VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Lähetetty: 10.1.2013 19:22
No kai sitä vois jo alottaa oman projekti kertomuksen alottaa, kun ollaan jo lähellä aloitus pistettä. Tekstiä ja kuvia luettu jo vuodenpäivät foorumilta, sekä kyselty muutamia kysymyksiä aiheesta. Joten pohjatieto on jo aika vankka. Turboprojekti kuvia löytyy koneelta aika paljon, eli oma suunnitelma on helppo tehdä niiden perusteella. Ja setuppeja kateltu myös.
Autona toimii vuoden -88 oleva nappis, jolla ajettu 138tkm. Ulkonäölle en tee mitään, mikä viittaisi mitenkään konepellin alla olevaan tekniikkaan. Eli pakoputkikin tehdään näyttämään alkuperäiseltä. Tietenkään auto ei ole orkkiskuntoinen, kun sitä on madallettu jo 90/110mm. Sisusta on orkkiskuntoinen, joten sellaiseksi se jää. Lukuunottamatta muutamaa tarpeellista lisämittaria, mutta ne yritän sovittaa sisustaan hienovaraisesti.
Eli suunnitelmissa on tehdä 1200 kaasariturbo helposti. Helposta en tiedä, mutta rahan käyttömäärä on pieni. Eli kaikki osat yritän saada mahdollisimman halvalla, mutta kuitenkin hyvää/sopivaa tavaraa. Osien haaliminen aloitettu jo vuosi sitten ja lisää tulee aina silloin tällöin kun "ylimääräistä" pätäkkää on.
Setuppi on yksinkertainen, mutta luultavasti toimiva.
1200 vakio lohko
1700i vakio kansi, ventiilit muokattu ja kanavat tasoitettu
21213 niva nokka-akseli(jossain vaiheessa hiotuttaa parempi)
Puristussuhde noin 9,2:1
Garret GT17 ahdin bleedvalvella varustettuna
kaasarina DGV, ja muutamat osat siihen että kestää painetta
pakosarja vakio, mutta jatke siihen tehtynä.
Downpipe 2,5" Loppuputkisto samaa kokoa
Cooleriksi 550x140x65mm kiinacooleri
Ahtoputket mustasta pakoputki materiaalista
dumppi
vakio syyläri vakio flektillä(jos ei toimi vaihdetaan flekti sähköiseen)
Sytkä jakajalla pienin muutoksin(jossain vaiheessa ohjaus megalla)
1700i:n bensatankki omalla pumpulla
Bensapaineensäätimeksi malpassin säädin
bensalinjana vakio ja uusi linja 8mm kupariputkea.
kannentiivisteeksi tulee 1700:n pahvi kupariliimaa käyttäen. ja pultit 130nm momenttiin. Tai suoraan metallinen pahvi.
Kytkin jää vakioksi, kunnes se antaa periksi. Hommaan kuitenkin jäykemmän asetelman ja uuden levyn siihen jo valmiiksi
Seossuhteita mittaamaan ihan oikea laajakaista lambda, PLX DM-6
No tuossa nyt tärkeimmät komponentit lueteltuna. Puristukset haluan 9 tienoille, hyvän väännön aikaan saamiseksi. Ahtopaineita maltillisesti 0,5-0,6bar.
Auto on tällä hetkellä ajossa, joten ensin pitää leimata tuo toinen auto ajoon että saa aloittaa tämän projektin. Toivottavasti kestää loppuun asti tämä homma.
EDIT: 1200 turbo kone toimi oikeen mallikkaasti 1bar paineillakin. Nyt tulossa 1700 kone turbon kera...
Setup
1700 lohko, 1200 kannella
1700 kansipahvi
Kärjetön sytkä, kiinteä ennakko
Nivan Nokka, säädettävä nokkapyörä
Moposportin 4-lapanen sintteri jäykällä asetelmalla.
Alustassa toimii edessä vakio jouset kierroksen lyhennettyinä ja saabin kaasuiskarit. Takana vakio jouset kierros lyhennettynä volvon iskareilla. Taakse tulee vielä jämäkämmät jouset saabista
Autona toimii vuoden -88 oleva nappis, jolla ajettu 138tkm. Ulkonäölle en tee mitään, mikä viittaisi mitenkään konepellin alla olevaan tekniikkaan. Eli pakoputkikin tehdään näyttämään alkuperäiseltä. Tietenkään auto ei ole orkkiskuntoinen, kun sitä on madallettu jo 90/110mm. Sisusta on orkkiskuntoinen, joten sellaiseksi se jää. Lukuunottamatta muutamaa tarpeellista lisämittaria, mutta ne yritän sovittaa sisustaan hienovaraisesti.
Eli suunnitelmissa on tehdä 1200 kaasariturbo helposti. Helposta en tiedä, mutta rahan käyttömäärä on pieni. Eli kaikki osat yritän saada mahdollisimman halvalla, mutta kuitenkin hyvää/sopivaa tavaraa. Osien haaliminen aloitettu jo vuosi sitten ja lisää tulee aina silloin tällöin kun "ylimääräistä" pätäkkää on.
Setuppi on yksinkertainen, mutta luultavasti toimiva.
1200 vakio lohko
1700i vakio kansi, ventiilit muokattu ja kanavat tasoitettu
21213 niva nokka-akseli(jossain vaiheessa hiotuttaa parempi)
Puristussuhde noin 9,2:1
Garret GT17 ahdin bleedvalvella varustettuna
kaasarina DGV, ja muutamat osat siihen että kestää painetta
pakosarja vakio, mutta jatke siihen tehtynä.
Downpipe 2,5" Loppuputkisto samaa kokoa
Cooleriksi 550x140x65mm kiinacooleri
Ahtoputket mustasta pakoputki materiaalista
dumppi
vakio syyläri vakio flektillä(jos ei toimi vaihdetaan flekti sähköiseen)
Sytkä jakajalla pienin muutoksin(jossain vaiheessa ohjaus megalla)
1700i:n bensatankki omalla pumpulla
Bensapaineensäätimeksi malpassin säädin
bensalinjana vakio ja uusi linja 8mm kupariputkea.
kannentiivisteeksi tulee 1700:n pahvi kupariliimaa käyttäen. ja pultit 130nm momenttiin. Tai suoraan metallinen pahvi.
Kytkin jää vakioksi, kunnes se antaa periksi. Hommaan kuitenkin jäykemmän asetelman ja uuden levyn siihen jo valmiiksi
Seossuhteita mittaamaan ihan oikea laajakaista lambda, PLX DM-6
No tuossa nyt tärkeimmät komponentit lueteltuna. Puristukset haluan 9 tienoille, hyvän väännön aikaan saamiseksi. Ahtopaineita maltillisesti 0,5-0,6bar.
Auto on tällä hetkellä ajossa, joten ensin pitää leimata tuo toinen auto ajoon että saa aloittaa tämän projektin. Toivottavasti kestää loppuun asti tämä homma.
EDIT: 1200 turbo kone toimi oikeen mallikkaasti 1bar paineillakin. Nyt tulossa 1700 kone turbon kera...
Setup
1700 lohko, 1200 kannella
1700 kansipahvi
Kärjetön sytkä, kiinteä ennakko
Nivan Nokka, säädettävä nokkapyörä
Moposportin 4-lapanen sintteri jäykällä asetelmalla.
Alustassa toimii edessä vakio jouset kierroksen lyhennettyinä ja saabin kaasuiskarit. Takana vakio jouset kierros lyhennettynä volvon iskareilla. Taakse tulee vielä jämäkämmät jouset saabista