, ja jälkeenpäin oli kuullut että niitä on olemassa kokonaista 2 kpl..
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: Kaksitahtiautoja
paroni saarinenhan kiersi euroopan kilparatoja 60 luvun lopulla tunturi puchilla jossa oli tuo huuhtelumäntä. aika röhee ääni ko pyörässä.juippi11 kirjoitti:Off-topicia, mutta tuota ylimääräistä mäntää huuhtelupumppuna käytti myös Puch jossakin moottoripyörämallissaan (taisi olla 250-kuutioinen), ja Suomessa on myyty muutama yksilö kyseistä pyörämallia myös Tunturin nimellä. Tuttava valitteli kun oli halvalla myynyt ko. mallisen Tunturin pois tieltä, ja jälkeenpäin oli kuullut että niitä on olemassa kokonaista 2 kpl..
englantilainen trojan pakussahan oli kanssa tuo huuhtelumäntä.
suzuki fronte autossa oli aika pitkään 80 luvulle? 3 pytty kakstahti.
wiki: Suzuki FX
Maruti 800
Production 1979–1984
Assembly Japan
Karachi, Pakistan
Body style 3/5-door hatchback
Engine 539 cc T5B two-stroke I3 (SS30)
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kaksitahtiautoja
Terve!
"Pukissa" ja "Dekarissa" oli periaatteellinen ero. Puchissa ei ollut erillistä huuhtelupumppusylinteriä, vaan sylinterin molemmat männät olivat työmäntiä. Kyse oli vastakkaismäntäkoneesta, jonka sylinteri oli "taivutettu" U-muotoon.
DKW sen sijaan käytti erillistä pumppusylinteriä (Ladepumpe) kaasunvaihtoon.
Trojan käytti ajan mittaan molempia konstruktioita, joskin pumppusylinteriversio taitaa olla tunnetumpi.
http://4.bp.blogspot.com/-n1qRIa3qcuE/T ... +4+cyl.jpg
menestystä
SvS
"Pukissa" ja "Dekarissa" oli periaatteellinen ero. Puchissa ei ollut erillistä huuhtelupumppusylinteriä, vaan sylinterin molemmat männät olivat työmäntiä. Kyse oli vastakkaismäntäkoneesta, jonka sylinteri oli "taivutettu" U-muotoon.
DKW sen sijaan käytti erillistä pumppusylinteriä (Ladepumpe) kaasunvaihtoon.
Trojan käytti ajan mittaan molempia konstruktioita, joskin pumppusylinteriversio taitaa olla tunnetumpi.
http://4.bp.blogspot.com/-n1qRIa3qcuE/T ... +4+cyl.jpg
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Kaksitahtiautoja
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kaksitahtiautoja
Mikä on muuten suurin teho, jonka olet kuullut tai nähnyt kaksitahtimoottoreissa. Enkä nyt tarkoita mitään laivadieseleitä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: Kaksitahtiautoja
http://translate.google.fi/#en/de/drin% ... rin%20dann
valitse oikeanpuoleinen ruutu ja paina kuuntele nappia...
valitse oikeanpuoleinen ruutu ja paina kuuntele nappia...
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: Kaksitahtiautoja
Perämoottoreista löytyy suuritehoisia 2-tahtimoottoreita. Äkkiä haulla katsottuna löytyi 175hp Yamaha, varmasti suuritehoisempiakin löytyy.Pavlovits kirjoitti:Mikä on muuten suurin teho, jonka olet kuullut tai nähnyt kaksitahtimoottoreissa. Enkä nyt tarkoita mitään laivadieseleitä.
Omakohtaisesti suuri tehoisin on 70-luvun alun 3-pyttyinen Kawasaki H2 (74hp). Siinä on kyllä "eläin".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»