Sivu 1/42

VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).

Lähetetty: 10.1.2013 19:22
Kirjoittaja veli samara
No kai sitä vois jo alottaa oman projekti kertomuksen alottaa, kun ollaan jo lähellä aloitus pistettä. Tekstiä ja kuvia luettu jo vuodenpäivät foorumilta, sekä kyselty muutamia kysymyksiä aiheesta. Joten pohjatieto on jo aika vankka. Turboprojekti kuvia löytyy koneelta aika paljon, eli oma suunnitelma on helppo tehdä niiden perusteella. Ja setuppeja kateltu myös.

Autona toimii vuoden -88 oleva nappis, jolla ajettu 138tkm. Ulkonäölle en tee mitään, mikä viittaisi mitenkään konepellin alla olevaan tekniikkaan. Eli pakoputkikin tehdään näyttämään alkuperäiseltä. Tietenkään auto ei ole orkkiskuntoinen, kun sitä on madallettu jo 90/110mm. Sisusta on orkkiskuntoinen, joten sellaiseksi se jää. Lukuunottamatta muutamaa tarpeellista lisämittaria, mutta ne yritän sovittaa sisustaan hienovaraisesti.
Eli suunnitelmissa on tehdä 1200 kaasariturbo helposti. Helposta en tiedä, mutta rahan käyttömäärä on pieni. Eli kaikki osat yritän saada mahdollisimman halvalla, mutta kuitenkin hyvää/sopivaa tavaraa. Osien haaliminen aloitettu jo vuosi sitten ja lisää tulee aina silloin tällöin kun "ylimääräistä" pätäkkää on.
Setuppi on yksinkertainen, mutta luultavasti toimiva.
1200 vakio lohko
1700i vakio kansi, ventiilit muokattu ja kanavat tasoitettu
21213 niva nokka-akseli(jossain vaiheessa hiotuttaa parempi)
Puristussuhde noin 9,2:1
Garret GT17 ahdin bleedvalvella varustettuna
kaasarina DGV, ja muutamat osat siihen että kestää painetta
pakosarja vakio, mutta jatke siihen tehtynä.
Downpipe 2,5" Loppuputkisto samaa kokoa
Cooleriksi 550x140x65mm kiinacooleri
Ahtoputket mustasta pakoputki materiaalista
dumppi
vakio syyläri vakio flektillä(jos ei toimi vaihdetaan flekti sähköiseen)
Sytkä jakajalla pienin muutoksin(jossain vaiheessa ohjaus megalla)
1700i:n bensatankki omalla pumpulla
Bensapaineensäätimeksi malpassin säädin
bensalinjana vakio ja uusi linja 8mm kupariputkea.
kannentiivisteeksi tulee 1700:n pahvi kupariliimaa käyttäen. ja pultit 130nm momenttiin. Tai suoraan metallinen pahvi.
Kytkin jää vakioksi, kunnes se antaa periksi. Hommaan kuitenkin jäykemmän asetelman ja uuden levyn siihen jo valmiiksi
Seossuhteita mittaamaan ihan oikea laajakaista lambda, PLX DM-6

No tuossa nyt tärkeimmät komponentit lueteltuna. Puristukset haluan 9 tienoille, hyvän väännön aikaan saamiseksi. Ahtopaineita maltillisesti 0,5-0,6bar.

Auto on tällä hetkellä ajossa, joten ensin pitää leimata tuo toinen auto ajoon että saa aloittaa tämän projektin. Toivottavasti kestää loppuun asti tämä homma.

EDIT: 1200 turbo kone toimi oikeen mallikkaasti 1bar paineillakin. Nyt tulossa 1700 kone turbon kera...
Setup
1700 lohko, 1200 kannella
1700 kansipahvi
Kärjetön sytkä, kiinteä ennakko
Nivan Nokka, säädettävä nokkapyörä
Moposportin 4-lapanen sintteri jäykällä asetelmalla.

Alustassa toimii edessä vakio jouset kierroksen lyhennettyinä ja saabin kaasuiskarit. Takana vakio jouset kierros lyhennettynä volvon iskareilla. Taakse tulee vielä jämäkämmät jouset saabista

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 12.1.2013 21:25
Kirjoittaja veli samara
Kohta pääsee ladaa purkamaan, ja kaikki isot osat hommattu konehuoneeseen. Paitsi ahtoputket.... Sitä vaan mietin mistä ne väsäisin?

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 13.1.2013 11:53
Kirjoittaja ziguli
Itse tein rosterista. Tigillä vaan hitsailee ni hyvä tulee. Toinen vaihtoehto ois alumiini.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 13.1.2013 12:44
Kirjoittaja veli samara
Juu jos vaan oli tiggi, niin tekisin rosterista. Alumiiniakin osaan hitsata, mutta tiggi puuttuu edelleen. Valmiit aluputket on kalliita, ja mutkien sopivuus saattaa olla ongelma.
Illalla tuli ajatus että vääntäisin ahtoputket ensin mustasta perusputkesta, kun ne on hyvät vois käydä teetättämässä rosterista tai alumiinista samanlaiset. Putket teen 2" tavarasta, vaikka coolerin lähdöt ovatkin 2.25"...

EDIT: Rosteriahan voi hitsata migilläkin, kun on rosterilankaa ja argon kaasua. Eikö näin ole?. Kotonta löytyy voimavirta miggi, joten lankaa ja kaasua vaihtaa niin vois hitsata rosterista ahtoputket. Nyt vaan katselemaan rosteriputkia :D

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 13.1.2013 16:00
Kirjoittaja START
turhaa hifistelyä. kyllä pakoputken käyrät on pop, kun vaan maalaa siisteiksi

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 13.1.2013 16:16
Kirjoittaja veli samara
Mites ruostuminen sisältäpäin -> hilseily?. No eipä noi koneet taida olla moksiskaan pienistä ruostehipuista. Ahtoputkista teen kyllä mustat, oli ne mitä materiaalia tahansa.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 13.1.2013 17:42
Kirjoittaja START
no kai ne ahtimet sen verran öljyä aina valskaa :lol:
sinkitty putki niin eihän siihen jää kun saumakohta ilman käsittelyä. aika pitkään ne pysyy hyvänä muutenkin

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 13.1.2013 17:51
Kirjoittaja veli samara
Ok. laitetaan sitten sellasesta materiaalista.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 15.1.2013 18:47
Kirjoittaja veli samara
Nyt olis toinen auto leimattu, joten kohta alkaa rojekti. 8)

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 18.1.2013 9:14
Kirjoittaja Kypehne
Itsellä oli samanlainen viritys myös viimekesänä mutta kaasarina oli 32dat ja turbona garretin t3 jostain volvosta. Hauska peli oli kunnes meni kansipahvi ja pääsi vedet öljyn sekaan ja rikkoi turbon.
Mistä olet tuon saabin kellon muuten hommannut? Itselläkin oli tarkoitus omaani sellanen hommata muttei mistään saanu vaikka kuinka kyseli.

Onnea kuitenkin projektiin :)

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 18.1.2013 18:10
Kirjoittaja _RiKu_
Weberin datilla saa toimimaan hemmetin hyvi. Jakajana oli käretön rajatulla keskipako ennakolla.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 19.1.2013 10:29
Kirjoittaja START
Kypehne kirjoitti: Mistä olet tuon saabin kellon muuten hommannut? Itselläkin oli tarkoitus omaani sellanen hommata muttei mistään saanu vaikka kuinka kyseli.
saabclubia kannattaa katsella. vanhoissa 8tappi turboissa noita on, niitä on kyllä melkeen joka nurkalla joku raato

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 19.1.2013 10:32
Kirjoittaja veli samara
Datti olis hyvä, mutta tuli aikoinaan ostettua tuo DGV niin toimii se silläkin. Jakajankelloa saa motonetistäkin uutena, hintaa yli 100€. Minä hommasin saab foorumin kautta omani, maksoin jotain 30€ muistaakseni.
Osiin on nyt mennyt rahaa reilu 500€, eli tuttu touhutonni menee herkästi. Mutta mitäpä sitä liikoja säästämään, sopivasti säästää niin saattaa jopa kestää konekkin yli pyhättömän viikon.

Olis sitten kysymyskin. Nyt löytyy jo 3kpl eri turboja, mikähän olis paras vaihtoehto jos vääntöä mietitään.

Garrett TB02/TB22 (näitä löytyy 2,8D patroleista yms maastureista) Löyty tuo. http://www.ztechz.net/id1.html.
Ihi RHB5 VF6 (Löytyy ilmeisesti subarun 1,8 bensa koneista. Ja varmaan lähellä konelaturbon ahdinta)
Garrett GT1752 (saabin 2,0/2,3 matalapaine turbo koneissa) Varaosana löytyy tälläistä. kompura siipi 38,5/52mm tai 37,6/52mm turbiini siipi oli 37,3/44,2mm

Nämä kaikki on siipien koon kannalta suht samaa luokkaa, Mutta eroja luulis löytyvän. Tietoa tarkoista siipien koosta en ole löytänyt, mutta jos joku osaisi etsiä tai tietää.

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 19.1.2013 13:10
Kirjoittaja START
toi saappilainen olis muuten hyvä mutta niissä on saapeissa ainakin ollut vikaa aika paljon
käytökseltään todennäkösesti nykyaikasin

Re: 1200L Turbo.

Lähetetty: 19.1.2013 14:19
Kirjoittaja veli samara
Niinhän se on. Mutta kaikki suht samassa kunnossa, ja toiseks turbo vaihtuu siinä vaiheessa kun on oikeasti rahaa ostaa uus turbo. Nyt mennään noilla vanhoilla... Pitää laittaa tuo gt17, jos ei toimi/savuttaa yms niin vaihtuu toiseen...

EDIT: Taitaa olla paskimmassa kunnossa juuri tuo GT17, kun öljyä on joka paikassa suht reilusti. Ja tuossa sekä garretin turbossa pakopesät väärässä asennossa. Mutta Ihin ahtimessa oikein päin, sekä kuntokin on hyvä kun otin kompurapesän irti ja käänsin. Pakopesiä en uskalla ruveta kääntelemään.

Tietoa tuosta Ihistä ei oikeen löydy, mutta Turbiinisiiven pitäisi olla 54/60mm ja pesän ar.52. Kompura siipi on jotain 39/52mm, Voiko olla.
Tuo varmaan sopivan kokoinen 1200 koneeseen...