Nivan sulakkeet
-
buenofin
Nivan sulakkeet
Semmoinen pulma olisi vm 2007 nivan sulakkeissa, etta 20 ampeerin sulake (jonka takana ainakin ajovalot ja mittariston perusvalo) posahtaa aina valilla, kun on pakkasta ja/tai kuormaa.
Aikanaan rasian pohjan kanssa oli vastaava pulma: ajo- ja mittarivalot vain sammuivat. Deltalla korjasivat rasian pohjaa mm. juotoksin ja asensivat kaksi laattasulaketta nakyviin, joista toinen siis joskus palaa ja aiheuttaa ym. ongelman. Vanhat rasiat ovat ihan entisellaan, en ole vaihtanut niita laattasulakkeisin eika niissa ole ollut ongelmaa.
Kun en itse paljoa sahkoasennuksista ymmarra, niin millainenhan viritys tuo kaikkien ajovalojen ja mittarivalon kytkeminen (saattaa siina olla muutakin sulakkeen takana) yhden laattasulakkeen (sekin oli aiemmin 10, muttei kestanyt edes pitkia, joten vaihdoin parikymppiseen) taakse oikein on? Normaalistihan eri valoille on eri sulake, mutta tama viritys on vaarallinenkin. Kun laattasulake palaa, toimii edelleen mm. tuuletin ja muttariston huomiovalot. Jotenkin kuitenkin liittynee siihen, etta kuorma kasvaa tai pakkaskeliin. Voi olla, etta takalasinlammittimen kaytto olisi liikaa?
Onko kellaan idiksia moisesta Deltan asennuksesta tai mita sille voisi tehda? Kyllahan siihen isomman sim. 30 a sulakkeen voisi lyoda, mutta kestavatko sitten liitokset...
Aikanaan rasian pohjan kanssa oli vastaava pulma: ajo- ja mittarivalot vain sammuivat. Deltalla korjasivat rasian pohjaa mm. juotoksin ja asensivat kaksi laattasulaketta nakyviin, joista toinen siis joskus palaa ja aiheuttaa ym. ongelman. Vanhat rasiat ovat ihan entisellaan, en ole vaihtanut niita laattasulakkeisin eika niissa ole ollut ongelmaa.
Kun en itse paljoa sahkoasennuksista ymmarra, niin millainenhan viritys tuo kaikkien ajovalojen ja mittarivalon kytkeminen (saattaa siina olla muutakin sulakkeen takana) yhden laattasulakkeen (sekin oli aiemmin 10, muttei kestanyt edes pitkia, joten vaihdoin parikymppiseen) taakse oikein on? Normaalistihan eri valoille on eri sulake, mutta tama viritys on vaarallinenkin. Kun laattasulake palaa, toimii edelleen mm. tuuletin ja muttariston huomiovalot. Jotenkin kuitenkin liittynee siihen, etta kuorma kasvaa tai pakkaskeliin. Voi olla, etta takalasinlammittimen kaytto olisi liikaa?
Onko kellaan idiksia moisesta Deltan asennuksesta tai mita sille voisi tehda? Kyllahan siihen isomman sim. 30 a sulakkeen voisi lyoda, mutta kestavatko sitten liitokset...
Re: Nivan sulakkeet
Korvaa sulakkeet rautanauloilla ja sitten katsot mistä savu nousee, savu paljastaa vikapaikan, toki tällä menetelmällä korjatessa kannattaa pitää jauhesammutin käden ulottuvilla ja tarkistaa että palovakuutus on voimassa. Itse kyllä tutkisin sulakkeen ja kuorman (siis sen kohteen jonka suojana sulake on) välisen johdotuksen. Sulake ei pala ellei virtaa mene enemmän kuin on suunniteltu ja koskaan ei sulaketta saa korvata suuremmalla kuin alunperin siihen on laitettu.buenofin kirjoitti:oli aiemmin 10, muttei kestanyt joten vaihdoin parikymppiseen... Kyllahan siihen isomman sim. 30 a sulakkeen voisi lyoda...
Ps. onko autoon asennettu vetokoukku?
-
buenofin
Re: Nivan sulakkeet
Ei ole vetokoukkua, ei. Ongelma todellakin alkoi siita, etta valot vain eivat kytkeytyneet paalle. Deltalla sanoivat, etta kyse on sulakerasian pohjasta. Sita korjasivat (sanoivat, etta juottavat rasian pohjan) ja samalla tuli nakyviin 2 laattasulaketta, josta toinen siis on 2 krt palanut pakkaskelilla, kun on ollut kuormaa sahkolaitteissa.
Re: Nivan sulakkeet
Mitä muita laitteita kuin ajovalot ja mittarivalot on tuon palavan sulakkeen takana?? Etuvalot (lyhye) ottavat noin kymmen ampeeria virtaa yhteensä. Jos myös takavalot ovat samassa sulakkeessa niin sulake on oikean kokoinen, ja jos se palaa jatkuvasti niin on oikea vika jossain.
-
buenofin
Re: Nivan sulakkeet
No siinapa se, kun se on jalkiasennus, ei voi tietaa. Mun mielestani pitkat ja lyhyet valot seka takavalot. Vilkut ei, eika tuuletin. Sen sijaan mittariston yleisvalo kylla. Aiemmin 10 a sulake paloi, kun laittoi pitkat paalle. Nyt kun siina on 20 a sulake niin se yleensa kestaa.
Paljon virtaa vie, jos paalla ovat yhta aikaa pitkat etuvalot ja takavalot? Eli paljonkohan pitkat vievat enemman kuin lyhyet ajovalot?
Varoitus- ja huomiovalot palavat eli ne eivat ole ao. sulakkeen takana. Mulla on pieni epailys, etta takalasin lammitin voisi olla myos ao. sulakkeen takana. Sehan vie ilm. aika paljon virtaa, joten se voisi riittaa siihen, etta sulake menee. Se ei tosiaan ole palanut kuin kahteen kertaan, eli ei jatkuvasti ja yleensa toimii. Kun saisi selville sen, mista liikakuorma tulee niin sen voisi silla ehkaista.
Paljon virtaa vie, jos paalla ovat yhta aikaa pitkat etuvalot ja takavalot? Eli paljonkohan pitkat vievat enemman kuin lyhyet ajovalot?
Varoitus- ja huomiovalot palavat eli ne eivat ole ao. sulakkeen takana. Mulla on pieni epailys, etta takalasin lammitin voisi olla myos ao. sulakkeen takana. Sehan vie ilm. aika paljon virtaa, joten se voisi riittaa siihen, etta sulake menee. Se ei tosiaan ole palanut kuin kahteen kertaan, eli ei jatkuvasti ja yleensa toimii. Kun saisi selville sen, mista liikakuorma tulee niin sen voisi silla ehkaista.
Re: Nivan sulakkeet
Pitkät vievät noin ampeerin enemmän kuin lyhkäiset ja takavalot+rekisterikilvenvalo+etu parkit noin kolme ampeeria.buenofin kirjoitti:Paljon virtaa vie, jos paalla ovat yhta aikaa pitkat etuvalot ja takavalot? Eli paljonkohan pitkat vievat enemman kuin lyhyet ajovalot?
Mulla on pieni epailys, etta takalasin lammitin voisi olla myos ao. sulakkeen takana...
Kokeile virtakynällä takalasin lämmittimen liitoksesta tuleeko sähkö kun tuon sulakkeen ottaa pois, sillähän se on nopeiten testattu.
-
buenofin
Re: Nivan sulakkeet
Jep. Virtakynalla en saanut varmuutta, mutta testataan mittarilla.
Sulakkeen takana:
- lähivalot
- parkit
- rekisterikilven valo
- kaukovalot
- takavalot
- mittariston valo
- sisävalot
- hätävilkut
Esim. huomiovalot eivät ole. Takalasin lämppärin tsekkaan. Osaatko sanoa, paljon se ottaa virtaa?
Kuitenkin näyttää siltä, että virtaa kuuluukin mennä hieman yli 20 a ihan normaalitilanteessa, joten Deltan 10 a sulakeasennus oli alimitoitettu alusta alkaen. Höhlä juttu, vaikka Hyvinkäällä on duunissa pian eläköityvä vanha ladamekaanikko.
Sulakkeen takana:
- lähivalot
- parkit
- rekisterikilven valo
- kaukovalot
- takavalot
- mittariston valo
- sisävalot
- hätävilkut
Esim. huomiovalot eivät ole. Takalasin lämppärin tsekkaan. Osaatko sanoa, paljon se ottaa virtaa?
Kuitenkin näyttää siltä, että virtaa kuuluukin mennä hieman yli 20 a ihan normaalitilanteessa, joten Deltan 10 a sulakeasennus oli alimitoitettu alusta alkaen. Höhlä juttu, vaikka Hyvinkäällä on duunissa pian eläköityvä vanha ladamekaanikko.
Re: Nivan sulakkeet
Tarkkaa arvoa takalasin lkämmittimelle en tiedä, epäilen että kuitenkin yli 10 ampeeria koska alunperin on suojattu 16A sulakkeella (eli 8A ei riitä).
Eihän pitkät ja lyhkäiset pala samaan aikaan? Ei ainkaan pitäisi, silloinhan virrankulutus pitäisi aina olla alle 20A jos tuo takalasin lämmitin ei kuulu joukkoon.
Kerrot että on kaksi uutta sulaketta, mitä sen toisen takana on? Voithan jakaa osan näistä sille sulakkeelle.
Eihän pitkät ja lyhkäiset pala samaan aikaan? Ei ainkaan pitäisi, silloinhan virrankulutus pitäisi aina olla alle 20A jos tuo takalasin lämmitin ei kuulu joukkoon.
Kerrot että on kaksi uutta sulaketta, mitä sen toisen takana on? Voithan jakaa osan näistä sille sulakkeelle.
Re: Nivan sulakkeet
Mun mielestä näissä tälläisissä tilanteissa lähdetään hommat ratkomaan siten että poistetaan nuo omat viritykset eli palautetaan sähköt alkuperäseen malliin ja lähdetään sitten tutkimaan vikaa mikä tässä tapauksessa on ilmeisesti ollut se sulakerasia. Nuohan ei mahtane näissäkään kovin kalliita olla venäjän puolella jos kokeilee suosiolla vaihtaa uuden rasian.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05