Sivu 1/1
Kaarien rullaus
Lähetetty: 21.7.2012 19:12
Kirjoittaja veli samara
Eli pitäis kaaret saada rullattua kun raapii(rupee olee auto jo sen verta tontissa) montuissa...
Ja mankelia en haluais ostaa, joten toimiiko vasaroiminen miten hyvin? jos jollain olis kokemusta. Pitäis saada se kantti taitettua ylös, sais hieman lisätilaa...
http://aijaa.com/0057510568040
http://aijaa.com/0013510568041
Sisäloksut otin pois...
Re: Kaarien rullaus
Lähetetty: 21.7.2012 19:22
Kirjoittaja pressa
Varovasti vasaroimalla onnistuu, jos tohtii lämmittää niin vielä paremmin. Aja auto tukevan seinän viereen (noin metri), tukeva kakkosnelosen pala lokasuojaa vasten ja joku kangas väliin suojaamaan maalia, seinästä kakkosnelonen ja haitaritunkilla kiristät tuen, nyt voit alkaa varovasti vasaroida. Voit myös vasaroida ilman mitään ulkopuolista tukea ja huomata että kaari muistuttaa pian perunasäkkiä, ulkopuoleltakin...
Re: Kaarien rullaus
Lähetetty: 21.7.2012 19:30
Kirjoittaja veli samara
Tai sitten pitää kädessä jotain painavaa metalli palaa, johon päälle käärii rätin. Ja tuo lämmitys juttu on ihan tuttujuttu.
Sitten kysymys takarenkaiden camber-kulman muuttamisesta, eli onnistuuko se tuollaisen palan avulla?
http://img832.imageshack.us/img832/9463/img2137.jpg
Tuossa on siis 2 asteen kulma. Ei tartteis ihan niin paljoa laittaa, mutta kuitenkin....
Edessä laitettua camberia hieman miinukselle(tai sitten nolla). Mites se menikään jos halus joustoissa camberin menevän miinuksen puolelle. Oliko palikkaa alatukivarren ja pallon väliin?
Mulla on nyt tuossa välissä joku 25mm tavaraa. Vai pitikö sen olla ylätukivarren ja pallon välissä?
Re: Kaarien rullaus
Lähetetty: 21.7.2012 19:45
Kirjoittaja pressa
Etuvetoisessa onnistuu tuolla palalla, mutta mihin väliin sen takavetoisessa laittaa?
http://www.autoprospect.ru/vaz/2105-zhi ... s/3-52.jpg
Re: Kaarien rullaus
Lähetetty: 21.7.2012 22:02
Kirjoittaja toktornivako
Prässillä painaa taka-akselin campperit helposti sellaiseen kulmaankuin haluaa!
Re: Kaarien rullaus
Lähetetty: 21.7.2012 22:26
Kirjoittaja pressa
Lapualla oli (ainakin ennen) sellainen ralliato spesialisti joka teki tala-akselistojen kulmamuutoksia. Isolla puikkohitsilla veti saumaa tietyn mitan reunaan ja kun sauma jäähtyi (kutistui) niin kulmat muuttui. Kaverin ralli starlettiin laittoi muutaman asten aurausta. Taka-akseli piti olla irrallinen ja tyhjätty kun pajalle vei. Toki noissa "väännetyissä" taka-akseleissahan tulee hivenen ylimääräistä vääntöä laakereille ja tasauspyörästölle...
Mutta kaikkihan kestää aikansa (kun aika on täysi niin hajoaa, ja aika selviää ainoastan kokeilemalla...).
Re: Kaarien rullaus
Lähetetty: 21.7.2012 23:05
Kirjoittaja veli samara
Menee liian vaikeaksi, joten unohdetaan se. Mutta mites tuo etu camber sisään joustossa. Pitäis saada se pienenemään(-) joustossa...
tai edes pysymään samoissa, ei lisääntyvän(+)
Niin ja olis pitänyt ne kaaret jo rullata eilen tai tänään, nyt pokkaukset taittu alas kun rengas nappas vauhdissa kiinni....perk*le
Re: Kaarien rullaus
Lähetetty: 22.7.2012 15:13
Kirjoittaja START
ne on ne polskihiivatin olka-akselit, millä saa sen campperin pysymään paremmin joustossa kohdallaa. jos jollaikin on ylimääräsiä, niin voin het pariin autoon ostaa... miinukselle et sitä mun käsittääkseni saa oikeen mitenkään, tai no jos muuttaa tukivarsien mittoja ja paikkoja niin sit.
Re: Kaarien rullaus
Lähetetty: 22.7.2012 16:42
Kirjoittaja pressa
Alapallon ja tukivarren väliin holkki, alatukivarren ja palkin väliin prikkoja. Alatukivarsi on hivenen alaviistossa ja ylätukivarsi vaakassa. Nyt joustossa alatukivarsi pitenee ja ylätukivarsi lyhenee eli campperi pienenee joustossa. Rakennekuvasta selviää liikeradat...
Re: Kaarien rullaus
Lähetetty: 22.7.2012 17:45
Kirjoittaja pressa

eli alapallonivel (45) vaihdetaan alatukivarren (36) yläpuolelle ja väliin vielä noin 20mm kaulus. Seuraavaksi prikkoja (27 ja 28) lisää pultteihin (37). Etujousta lyhentää sen verran että ylätukivarsi on vaakatasossa.
Re: Kaarien rullaus
Lähetetty: 22.7.2012 18:55
Kirjoittaja veli samara
Eli siis oikein on mulla, mutta jousi on liian lyhyt. No ei voine mitää.
Sain sentään kaaret pokattua, ja lisätilaa tuli renkaalle 1,5cm. Se riittää ainakin alkuun....