1600 NIVAAN PAREMPI LATURI
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 25.4.2017 16:20
1600 NIVAAN PAREMPI LATURI
asensin tälläisen parannuksen vanhaan sota ratsuun:
https://ladapower-europe.com/catalog/tu ... ket-detail
tai
https://ladaworld.com/fi/parannuksia/87 ... -130a.html
asennusarjalla:
https://ladaworld.com/fi/erityista-teht ... acket.html
asennus suoraviivainen vanhemman mallisiin ladan koneisiin 2101-07, 2121, 21213, menee paikoilleen nätisti, hihnaksi AVX10-1350 paikallisesta motonetistä.
hihna kulkee kampiakselin pyörältä vesipumpulle ja tästä suoraan laturille ja takaisin kampiakselille. Hihnan saa parhaiten paikoilleen kun ottaa pois tuulettimen pellit, laittaa hihnan kampiakselin ja vesipumpun pyörille, laskee laturin alas yli stoppari raudan, laittaa hihnan paikoilleen ja nostaa laturin takain ylös omalle paikoilleen. (hiukka ongelmallinen, mutta seuraava 1375mm hihna on liian pitkä)
Asennuksessa laturista 15m2 hitsaus kumikaapeli suoraan akun pos. napaan. laturissa oleva lattaliitin kytkentään virtalukon +lähtöön, ja tällä nastalla laturi nostaa jännitteen 12vdc->14.4vdc:hen kun siihen tulee jännite.
alkuperäinen laturi(huono) hiiteen korvakoineen, piuhojen päähän kutiste sukkaa ettei iske kipinöitä tai tee oikkaria. myös ulkopuolisen tasasuuntaajan voin nakata menemään kunhan eristää turhat johdon päät.
Mikä muuttui? tyhjäkäyntiä joutui nostamaan hieman, koska nyt laturi myös oikeasti lataa kunnolla akkua, mittaristo valot kirkastuivat kerrasta ja sähkölaitteet tuntuvan pelaavan paremmin ja ilman jännitteen notkahdusta kun laittaa vaikka lämppärin täysille...
Muutoksen takia jouti poistamaan vararenkaan tukiraudan, vararenkaan ja konepellin hakan jonka korvasin:
https://ladaworld.com/fi/erityista-teht ... pring.html
Laturi muutos on hyvä idea vanhempiin nivoihin, alhaalla oleva laturi on tunnetusti vikaherkkä kun joutuu kosteudelle, pölylle yms altiiksi, puhumattakaan jos ajaa vedessä, tai on erehtynyt jättämään moottorin alla oleva suojapellit pois, jolloin laturin elinikä on todella lyhyt. Tehokkaampi laturi mahdollistaa nätisti paremmat valot, vinssin, inverterin käytön, sähköisen flektin moottorille, polttoaine lämmittimen jne...Laturi ongelmat vanhan mallisella nivalla lienevät tyyppi ongelma muuten yksinkertaisessa autossa, josta nyt toivon mukaan päsee sitten lopullisesti eroon.Mitä ulkomaisilta palstoilta olen lukenut tämä lienee nivan yksi parannettavista kohteista, jolla moninkertaistaa sen laturin eliniän...
https://ladapower-europe.com/catalog/tu ... ket-detail
tai
https://ladaworld.com/fi/parannuksia/87 ... -130a.html
asennusarjalla:
https://ladaworld.com/fi/erityista-teht ... acket.html
asennus suoraviivainen vanhemman mallisiin ladan koneisiin 2101-07, 2121, 21213, menee paikoilleen nätisti, hihnaksi AVX10-1350 paikallisesta motonetistä.
hihna kulkee kampiakselin pyörältä vesipumpulle ja tästä suoraan laturille ja takaisin kampiakselille. Hihnan saa parhaiten paikoilleen kun ottaa pois tuulettimen pellit, laittaa hihnan kampiakselin ja vesipumpun pyörille, laskee laturin alas yli stoppari raudan, laittaa hihnan paikoilleen ja nostaa laturin takain ylös omalle paikoilleen. (hiukka ongelmallinen, mutta seuraava 1375mm hihna on liian pitkä)
Asennuksessa laturista 15m2 hitsaus kumikaapeli suoraan akun pos. napaan. laturissa oleva lattaliitin kytkentään virtalukon +lähtöön, ja tällä nastalla laturi nostaa jännitteen 12vdc->14.4vdc:hen kun siihen tulee jännite.
alkuperäinen laturi(huono) hiiteen korvakoineen, piuhojen päähän kutiste sukkaa ettei iske kipinöitä tai tee oikkaria. myös ulkopuolisen tasasuuntaajan voin nakata menemään kunhan eristää turhat johdon päät.
Mikä muuttui? tyhjäkäyntiä joutui nostamaan hieman, koska nyt laturi myös oikeasti lataa kunnolla akkua, mittaristo valot kirkastuivat kerrasta ja sähkölaitteet tuntuvan pelaavan paremmin ja ilman jännitteen notkahdusta kun laittaa vaikka lämppärin täysille...
Muutoksen takia jouti poistamaan vararenkaan tukiraudan, vararenkaan ja konepellin hakan jonka korvasin:
https://ladaworld.com/fi/erityista-teht ... pring.html
Laturi muutos on hyvä idea vanhempiin nivoihin, alhaalla oleva laturi on tunnetusti vikaherkkä kun joutuu kosteudelle, pölylle yms altiiksi, puhumattakaan jos ajaa vedessä, tai on erehtynyt jättämään moottorin alla oleva suojapellit pois, jolloin laturin elinikä on todella lyhyt. Tehokkaampi laturi mahdollistaa nätisti paremmat valot, vinssin, inverterin käytön, sähköisen flektin moottorille, polttoaine lämmittimen jne...Laturi ongelmat vanhan mallisella nivalla lienevät tyyppi ongelma muuten yksinkertaisessa autossa, josta nyt toivon mukaan päsee sitten lopullisesti eroon.Mitä ulkomaisilta palstoilta olen lukenut tämä lienee nivan yksi parannettavista kohteista, jolla moninkertaistaa sen laturin eliniän...
Lada? Kovaa huutoa kolmannella....
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 25.4.2017 16:20
Re: 1600 NIVAAN PAREMPI LATURI
unohtui sanoa,
ladassa kannattaa muutenkin tyhjäkäyntiä hieman nostaa, tai laittaa suuri volyyminen VFTS tyylinen öljypumppu paikoilleen, tyhjä käynnillä ei nokka-akselin voitelu katkea niin helposti....niin ja ne öljyt, kesäisin puoli synteettinen 15w-40 raskaan kaluston öljy (dieseleihin tarkoitettu) pitää paineet paremmin lämpimänä ja suojaa sitä nokka-akselia, kuin uudemman malliset synteettiset litkut joita ladan koneeseen ei edes saa laittaa...
toinen juttu ladan koneesta, pako seetit tykkää levitä jousipaineiden kanssa lyijöttömällä polttoaineella ->venttiilivälys pienenee ja jossain vaiheessa venttiili jää auki ja palaa...eli välysten säätö 0,15mm säännölisesti on pakollista tai sitten ne kovat uudet istukkarenkaat kanteen venttiilien alle
ladassa kannattaa muutenkin tyhjäkäyntiä hieman nostaa, tai laittaa suuri volyyminen VFTS tyylinen öljypumppu paikoilleen, tyhjä käynnillä ei nokka-akselin voitelu katkea niin helposti....niin ja ne öljyt, kesäisin puoli synteettinen 15w-40 raskaan kaluston öljy (dieseleihin tarkoitettu) pitää paineet paremmin lämpimänä ja suojaa sitä nokka-akselia, kuin uudemman malliset synteettiset litkut joita ladan koneeseen ei edes saa laittaa...
toinen juttu ladan koneesta, pako seetit tykkää levitä jousipaineiden kanssa lyijöttömällä polttoaineella ->venttiilivälys pienenee ja jossain vaiheessa venttiili jää auki ja palaa...eli välysten säätö 0,15mm säännölisesti on pakollista tai sitten ne kovat uudet istukkarenkaat kanteen venttiilien alle
Lada? Kovaa huutoa kolmannella....
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Re: 1600 NIVAAN PAREMPI LATURI
Anteeksi mutta nyt on pakko saivarrella vähäsen mutta on jo aika järiää johtoa tuo 15 neliön johto. No saivartelut sikseen...hautakorpi kirjoitti: ↑18.11.2021 23:24 Asennuksessa laturista 15m2 hitsaus kumikaapeli suoraan akun pos. napaan. laturissa oleva lattaliitin kytkentään virtalukon +lähtöön, ja tällä nastalla laturi nostaa jännitteen 12vdc->14.4vdc:hen kun siihen tulee jännite.
Pelkästään tuolla johtojen vaihtamisella paksumpaan saadaan jo vähän apuja kun alkuperäinen johto on kuitenkin aika ohutta niin on todellakin syytä vaihtaa johto paksummaksi jos vaihtaa laturin noin tehokkaaseen ettei ala johto ahdistaan. Olen ite vaihtanut takavetoisessa laturin ja startin johdot paksumpiin niin sillä oli jo starttaukseen parantavaa vaikutusta ja samoiten loppui valojen vilkkuminen kun vaihtoi laturin johdon paksumpaan. Voi toki osasyyllisenä olla että lähti hapettuneet liitokset pois samalla. Nämä ihan vakio laturin kera. Eikä varmasti ole haittaa vaikka herätevirtajohdonkin vaihtaisi pykälän paksumpaan.
Tuossa ikuisuus projektissa käytin nivan 80A laturia ruisku nivan kiinnikkeineen. Liekkö ollut toleranssia vai mikä mutta alakiinnikkeestä joutui vähän pultinreikiä kairaan hieman sivulle päin että sai remmin kulkeen suorassa. Isommasta laturista ei varmasti haittaa olisi ollut mutta oli suht edukas Russian 4x4:llä. Tuoltakin löytyy esim 110A laturia nivaan mutta on huomattavasti kalliimpi kuin tuo 135A laturi Lada Powerilla.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
Re: 1600 NIVAAN PAREMPI LATURI
Mitä öljyjä nämä "uudet litkut" ovat ja mihin perustuu väite niiden sopimattomuudesta Ladaan?hautakorpi kirjoitti: ↑18.11.2021 23:33 kesäisin puoli synteettinen 15w-40 raskaan kaluston öljy (dieseleihin tarkoitettu) pitää paineet paremmin lämpimänä ja suojaa sitä nokka-akselia, kuin uudemman malliset synteettiset litkut joita ladan koneeseen ei edes saa laittaa...
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 25.4.2017 16:20
Re: 1600 NIVAAN PAREMPI LATURI
uudet "litkut", eli hyvin ohuet ja synteettiset öljyt, esim. 0w-50 nämä eivät sisällä mm. sinkkiä kiitos EU:n ja halun rajoittaa haitallisia aineita kaikessa...sinkki suojaa kulumiselta (se nokka-akseli...) Ladan vanhemmissa koneissa on ominaisuus (lue: ei vika ) että tyhjäkäynnillä öljynpaineet on hyvin matalalla, tämän takia mm. tehdas si suosittele pitkiä tyhjäkäynti aikoja. Kun matalat öljynpaineet yhdistetään ohuisiin öljyihin voi käydä niin että moottorin yläkerran voitelu jää vajaaksi, jan nokka-akselin nokat ja laahaimet alkavat kulumaan. Parit lada takapotkun koneet olen purkanut, joissa alkoi ihmeelliset käynti ongelmat, molemmissa koneet etupään nokat ja laahaimet rikkoontuneet öljyn saannin lakattua.
Tämän pitäsi olla ihan "peruskauraa" kaikille jotka touhuaa vanhempien ladan koneiden kanssa....
Diesel öljyissä paljon parempi pintapaineen kesto sekä öljyssä reilusti peseviä aineita, jolloin vanhat ja sisältä likaiset koneet hyötyvät öljykanavia puhdistavasta vaikutuksesta, raskaan diisel moottoreiden öljyt ovat niin hyvää tavataa että monessa moottoripyörässä jossa on markäkytkin, vaihteisto ja moottori samassa öljyssä pyörimässä öljy toimii ja kestää. esim. mobilin Delvac on hoitanut asiansa hyvin ilman että moottoripyörien vaihteistoihin on alkanut ilmetä kulumia (moni kura pyöräiliä käyttää Delvac öljyjä pyörissään, myös minä noin 20 vuoden kokemuksella....
Tämän pitäsi olla ihan "peruskauraa" kaikille jotka touhuaa vanhempien ladan koneiden kanssa....
Diesel öljyissä paljon parempi pintapaineen kesto sekä öljyssä reilusti peseviä aineita, jolloin vanhat ja sisältä likaiset koneet hyötyvät öljykanavia puhdistavasta vaikutuksesta, raskaan diisel moottoreiden öljyt ovat niin hyvää tavataa että monessa moottoripyörässä jossa on markäkytkin, vaihteisto ja moottori samassa öljyssä pyörimässä öljy toimii ja kestää. esim. mobilin Delvac on hoitanut asiansa hyvin ilman että moottoripyörien vaihteistoihin on alkanut ilmetä kulumia (moni kura pyöräiliä käyttää Delvac öljyjä pyörissään, myös minä noin 20 vuoden kokemuksella....
Lada? Kovaa huutoa kolmannella....
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 25.4.2017 16:20
Re: 1600 NIVAAN PAREMPI LATURI
Huomasin saman jutun tuossa 135A laturissa, sen suoraan istumaan saaminen oli hieman mysteeri, pikkuisen vinossa vaikka miten asensi telinettä kohdileen, itse an kairannut reiliä laturista...väännin hieman tuota aftermarket telinettä jollloin sain "palikat kohdilleen" itse olen ollut tyytyväinen viritelmään siirtää laturi toiselle puolen konetta ja ylös, huolto hommat helpottivat kerrasta ja aina pätkivä entisen laturi on pois ryönästä ja vettä sisäänsä ottamasta. Jännä homma tuon laturin kanssa on se että kun se alkaa latamaan (heräte siihen lattaliittimeen laturin perässä) kivasti tipauttaa kierroksia koneessa, kapean hihnan näkisin olevan melko kovilla (lue: pidä mukanasi parit varahihnat)jta kirjoitti: ↑25.11.2021 20:45hautakorpi kirjoitti: ↑18.11.2021 23:24 Asennuksessa laturista 15m2 hitsaus kumikaapeli suoraan akun pos. napaan. laturissa oleva lattaliitin kytkentään virtalukon +lähtöön, ja tällä nastalla laturi nostaa jännitteen 12vdc->14.4vdc:hen kun siihen tulee jännite.
Tuossa ikuisuus projektissa käytin nivan 80A laturia ruisku nivan kiinnikkeineen. Liekkö ollut toleranssia vai mikä mutta alakiinnikkeestä joutui vähän pultinreikiä kairaan hieman sivulle päin että sai remmin kulkeen suorassa. Isommasta laturista ei varmasti haittaa olisi ollut mutta oli suht edukas Russian 4x4:llä. Tuoltakin löytyy esim 110A laturia nivaan mutta on huomattavasti kalliimpi kuin tuo 135A laturi Lada Powerilla.
vinkki: jos laitat 21214 laturin 90-160A vanhaan ladaan, muista laittaa alkuperäiset (tai aftermarket) kiinnikkeet laturille, alkuperäiset eivät enää käy...
Lada? Kovaa huutoa kolmannella....
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Re: 1600 NIVAAN PAREMPI LATURI
Tärkeintä vanhassa Lladassa on kuitenkin sen kunnollisen maajohdon laittaminen akun miinusnavasta lohkoon!!! Kaikki aina vahventaa noita plussajohtoja ja maadoitus kuitenkin kulkee sen vanhan puoliksi hapettuneen maakaapelin kautta. Jokaiseen omaan olen laittanut lisämaadoituksen ja sillä jo parannuksen huomannut.
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 25.4.2017 16:20
Re: 1600 NIVAAN PAREMPI LATURI
totta, virran pitää päästä jostain kulkemaan takaisin päin, eli maatto johdot kannattaa hoitaa kuntoon, koneesta runkoon, laturin vierestä runkoon ja jos haluaa hipistellä myös startista runkoon....
helpoin tapa tuhota sähköjärjestelmä, vanha akku. Laturi ei saa kunnolla tuota täyteen joten autoa startataan vajaalla akulla joka tuhoaa startin ja laturin kun se yrittää ladata entistä akkua (oikosulussa) täyteen....nähty ja koettu useamman auton kanssa...ensi menee akku, sitten laturi ja startti vuoden sisään.
helpoin tapa tuhota sähköjärjestelmä, vanha akku. Laturi ei saa kunnolla tuota täyteen joten autoa startataan vajaalla akulla joka tuhoaa startin ja laturin kun se yrittää ladata entistä akkua (oikosulussa) täyteen....nähty ja koettu useamman auton kanssa...ensi menee akku, sitten laturi ja startti vuoden sisään.
Lada? Kovaa huutoa kolmannella....
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!
Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä!