Sivu 1/4

Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 9:17
Kirjoittaja Pavlovits
Autot ovat kehittyneet melkoista vauhtia.
Joku keksii aina uuden parannuksen muotoiluun tai teknisiin ominaisuuksiin, ja pian muut seuraavat perässä.
Mikä sinusta on ollut auto, joka on selvästi ollut erilainen kuin muut aikansa autot, ja jota ei ole aivan lähivuosina matkittu?

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 9:26
Kirjoittaja Warreossi
No tulee nyt ainakin Citroen DS (ID) mieleen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_DS


Sitten tietysti Mini,joka oli tiennäyttäjä pikku-autoille.

Volkkarin K70 oli aikanaan edistyksellinen tai ainakin erilainen,jos nyt ei kuitenkaan em.mittakaavassa.

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 9:48
Kirjoittaja Lada-Jussi
Lada 110, avaruusajan muotoilua yhdistettynä 80-luvun tyyliin, ei niinkään uutta, mutta erillaista kuin muilla ikäisillään ja kukaan ei ole vieläkään matkinut tätä tyyliä.

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 10:42
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Tulee mieleen kuplavolkkari 30-luvulla oli aikaansa edellä ehkä, oliko se ensimmäisiä autoja joissa kantava korirakenne rungon asemasta??

Sitten ehkä ford Sierra 80-luvun alussa oli muotoilultaan hyvin erinäköinen ja moderni auto kun senaikaiset muut. Ehkä vielä Ford Scorpio mk II oli ainakin tullessaan markkinoille enempi 2000 luvun auton näköinen kuin muut aikalaiset, ainakin keulastaan. Eli noin 15 vuotta aikaansa edellä.

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 12:57
Kirjoittaja pvdriver
Saab. Etuveto, V-moottori, pakkilukko, rattivaihde, vapaakytkin. Toki muutamassa muussakin noita ratkaisuja käytössä mutta kuitenkin vähemmän...

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 13:23
Kirjoittaja Lada-Jussi
Jouska kirjoitti:Moi,

Tulee mieleen kuplavolkkari 30-luvulla oli aikaansa edellä ehkä, oliko se ensimmäisiä autoja joissa kantava korirakenne rungon asemasta??

Sitten ehkä ford Sierra 80-luvun alussa oli muotoilultaan hyvin erinäköinen ja moderni auto kun senaikaiset muut. Ehkä vielä Ford Scorpio mk II oli ainakin tullessaan markkinoille enempi 2000 luvun auton näköinen kuin muut aikalaiset, ainakin keulastaan. Eli noin 15 vuotta aikaansa edellä.
eikös juuri kuplassa ollut vielä runko ja oli viimeisiä rungollisia henkilöautoja yhdessä wartburgin kanssa.

maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen suorakylkinen itsekantavalla korilla varustettu henkilöauto oli GAZ M-20 eli Pobeda. Mutta muita vastaavia länsikopioita tuli varsin pian perässä.

Eikös Scorpio mk II ollut tyylillisesti kuin Fiat Croma, Saab 9000, mutta vanhanaikaisesti takavetoinen, joten ei sitäkään voi edistyksellisenä tai poikkeavana pitää.

NSU RO80 oli edistyksellinen, siinä käytettiin wankelia joka ei nykyäänkään ole kovin yleistä ja korinmuotoilu oli 60-luvulla parikymmentä vuotta etuajassa

Fordilta nostaisin esiin Focus mk1:n uudenlaisen muotoilutyyppisuunnan jollainen kyllä myöhemmin tuli muihinkin merkkeihin.

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 13:48
Kirjoittaja Pavlovits
pvdriver kirjoitti:Saab. Etuveto, V-moottori, pakkilukko, rattivaihde, vapaakytkin. Toki muutamassa muussakin noita ratkaisuja käytössä mutta kuitenkin vähemmän...
Pakkilukko saattaa tässä olla se käänteentekevä uutuus, muut olivat olleet jo iät ja ajat. Eikä tuo pakkilukkokaan mikään kovin edistyksellinen innovaatio ollut.

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 16:43
Kirjoittaja Uitukki
Saab kuitenkin taisi olla ensimmäinen joka sai henkilöautojen turbotekniikan kehitettyä käyttökelpoiselle tasolle. Myönnän kyllä että ne Saabin ensimmäiset turbothan taisi hajota melko pian vaikka osittainhan tämä johtui osaamattomasta käytöstä ja tämä taas johtui asiakkaiden huonosta opastuksesta. Jäähdytyskäyttöä kun ei vissiin hiirveästi korostettu alkuun vai oliko niin että sitä ei neuvottu käyttöohjeissakaan??? Lisäksi Saabissa oli ensimmäisenä kaikenlaisia pikkuoivalluksia ensimmäisenä eli saabismeja: lampunpesurit, sähkötuoli, turvapuskurit jne...

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 16:58
Kirjoittaja Jaska HKI
Volvo:
-ensimmäisenä rikkoutumaton tuulilasi
-ensimmäisenä turvakori
-ensimmäisenä turvavyöt

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 17:05
Kirjoittaja Jouska
Lada-Jussi kirjoitti:
Jouska kirjoitti:Moi,

Tulee mieleen kuplavolkkari 30-luvulla oli aikaansa edellä ehkä, oliko se ensimmäisiä autoja joissa kantava korirakenne rungon asemasta??

Sitten ehkä ford Sierra 80-luvun alussa oli muotoilultaan hyvin erinäköinen ja moderni auto kun senaikaiset muut. Ehkä vielä Ford Scorpio mk II oli ainakin tullessaan markkinoille enempi 2000 luvun auton näköinen kuin muut aikalaiset, ainakin keulastaan. Eli noin 15 vuotta aikaansa edellä.
eikös juuri kuplassa ollut vielä runko ja oli viimeisiä rungollisia henkilöautoja yhdessä wartburgin kanssa.

maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen suorakylkinen itsekantavalla korilla varustettu henkilöauto oli GAZ M-20 eli Pobeda. Mutta muita vastaavia länsikopioita tuli varsin pian perässä.

Eikös Scorpio mk II ollut tyylillisesti kuin Fiat Croma, Saab 9000, mutta vanhanaikaisesti takavetoinen, joten ei sitäkään voi edistyksellisenä tai poikkeavana pitää.

NSU RO80 oli edistyksellinen, siinä käytettiin wankelia joka ei nykyäänkään ole kovin yleistä ja korinmuotoilu oli 60-luvulla parikymmentä vuotta etuajassa

Fordilta nostaisin esiin Focus mk1:n uudenlaisen muotoilutyyppisuunnan jollainen kyllä myöhemmin tuli muihinkin merkkeihin.

Jussi,

Scorpion mk II :n lamput eivät ole Croman kaltaiset ainakaan omasta mielestäni. Taidat muistella edellistä mallia. Ja tarkoitinkin muotoilua, en tekniikkaa.

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 18:24
Kirjoittaja lada.h.s
Minun mielestäni Lada 1200 ( 2101 perusmalli ) oikeastaan ensimmäinen tilava lämmin ja luotettava "halvan hintaluokan auto".
Ladan hinnalla ei saanut kunnollista samanluokan autoa! Lada ei ollut tekniikaltaan mitenkään erityisesti aikaansa edellä mutta muut asiat
tekivät siitä aikanaan ainutlaatuisen! Ladan voi sanoa ihan oikeasti nostaneen Suomen "pyörille" !

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 18:59
Kirjoittaja Pavlovits
Mielenkiintoisia ehdotuksia.
Vaikka päätin, etten mene arvostelemaan noita, ne kun ovat kuitenkin makuasioita, niin jo piti mennä mollaamaan tuon Saabin innovatiivisuus. Sorry siitä. Omaa suosikkiani en paljasta vielä, kun näyttää olevan aika paljon kriteereitä, millä tuo asia mitataan.

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 19:53
Kirjoittaja ElManu
Jaska HKI kirjoitti:Volvo:
-ensimmäisenä rikkoutumaton tuulilasi
-ensimmäisenä turvakori
-ensimmäisenä turvavyöt
Turvakori: Mercedes-Benz, 1951
Turvavyöt: Nash Ambassador, 1949

Rikkoutumattomasta tuulilasista en tiedä..

Turvalasit: Cadillac, 1910

Lähde: http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm

Sivuston mukaan aika moni nykyajan "uusista ja hienoista" varusteista on jo aikalailla vanhoja.. :lol:

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 20:14
Kirjoittaja khj-582
Taitaa jaska tarkoittaa näitä ihan oikeita turvavöitä, eli 3-pistevöitä.
Noiden 2-pistevöiden hyödyistäkin kun voi olla montaa eri mieltä :?

Re: Auto edellä aikaansa

Lähetetty: 27.1.2010 21:02
Kirjoittaja samarai
Lada-Jussi kirjoitti: eikös juuri kuplassa ollut vielä runko ja oli viimeisiä rungollisia henkilöautoja yhdessä wartburgin kanssa.

maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen suorakylkinen itsekantavalla korilla varustettu henkilöauto oli GAZ M-20 eli Pobeda. Mutta muita vastaavia länsikopioita tuli varsin pian perässä.
Kuplassa ei ole kuitenkaan sellaista "normaalia runkoa", vaan siinä on erikoinen ratkaisu eli paksu ahkiomallinen kantava pohjalevy, johon kori on lukuisilla pulteilla kiinnitetty.

Pobedassa ja Volgassahan on myös omalaatuinen ratkaisu se edessä oleva puolirunko, joka ulottuu edestä johonkin etupenkin kohdille ja siitä eteenpäin on kantava kori. Ja se puolirunko on samoin lukuisilla pulteilla kiinni kantavassa korissa. Puolirungossa on taas kiinni etupäässä tarvittavat tukivarret etupään pellit, lokasuojat jms. Kuva

Niin ja itäkopio (Tatraplan 600) ehti ennemmin massatuotantoon kuin Pobeda. :wink:
e: artikkeli näistä ponttoonikorilla varustetuista autoista: http://en.wikipedia.org/wiki/Ponton_(automobile)
Tatrasta tuolla ei kyllä ole mitään, mutta Pobeda on mukana.


Aikaansa edellä täytyy olla myös Lada Niva, jos se vielä 33:n vuodenkin jälkeen menee kaupaksi.
Minin voi sanoa myös olleen edellä aikaansa, ainakin tilankäytön suhteen ja oli myös pitkään tuotannossa. Ja on tietysti vieläkin tavallaan uusituotantona.