Sivu 1/8

4piste ruisku + isompi turbo + peräremppa

Lähetetty: 3.9.2005 15:38
Kirjoittaja Turbiini
Eli tuli hommattua aito ladan 4pisteruiskun imusarjan alaosa ja suutinkisko.
Kuva


Hiukan joutui kantta hitsaamaan että sai riittävän leveän tiivistepinnan turbo käyttöön.
Kuva


Koska kantta kerran hitsaamaan ruvettiin niin samalla hitsasin vesikanavat umpeen tuolta ongelma puolelta ja porasin vain tarvittavan kokoiset reiät, toivon että enää ei tartte kannentiivistettä vaihtaa montaa kertaa kesäs.
Kuva

Ohjauksen tulee tietenkin hoitamaan megasquirt, joka nyt jo hoitaa suorasytkää

Lähetetty: 3.9.2005 16:10
Kirjoittaja turbotanet
Kuulostaa hauskalta :D
En malta odottaa uusia kuvia tai videota :)

Lähetetty: 3.9.2005 18:57
Kirjoittaja Sergy
Nonni, nyt odotellaan tuloksii ;)
Siis laitoit vanhan kannen pääle? ja ite teetit noi imukanavan yläpuolella olevat kolot vissiin? mut joo. täytyneet tos koht kiikutella pietarin suuntaan ja ottaa itelle sellainen ruiskusatsi kannen kera ja joku venäläinen ruisku. Broidi laskeskeli et sellainen satsi maksais joku 350e :P
Mut remmarii mä ruven harkita vast ens kesäks.

Lähetetty: 3.9.2005 19:02
Kirjoittaja pressa
siistiä koneistusta
ja onnea projektiin

Lähetetty: 4.9.2005 12:37
Kirjoittaja pappa- igor
niin mistä ladasta toi imusarja on kun ajattelin omaanikin tehdä megaruutan.. ja imusarja olis ihan mukava saada valmiina! :twisted:

Lähetetty: 4.9.2005 12:43
Kirjoittaja Turbiini
Imusarja on mallia 2123-1008015k eli ilmeisesti nivan 1600 jostain 2000 luvulta. Eli ei löydy suomiautoista, vaan venäjältä joutuu hakemaan.

Lähetetty: 4.9.2005 12:52
Kirjoittaja pappa- igor
voi perskele.. mitähän tommonen sarja tulee maksaan...? kukahan olis menossa sinnepäin.. paljonkos tos sun largos pitäs olla potkua?

Lähetetty: 4.9.2005 12:56
Kirjoittaja Turbiini
kaiiki hilpeet jota kuvassa näkyy ja lisäksi pari kannen tiivistettä oli muistaakseni 150 euroa.
Kuva

Niin joo kaasarilla oli tehoa 177 heppaa liian alhaisilla puristuksilla. Nyt puristukset nousee hieman ja turbokin vaihtunee suurempaan niin eiköhän 250hepan tavoite ole realistinen vielä kun nokan vaihtaa jyrkempään.

Lähetetty: 4.9.2005 15:34
Kirjoittaja Sergy
Mun muistaakseni se 21023.... malli oli se chevy niva. mut tais olla jossain harvoissa vanhakoppaisissa nivois, varsinkin pidennettyissä malleissa. Ja eikös toi 21023 kone oo se 1.8L ?

Lähetetty: 4.9.2005 20:04
Kirjoittaja Lada-Jussi
Sergy kirjoitti:Mun muistaakseni se 21023.... malli oli se chevy niva. mut tais olla jossain harvoissa vanhakoppaisissa nivois, varsinkin pidennettyissä malleissa. Ja eikös toi 21023 kone oo se 1.8L ?
joo siis 2123 on Chevy Niva ja imusarja on siis 1,7 monipisteruisku moottorista, samaa käytetään vanhan nivan vastaavassa koneessa, mutta suomeenhan tuotiin vaan yksipisteruiskuista :(

21023 on nappis combi 1,5 koneella :wink:

mitenkäs toi imusarja käy vanhaan (normaali) kanteen vai oliko kansikin 1700 ruiskukoneesta? voisiko siis tuolla imusarjalla monipisteruiskuttaa vanhan Ladan? muut ruiskun osathan on pitkälti samoja kuin muissakin Ladois. Ei kukaan tiedä mitä imusarjaa ja kantta käytetään 21067 ja 2104 MPFi koneissa?

Lähetetty: 4.9.2005 20:15
Kirjoittaja pressa
Kuva
näyttäisi että vanhaan kanteen on hitsattu lisää tiivistepintaa ja tehty kanaviin suutin laajennukset

Lähetetty: 4.9.2005 22:14
Kirjoittaja Turbiini
Juu itse hitsasin vanhaan 2101 kanteen lisää tavaraa ja vein koneistamolle tasohiontaan, jonka jälkeen muotoilin kanavat imusarjan mukaiseksi ja porasin reiät ylemmille kiinitys ruuveille joita ei kaasari koneissa ole. Imusarjan lämmitys kierron reikiin väänsin m12 kierteet ja tulppasin ne tulpat toimivat samalla myös ohjureina joten imusarja osuu joka kerta tarkasti samaan kohtaan ettei tule pykäliä.
Imusarja kyllä toimisi vaparissa ilman hitsauksiakin tiiviste pintaa jää suutin kolojen kohtaan melkein 0.5mm, imusarjan kiinitys reikiä kun viilaisi niin sisi sarjaa alemmas niin tiivistystä sais vielä enemmän.

Lähetetty: 10.9.2005 10:46
Kirjoittaja Teppo
Halvalla olet saanut!

Kerrankin pitää nostaa hattua ihan kunnolla, tässä jos jossain on potentiaalia! Millaista painekoteloa ajattelit päälle kehittää?

Lähetetty: 10.9.2005 20:11
Kirjoittaja Turbiini
Painekotelo ei ole vielä täysin suunniteltu mutta hitsaamalla se tulee tuohon imusarjaan kiinni.Mittasin justiin palotilat tuosta kannesta oli tasan 32ml, eli männän jäädessä 3.8 mm lohkon tasosta tiiviste noin 1mm isku 80mm ja männän halkaisija 80.5 niin puristukset on noin 8.22, eli vaikuttais olevan melko hyvä isoillekin paineille.

Lähetetty: 12.9.2005 15:02
Kirjoittaja Teppo
Turbiini kirjoitti:Mittasin justiin palotilat tuosta kannesta oli tasan 32ml, eli männän jäädessä 3.8 mm lohkon tasosta tiiviste noin 1mm isku 80mm ja männän halkaisija 80.5 niin puristukset on noin 8.22, eli vaikuttais olevan melko hyvä isoillekin paineille.
Puristukset kyllä, mutta eikös se olisi parasta että männät nousisivat lohkon tasalle ja palotila olisi kokonaan kannessa? Opel-foorumeilla meinasitvat muistaakseni että kannen ja männän väliin jäävä väli olisi millin luokkaa, mielellään mahdollisimman pieni (ottaen huomioon kiertokankien venyminen kierroksilla). Palaminen kun ei ole haluttua tuossa välitilassa.