Ohje: Samaran/110:n ajoneston deaktivointi/ohjelmointi

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Mikko_PKP
Viestit: 359
Liittynyt: 13.11.2003 20:43
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Ohje: Samaran/110:n ajoneston deaktivointi/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Mikko_PKP »

Kävipäs sitten huono tuuri. Venäjältä tuottamani BK-10 -ajotietokone oli viallinen ja rikkoi autoni ajonestolaitteen. Kesti kauan saada uusi ja auto toimimaan, mutta nyt se taas pelaa. Mikä parasta, mukavassa huoltoliikkeessä antoivat mukaani kopion Konelan huolto-ohjeesta koskien ajonestoa. Sieltä löytyy mm. tällainen ohje ajoneston kytkemiseksi "huoltotilaan" eli pois käytöstä, arvelin että voisi olla hyödyllinen niille joilla on ko. laitteen kanssa ongelmia.

HUOMIO: Jatkossa suoraa kopiota ko. huolto-ohjeesta. En ole kokeillut tätä toimenpidettä enkä vastaa mistään vahingoista.

Koodaustoimenpiteet

Käynnistyksenesto mahdollistaa siirtymisen teknisen huollon toimintatilaan ja poistumisen siitä. Tässä toimintatilassa käynnistyksenesto käyttäytyy ikään kuin sitä ei olisi, toisin sanoen, se ei estä moottorin käynnistystä. Tämä toimintatila saattaa olla hyödyllinen silloin, jos autoa lainataan jollekin toiselle henkilölle, antamatta hänelle koodiavaimia, samoin silloin kun autoon suoritetaan korjaustoimenpiteitä, kun käynnistykseneston automaattinen päälle kytkeytyminen häiritsee töitten suorittamista.

Siirtyminen huoltotoimintatilaan ja poissiirtyminen siitä tapahtuu punaisen avaimen avulla. Tätä varten on suoritettava huolellisesti seuraavat toimenpiteet:

1. Kytke sytytysvirta, valodiodin tulee vilkkua taajuudella kaksi välähdystä sekunnissa.
2. Vie oma punainen avain merkkivalodiodin läheisyyteen ja pitäen sitä siinä, kytke sytytysvirta pois päältä. Valodiodin tulee syttyä ja summeri antaa lyhyen äänimerkin. Poista avain (punainen) merkkivalodiodin läheisyydestä.
3. Noin 3-5 sekunnin kuluttua sytytyksen poiskytkennän jälkeen valodiodin tulee alkaa vilkkua taajuudella 10 välähdystä minuutissa (pitäisiköhän olla sekunnissa?), katkoen vilkutussarjaa aina sekunnin välein.
4. Siirrä jälleen punainen avain merkkivalodiodin eteen. Merkkivalodiodin tulee syttä ja summeri antaa äänen, jonka pituus on noin yksi sekunti.
5. Viimeistään 10 sek kuluttua siitä, kun valodiodi on alkanut palaa on kytkettävä ja 1-5 sekunnin sisällä katkaistava sytytysvirta. Jos tiedon vaihto ECM:n kanssa on onnistunut niin 1-5 sekunnin kuluttua valodiodi sammuu ja summeri antaa lyhyen äänimerkin

Jos mikä tahansa tämän toimenpiteen vaihe on suoritettu väärin tai viiveaikoja ei ole noudatettu, niin käynnistyksenesto palautuu normaaliin toimintatilaan, toisin sanoen sellaiseen, ikään kuin koko toimenpidettä ei olisi suoritettu.

Tällaisen virheellisesti suoritetun toimenpiteen jälkeen valodiodi vilkkuu kahden sekunnin ajan taajuudella 2 kertaa sekunnissa. Jos toimenpide on suoritettu oikein, niin käynnistyksenesto siirtyy teknisen huollon toimintatilaan.

Käynnistykseneston opetus ja poistuminen huollon tilasta

Siirryttäessä huollon toimintatilaan pyyhkiytyvät samalla pois normaalien käyttöavaimien taltioidut koodit. Tällöin poistuttessa huoltotoiminnosta on käynnistyksenesto on "opetettava" sen avaimen avulla, jota tullaan käyttämään normaalin käytön aikana.
"Opetuksen" voi suorittaa joko puhtaille avaimille, ts. sellaisille, joita ei ole opetettu aikaisemmin, tai niille joita on jo käytetty nimenomaan tämän käynnistykseneston kanssa.

Opetuksen suorittamiseksi ja huoltotoiminnosta poistumiseksi tulee suorittaa seuraavat toimenpiteet:

1. Kytke sytytysvirta, merkkivalodiodin tulee syttyä ja palaa jatkuvasti, indikoiden kytkettynä olevaa huoltotoimintoa.

2. Vie oma punainen avain toimintatilan merkkivalon eteen ja pidä sitä siinä, kytke sytytysvirta pois päältä. Valodiodin tulee edelleen palaa ja summerin antaa lyhyt äänimerkki.

3. Poista avain toimintatilan merkkivalon edestä. Suurin piirtein 3-5 sekunnin kuluttua sytytysvirran poiskytkennän jälkeen valodiodin tulee aloittaa vilkuttaminen taajuudella 10 väläystä sekunnissa, ilmoittaen että on siirrytty "opetustoimintoon"

4. Seuraavien 10 sekunnin aikana käynnistyksenestolaite odottaa opetettavan, "harmaan" avaimen vientiä merkkivalodiodin läheisyyteen. Opetuksen päätyttyä summeri antaa merkkiäänen, jonka pituus on noin 1 sekunti, valodiodi puolestaan sammuu täksi ajaksi.

5. Ensimmäisen käyttöavaimen opetuksen jälkeen opetustoiminto jatkuu vielä 10 sek ajan, mahdollistaen näin myös toisen käyttöavaimen opetuksen.

6. Opetustoimien päätyttyä, 10 seuraavan sekunnin aikana käynnistyksenesto on edelleen opetustoiminnossa (valodiodi vilkkuu 10 väläystä sekunnissa). Tämän ajan kuluessa on merkkivalon eteen siirrettävä "punainen" avain ja pidettävä sitä siinä niin kauan kunnes summeri antaa noin sekunnin pituisen äänimerkin. Valodiodi syttyy ja palaa jatkuvasti 10 sekunnin ajan.

7. Näiden 10 sek aikana, niin kauan kuin valodiodi palaa, on sytytysvirta kytkettävä päälle ja poiskytkettävä. Jos yhteydenotto ECM:n on onnistunut, niin valodiodi sammuu, käynnistyksenesto antaa lyhyen äänimerkin ja siirtyy pois opetus- ja huoltotoiminnosta.

Jos mikä tahansa näistä toimenpiteistä on suoritettu väärin tai odotusaika ylittyy, niin käynnistyksenesto palaa huoltotilaan ja koko toimenpideohjelma on suoritettava uudelleen. Tällaisen virheellisen suorituksen osoittaa merkkivalodiodin vilkkuminen, se vilkkuu 2 sekunnin ajan 2 taajuudella 2 väläystä sekunnissa.

Jos toimenpiteet suoritettiin, mutta niiden aikana ei opetettu yhtään harmaata avainta niin käynnistyksenesto siirtyy pois huoltotilasta, mutta sitä ei pysty poistamaan estotoiminnosta, koska ei ole yhtään opetettua avainta. Tässä tapauksessa tulee jälleen siirtyä huoltotilaan ja poistua siitä kun sitä ennen on opetettu tarpeellinen määrä mustia avaimia.

HUOMAUTUS. Sytytysvirran kytkennän jälkeen ensimmäisten 20 sek aikana merkkivalodiodi saattaa vilkuttaa erilaisia toimintatilanteita:
- Jos merkkivalodiodi vilkkuu tällöin kerran sekunnissa ja sen jälkeen sammuu, niin se merkitsee, ettei ohjainlaite (ECM) ole antanut lupaa moottorin käynnistämiseen. Tämä on mahdollista silloin, jos käynnistykseneston ohjainlaitteessa on jokin vika tai huono yhteys sen ja ECM:n välillä.
- Jos tänä aikana valodiodi vilkkuu 5 kertaa sekunnissa ja tämän jälkeen sammuu, niin se merkitsee, että käynnistykseneston ohjainlaite on löytänyt sisäisen virheen. Virheen poistaminen tapahtuu irrottamalla akkukaapelin kenkä akun navalta. Jos vika toistuu, niin silloin käynnistyksen eston ohjainyksikkö tulee vaihtaa jopa silloinkin, jos moottori lähtee käyntiin.
- Jos valodiodi palaa tällöin jatkuvasti sitten sammuu merkitsee se sitä, että moottori käynnistyy ilman, että käynnistyksenesto kytketään pois päältä, tässä tapauksessa tulee suorittaa ECM:n opetustoimet.
- Jos valodiodi jää päälle 20 s viiveen loppuessa merkitsee se sitä, että käynnistyksen eston ohjainyksikkö on jäänyt "neitseelliseen" tilaan tai se on huoltotoimintotilassa.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

hienoa, jos muiltakin löytyy tällaisia virallisia Konelan ohjeita niin tänne vaan, yritetään sitten vaikka lisäillä Lada Infoon pysyväisohjeeksi.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
592

Ajonesto

Viesti Kirjoittaja 592 »

Kuka rohkea kokeilee ensiksi toimiiko... Kertokaa kokemuksianne jos kokeilette.
Avatar
Mikko_PKP
Viestit: 359
Liittynyt: 13.11.2003 20:43
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko_PKP »

Periaatteessahan tuon deaktivoinnin kokeilun ei pitäisi sekoittaa mitään. Jos huoltotilaan siirtyminen ei onnistu, ajonesto säilyy siinä tilassa kuin se oli ennen toimenpiteen aloittamista.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Noin sen ainakin pitäisi mennä.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Siistii, näiden tietojen perusteella voisi varastaa ladan.........
......
...
.
..

.... jossa kuitenkaan ei olisi yhtään mitään järkeä :shock:
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
110HB
Viestit: 534
Liittynyt: 11.10.2004 11:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 110HB »

Juu, mut eka pitää varastaa auton omistajalta se punainen "avain"
Tuskin kukaan sitä punaista avainta mukana pitää
wneboss

ajonesto

Viesti Kirjoittaja wneboss »

Hyvät ohjeet ovat, aikanaan tuli koetettua samanlaisilla ohjeilla kun toinen musta palikka oli hukannut tiedot (ikinä käytetty). Kun ei onnistunut minulta , homma hoidettiin Deltassa. Kävi ilmi että se orkkis musta palikka oli hajalla. Koko hommalle hintaa 35Eur (koodaus ja varaoa) ja aikaa meni 45 min siksi etää ensin koetettiin sillä rikkinäisellä palikalla.
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Mielenkiintoista luettavaa. Toivottavasti ei tarvitse ikinä soveltaa käytännössä.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Kaatamon3

Viesti Kirjoittaja Kaatamon3 »

Sain myös jokunen vuosi sitten Deltasta vastaavat ohjeet (en muista nyt tarkkaan olivatko ne juuri nuo) enkä niillä saanut hommaa hoidettua. Ja tosiaankin ohjeita voi kokeilla ihan muuten vaan, ajonesto palautuu normaaliin tilaan automaattisesti jos operaatio ei onnistu. Hankin ohjeet edelliseen Ladaani (sedan 8v vuosimalli 2000), aikomukseni oli sulkea koko ajonesto, se kun ei välillä suostunut aktivoitumaan pois päältä edes omistajan toimesta. En ole ohjeita kokeillut uudessa autossani, ei ole ollut tarvis.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nyt sain infon päivitykset pelaamaan ja ohje löytyy sieltäkin, pari muutakin päivitystä tein samalla, edelliset päivitykset onkin keväältä :oops:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Kiitokset taas Jussille väsymättömästä puurtamisesta harrastuksen hyväksi. :)
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

R-J kirjoitti:Kiitokset taas Jussille väsymättömästä puurtamisesta harrastuksen hyväksi. :)
on ihanaa saada palvella Suomen kansaa edes jollain tapaa!!!
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Ohje: Samaran/110:n ajoneston deaktivointi/ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Mikko_PKP kirjoitti:Kävipäs sitten huono tuuri. Venäjältä tuottamani BK-10 -ajotietokone oli viallinen ja rikkoi autoni ajonestolaitteen.
Miten tämä tapahtui?
430 000 km Ladailua tuota autoilua jalointa
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Ja mikä siihen loppujen lopuksi oli syypää?
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Vastaa Viestiin