Sivu 1/4

Lada 1200L -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 3.8.2011 23:45
Kirjoittaja ziguli
Alko nappisilmäs kytkin luistaa penkissä 136hv jälkeen ja nyt pitäs vahvempi kytkin laittaa.. Ehdotuksia? Saakohan ladaan jäykempää asetelmaa ja massalevyä jostain? Sintteriä ei viittis laittaa ku tulee jatkuvaan käyttöön.. Mitä kytkimiä esim VFTS ladoissa käytetään?

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 4.8.2011 0:34
Kirjoittaja pvdriver
nivan asetelma, kuparipaloja on poijjaat ite värkkäilly ja niittaillu vakiolevyrunkoon...

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 4.8.2011 0:45
Kirjoittaja Hasse
Terve.

Moposportilta löytyy 30% jäykempää asetelmaa ja sintteri levyjä. ite homasin asetelman, jousitetun levyn ja sorvasin vielä vautipöyrän ulkokehältä 2mm matalammaksi, jolloin saa enemmän jousipainetta kytkimelle. 300hv tarkotus ottaa tällä paketilla, saas nähä pitääkö. Mutta huomattavasti napakamman tuntunen kun alkuperäinen asetelma.

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 4.8.2011 14:47
Kirjoittaja Jokari
Kytkin yleensä simmataan mieluummin mittaamalla kuin arvaamalla.

Ei se teho vaan se vääntö. Oli kytkin mikä hyvänsä, niin jos vauhtipyörästä näkee itsensä, on turha kuvitellakkaan että siinä mikään pitäisi. Sorvin kautta vähintään ja tuore pinta esiin. Lisää huimasti pitoa pitkäksi ajaksi.

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 4.8.2011 16:15
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Vauhtipyörän ulkokehän sorvaaminen ei lisää jousivoimaa eikä momentinvälityskykyä, vaan päinvastoin. Vauhtipyörän ohentaminen paineasetelman kiinnityskehältä 2 mm vähentää jousivoimaa noin 10...25 %.

Nykyiset kytkimet suunnitellaan siten, että

1) Levyn kuluessa ohuemmaksi jousivoima ensin kasvaa ja alkaa sitten pudota. Kun sallittu kulumismaksimi saavutettu, kytkin välittää saman momentin kuin uutena

2) Jousivoima vähenee, kun jousta painetaan kasaan, siten saavutetaan pienempi poljinvoima.

Vauhtipyörän sorvaaminen ohuemmaksi vastaa jousen painamista kasaan, siis pienempää jousivoimaa.

Ks. kuva (esimerkki)

Kuva

Kuva täältä http://www.agvs-beo.ch/cmsfiles/kupplung_af.pdf

Vanhojen kierrejousikytkimien kanssa sorvaustemppu oli toimiva, mutta lautasjousikytkimillä se ei toimi.

menestystä

SvS

sanastoa:

Ausrückweg = irrotuslaakerin liikematka
Ausrückkraft neu = irrotuslaakerin painevoima (uusi)
Ausrückkraft bei Belagabnutzung = irrotuslaakerin painevoima kitkapinnan kuluessa
Anpresskraft = painelevyn voima
zul. Belagabnutzung = sallittu kitkapintojen kuluma
Druckplattenabhub = painelevyn liikematka
Betriebspunkt - Kupplung neu = Käyttötilanne uusi kytkin

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 4.8.2011 19:17
Kirjoittaja naco
Venäläiset on kehunut käyttäneensä fiat punton monilevykytkintä. Autot on kuulemma vaihtuneet, mutta samaa kytkinpakettia siirretty autosta toiseen. Valmistajana Sacsh. (vastaava kuin VFTS:ssä oli) Vaatii punton vauhtipyörän sovituksen takavedon kampiakseliin.

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 5.8.2011 21:59
Kirjoittaja START
ite ostin just sachilaisen saabiin tarkotetun 228mm asetelman. täytys levy vielä keksiä jostain. vauhtipyörä vaan täytyy teettää kyllä teräksestä.

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 6.8.2011 9:46
Kirjoittaja ziguli
Juu. Taidan tyytyä vielä pelkkään jäykempään asetelmaan ja vakiolevyyn kun tarkotus olis ny ajella tää vuos noilla tehoilla.. Kyllä se reilu 200nm vääntö jo ihan mukavasti kääntää suupielet ylöspäin :D

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 11.8.2011 21:06
Kirjoittaja Jonsson
Itselleni tein asetelmasta modatun,siinä on 2jousta sitä en tiä sitten onko niin jäykkä ettei painaa jaksa vai että yhtä löysä kun normaalisti. Sain vaan idean kun hj60 oli tehty sama homma kun vääntö luistatti,tosin joutu laittaa kytkintehostimen että jakso toimia. Kohta näkee toimiiko viritys...

E.J

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 11.8.2011 22:20
Kirjoittaja ziguli
Juu käytin vauhtipyörän sorvissa ja otettiin 0,2mm pois kitkapinnasta ja 0,4mm pois vauhtipyörän kehältä jolloin asetelman jousivoima pitäisi pysyä suht lähellä oikeeta. Hyvältä näyttää ainakin. Hiottiin viimeistelyksi 400 santapaperilla sorvis nii tuli silee pinta.

Uus kampiakselin stefa tuli myös kun vanha oli vuotanu.. Saas nähdä kuinka uus venäläinen kytkin pitää.. :D

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 13.8.2011 12:28
Kirjoittaja START
Jonsson kirjoitti:Itselleni tein asetelmasta modatun,siinä on 2jousta sitä en tiä sitten onko niin jäykkä ettei painaa jaksa vai että yhtä löysä kun normaalisti. Sain vaan idean kun hj60 oli tehty sama homma kun vääntö luistatti,tosin joutu laittaa kytkintehostimen että jakso toimia. Kohta näkee toimiiko viritys...

E.J
täähän on vanha kikka, tuplajousi asetelma, toimii se.

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 13.8.2011 17:57
Kirjoittaja Jonsson
Se on hyvä ettei turhaan tehny... :lol:

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 13.8.2011 21:43
Kirjoittaja ziguli
Pitää varmaan itsekin modailla semmonen asetelma kun ei pitäny uus kytkinkään nelosella enää.. Ny on torsen lukkoperä paikassa ja uudet perän laakerit nii tuli vähän tota pitoaki.. Hienosti toimii kyllä eli veto päällä lukittuu, mut normaaliajossa tuskin huomaa ja on ketterä (jos ladaa ketteräksi voi sanoa) :lol:

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 14.8.2011 15:02
Kirjoittaja Jonsson
Se on oikeestaan ihan puolentunnin homma jos hoksaa asentaa migillä :D Onkos sulla foorumilta hommattu perä siä? kelpaa siis leimalla ihan ok?

Re: Lada 1200 S -89 1,5 Turbo mistä kestävämpi kytkin?

Lähetetty: 14.8.2011 17:24
Kirjoittaja ziguli
Tilaan moposportilta jäykemmän asetelman ja sintterin jos niit viel saa.. On foorumilta hommattu perä juu. Kelpaa leimalle ihan normaalisti kun ei oo hitsilukko.. Tarkotus olis mennä uudestaan penkkiin sit ku saan kytkimen pitämään. Jos sit sais vähän enemmä kuin 136hp :)