Auto edellä aikaansa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Autot ovat kehittyneet melkoista vauhtia.
Joku keksii aina uuden parannuksen muotoiluun tai teknisiin ominaisuuksiin, ja pian muut seuraavat perässä.
Mikä sinusta on ollut auto, joka on selvästi ollut erilainen kuin muut aikansa autot, ja jota ei ole aivan lähivuosina matkittu?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

No tulee nyt ainakin Citroen DS (ID) mieleen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_DS


Sitten tietysti Mini,joka oli tiennäyttäjä pikku-autoille.

Volkkarin K70 oli aikanaan edistyksellinen tai ainakin erilainen,jos nyt ei kuitenkaan em.mittakaavassa.
Viimeksi muokannut Warreossi, 27.1.2010 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Lada 110, avaruusajan muotoilua yhdistettynä 80-luvun tyyliin, ei niinkään uutta, mutta erillaista kuin muilla ikäisillään ja kukaan ei ole vieläkään matkinut tätä tyyliä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tulee mieleen kuplavolkkari 30-luvulla oli aikaansa edellä ehkä, oliko se ensimmäisiä autoja joissa kantava korirakenne rungon asemasta??

Sitten ehkä ford Sierra 80-luvun alussa oli muotoilultaan hyvin erinäköinen ja moderni auto kun senaikaiset muut. Ehkä vielä Ford Scorpio mk II oli ainakin tullessaan markkinoille enempi 2000 luvun auton näköinen kuin muut aikalaiset, ainakin keulastaan. Eli noin 15 vuotta aikaansa edellä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Saab. Etuveto, V-moottori, pakkilukko, rattivaihde, vapaakytkin. Toki muutamassa muussakin noita ratkaisuja käytössä mutta kuitenkin vähemmän...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Jouska kirjoitti:Moi,

Tulee mieleen kuplavolkkari 30-luvulla oli aikaansa edellä ehkä, oliko se ensimmäisiä autoja joissa kantava korirakenne rungon asemasta??

Sitten ehkä ford Sierra 80-luvun alussa oli muotoilultaan hyvin erinäköinen ja moderni auto kun senaikaiset muut. Ehkä vielä Ford Scorpio mk II oli ainakin tullessaan markkinoille enempi 2000 luvun auton näköinen kuin muut aikalaiset, ainakin keulastaan. Eli noin 15 vuotta aikaansa edellä.
eikös juuri kuplassa ollut vielä runko ja oli viimeisiä rungollisia henkilöautoja yhdessä wartburgin kanssa.

maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen suorakylkinen itsekantavalla korilla varustettu henkilöauto oli GAZ M-20 eli Pobeda. Mutta muita vastaavia länsikopioita tuli varsin pian perässä.

Eikös Scorpio mk II ollut tyylillisesti kuin Fiat Croma, Saab 9000, mutta vanhanaikaisesti takavetoinen, joten ei sitäkään voi edistyksellisenä tai poikkeavana pitää.

NSU RO80 oli edistyksellinen, siinä käytettiin wankelia joka ei nykyäänkään ole kovin yleistä ja korinmuotoilu oli 60-luvulla parikymmentä vuotta etuajassa

Fordilta nostaisin esiin Focus mk1:n uudenlaisen muotoilutyyppisuunnan jollainen kyllä myöhemmin tuli muihinkin merkkeihin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

pvdriver kirjoitti:Saab. Etuveto, V-moottori, pakkilukko, rattivaihde, vapaakytkin. Toki muutamassa muussakin noita ratkaisuja käytössä mutta kuitenkin vähemmän...
Pakkilukko saattaa tässä olla se käänteentekevä uutuus, muut olivat olleet jo iät ja ajat. Eikä tuo pakkilukkokaan mikään kovin edistyksellinen innovaatio ollut.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Saab kuitenkin taisi olla ensimmäinen joka sai henkilöautojen turbotekniikan kehitettyä käyttökelpoiselle tasolle. Myönnän kyllä että ne Saabin ensimmäiset turbothan taisi hajota melko pian vaikka osittainhan tämä johtui osaamattomasta käytöstä ja tämä taas johtui asiakkaiden huonosta opastuksesta. Jäähdytyskäyttöä kun ei vissiin hiirveästi korostettu alkuun vai oliko niin että sitä ei neuvottu käyttöohjeissakaan??? Lisäksi Saabissa oli ensimmäisenä kaikenlaisia pikkuoivalluksia ensimmäisenä eli saabismeja: lampunpesurit, sähkötuoli, turvapuskurit jne...
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Volvo:
-ensimmäisenä rikkoutumaton tuulilasi
-ensimmäisenä turvakori
-ensimmäisenä turvavyöt
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Lada-Jussi kirjoitti:
Jouska kirjoitti:Moi,

Tulee mieleen kuplavolkkari 30-luvulla oli aikaansa edellä ehkä, oliko se ensimmäisiä autoja joissa kantava korirakenne rungon asemasta??

Sitten ehkä ford Sierra 80-luvun alussa oli muotoilultaan hyvin erinäköinen ja moderni auto kun senaikaiset muut. Ehkä vielä Ford Scorpio mk II oli ainakin tullessaan markkinoille enempi 2000 luvun auton näköinen kuin muut aikalaiset, ainakin keulastaan. Eli noin 15 vuotta aikaansa edellä.
eikös juuri kuplassa ollut vielä runko ja oli viimeisiä rungollisia henkilöautoja yhdessä wartburgin kanssa.

maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen suorakylkinen itsekantavalla korilla varustettu henkilöauto oli GAZ M-20 eli Pobeda. Mutta muita vastaavia länsikopioita tuli varsin pian perässä.

Eikös Scorpio mk II ollut tyylillisesti kuin Fiat Croma, Saab 9000, mutta vanhanaikaisesti takavetoinen, joten ei sitäkään voi edistyksellisenä tai poikkeavana pitää.

NSU RO80 oli edistyksellinen, siinä käytettiin wankelia joka ei nykyäänkään ole kovin yleistä ja korinmuotoilu oli 60-luvulla parikymmentä vuotta etuajassa

Fordilta nostaisin esiin Focus mk1:n uudenlaisen muotoilutyyppisuunnan jollainen kyllä myöhemmin tuli muihinkin merkkeihin.

Jussi,

Scorpion mk II :n lamput eivät ole Croman kaltaiset ainakaan omasta mielestäni. Taidat muistella edellistä mallia. Ja tarkoitinkin muotoilua, en tekniikkaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Minun mielestäni Lada 1200 ( 2101 perusmalli ) oikeastaan ensimmäinen tilava lämmin ja luotettava "halvan hintaluokan auto".
Ladan hinnalla ei saanut kunnollista samanluokan autoa! Lada ei ollut tekniikaltaan mitenkään erityisesti aikaansa edellä mutta muut asiat
tekivät siitä aikanaan ainutlaatuisen! Ladan voi sanoa ihan oikeasti nostaneen Suomen "pyörille" !
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Mielenkiintoisia ehdotuksia.
Vaikka päätin, etten mene arvostelemaan noita, ne kun ovat kuitenkin makuasioita, niin jo piti mennä mollaamaan tuon Saabin innovatiivisuus. Sorry siitä. Omaa suosikkiani en paljasta vielä, kun näyttää olevan aika paljon kriteereitä, millä tuo asia mitataan.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
ElManu
Viestit: 270
Liittynyt: 17.5.2006 14:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja ElManu »

Jaska HKI kirjoitti:Volvo:
-ensimmäisenä rikkoutumaton tuulilasi
-ensimmäisenä turvakori
-ensimmäisenä turvavyöt
Turvakori: Mercedes-Benz, 1951
Turvavyöt: Nash Ambassador, 1949

Rikkoutumattomasta tuulilasista en tiedä..

Turvalasit: Cadillac, 1910

Lähde: http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm

Sivuston mukaan aika moni nykyajan "uusista ja hienoista" varusteista on jo aikalailla vanhoja.. :lol:
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Taitaa jaska tarkoittaa näitä ihan oikeita turvavöitä, eli 3-pistevöitä.
Noiden 2-pistevöiden hyödyistäkin kun voi olla montaa eri mieltä :?
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Auto edellä aikaansa

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti: eikös juuri kuplassa ollut vielä runko ja oli viimeisiä rungollisia henkilöautoja yhdessä wartburgin kanssa.

maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen suorakylkinen itsekantavalla korilla varustettu henkilöauto oli GAZ M-20 eli Pobeda. Mutta muita vastaavia länsikopioita tuli varsin pian perässä.
Kuplassa ei ole kuitenkaan sellaista "normaalia runkoa", vaan siinä on erikoinen ratkaisu eli paksu ahkiomallinen kantava pohjalevy, johon kori on lukuisilla pulteilla kiinnitetty.

Pobedassa ja Volgassahan on myös omalaatuinen ratkaisu se edessä oleva puolirunko, joka ulottuu edestä johonkin etupenkin kohdille ja siitä eteenpäin on kantava kori. Ja se puolirunko on samoin lukuisilla pulteilla kiinni kantavassa korissa. Puolirungossa on taas kiinni etupäässä tarvittavat tukivarret etupään pellit, lokasuojat jms. Kuva

Niin ja itäkopio (Tatraplan 600) ehti ennemmin massatuotantoon kuin Pobeda. :wink:
e: artikkeli näistä ponttoonikorilla varustetuista autoista: http://en.wikipedia.org/wiki/Ponton_(automobile)
Tatrasta tuolla ei kyllä ole mitään, mutta Pobeda on mukana.


Aikaansa edellä täytyy olla myös Lada Niva, jos se vielä 33:n vuodenkin jälkeen menee kaupaksi.
Minin voi sanoa myös olleen edellä aikaansa, ainakin tilankäytön suhteen ja oli myös pitkään tuotannossa. Ja on tietysti vieläkin tavallaan uusituotantona.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin