VAZ-2101 - 1988 - Ladabishi

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
_koistinen

VAZ-2101 - 1988 - Ladabishi

Viesti Kirjoittaja _koistinen »

Pitihän se alkaa tarinoimaan porukan rassista joka on pyöriny savossa millon missäkii. Ladan rakentelu alko pari syksyä sitten kännissä (niin kun monet hyvät ideat saa alkunsa). Meinattiin tehä perus turbo lada jossa kaasari imu puolella ja ajella kilvettömänä mualiman tappiin asti. Toisin kävi...

Ykkös sylinterin mäntään iski mäntä pistiäinen ekana iltana (alkoholilla ei(pä) ollu osuutta asiaan). Jo seuraavanä päivänä tehtiin päätös että moottori nostetaan keulalta ja vaihetaan männät. Männät laitettiin hakuseen ja sopivat löydettiin läheltä mutta...

Sitten huomattiin ilmoitus Venäläisistä takomännistä (toktorinivako) ja asiaa pari iltaa miettineenä semmoset tilattiin. Niitä ootettiin kun kuuta nousevaa (ja välillä laskevaa) ja viimein talvella 2011 ne saatiin. Siitä se rakentelu sitten lähti.

Tässä ollaan nyt.

Eli kaukana ollaan... Viime penkissä irtos vaijoota pari sattoo hummoo jossa vakio kytkin alko luistamaan (mitä ihmeteltiin miten se tuonne asti kesti). Sitten ajeltiin kesä ja talvi läpi ongelmitta (paitsi nyt öljynpaineet vaelti mitä sattuu). Sitten avattiin kone taas auki totaalisesti.

Moottorissa on palikka vaihtunu kun mummola kalsarit. Moottorinohjaus on rakennettu Mitsusta. Ecu on muistaakseni avuruusvankkurista, johtosarja jostain evosta, softa mitä sattuu, anturit mistä sattuu ja virranjakaja takaveto galantista.

Vekoitinhan on pensan ja kaalin suur kuluttaja. Napista vaihtuu kartat joten sama se mitä tankkaa.

Alustaa päiviteltiin viime talvi mutta ei saatu kun tuhoa aikaseks. Kuvia laitetaan lisää kunhan jaksetaan.

Toivottavasti kiinostas ees esson kahvittelijoita...
Viimeksi muokannut _koistinen, 10.11.2014 19:46. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2052
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ladabishi

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mielenkiintoinen projekti jossa näyttää tapahtuneenkin eikä jäänyt vain suunnittelun asteelle. Kuvia lisää.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87, Ural 375D 6x6 kuorma-auto
FSO Polonez -88
_koistinen

Re: Ladabishi

Viesti Kirjoittaja _koistinen »

Välillä suunnittelu oli niin korkee lentosta että oli pakko pitää pari kuukautta taukoo auto hommista. Mutta tulossa olis suomen ensimmäinen aito flexfuel-lada?
TeemuKoo

Re: VAZ-2101 - 1988 - Ladabishi

Viesti Kirjoittaja TeemuKoo »

Todellakin mielenkiintoista, seurataan!
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: VAZ-2101 - 1988 - Ladabishi

Viesti Kirjoittaja START »

kappas, on foorumi muuttuunut siinä määrin että löysin vasta koko topicin, samalla kun omaakin projektia haeskelin
asiallisen olonen peli.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
_koistinen

Re: VAZ-2101 - 1988 - Ladabishi

Viesti Kirjoittaja _koistinen »

Eipä oo paljoo kerenny vekoitinta laitella saatikka ajella. Aattelin laittaa kuvia alku vaiheesta mistä lähettiin liikkeelle. Alunperin meillä oli neliölamppunen kori mistä alettiin tekemään mutta siitä ei jääny muuta kun lohko käytettäväks joka sekii meni vaihtoon vuoden ajelun jälkeen. Sitten käytiin nappilamppu hakemassa itärajalta Kuhmosta. Siitä päästeltiin vakio 1200 pois ja laitettiin 1500 tilalle ja ajettiin vähän aikaa vaparina.

Ensimäinen turbo oli muistaakseni volkkarin 1.6 TD moottorin KKK. Aluks hukkaportti jumitti turbossa ja ahtoja oli niin perkeleesti. Sytkä oli täysin vakio minkä takia ei oikein saatu säätöihin millään lailla. Ja olihan ne asennuksetkii näyttely kelposia :lol: Tällä kokoonpanolla ajeltiin lähinnä kauppaan ja takasi. Matkaa oli noin pari kilometriä. :D

Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3

Sitten tuli joku villitys vaihtaa turboo ja saaha välijäähytin keulalle. Turbo laitettiin 1.9 TD ventosta ja läähätin motonetistä. Painekotelokkii jaksettiin tehä tälläkertaa pelli äärellä kun muovinen tahto vuotaa. Hukkaporttikii laitettiin väliin vaikka se sakkaus ääni on aina yhtä mukava kuunneltava. :) Mutta edelleen sytkä oli vakio ja kaasari anto bensaa miten sattuu joten ajettavuus oli ihan surkee.

Kuva 1
Kuva 2

En muista mistä ajatus lähti että moottorinohjaus pitää saaha. Sitähän alettiin rakentamaan innolla. Moottorin asentotieto tulee virranjakajalta joka on lainattu Lancerista. Suuttimet on muistaakseni 530cc jotka on ruiskunivan imusarjassa. Turbona oli aluks Garretin T25 joka ostettiin käytettynä minkä takia se ei kestäny montaa reissua ajaa. Sitten ostettiin Finturbolta T25 pienemmillä pesillä. Alko heräämään aika lailla herkemmin sen jälkeen. Voimansiirto oli kokonaan vakio ja kesti jopa ajaa yhen kesän ajan. Sen jälkeen on alkanu menemään periä.

Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kuva 4
Kuva 5
Kuva 6
Kuva 7

Kesä oli ajeltu ja öljynpaineet oli liian matalat. Kampiakseli oli menny paskaks ja kaikki laakerit ihan loppu. Pumppu oli alakuperänen ja sen tilalle piti kehitellä jottain. Sitten ostettiin uus pumppu ja korjaussarja josta sorvailtiin yks puoltoista kertaa isompi vakioon nähen. Kytkimeks tuli vanhan luistavan tilalle kolme lapanen kuparinen jäykemmällä asetelmalla. Nokaks vaihtu ruiskunivan nokka. Alustaan vaihettiin itänaapuristä löytyvä jonkii sortin ''drifti'' tukivarsi sarja. Se oli ihan Bolt on kaikessa sarkastisuudessaan :lol:

Kuva


Kuvia laitetaan lisää kunhan kerkee taas ottamaan. Juha voi kertoo kaiken mitä minä unohin.
Vastaa Viestiin