VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Lähetetty: 30.6.2014 1:33
Terve!
Laitetaan nyt tänne jonkinlaista juttua omasta alkavasta projektista. Toistaiseksi pääosin pelkkää spekulointia ja pohdiskelua, mutta eiköhän se "kesän" myötä ala edistymään.
Autohan on siis -89 vuosimallin 2101, 1200S.


Tällä hetkellä autosta löytyy 1500 moottori, johon väkerrelty 1,7i Ladan ruisku. Eikä kyllä kyseinen kombinaatio toimi ollenkaan ajatuksen tavoin, päinvastoin..
Voimapesän persiissä kököttää Fiatin 4-lovinen aski, sekä Ladan perässä pyörii aivan uunituore 4.1 välitys Quaife-tyyppisellä lukolla. (kiitokset toktornivako:lle!) Muuten auto onkin kutakuinkin vakio.. ja erittäin huono ajaa.
Tarkotushan Ladasta olis väkerrellä suhkot ajettava & näppärä ratapeli, huomioiden kuitenkin tärkeimmän, eli katulaillisuuden. Budjetti saa olla melko laiha, sillä se itse projekti, eli Kadetti syö kuitenkin suurimman osan rahoista. Lada on vaan "käyttöautona".
Suunniteltuja muutoksia:
Etupäähän etutukivarret uusiksi, jotta korjataan "kaikki ladan viat" ja saadaan sitä kääntyvyyttäkin vähän. Samalla väkerrellään tuplavakaaja ja vaihdellaan kaikki ohjauksen varret ja nivelet uusiin, puhumattakaan apusimpukan vaihdosta!
Takapäähän näillä näkymin ei tarvitse isoja muutoksia tehdä, kun välitys ja lukkokin juuri vaihdettu. Säädettävä panhard ja takavakaaja on suunnitteilla. Kaikki puslathan nyt tietysti vaihtuu uretaanisiin, eteen ja taakse.
Jotain säädettävää tolppaa se tarttee ja madaltavia & jäykentäviä jousia, sillä alle on tulossa 13" vanteet.
Ennen.

... ja jälkeen
( Revolutionin 3-osaset nelipuolat, 7" ja 7,5" leveet. Näillä leveysasteilla ei kovinkaan yleiset kiekot
)

Jarrut ei nyt järisyttäviä muutoksia tuu kokemaan. Takana pysyy vakiona, mitä nyt tietysti kaikki osat ja putket vaihdetaan & huolletaan. Mielessä käyny myös taakse tehdä levyt, kukaan tehny? Eteen löytyikin jo uudet uritetut & rei'itetyt levyt. Etusatulat täytyy purkaa ja huoltaa. Kaikki letkut vaihdetaan teräspunoksisiin. Mites, kuinka helposti saa vaihdettua tehokkaampaa tehostajaa? Samalla vaihtuu uus pääsylinteri, kun nykynen vuotaakin vähän.
Sisälle ajomukavuutta parantamaan kuppipenkit & E-hyväksytyt 4-pistevyöt, kaasupolkimen "ehostaminen", sekä ratin asennon parantaminen.
Tekniikka onkin sitten omasta mielestä kaikista mielenkiintoisin, koska ahdettuhan siitä ei tule. Laitetaan ne ahtimet autoihin, missä niitä alunperin on ollut.. vapari, vaakaimut ja bensan katku, muuta ei sitten tarttetakkaan!
Ja jonkunlaisena 'perverssinä' arvostan tietynlaista alkuperäisyyttä, joten kone tulee olemaan Ladan oma, omalta aikakaudeltaan. Ihan väkeviä koneita täällä Pirkanmaalla on liikkunutkin aikoinaan Lada-Cup:n kilpureissa. Niitä sen ajan koneitakin on varmaan jäänyt joillekkin "nurkkiin pyörimään", joten metsästys on ollut päällä jo jokusen aikaa. Semmosen löytäessään huoltais ja päivittelis nykyaikasilla osilla. Millanen mahtaa Ladan oma 5-lovinen vaihteisto toimiessaan olla? Luulis siihenkin löytyvän korjaussarjaa Venäjän puolelta?
Tämmösillä suunnitelmilla omaan mieleen on tullu kuva "ajettavasta" autosta. Tiedä sitten mitä todellisuudessa on? Kaikki tarvittavat osat on käytännössä jo hoidossa ja tiedossa ManseMotorsilta. Ainoona tietysti toi tekniikkapuoli, mikä nyt on ollu jo pidempään hakusessa.
Kaikki mielipiteet, vinkit ja apu on tarpeen! Ladaa kun ei oo kerenny harrastaa vielä montaa kuukautta. Pelkkä v*ttuilukin kelpaa, jos on aiheesta!
Jatketaan.
Laitetaan nyt tänne jonkinlaista juttua omasta alkavasta projektista. Toistaiseksi pääosin pelkkää spekulointia ja pohdiskelua, mutta eiköhän se "kesän" myötä ala edistymään.
Autohan on siis -89 vuosimallin 2101, 1200S.


Tällä hetkellä autosta löytyy 1500 moottori, johon väkerrelty 1,7i Ladan ruisku. Eikä kyllä kyseinen kombinaatio toimi ollenkaan ajatuksen tavoin, päinvastoin..
Tarkotushan Ladasta olis väkerrellä suhkot ajettava & näppärä ratapeli, huomioiden kuitenkin tärkeimmän, eli katulaillisuuden. Budjetti saa olla melko laiha, sillä se itse projekti, eli Kadetti syö kuitenkin suurimman osan rahoista. Lada on vaan "käyttöautona".
Suunniteltuja muutoksia:
Etupäähän etutukivarret uusiksi, jotta korjataan "kaikki ladan viat" ja saadaan sitä kääntyvyyttäkin vähän. Samalla väkerrellään tuplavakaaja ja vaihdellaan kaikki ohjauksen varret ja nivelet uusiin, puhumattakaan apusimpukan vaihdosta!
Takapäähän näillä näkymin ei tarvitse isoja muutoksia tehdä, kun välitys ja lukkokin juuri vaihdettu. Säädettävä panhard ja takavakaaja on suunnitteilla. Kaikki puslathan nyt tietysti vaihtuu uretaanisiin, eteen ja taakse.
Jotain säädettävää tolppaa se tarttee ja madaltavia & jäykentäviä jousia, sillä alle on tulossa 13" vanteet.
Ennen.

... ja jälkeen

Jarrut ei nyt järisyttäviä muutoksia tuu kokemaan. Takana pysyy vakiona, mitä nyt tietysti kaikki osat ja putket vaihdetaan & huolletaan. Mielessä käyny myös taakse tehdä levyt, kukaan tehny? Eteen löytyikin jo uudet uritetut & rei'itetyt levyt. Etusatulat täytyy purkaa ja huoltaa. Kaikki letkut vaihdetaan teräspunoksisiin. Mites, kuinka helposti saa vaihdettua tehokkaampaa tehostajaa? Samalla vaihtuu uus pääsylinteri, kun nykynen vuotaakin vähän.
Sisälle ajomukavuutta parantamaan kuppipenkit & E-hyväksytyt 4-pistevyöt, kaasupolkimen "ehostaminen", sekä ratin asennon parantaminen.
Tekniikka onkin sitten omasta mielestä kaikista mielenkiintoisin, koska ahdettuhan siitä ei tule. Laitetaan ne ahtimet autoihin, missä niitä alunperin on ollut.. vapari, vaakaimut ja bensan katku, muuta ei sitten tarttetakkaan!
Tämmösillä suunnitelmilla omaan mieleen on tullu kuva "ajettavasta" autosta. Tiedä sitten mitä todellisuudessa on? Kaikki tarvittavat osat on käytännössä jo hoidossa ja tiedossa ManseMotorsilta. Ainoona tietysti toi tekniikkapuoli, mikä nyt on ollu jo pidempään hakusessa.
Kaikki mielipiteet, vinkit ja apu on tarpeen! Ladaa kun ei oo kerenny harrastaa vielä montaa kuukautta. Pelkkä v*ttuilukin kelpaa, jos on aiheesta!
Jatketaan.