
Tarinoidaampa tästäkin jotakin, reilu kuukausi sitten tuli moinen kullitettu 112 hommattua.
Heti ensimmäisenä päivänä pimeni nopeusmittari, pelasi hyvin koeajon ja kotimatkan, mutta illemmalla mittarissa ei ollut eloa kuin ihan satunnaisesti muutaman sekunnin ajan. Vaihdettu nopeusmittarin anturi ja lähti pelaamaan. Raitisilmasuodatin poistettu, oli aivan lehtien, neulasten ja mullan peitossa, puhaltaa nyt paljon paremmin. Pieniä naarmuja ja kiveniskemiä oli siellätäällä, värikoodia ei löytynyt huoltokirjasta, vararengaskotelosta eikä kuskin ovenkarmista.. Googlettelun perustella veikkasin värikoodia 270 nefertiti ja kävin Kouvolan automaalista hakemassa kynsilakkapullon ja veikkaus meni juuri oikeaan, sai hieman meikkailtua.
Vaihdettu kaikki pyyhkijän sulat, tulpat, tulpanjohdot, ilmansuodatin, öljyt ja suodatin. Kun ilmat vähän lämpenivät niin totesin ettei termostaatti avaudu kunnolla vaan lämmöt nousevat noin 100 asteeseen. Tässä on avattava termostaattikotelo, kävin hakemassa motonetistä termarin, illalla sitten irroitin pohjapanssarin, valuttelin nesteet pois samalla rikkoen alavesiletkun letkuklemmarin johon ei meinannut omista kätköistä tietysti sopivaa löytyä kunnes jokaisen paikan katsottuani yhden vihdoin löysin.. termari ei tietenkään sopinut, kynnet liian lyhyet, ei yletä loviin asti.. Niinpä uusilla nesteillä ja vanhalla termarilla kasaan ja osa takaisin moponettiin, hyllystä löytyi toinen, mutta oli aivan samanlainen, tilattu mansemotorsista uusi.
Seuraavana päivänä sitten ihmettelin kun ei puhalla lämpöistä enää, äänestä kuuli että lämppärin säätömoottori yrittää kyllä mutta mitään ei tapahdu, irroitin moottorin ja avasin sen, totesin että rattaista puuttuu puolet hampaista, uusi tilattu mansemotorsista.
Auton mukana tuli vain yhdet avaimet, ovien lukkopesiin ei avainta saa työnnettyä, liekkö koskaan käytettykään sillä tässä on VDO:n kauko-ohjattu keskuslukitus. Viikonloppuna tuokin alkoi renaamaan, ovet kyllä aukesivat kahteen eri kertaan hyvin, mutta kiinnipäin ei meinannut saada ja tietysti kylillä ollessa lopetti toimintansa kokonaan.. Lähikaupasta uusi 2032 paristo ja vaihdon jälkeen pelaa taas, sama juttu muuten tässä kaukossa kuin kalinan avaimessa josta paristotelineen juotokset pettivät kertaalleen molemmin puolin, tästäkin on molempien nastojen juotokset irronneet piirilevyltä, sai tarkkaan asetella paikoilleen jotta lähti pelaamaan, pitää jossain vaiheessa juottaa takaisin kiinni. Mansemotorsilta tilattu uusi lukkosarja jossa ovien, takaluukun, bensatankinkorkki sekä virtalukko samalla avaimella.
Asennettu sony cd-soitin ja kattoantenni, Ladashopista löytyi taakse kaiutinritilät joista molemmat oli saatu rikottua, kiinnityskynsiä poikki. Samassa paketissa tuli vinopino tiivisteitä, vaihdettu molempien etuoviaukkojen tiivisteet sekä vasemmalle puolelle tuo pitkä tiiviste joka kulkee tuulilasin alareunasta oviaukkojen yli, tämän viimeisen vaihdettuani hiljeni viimein ärsyttävä vihellys ääni kun kuskin ikkuna oli raollaan.
Apukuskin peili vaihdettu kirkkaaseen, aiemmin kuskilla oli kirkas ja apparilla sininen. Vaihteistoöljyä lisätty 0,5l ja kytkinvaijeri säädetty. Kuskin puolen etuiskarin yläkupista mennyt poikki yksi pulteista, ei ole kuin kahdella mutterilla kiinni, mansemotorista tulee ehjä tilalle. Pitää aurauskulmat säätää kun tämä tulee ja saa laitettua paikoilleen, nyt ratti on parikymmentä astetta vinossa oikealle kun auto kulkee suoraan.
Kadonneita ruuveja korvattu sinne tänne. Takaluukun lukko säädetty, nyt sulkeutuu herkästi, aukeaa hyvin sekä avaimella että nappulasta. Aiemmin toimi vain avaimella samalla kun luukkua painoi alaspäin. Vetokoukun pistokepelti oli vääntynyt lähes 90 astetta, käännetty suoraksi. Pieniä ruostevaurioita korjailtu. Apparin sähköikkuna nostaa vinoon, pitää rempata samalla kun lukkopesän vaihtaa. Lohkolämmitin ei toimi. Vasen sivuvilkku kerää kosteutta sisälleen. Takaluukun heijastinpaneeli rikki. Jarrulevyt on urittuneet, pitää ne ja palat vaihtaa ennen leimalle menoa, marraskuun puoleen väliin asti olisi aikaa. Takapenkin niskatuet poistettu, näkee paremmin peruutella. Takaspoilerinkin meinasin vaihtaa vanhanmalliseen, mutta eipä istunutkaan paikoilleen joten orkkis sai jäädä. Mittarissa nyt 65tkm, keskikulutus ollut alle 6 litran sen 3tkm mitä tällä olen ehtinyt ajelemaan, katsotaan kauanko tämä kestää tai kauanko tätä kestän
