Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10217
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Kokemuksia halvasta Samarasta
Kai mun täytyis nyt tuoreena parin sadan euron Samaran omistajana alkaa kertoo miltä tuntuu.....
noin 100 km takana niin kaupunki- kuin moottoritieajoa.
Auto toimii vieläkin, tosin 1300 kaasutinmoottori (ilman kattia) on selvästi ähkymmän tuntuinen kuin uudemmat 1500 ruiskumoottoriset. Mutta auton varsinaisesta kunnosta ei vielä tietoa, pieni huolto saattaisi piristää?
Todettakoon kuitenkin että auton monet yksityiskohdat, jotka ovat vähän rempallaan, on kuitenkin vahvemman oloisia kuin uudemmat. Esim. 2001 mallisessa Samarassa on jo aikaa sitten mätääntynyt takalasinpyyhkijän varsi. Tässä -89:ssä ei kyseistä ongelmaa ole, pieni vika mutta missä kunnossa mahtaa 2001 olla 15 vuoden iässä? 80-luvun tyyliin kuuluu myös komeat plyysiverhoilut penkeissä ja myös ovet on kokonaan verhottu plyysikankaalla.
pikkuvikoina kirjattakoon: tyhjäkäynninpuute, epäkuntoinen bensamittari, sisävalo ei syty kuljettajan ovesta, jarrut ehkä hieman epäilyttävät (äänekkäät, kuten myös 2001 vertailuautossa jo uudesta lähtien).
katotaan nyt vieläkö se toimii huomenna
noin 100 km takana niin kaupunki- kuin moottoritieajoa.
Auto toimii vieläkin, tosin 1300 kaasutinmoottori (ilman kattia) on selvästi ähkymmän tuntuinen kuin uudemmat 1500 ruiskumoottoriset. Mutta auton varsinaisesta kunnosta ei vielä tietoa, pieni huolto saattaisi piristää?
Todettakoon kuitenkin että auton monet yksityiskohdat, jotka ovat vähän rempallaan, on kuitenkin vahvemman oloisia kuin uudemmat. Esim. 2001 mallisessa Samarassa on jo aikaa sitten mätääntynyt takalasinpyyhkijän varsi. Tässä -89:ssä ei kyseistä ongelmaa ole, pieni vika mutta missä kunnossa mahtaa 2001 olla 15 vuoden iässä? 80-luvun tyyliin kuuluu myös komeat plyysiverhoilut penkeissä ja myös ovet on kokonaan verhottu plyysikankaalla.
pikkuvikoina kirjattakoon: tyhjäkäynninpuute, epäkuntoinen bensamittari, sisävalo ei syty kuljettajan ovesta, jarrut ehkä hieman epäilyttävät (äänekkäät, kuten myös 2001 vertailuautossa jo uudesta lähtien).
katotaan nyt vieläkö se toimii huomenna
- Lada-Jussi
- Viestit: 10217
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jeps
Joo, tänään olisikin ollut todella haastava päivä kokeilla kylmäkäynnistys ominaisuuksia kun oli kunnolla pakkasta, mutta olin niin paljon muuta kiintoisaa Lada projektia että pakkastesti jäi vain ovien testailuun. Kuskin oven lukko on jäässä, mutta muuten menee hyvin.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10217
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jees
Kyllähän Samarakin toimii siinä missä muutkin Ladat. Hyvin lähti ilman lohkolämppäriä käyntiin, vaikka oli reilun vuorokauden pihalla pakkasessa seisonutkin.
Ajoin autoa vähän lämpöiseksi ja otin muutaman kuvan joita voit katsella täältä!!!
Tarkastelin vähän ovien toimintaa. Jokaisessa ovessa tuntuu ikkuna ja lukko mekanismit toimivan vähän miten sattuu. Ilmeisesti kuskin oven lukossakin oli kyse mekanismin huonosta kunnosta, eikä niinkään jäätymisestä kuten aiemmin epäilin. Ikkuna veivit toimi joissain ovissa jotenkin joissain ei ollenkaan. Mutta nämähän on ihan pikkuvikoja.....
Ajoin autoa vähän lämpöiseksi ja otin muutaman kuvan joita voit katsella täältä!!!
Tarkastelin vähän ovien toimintaa. Jokaisessa ovessa tuntuu ikkuna ja lukko mekanismit toimivan vähän miten sattuu. Ilmeisesti kuskin oven lukossakin oli kyse mekanismin huonosta kunnosta, eikä niinkään jäätymisestä kuten aiemmin epäilin. Ikkuna veivit toimi joissain ovissa jotenkin joissain ei ollenkaan. Mutta nämähän on ihan pikkuvikoja.....
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3289
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Joo vaikuttaa ulkosesti kyllä ihan asialliselta. Mutta antaako ulkonäkö pettää...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3289
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
- Lada-Jussi
- Viestit: 10217
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jees
kyllä sitä ainakun halvan auton ostaa tulee oltua varpaillaan ja odottelematta liikoja, mutta ihan hyvältä tuntuu tähän mennessä.
Outoa kun autolehdissä testaavat jotain 10.000 mk:n "kesäautoja" ja ne löytää niistä ties mitä vikoja ja pahimmillaan jäävät tienpäälle niiden kanssa. Ite olen ympärivuotisina käyttöautoinakin pysynyt tuossa alle 5000 mk:n hintaluokassa ja hyvin on matkaa tehnyt.
Outoa kun autolehdissä testaavat jotain 10.000 mk:n "kesäautoja" ja ne löytää niistä ties mitä vikoja ja pahimmillaan jäävät tienpäälle niiden kanssa. Ite olen ympärivuotisina käyttöautoinakin pysynyt tuossa alle 5000 mk:n hintaluokassa ja hyvin on matkaa tehnyt.
Tästä -95:sta 100 000km ajetusta samarasta joka mulla on ny on työn alla niin tulee tosi "halvan" auton tunnelma sisällä, sillä kaikki muoviset ovien verhoilut on auennu ja repsottaa, kuskin ikkunan kahva on tipotiessään ym.. kojelauta ja sisusta mielestäni törkeän halvaksi muotoiltu ja tehty. mut kyll tekniikka pelaa (tai ainakin pitäs )
- Lada-Jussi
- Viestit: 10217
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
niih
Tänään taas pitkästä aikaa (viimeksi sunnuntaina) ajattelin ajeluttaa Samaraa. Olin illalla harjoitellut lämmitystolpan ajastimen käyttöä, se kun on hivenen ihmeellinen, mutta tänään autoa käynnistäessä voisi todeta sen nähtävästi toimineen? Käynnistyi hyvin helposti, tosin kun tyhjäkäyntiä ei ole auto pitää aina käynnistää kaasua painaen ja ilman ryyppyä.
Hyvin kulkee edelleen, tosin etuvetoisen talviominaisuuksiin on totuttelemista, tuntuu vetelevän ja huitovan miten sattuu ja risteyksissä ja jyrkissä kaarteissa saa ihan oikeesti hidastaa vauhtia. Vielä pitäisin takavetoa parempana talviajo-ominaisuuksien osalta.
Bensa mittarikin innostui näyttämään muuta kuin nollaa, tankkasin vajallaa 30 eurolla ja nyt mittari näyttääkin ihan täysiä, taidan edelleenkin luottaa vain varoitusvaloon.
Jarrut on tosissaan erikoiset, kuten myyjäkin rehellisesti asian minulle kertoi. Matkustajan puoleinen etujarru jää jumiin ja haju on kuin taajamajunassa pakkasella vanne oli ajon jälkeen kuuma, mutta ajossa sitä ei muuten huomannut kuin että meneminen oli hivenen raskasta.
Auton kulkuun varmasti vaikuttaa jumittuvat jarrut, mutta muuten toi 1300 vaikuttaa varsin nuhaiselta vehkeeltä. ECON-mittaria tulee tuijotettua ja itseasiassa sen mukaan ei 4.vaihde ole koskaan taloudellinen. Noissa 60-80 km/h nopeuksissa taloudellinen ajo sujuu parhaiten 3. vaihteella. Ilmankos tuossa ei turhaa viidettä vaihdetta olekaan? Onkohan toi ECON-mittari kuinka tarkka?
Eli jarruja ja tyhjäkäyntiä tarttis vähän katsella.... muuten menee hyvin.
Hyvin kulkee edelleen, tosin etuvetoisen talviominaisuuksiin on totuttelemista, tuntuu vetelevän ja huitovan miten sattuu ja risteyksissä ja jyrkissä kaarteissa saa ihan oikeesti hidastaa vauhtia. Vielä pitäisin takavetoa parempana talviajo-ominaisuuksien osalta.
Bensa mittarikin innostui näyttämään muuta kuin nollaa, tankkasin vajallaa 30 eurolla ja nyt mittari näyttääkin ihan täysiä, taidan edelleenkin luottaa vain varoitusvaloon.
Jarrut on tosissaan erikoiset, kuten myyjäkin rehellisesti asian minulle kertoi. Matkustajan puoleinen etujarru jää jumiin ja haju on kuin taajamajunassa pakkasella vanne oli ajon jälkeen kuuma, mutta ajossa sitä ei muuten huomannut kuin että meneminen oli hivenen raskasta.
Auton kulkuun varmasti vaikuttaa jumittuvat jarrut, mutta muuten toi 1300 vaikuttaa varsin nuhaiselta vehkeeltä. ECON-mittaria tulee tuijotettua ja itseasiassa sen mukaan ei 4.vaihde ole koskaan taloudellinen. Noissa 60-80 km/h nopeuksissa taloudellinen ajo sujuu parhaiten 3. vaihteella. Ilmankos tuossa ei turhaa viidettä vaihdetta olekaan? Onkohan toi ECON-mittari kuinka tarkka?
Eli jarruja ja tyhjäkäyntiä tarttis vähän katsella.... muuten menee hyvin.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10217
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
huh
Voi juma 9 päivää kun olen viimeksi käyttänyt Samaraa. Nyt tuli idea, pakko käydä Riihimäellä. Lähteekö Samara käyntiin tuolta hangesta ja lähes 15 asteen pakkasessa?
Hyvin lähti, ei tehny tiukkaakaan. Lada on laatuauto, oli malli mikä tahansa. Itseasiassa seisonta oli tehnyt hyvää, jarrut toimi paremmin ja ei jumittanut, bensamittarikin näytti välillä oikein (luultavammin). Tästä on hyvä jatkaa....
Hyvin lähti, ei tehny tiukkaakaan. Lada on laatuauto, oli malli mikä tahansa. Itseasiassa seisonta oli tehnyt hyvää, jarrut toimi paremmin ja ei jumittanut, bensamittarikin näytti välillä oikein (luultavammin). Tästä on hyvä jatkaa....
- Lada-Jussi
- Viestit: 10217
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
tulihan taas testattua, 4 päivää tuolla 20 asteen pakkasessa seissyttä Samaraa oli pakko mennä rääkkääämään. Erään lähisukulaisen 1700i ei meinaan lähtenyt käyntiin. Pienen arpomisen ja härnäyksen jälkeen Samara kuitenkin lähti ja toimi hyvin !!!!ELÄKÖÖN SAMARA!!!!