FAJS (weber) DGV 32/36 kiinan kopio

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

FAJS (weber) DGV 32/36 kiinan kopio

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Moi!

Aihetta ei ole käsitelty näitten kiinan kaasarikopioitten osalta, ostin tuollaisen weberin kopion, ja asensin sen nivaan.

huomioita:

laatu hyvä, vertailin 1200s paikoillaan olevaan alkuperäiseen Weber DGV:hen, alumiinivalun laatu on erinomaista. FAJS kaasareista kokemusta myös FAJS 45mm DCOE tuplista, myös näissä laatu erinomaista, valut alkuperäistä weberiä parempaa, koneistuksissa ei pahaa sanomista. Vivustot myös laadukkaita, ei turhia välyksiä.

koho muovia, vaatii säädön koska tehdasasetukset olivat mitä olivat. LINKKI oikeaa korkeuteen:

http://www.poustusa.com/weber_carb_page ... loat_1.jpg

Ilman suodatin

vanhempaan weberiin verrattuna vaatii paksumman väli palikan jos sovittaa alkuperäistä suodatin koteloa, koska kaasarin ryyppy järjestelmä tulee kaasuttimen suodattimen kiinnitys pinnan yläpuolelle. itse tein 6mm kuorma-auton roiskeläpästä kiekot alle, joilloin tiiveys on hyvä ja kumi on helppo muokata. Toisin kuin alkuperäisessä Weberissä, pinnapulttienm reiät 6mm, joka tervetullut uudistus, tavan 6 kulma pultit menevät takaa läpi nätisti (ei enää korkanneita putsarin pinnapultin kierteitä)
Jos muokkaat alkuperäisestä suodattimesta omaan autoosi sopivaa, varaudu hitsaamaan ja muokkaamaan alkuperäistä koteloa, tämä vaatii metallin työstö taitoja ja on varattu osaaville kavereille, jos et osaa tehdä = osta valmis aftermarket suodatin tai koroutus jalka weberiin (kallis 90e)

Muokkaaninen imusarjaan

kaasuttimen pulttijako on sama, joten tälät osin homma on helppo

kaasarin alle meni paksumpi bakelitti eriste (13mm), tämä koska paksumpi lämpöeriste mahdollistaa suoran kaasuvivun kaasuttimen ja kaasuvivun kulman välillä. Paksumpi bakeliitti eriste antaa myös suojaa johtuvaa kuumuutta vastaan, yhdessä alkuperäisen kohokammioita suojaavan pellin kanssa. Paksu bakeliitti eriste antaa myös mahdollisuuden muokata jouhevaksi jatkumon kaasuttimen kurkun ja imurjan välillä, terävät kulmat kun irroittava virtauksen ja aikaan saavat voimakasta pyörteilyä. kaasuttimen alla imusarjassa. Itse asennin pidemmät pinnapultit imusarjaan. paksumman bakeliitti eristeen kanssa pääset viilamaan tai pirralla sovittamaan kerrasta paikat kohdilleen...eli tältä osin on töitä hieman luvassa.

Ryyppi vivusto

Ryyppy systeemit, FAJS kaasaria saa sähköisellä, vesi ja manuaali ryypyllä, jäljestä ajatellen joko sähkö tai vesi ryypy olisi ollut parempi valinta, helpompi asentaa ja ei tarvitse pohtia jääkö päälle. alkuperäinen kaasarin jalan vesileämmitys ohitettiin 10mm kumiletkulla lämppärin alkuperäiseen liittimeen ja kytkettiin suoraan imusarjan nestelähtöön.

Jos kaasariksi valitsee mekaanisella ryyppyvaijerilla varustettu malli, voi tarpeen mukaan soveltaa pidemmäksi vaijeriksi esim virtakytkimen / sammutus järjestelmän vaijerin.

https://www.finjector.com/fin/vaijeri_v ... n-p-731640
http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDE ... 1234&lang=

Vivusto yleisesti,
Tarvitset pätkän M5 kierretankoa ja alkuperäiset nivelien muoviset nivelkupit, uusi pätkä M5 tankoa vivuston kolmion mallisen kulman ja kaasuttimen viuston väliin ja homma tällä selvä. jos sinulla on erimallinen kaasuttimen vivusto FAJS:ssa kuin ladassa, katso voitko hyödyntää vanhaa ladan kaasarin läppä akselin osaa...ainakin omassa ladan weberin osa meni mukisematta paikoilleen kiinan kopioon.

niveliksi valikoitui omiin autoihin Bilteman M5 kuula nivelet, jolloin kuluneena pois pomppivat kaasarin nivel kupit ovat historiaa: osanumero: 87-244
https://www.biltema.fi/rakentaminen/ruu ... 2000020137

Suuttimista

Ensiöpuolen tyhjäkäynti suutin poikkeaa alkuperäisestä weberin suuttimesta (on fyysisesti paksumpi), osta samalla 55-60 koot kun ostat kaasarin ja toisio puolelle suoraan 80 kokoinen. näillä pärjäät sekä pikkukoneen ja aina iso lohkoon saakka hyvin.

Suutin politiikka on hyvin pitkälle samanlaista, kuin palstan kokenut weber asiantuntia on maininnut, menin suoraan hänen suosituksilla eikä ole tarvinnut harmitella.

Niva 1600 vakio kone

seosputket. F50 ensiö / F50 Toisio (tuli kaasarin mukana)
hajoittimet 3,5 / 4,5
pääsuuttimet 150 / 150 (laitoin itse toisioon 160, varmuuden vuoksi)
ilmat. 170 / 190
tyhjäkäynti. 60 / 80

Pikkulohko 1200S vakio kone

seosputket. F50 ensiö / F50 Toisio (tuli kaasarin mukana)
hajoittimet 3,5 / 4,5
pääsuuttimet 130 / 140
ilmat. 170 / 180
tyhjäkäynti. 60 / 80

Huomaa että tyhjäkäynti suutin on sama molemmissa koneissa. Jos olisin rakentamassa viritettyä isolohko konetta jossa on avarretut imusarjat, kansi ja isoventtiilikansi ja alle 300 ast nokka-akseli menisin suoraan 38/38 DGES malliin, jouhevamman toiminnan takia.

tyhjäkäynnit 60 / 60
pääsuuttimet isolohkoon 150/170 molemmin puolin

tässäpä muutamia huomioita WEBERIN korvaus kaasarin kiinan kopiosta FAJS 32/36 kaasuttimesta. Kaasutin maksoi puolet alkuperäisen weberin hinnasta (200e vuonna 2021)

Katsastus ja päästöt

Kaasuttimen säätö ennen katsastusta oli helppoa, se tapahtui puhtaasti tyhjäkäynti neula suutinta säätämällä, 60 kokoinen suutin osoittautui oikeaksi valinnaksi kaasuttimeen ensiöpuolelle. Säätämistä helpotti toki kärjetön sytytys, tehokkaalla puolalla varustettuna, sekä itse tehdyillä kupari johdin tulpan johdoilla. (biltemasta tarvikkeet, itse kasaaminen)
Viimeksi muokannut hautakorpi, 26.11.2021 8:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
Ana
Viestit: 220
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: FAJS (weber) DGV 32/36 kiinan kopio

Viesti Kirjoittaja Ana »

Tulipas sopivaan saumaan tää kun oon just miettiny noita kiinankaasareita, Mulla on jonkun jokkismiehen ruuvaama 1500 jossa peltisarja 2" röörillä kevennetty vauhtipyörä ja joku virinokka jonka asteista ei oo tietoa mutta käy huonosti alle 1500. Luultavasti on rakennettu tuplille mutta haluaisin katukäyttöön toimivan kakskurkkusen. Tällähetkellä kiinni otsoni josta olen perstuntumalla viilaillu suuttimia jolla sain leimasta läpi :shock: Oisko heittää jotain ideoita?
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: FAJS (weber) DGV 32/36 kiinan kopio

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Ei muuta kuin kiinan kaasari paikoilleen 8) , ostin pari viikkoa sitten TT-motorsilta (halvin) ja tein palstalla esitettyjen pohjalta suuttimien osalta muutokset, ja homma alkoi heti toimimaan. (Kiitos palstan weber guruille)

Huomaa että sinulla saattaa olla jakajaa muokattu keskipako ennakon osalta (katso jakana pyöriän alta. Jos näin on ja myös alipaine kello jakajankyljestä on otettu pois käytöstä, muutokset viittaavat jyrkkään (paljon asteita ja nostoa ) kilpa nokka-akseliin jolloin pysty kaasari on ok. alle 300ast nokkien kanssa, tämän jälkeen tarvitset tuplat.

Jos kone pitää kesyttää pystykaasarille, niin nappaa isolohko nivan nokka-akaseli tai mieto virinokkakaseli.

https://ladapower-europe.com/catalog/ni ... oem-detail

https://ladapower-europe.com/catalog/tu ... rpm-detail

Lada-power (Europe) palvelu toimii todella hyvin, osat tulevat ok, tilisiirrolla maksut belgiaan. pystyvät hankkimaan myös STI-Motor.ru kilpa takomäntiä noin 300e/sarja hintaan...laatu sama kuin wisecoissa yms. länsi männissä.

lambbda mittarin käyttö koneen suuttimen haussa on tällöin pakollinen, pääsuuttimet ja ilma suuttimet vaihtelevat virikoneessa tapauksen mukaan.
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
Ana
Viestit: 220
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: FAJS (weber) DGV 32/36 kiinan kopio

Viesti Kirjoittaja Ana »

Jakajasta oli alipaine poistettu mutta ei muuttunu vaikka laitto letkun paikalleen mutta ennakko muuttu kun letkusta imaisi. Ei käy tyhjää alle 10asteen ennakolla. Persdynossa pelaa 3000-5000 välillä, pienimmillä nyhtää tasakaasulla ja yli 5000 tuntuu menevän laihalle. Mulla olis DGV odottamassa nivaan kun otsoni antautuu mutta weberi jutusteluissa ei suositella virikoneeseen sen takia kiinnostaisi kokeilla kiinalaista. Tää on vähän vaikeerasti kun mä oon kolmas jola yrittää saada toimimaan eikä virittäjästä eikä edellisten säätäjien teoista mitään hajua.
Ana
Viestit: 220
Liittynyt: 21.5.2017 1:13
Paikkakunta: Pornainen

Re: FAJS (weber) DGV 32/36 kiinan kopio

Viesti Kirjoittaja Ana »

Nii ja lamdajutut just kans haussa.
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: FAJS (weber) DGV 32/36 kiinan kopio

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

kopaistu ajatuksena säästää polttoainetta käyttäen ykköskurkulla pääsuuttimina 140 kokoa 150 suuttimen sijaan (vakio 1600cc) muuten suuttimien ollessa samat, veto huononee ja kulutus kasvaa kun joutuu vedättämään. kulutus nousi pienemmillä suuttimilla yli litran /100km :shock:

tämä yhdistelmä ei toimi omassa koneessa!!


kulutus alkuperäisillä oli 10,6l/100km, tämä siis 80-90km/h vauhdissa vaaramaisemissa ja nelivaihteisella laatikolla, ja 4,1 perillä.

eli se alkuperäinen pääsuutin 150 ja 170 ilmasuutin ykköskurkulle on bueno.

ykköskurkun tyhjäkäynti suutin on näissä kiinan klooneissa erilainen (isompi) ja siihen 55-60 suutin niin pääsee pikku säädöllä päästöistä läpi kohtuudella.

jos laitatte FAJS DGV:n ladaan niin ottakaa suosiolla se vesilämmitteisellä ryypyllä oleva versio, helppo säätää kohdilleen eikä tarvitse rassata ryypyn kaapelin kanssa...näin jälkikäteen ajatellen.

ladan vakio ilmanputsari on siten melko tehoja kuristava, tuli huomattua tällä kaasarilla, 1600cc koneessa, vapaa virtaus suodattimeksi suosittelen pestävää ja öljynsuodatin öljyllä öljyttävää vaahtomuovi suodatinta mallia niin pölyt ja hiekat ei vahingossakaan mene läpi, saman tyypisiä kuin motocross pyörissä, katsele WEBER DGV, pipercross, ramair, ITG....tässä kohtaa säästäminen voi tulla todella kalliiksi.
Viimeksi muokannut hautakorpi, 26.11.2021 8:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: FAJS (weber) DGV 32/36 kiinan kopio

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

ajeltu nyt joku aika FAJS kaasarilla, eipä tuossa ole moitteen sijaa, eli en näe mitään järkeä maksaa tuplahintaa weberiin. niin ja toimii hyvin vakio bensapumpulla ilman paineentasaajaa. (vinkki laldan vakio bensapumpussa voi vähentää polttoaineen painetta lisäämällä tiivisteitä pumpun alle...)
toimii kuin ajatus oikeilla suuttimilla, käynnistyy hyvin. Ainut mistä voisi natista on se herkkyys joka moottoriin tuli uuden kaasarin myötä, kaasuun hipaisu saa moottorin heti reagoimaan verrattuna entiseen, maastoajossa ryömittäessä hieman hankala kun tekee ajamisesta hieman "pomppivaa"

Kaasarin myötä niva myös innostui kulkemaan, eli 1600 koneessa on ehdottomasti rakenteellinen pullonkaula kaasarissa, kaasarin alla on kaksi 13mm bakeliitti lämpöeristettä jotka pirralla muotoiltu mahdollisimman jouheviksi virtauksen kannalta kaasarin kurkuilta kohti kanavaa, eli tehty reilu säde kohtu imusarjan kanavaa. Toinen pullonkaula on ehdottomasti kannessa ohjurit jotka seuraavaan kanteen teen "luodeiksi" kärjostään ja korvaan BMW M10 koneen pronssilla. imuventtiileitten reunoista pois pykälä, ja lautaseen taakse 30 asteen "back cut", imukanavaan imuventtiilin lautasen alle pirraa ja kaikki terävät kulmat pois virtausta haittaamasta...

Kun katsoo ladan kantta ottaa venttiilit pois huomaa heti pakokanavassa ohjuri tukkii melkein koko kanavan!!! juuri venttiili lautasen alta, paikasta jossa se eniten haittaa virtausta. ei ihme että ladalla on ollut taipumusta polttaa pakoventtiilejä kun kuumat pakokaaseut jäävät pyörimään palkoventtiikin lautasen ympärille sen sijaan että ne ohjautuisivat mahdollismman nopeasti pois paikkoja lämmittämästä! myös tänne kärjestä ohennettu ohjuri. ja pirraa kanavan kattoon ja sivuille alkuperäisen ohjuri poiston jälkeen, pikku juttu jolla massiivinen vaikutus virtaukseen.

Remonttiin valitsin suoraan nitratut ventiilit ladapowerilta, joille luvataan 200-300tkm kesto ja soveltuvuus kaasulle. männiksi 2105 1300s remmikoneen tasalakiset männät joissa venttiilin kolot, tämä jättää nokka-akseli valinalle tilaa jatkossa, myös männät ovat parannetut versiot joissa erikois käsittely männissä lisäten kulutus kestävyyttä. 100e sarja.
laakerit tulevat olemaan vakiot, pumpussa VFTS:n 10mm jatkorattaat joilla haen hyvää voitelua myös silloin kun kone käy tyhjäkäyntiä pidemmän aikaa (ladan tyypi ongelma on matalat öljynpäineet tyhjäkäynnillä, ja tätä kautta tyhjäkäynnillä nokan voitelu jää vajaaksi ja nokka on kohta kaput....isompi volyyminen pumppu on hyvä idea.

muuten jätän koneen aika vakioksi, tavoitteena on luotettavuus ja parempi taloudellisuus ja noin 100hv tehot, joihin kaasarilla, pikkuisen parannetulla kannella, rullajakopäällä ( ja säädettävä nokkapyörä) pikkuisen nosteuilla puristuksilla luulen pääseväni suht helposti. vakiona tässä pitäi olla olla 84hp, eli puhumme 16 hevosen lisäyksestä.

lopuksi
löysin teräksiset kuulanivelet kaasarin vivustoon, vaseliinia hieman ennen asennusta niveleen, pitänee laittaa sisäkumista kaulus kuulalle että pölyt ei pääse sisään, ladan omat kuulaniveln pallot olivat täysin sopivat M5 nivelelle:
https://www.biltema.fi/rakentaminen/ruu ... 2000020137
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
ilra
Viestit: 22
Liittynyt: 12.8.2019 9:02

Re: FAJS (weber) DGV 32/36 kiinan kopio

Viesti Kirjoittaja ilra »

Tämä FAJS onkin hyvä jutttu koska itse olen kipuillut tuplata metsästysauton hintaa laittamalla siihen Weberin ja hetken harkitsin jopa uuden Ozonin hankkimista. Pitää varmaan talven aikana vaihtaa uusi kaasari jos saisi helpommin katsastuksesta läpi.

Suutinasiat onkin hyvin selitetty niin, että ilman suurempaa kokemusta kaasareista omaavakin ymmärtänee tilata oikeat suuttimet.

Ilmanputsarinko joutuu modaamaan tai ostamaan matalamman tilalle vai olenko ymmärtänyt väärin?

Mites vivusto tms. meneekö suoraan paikalleen vai joutuuko tekemään virityksiä?

Youtubesta löytyy jotain videoita Weberin asennuksesta Ladaan, onko nuo kelvollista materiaalia perehtyä aiheeseen?
Jokainen päivä on mahdollisuus oppia jotain uutta...
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: FAJS (weber) DGV 32/36 kiinan kopio

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

**Ilmanputsarinko joutuu modaamaan tai ostamaan matalamman tilalle vai olenko ymmärtänyt väärin?

kaksi vaihto ehtoa, osta uusi ja valmis ja sopiva paikoilleen (ITG, PIperCross...), tai muuta alkuperäinen leikkaamalla alkuperäisen kotelon kaasarin aukko isommaksi ja hitsaamalla siihen sopivalla reiällä oleva pellinpala paikoilleen. Joudut nostamaan putsaria noin 1.2cm ylöspäin. tähän tein kumilätkiä sopivalla reiällä kaasarin ja putsarin väliin. hyvänä puolena on orginaali lookki ja alkuperäisten suodattimien käyttö

...tai se helpoin, hommaa alkuperäinen weberin korotusrengas, noita on näkynyt vielä jonkun aikaa myynnissä.

**Mites vivusto tms. meneekö suoraan paikalleen vai joutuuko tekemään virityksiä?

M5 kierretangon pätkä, jos käytät 13mm bakeliitti levyä niin suora kierretangon hoitaa homman ok, laita kuitenkin metalli nivelet biltemalta paikoileen, kestävät pidempään eivät hypi lukko sokan takia pois paikoiltaan, vivusto on helppo homma, jos hommaat alkuperäisen solexin ladaan niin tervitsen siihen speciaali vivuston, weberiin ja sen kopiohin et.

tuosta jotain vinkkiä asennukseen:

http://freetechnics.fi/images/ohjeet/DGV_ohjeet.pdf

bonus vinkki;

tein Bilteman täyskuparisesta tulpanjohdosta uudet tulpanjohdot nivaan, käynti pareni samantein ja pätkiminen tyhjäkäynnillä loppui...

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000018002

tarvitset myös:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000030638

ota suorat mallit

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000018003

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000018004
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
ilra
Viestit: 22
Liittynyt: 12.8.2019 9:02

Re: FAJS (weber) DGV 32/36 kiinan kopio

Viesti Kirjoittaja ilra »

Kiitokset neuvoista ja vinkeistä.

Eiköhän noilla saa yhden kaasarin vaihdettua
Jokainen päivä on mahdollisuus oppia jotain uutta...
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: FAJS (weber) DGV 32/36 kiinan kopio

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

tt-motorssille oli tullut uusi kaasari. FAJS 32/36DFEV kaasutin

https://tt-motors.com/tuote/fajs-32-36dfev-kaasutin/

näyttäisi olevan hyvin samanlainen ilmanputsarin kiinnitys kuin ladassa, eli voisi mennä helpommin nätisti paikoilleen ilman suurempia modauksia?
kun katselin kaasarin kurkkujen kokoja näyttäisi olevan hyvin pitkälle samat kuin "isoimmissa" DGV malleissa, eli samat suutin ohjeet kuin DGV malliin pätenevät myös tälle.

kaasu vivusto on toisella puolella kuten ladan aluperäisessä solex kaasarissa, joten lada miehet joutuu etsimään solexin vivusto sarjan omaan menopeliinsä tämän kanssa, halpa vivusto...

https://ladapower.com/catalog/niva-1600 ... kit-detail
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
Vastaa Viestiin