vaihdelaatikkoasiaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Rizhto

vaihdelaatikkoasiaa

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Mulla on 5-lovisen pääakselin neulalaakeri mennyt, eli loota kohisee vapaalla. Samassa lootassa jollottelee myös vitonen. Sain moottorin vaihdettua pari viikkoa sitten, joten en ala taas pakettia purkamaan, vaan vaihdan laatikon sitten, kun saan tuon 1600cc:n taas kuntoon. Mulla on siis toinen 5-lovinen irrallaan tallissa. Nyt kysymys: kuinka voisi selvittää irrallaan olevan vaihdelaatikon kunnon ennen asennusta? Ostin lootan irrallaan, joten minulla ei ollut mahdollisuutta koeajaa sitä, kuten en koeajanut tuota nyt paikoillaan olevaa, joka siis osoittautui laakerivikaiseksi. En enää haluaisis heitellä lootia eestaas, vaan haluaisin varmistua, että seuraavaksi asennettava laatikko on varmasti kunnossa ennen asennusta.
ladoholisti
Jokari

Re: vaihdelaatikkoasiaa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niin missä se vika on? En ole yhtäkään täysin hiljaista takavedon lootaa kuullut, jokainen kohisee vapaalla, toiset vähemmän ja toiset enemmän. Vitoslootissa tuntuu myös nuo vitoset ulvovan varsinkin vedätyksessä.

Näin se vaan on..
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Rizhto

Re: vaihdelaatikkoasiaa

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

Laatikko kohisee vaihde vapaalla kytkin ylhäällä. Kytkin pohjassa kohina loppuu, samoin ajaessa nelosella. Kohina oli vielä pari viikkoa sitten hyvin vaimeaa, tuskin kuultavaa, mutta nyt ääni on jo selkeä. FAQ:n laatikon vianmäärityksen mukaan oireet sopivat neulalaakerivikaan. Yleensä ottaenkin haluaisin tietää, voiko laatikon kuntoa käydä läpi ajamatta, ettei tarvitse jatkuvasti purkaa ja koota. Niinkin mukavaa kuin tämä tekniikan räpellys harrastuksena on, ei perheenisän aikatauluun oikein sovi jatkuva remontti, varsinkin kun auto on perheemme jokapäiväinen käyttis. harrasterautaa mulla riittää muutenkin.

Joskus on ollut porinoissa puhetta, että nelivaihteisen laakerit ovat parempaa tavaraa kuin 5-lovisen. Mulla on tuossa irrallaan erinomaisessa kunnossa oleva nelivaihteinen. Kannattaisiko suosiolla purkaa siitä laakerit tuohon 5-vaihteiseen. Toinen mielessä käynyt vaihtoehto on, että ottaisin 5-vaihteisesta tarvittavat osat ja kasaisin ne tuohon nelivaihteiseen kiinni. Kumpi on mielestänne helpompi remontti? Helpoinhan mahtanee tietysti olla se, että ostaa kaikki uudet laakerit 5-vaihteiseen.
ladoholisti
Vastaa Viestiin