Auto edellä aikaansa
Auto edellä aikaansa
Autot ovat kehittyneet melkoista vauhtia.
Joku keksii aina uuden parannuksen muotoiluun tai teknisiin ominaisuuksiin, ja pian muut seuraavat perässä.
Mikä sinusta on ollut auto, joka on selvästi ollut erilainen kuin muut aikansa autot, ja jota ei ole aivan lähivuosina matkittu?
Joku keksii aina uuden parannuksen muotoiluun tai teknisiin ominaisuuksiin, ja pian muut seuraavat perässä.
Mikä sinusta on ollut auto, joka on selvästi ollut erilainen kuin muut aikansa autot, ja jota ei ole aivan lähivuosina matkittu?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Auto edellä aikaansa
No tulee nyt ainakin Citroen DS (ID) mieleen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_DS
Sitten tietysti Mini,joka oli tiennäyttäjä pikku-autoille.
Volkkarin K70 oli aikanaan edistyksellinen tai ainakin erilainen,jos nyt ei kuitenkaan em.mittakaavassa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_DS
Sitten tietysti Mini,joka oli tiennäyttäjä pikku-autoille.
Volkkarin K70 oli aikanaan edistyksellinen tai ainakin erilainen,jos nyt ei kuitenkaan em.mittakaavassa.
Viimeksi muokannut Warreossi, 27.1.2010 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Auto edellä aikaansa
Lada 110, avaruusajan muotoilua yhdistettynä 80-luvun tyyliin, ei niinkään uutta, mutta erillaista kuin muilla ikäisillään ja kukaan ei ole vieläkään matkinut tätä tyyliä.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)Re: Auto edellä aikaansa
Moi,
Tulee mieleen kuplavolkkari 30-luvulla oli aikaansa edellä ehkä, oliko se ensimmäisiä autoja joissa kantava korirakenne rungon asemasta??
Sitten ehkä ford Sierra 80-luvun alussa oli muotoilultaan hyvin erinäköinen ja moderni auto kun senaikaiset muut. Ehkä vielä Ford Scorpio mk II oli ainakin tullessaan markkinoille enempi 2000 luvun auton näköinen kuin muut aikalaiset, ainakin keulastaan. Eli noin 15 vuotta aikaansa edellä.
Tulee mieleen kuplavolkkari 30-luvulla oli aikaansa edellä ehkä, oliko se ensimmäisiä autoja joissa kantava korirakenne rungon asemasta??
Sitten ehkä ford Sierra 80-luvun alussa oli muotoilultaan hyvin erinäköinen ja moderni auto kun senaikaiset muut. Ehkä vielä Ford Scorpio mk II oli ainakin tullessaan markkinoille enempi 2000 luvun auton näköinen kuin muut aikalaiset, ainakin keulastaan. Eli noin 15 vuotta aikaansa edellä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Auto edellä aikaansa
Saab. Etuveto, V-moottori, pakkilukko, rattivaihde, vapaakytkin. Toki muutamassa muussakin noita ratkaisuja käytössä mutta kuitenkin vähemmän...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Auto edellä aikaansa
eikös juuri kuplassa ollut vielä runko ja oli viimeisiä rungollisia henkilöautoja yhdessä wartburgin kanssa.Jouska kirjoitti:Moi,
Tulee mieleen kuplavolkkari 30-luvulla oli aikaansa edellä ehkä, oliko se ensimmäisiä autoja joissa kantava korirakenne rungon asemasta??
Sitten ehkä ford Sierra 80-luvun alussa oli muotoilultaan hyvin erinäköinen ja moderni auto kun senaikaiset muut. Ehkä vielä Ford Scorpio mk II oli ainakin tullessaan markkinoille enempi 2000 luvun auton näköinen kuin muut aikalaiset, ainakin keulastaan. Eli noin 15 vuotta aikaansa edellä.
maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen suorakylkinen itsekantavalla korilla varustettu henkilöauto oli GAZ M-20 eli Pobeda. Mutta muita vastaavia länsikopioita tuli varsin pian perässä.
Eikös Scorpio mk II ollut tyylillisesti kuin Fiat Croma, Saab 9000, mutta vanhanaikaisesti takavetoinen, joten ei sitäkään voi edistyksellisenä tai poikkeavana pitää.
NSU RO80 oli edistyksellinen, siinä käytettiin wankelia joka ei nykyäänkään ole kovin yleistä ja korinmuotoilu oli 60-luvulla parikymmentä vuotta etuajassa
Fordilta nostaisin esiin Focus mk1:n uudenlaisen muotoilutyyppisuunnan jollainen kyllä myöhemmin tuli muihinkin merkkeihin.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)Re: Auto edellä aikaansa
Pakkilukko saattaa tässä olla se käänteentekevä uutuus, muut olivat olleet jo iät ja ajat. Eikä tuo pakkilukkokaan mikään kovin edistyksellinen innovaatio ollut.pvdriver kirjoitti:Saab. Etuveto, V-moottori, pakkilukko, rattivaihde, vapaakytkin. Toki muutamassa muussakin noita ratkaisuja käytössä mutta kuitenkin vähemmän...
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Auto edellä aikaansa
Saab kuitenkin taisi olla ensimmäinen joka sai henkilöautojen turbotekniikan kehitettyä käyttökelpoiselle tasolle. Myönnän kyllä että ne Saabin ensimmäiset turbothan taisi hajota melko pian vaikka osittainhan tämä johtui osaamattomasta käytöstä ja tämä taas johtui asiakkaiden huonosta opastuksesta. Jäähdytyskäyttöä kun ei vissiin hiirveästi korostettu alkuun vai oliko niin että sitä ei neuvottu käyttöohjeissakaan??? Lisäksi Saabissa oli ensimmäisenä kaikenlaisia pikkuoivalluksia ensimmäisenä eli saabismeja: lampunpesurit, sähkötuoli, turvapuskurit jne...
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Auto edellä aikaansa
Volvo:
-ensimmäisenä rikkoutumaton tuulilasi
-ensimmäisenä turvakori
-ensimmäisenä turvavyöt
-ensimmäisenä rikkoutumaton tuulilasi
-ensimmäisenä turvakori
-ensimmäisenä turvavyöt
Re: Auto edellä aikaansa
Lada-Jussi kirjoitti:eikös juuri kuplassa ollut vielä runko ja oli viimeisiä rungollisia henkilöautoja yhdessä wartburgin kanssa.Jouska kirjoitti:Moi,
Tulee mieleen kuplavolkkari 30-luvulla oli aikaansa edellä ehkä, oliko se ensimmäisiä autoja joissa kantava korirakenne rungon asemasta??
Sitten ehkä ford Sierra 80-luvun alussa oli muotoilultaan hyvin erinäköinen ja moderni auto kun senaikaiset muut. Ehkä vielä Ford Scorpio mk II oli ainakin tullessaan markkinoille enempi 2000 luvun auton näköinen kuin muut aikalaiset, ainakin keulastaan. Eli noin 15 vuotta aikaansa edellä.
maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen suorakylkinen itsekantavalla korilla varustettu henkilöauto oli GAZ M-20 eli Pobeda. Mutta muita vastaavia länsikopioita tuli varsin pian perässä.
Eikös Scorpio mk II ollut tyylillisesti kuin Fiat Croma, Saab 9000, mutta vanhanaikaisesti takavetoinen, joten ei sitäkään voi edistyksellisenä tai poikkeavana pitää.
NSU RO80 oli edistyksellinen, siinä käytettiin wankelia joka ei nykyäänkään ole kovin yleistä ja korinmuotoilu oli 60-luvulla parikymmentä vuotta etuajassa
Fordilta nostaisin esiin Focus mk1:n uudenlaisen muotoilutyyppisuunnan jollainen kyllä myöhemmin tuli muihinkin merkkeihin.
Jussi,
Scorpion mk II :n lamput eivät ole Croman kaltaiset ainakaan omasta mielestäni. Taidat muistella edellistä mallia. Ja tarkoitinkin muotoilua, en tekniikkaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Auto edellä aikaansa
Minun mielestäni Lada 1200 ( 2101 perusmalli ) oikeastaan ensimmäinen tilava lämmin ja luotettava "halvan hintaluokan auto".
Ladan hinnalla ei saanut kunnollista samanluokan autoa! Lada ei ollut tekniikaltaan mitenkään erityisesti aikaansa edellä mutta muut asiat
tekivät siitä aikanaan ainutlaatuisen! Ladan voi sanoa ihan oikeasti nostaneen Suomen "pyörille" !
Ladan hinnalla ei saanut kunnollista samanluokan autoa! Lada ei ollut tekniikaltaan mitenkään erityisesti aikaansa edellä mutta muut asiat
tekivät siitä aikanaan ainutlaatuisen! Ladan voi sanoa ihan oikeasti nostaneen Suomen "pyörille" !
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Auto edellä aikaansa
Mielenkiintoisia ehdotuksia.
Vaikka päätin, etten mene arvostelemaan noita, ne kun ovat kuitenkin makuasioita, niin jo piti mennä mollaamaan tuon Saabin innovatiivisuus. Sorry siitä. Omaa suosikkiani en paljasta vielä, kun näyttää olevan aika paljon kriteereitä, millä tuo asia mitataan.
Vaikka päätin, etten mene arvostelemaan noita, ne kun ovat kuitenkin makuasioita, niin jo piti mennä mollaamaan tuon Saabin innovatiivisuus. Sorry siitä. Omaa suosikkiani en paljasta vielä, kun näyttää olevan aika paljon kriteereitä, millä tuo asia mitataan.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Auto edellä aikaansa
Turvakori: Mercedes-Benz, 1951Jaska HKI kirjoitti:Volvo:
-ensimmäisenä rikkoutumaton tuulilasi
-ensimmäisenä turvakori
-ensimmäisenä turvavyöt
Turvavyöt: Nash Ambassador, 1949
Rikkoutumattomasta tuulilasista en tiedä..
Turvalasit: Cadillac, 1910
Lähde: http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm
Sivuston mukaan aika moni nykyajan "uusista ja hienoista" varusteista on jo aikalailla vanhoja..
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Re: Auto edellä aikaansa
Taitaa jaska tarkoittaa näitä ihan oikeita turvavöitä, eli 3-pistevöitä.
Noiden 2-pistevöiden hyödyistäkin kun voi olla montaa eri mieltä
Noiden 2-pistevöiden hyödyistäkin kun voi olla montaa eri mieltä
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Auto edellä aikaansa
Kuplassa ei ole kuitenkaan sellaista "normaalia runkoa", vaan siinä on erikoinen ratkaisu eli paksu ahkiomallinen kantava pohjalevy, johon kori on lukuisilla pulteilla kiinnitetty.Lada-Jussi kirjoitti: eikös juuri kuplassa ollut vielä runko ja oli viimeisiä rungollisia henkilöautoja yhdessä wartburgin kanssa.
maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen suorakylkinen itsekantavalla korilla varustettu henkilöauto oli GAZ M-20 eli Pobeda. Mutta muita vastaavia länsikopioita tuli varsin pian perässä.
Pobedassa ja Volgassahan on myös omalaatuinen ratkaisu se edessä oleva puolirunko, joka ulottuu edestä johonkin etupenkin kohdille ja siitä eteenpäin on kantava kori. Ja se puolirunko on samoin lukuisilla pulteilla kiinni kantavassa korissa. Puolirungossa on taas kiinni etupäässä tarvittavat tukivarret etupään pellit, lokasuojat jms. Kuva
Niin ja itäkopio (Tatraplan 600) ehti ennemmin massatuotantoon kuin Pobeda.
e: artikkeli näistä ponttoonikorilla varustetuista autoista: http://en.wikipedia.org/wiki/Ponton_(automobile)
Tatrasta tuolla ei kyllä ole mitään, mutta Pobeda on mukana.
Aikaansa edellä täytyy olla myös Lada Niva, jos se vielä 33:n vuodenkin jälkeen menee kaupaksi.
Minin voi sanoa myös olleen edellä aikaansa, ainakin tilankäytön suhteen ja oli myös pitkään tuotannossa. Ja on tietysti vieläkin tavallaan uusituotantona.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»