Sivu 1/2
Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 9.10.2012 18:08
Kirjoittaja wellu
Rakentelussa 2106 kone -78 Nivaan. Moottori on palasina ja kaikki rakennetaan uusiksi. Koneeseen tulee ruisku ja turbo tottakai. Hevosia ehkä 150 ja vääntöä ehkäpä sinne 200 Nm nurkille. Ja koska alkuperäinen kytkin luisti jo alkuperäisillä tehoilla niin jotain pitäisi keksiä että savu tulisi jatkossakin vain pakoputkesta

Sintterilevy voisi auttaa mutta mm. maastokäyttöä ajatellen taitaa tulla hivenen liian on-off tyyppinen. Eikä pelkkä sintterilevykään mahdottomiin pysty.
Sorvit, hitsit ja jyrsimet otetaan avuksi vaan mistä tässä kannattaisi lähteä? Löytyykö esimerkiksi Fiatin koneista kestävämpää kytkintä vakiona? Laitetaan siis vauhtipyörä, kytkinlevy ja paineasetelma uusiksi.
Hullujakin ideoita saa esittää!
PS. Kaveri juuri muokkasi vanhaan 96 turbo Saabbiin 1.9 TDI Audin laatikon kytkimineen siis vanha Saabin kone johon kiinnitetty Audin laatikko. Nyt haetaan ideoita vähän samalta suunnalta.
Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 9.10.2012 18:18
Kirjoittaja ziguli
Itselleni tuli turboladaan laitettua fiatin 2.0tc:n vauhtipyörä jonka pultinreiät oli 12mm--> joutu muokkaa 10mm pulteille mitkä ladan kampuras on. Ja vauhtipyörää sorvailee pienemmäks et sai ladan hammaskehän fiiatin pyörään. Kytkimen koko kasvaa 200mm--> 215mm ja fiatin asetelma on myös jäykempi niin massalevylläkin pitää noin 200hv..
Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 9.10.2012 19:14
Kirjoittaja wellu
[quote="ziguli"]Itselleni tuli turboladaan laitettua fiatin 2.0tc:n vauhtipyörä jonka pultinreiät oli 12mm--> joutu muokkaa 10mm pulteille mitkä ladan kampuras on. Ja vauhtipyörää sorvailee pienemmäks et sai ladan hammaskehän fiiatin pyörään. Kytkimen koko kasvaa 200mm--> 215mm ja fiatin asetelma on myös jäykempi niin massalevylläkin pitää noin 200hv..[/quote]
Kiitos vinkistä! Muutama kysymys:
1) Laitoitko siis holkit ladan 10 mm pulttien päälle jotta tuo oli jämpti niiden 12 mm reikien kanssa vai teitkö itse pultit joissa 12 mm kaula ja 10 mm kierre? Tapoja lienee monia.
2) Onko vauhtipyörän keskireikä sopiva Ladan kampiakselille? No, tästä tietysti selviää migillä ja sorvilla.
3) Meneekö tuo Fiatin 215 mm levy sitten siis Ladan vaihteiston akseliin suoraan hammastukseltaan?
Kuulostaa varsin järkevältä vaihtoehdolta... Motonetistä näemmä saa 115 eurolla kytkinpaketin (215 mm) sisältäen siis paineasetelman ja levyn. Vauhtipyörä purkaamolta..
Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 9.10.2012 20:31
Kirjoittaja START
215mm levy oikealla poorilla löytyy ainakin 4wd lancerista tai jostain galantista.
mulla on teräs pyörä joka on fiiatin starttikehällä, koska tulee sileäkylkinen vaihdelaatikko, 228mm asetelma saabin 9000turbosta, mitsubishi sigman 3,0 v6 kytkin levy ja kytkinkoppaan sisälle tuleva saabin työsylinteri saabin paine laakerilla. pitäs kestää noin 400nm ja pehmeä käyttää
vanhalla vapari koneella oli fiuden vinokoneen vauhtis holkitettuna ladan pulteille ja keskireikä sorvattu ladan silmälaakerille ja toi 215 kytkin lancerin levyllä
Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 9.10.2012 21:05
Kirjoittaja wellu
[quote="START"]215mm levy oikealla poorilla löytyy ainakin 4wd lancerista tai jostain galantista.
mulla on teräs pyörä joka on fiiatin starttikehällä, koska tulee sileäkylkinen vaihdelaatikko, 228mm asetelma saabin 9000turbosta, mitsubishi sigman 3,0 v6 kytkin levy ja kytkinkoppaan sisälle tuleva saabin työsylinteri saabin paine laakerilla. pitäs kestää noin 400nm ja pehmeä käyttää
vanhalla vapari koneella oli fiuden vinokoneen vauhtis holkitettuna ladan pulteille ja keskireikä sorvattu ladan silmälaakerille ja toi 215 kytkin lancerin levyllä[/quote]
Mittailin että Ladan alkuperäinen vauhtipyörä on 280 mm hammaskehän ulkoreunaan. Jos tuon kytkimen rakentaa tuolla 228 mm Saabin asetelmalla niin saisiko siihen vielä tuon Ladan hammaskehän vai onko siinä jo liian pieni halkaisija? Jos ei Ladan hammaskehällä niin sitten tehdään Fiatin starttikehällä ja siirretään starttia. Mahtuuko se Fiatin starttikehä sitten Ladan laatikon kopan sisään jos jyrsii tarpeeksi vai onko 228 mm levyllä ainoa mahdollisuus myös fiuden laatikko?
Jos ei niin sitten pitää mennä tuolla 215 mm Fiatin vauhtipyörällä, Lancerin levyllä ja Ladan omalla hammaskehällä. 215 mm vauhtipyörään se meneekin kun vaan on sorvi käytössä.
Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 10.10.2012 9:42
Kirjoittaja ziguli
Kyllä joudut ainakin kytkinkopan vaihtamaan jostain fiatista et saat 228mm asetelman ladan laatikkoon. Toi 215mm fiatin asetelmakin ottaa hiukan ladan kytkinkoppaan kiinni ni joutuu vähä avartamaan..
Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 10.10.2012 12:23
Kirjoittaja wellu
[quote="ziguli"]Kyllä joudut ainakin kytkinkopan vaihtamaan jostain fiatista et saat 228mm asetelman ladan laatikkoon. Toi 215mm fiatin asetelmakin ottaa hiukan ladan kytkinkoppaan kiinni ni joutuu vähä avartamaan..[/quote]
Kun nyt puhutaan avartamisesta niin tarkoitetaanko sillä ihan kytkinkopan hiomista sisältä niin että asetelma juuri ja juuri mahtuu? Vai pitääkö kuitenkin leikata koppaa auki ja hitsailla sitten alumiiniä päälle? Onko tuo 228 mm ja 215 mm ero sitten niin suuri että Ladan omaa kytkinkoppaa ei vaan pysty tarpeeksi muokkaamaan? Ottaa sitten ilmeisesti jo niin paljon kiinni että pitäisi katkaista ja hitsailla se koppa ihan uusiksi.
Mulla on koko talvi aikaa rakentaa kunnon kytkin Nivaan ja nyt pitää sitten miettiä hankinko sinne 228 mm vai 215 mm kytkinpinnalla olevan vauhtipyörän.
Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 10.10.2012 16:39
Kirjoittaja ziguli
Ainakin fiatin 215mm asetelma otti vain hieman kiinni ladan kytkinkoppaan, niin riitti vain kopan hionta sisäpuolelta. En toki tiedä kuinka paljon isompi 228mm asetelma ulkomitoiltaan on, mutta luulisin että joutuis jo tekee hitsaamalla kopan isommaks.
Tietty 228mm asetelma parempi ois jos vaan teettää vauhtipyörän jossain. Itselleni tuli hinnan takia 215mm kytkin kun fiatin vauhtis oli sopivasti saatavilla..
Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 10.10.2012 16:57
Kirjoittaja wellu
[quote="ziguli"]Ainakin fiatin 215mm asetelma otti vain hieman kiinni ladan kytkinkoppaan, niin riitti vain kopan hionta sisäpuolelta. En toki tiedä kuinka paljon isompi 228mm asetelma ulkomitoiltaan on, mutta luulisin että joutuis jo tekee hitsaamalla kopan isommaks.
Tietty 228mm asetelma parempi ois jos vaan teettää vauhtipyörän jossain. Itselleni tuli hinnan takia 215mm kytkin kun fiatin vauhtis oli sopivasti saatavilla..[/quote]
Varmaan täytyy kanssa mennä 215 mm kytkimellä kun ei jaksa säätää liikaa tuon kytkinkopan kanssa.
Eikös 228 mm asetelmaan löydy jotain Fiatin vauhtiksia jotka menee suoraan kiinni holkittamalla pelkät pultit? Siis teräsvauhtipyörää ei tarvitse muuta ne jotka haluaa kevyemmän pyörän. Tollanen Niva on vaan parempi vähän raskaammalla mötikällä.
Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 10.10.2012 17:05
Kirjoittaja ziguli
Varmaan täytyy kanssa mennä 215 mm kytkimellä kun ei jaksa säätää liikaa tuon kytkinkopan kanssa.
Eikös 228 mm asetelmaan löydy jotain Fiatin vauhtiksia jotka menee suoraan kiinni holkittamalla pelkät pultit? Siis teräsvauhtipyörää ei tarvitse muuta ne jotka haluaa kevyemmän pyörän. Tollanen Niva on vaan parempi vähän raskaammalla mötikällä.
Niin esim. turbo cromassa olis 228mm vauhtista. Eri asia onko niitä kellään.
Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 10.10.2012 17:14
Kirjoittaja wellu
[quote="ziguli"][quote]
Varmaan täytyy kanssa mennä 215 mm kytkimellä kun ei jaksa säätää liikaa tuon kytkinkopan kanssa.
Eikös 228 mm asetelmaan löydy jotain Fiatin vauhtiksia jotka menee suoraan kiinni holkittamalla pelkät pultit? Siis teräsvauhtipyörää ei tarvitse muuta ne jotka haluaa kevyemmän pyörän. Tollanen Niva on vaan parempi vähän raskaammalla mötikällä.[/quote]
Niin esim. turbo cromassa olis 228mm vauhtista. Eri asia onko niitä kellään.[/quote]
Ok, kiitos tiedoista.. Taidan etsiä 215 mm Fiatin vauhtiksen ja rakentaa siitä kytkimen jotta Ladan oma kytkinkoppa riittää. Jos ei kestä niin sitten rakennetaan uusi.
Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 10.10.2012 19:18
Kirjoittaja ziguli
Ok, kiitos tiedoista.. Taidan etsiä 215 mm Fiatin vauhtiksen ja rakentaa siitä kytkimen jotta Ladan oma kytkinkoppa riittää. Jos ei kestä niin sitten rakennetaan uusi.
Näin minäkin tein ja kyllä toi päivitys melko pitkälle riittää kun on toi fiatin asetelma sen verran jäykempi vielä isomman halkaisijan lisäksi. Ainakin 250nm ja 170hv voin luvata. Omassa ei mitään luistamista viel noilla tehoilla penkissä ollu.

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 10.10.2012 20:38
Kirjoittaja wellu
[quote="ziguli"][quote]Ok, kiitos tiedoista.. Taidan etsiä 215 mm Fiatin vauhtiksen ja rakentaa siitä kytkimen jotta Ladan oma kytkinkoppa riittää. Jos ei kestä niin sitten rakennetaan uusi.[/quote]
Näin minäkin tein ja kyllä toi päivitys melko pitkälle riittää kun on toi fiatin asetelma sen verran jäykempi vielä isomman halkaisijan lisäksi. Ainakin 250nm ja 170hv voin luvata. Omassa ei mitään luistamista viel noilla tehoilla penkissä ollu.

[/quote]
Riittää... Näin aluksi, heh

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 10.10.2012 20:53
Kirjoittaja START
kyllä se 215 riittää jos pysyy alle 250nm. se voima sieltä pitäs kyllä melko helpolla vielä saada. eikös elmeriracingilla ollu jo vapaastihengittävässä miltei sen verran?
löytyyhän tuohon sitten varmaan helpommin jostain jäykempää asetelmaa kun ladan orkkikseen, jos ei meinaa pitää.
Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua
Lähetetty: 14.10.2012 18:30
Kirjoittaja ChargerSpeed
jos joku haluaa pervo olla niin tekee alumiinisen vauhtipyörän teräsinsertillä, kuten me tehdään työmaalla mussen koneisiin... tekee sitten millä kytkimellä tahansa minkä saa sopimaan
jos esim bemarin 228mm levyn ja sachs racingin "m3" asetelman saisi tohon sopimaan niin ne on edullisia hankkia...
itselläni tuossa dieselbemarissa 240mm "m5" sachs racing asetelma kestää näköjään tolkuttomia vääntöjä tuon hintaiseksi ja kokoiseksi massakytkimekski
valuvahtipyörien ongelmaksi muodostuu huomatusti tuo hiusmurtumien muodostuminen ja lopulta repeäminen kappaleiksi
ja vertailuksi jos 240mm tuntuu kestävän noin 300hv dieselissä jossa väännöt nopestikkin yli 500nm niin eiköhän yhdessä ladankin koneessa pienemmät pärjää