Sivu 1/2

Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 8.5.2009 22:56
Kirjoittaja Rizhto
Ladan tavaramerkki, hyvä kylmäkäynnistyvyys, on nyt tehnyt tepposet. Vaihdoin vanhan nuhapumpun takaisin 1600cc:n tilalle ja laitoin 1600cc:ssä hyvin pelanneen kaasuttimen suoraan sen 1200cc koneeseen kiinni. Ainoastaan tyhjäkäyntipiirin seos ja kierrosluku säädettiin uudestaan. Samalla jouduin vaihtamaan kärjet ja säätämään sytytyksen. Olin näet tunnollinen ladisti ja rasvasin sen huovan virranjakajassa sillä seurauksella, että koko jakaja ui hetken päästä öljyssä. Olen putsannut jakajan sisältä niin hyvin kuin suinkin mahdollista purkamatta koko karusellia, mutta edelleen kärkiin kertyy jostain hieman öljyä. Varsinaiseen käyntiin tällä ei kuitenkaan ole merkitystä. Ongelmia sen sijaan riittää tyhjäkäynnissä ja ennen kaikkea kylmäkäynnistyksessä.
Kone ei tahdo millään käynnistyä kylmänä. Olen yrittänyt ryypyllä ja ilman, ja puoliryypyllä ym. Yleensä hörähtää kerran ja sitten saa sahata jos missä asennossa, kunnes sitten lopulta hörskähtää, rykii, tasoittuu ja toimii kuten pitää - paitsi tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynti heiluu mielensä mukaan jossain 300 ja 1300 kiekan välillä. Jarrun painaminen näyttäisi vaikuttavan laskevasti. Risteyksiin tultaessa kierrokset käy matalalla ja pysähdyksissä nousee sitten yli tonnin. Kaasutin on siis 2107 tyyppiä (muutettu mekaaniseksi), mutta sen ykköskurkku on suuttimineen identtinen alkuperäisen 2105 tyypin kaasuttimen kanssa. Auto ja moottori ovat siis vm. 1986 ilman mitään saastelaitteita. kärkiväli on 0,4 ja syttö säädetty lampulla ajoitumerkki keskimmäisessä viivassa. Haulla selkis sen verran, että sytytyksen ajoitus vaikuttaa käynnistyvyyteen, mutta miten? Mihin viivaan sytytyshetki piäisi ajoittaa? Kiristelin kaasuttimen mutterit, mutta sillä ei tuntunut olevan vaikutusta oireisiin. Pilottitestillä selvisi, että ykköskurkun läppäakseli vuotaa, mutta ihmeellistä tässä on se, että 1600cc moottorissa tämä kaasutin näillä säädöillä toimi kuin unelma lukuun ottamatta huojuvaa tyhjäkäyntiä, mutta mulla ei ole semmoista Ladaa ollutkaan, joka kävisi tasaista tyhjäkäyntiä. 1600cc lähti erittäin herkästi käyntiin sekä kylmänä että kuumana. Tässä koneessa ei sitten millään kylmänä, mutta lämpimänä lähtee suht hyvin. Varsinaisessa ajossa kaasutin toimii varsin mallikkaasti.
Mikähän tässä nyt tökkii? Kuinka tuon kylmäkäynnistymisen saisi kuntoon? Vaimo käy autolla yövuorossa töissä, joten käynnistymisen on oltava 03.00 aamulla kotiin lähtiessä varmaa.

Re: Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 9.5.2009 8:37
Kirjoittaja pressa
Koitappa seuraavaksi pumpata bensapumpulla käsin kaasuttimeen bensaa ennekuin käynnistät. Kun kerran horähtää (sillä bensalla mitä on kaasuttimessa) ja sitten pitää sahata (että bensapumppu ehtii nostaa lisää).
Jarru tehostimen letku kannattaa tarkistaa.

Re: Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 9.5.2009 23:21
Kirjoittaja Rizhto
Jarrutehostimen letku on uusittu, edellinen tuppas vetämään littiin. Bensapumppukin on sama kuin 1600cc koneessa. Kondensaattori oli taas mennyt. Vaihdoin sen ja käynnistyvyys parani hieman. Tyhjäkäynti elää edelleen omaa elämäänsä. Puola on 2107 ladasta, joten sen pitäisi olla nyt oikea. Aiempi tarvikepuola lienee syyllinen kondensaattorivikaan. Kyllä tuolla ajaa voi, mutta häiritsee vaib tuo kierosten ailahtelu, ja miten lie sitten katsastuksessa.

Lähetetty: 10.5.2009 8:33
Kirjoittaja Jusu
Ettei virranjakajassa vain mahdollisesti olisi kärkisillan laakeri väljä, se kun aiheuttaa ennakon heittelyä ja kaikenlaista huojuntaa käynnissä. :idea:
Oletettavasti et ole kuitenkaan käyttänyt samaa jakajaa molemmissa koneissa, pitkäiskuisessa kun on pitempiakselinen jakaja. :?
Sytytyksen voit säätää lähemmäs kymmentä astetta eli sitä ensimmäistä viivaa.

Re: Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 10.5.2009 22:04
Kirjoittaja Rizhto
Jakajassa ei ole väljyyttä. Jakaja ei ole alkuperäinen, vaan uusittu n. 80tkm sitten. Huojuva tyhjäkäynti ei ole mikään ongelma, vaan se, ettei tyhjäkäynti pysy missään kurissa. Välistä melkein sammuu ja välistä 1500 rpm. Ja tuo huono kylmäkäynnistyminen on se suurin ongelma. Pitää vaihtaa kokeeksi 2105 tyypin kaasutin ja katsoa miten se vaikuttaa.

Re: Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 12.5.2009 9:12
Kirjoittaja Rizhto
...ja se vaikutti. Kait se sitten on niin, että pikkukoneeseen pikkukaasari ja isoon iso. Nyt käy nätisti, ja käynnistyykin kylmänä. Ei tosin niin hyvin kuin 1600cc aiemmin, mutta kuitenkin jo kolmannella hörähdyksellä. Sain tyhjäkäynninkin säädettyä tosi tasaiseksi, mutta noilla säädöillä ei kannata yrittää katsastaa. No tyt voi keskittyä availemaan 2106:n alakertaa.

Re: Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 12.5.2009 11:54
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Oireista päätellen häiriön syynä voisi olla, imuläpän ja kaasuläpän asennot silloin kun imu on vedetty täysin päälle. Kaasuläpän pitäisi hieman avautu ja imuläpän samoin. Jos imuläppä ei avaudu hieman niin moottori tukehtuu liian rikkaaseen seokseen. Jos kaasuläppä ei avaudu, niin tyhjäkäynti kierrokset eivät riitä pitämään moottoria käynnissä. Kun kaasari on pöydällä ne ovat helpot säätää. Niihin on olemassa mitat, mutta en muista paljonko ne on.

Re: Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 15.5.2009 8:32
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Muljahti äkkiä muistista esille sellainen asia siitä imuläpän toiminnasta, että osittain olin väärässä , sillä läpän täytyy sulkeutua täysin, mutta siinä on sellainen jousisuljin joka antaa läpän hieman avautua heti kun käynnistyy joissakin tapauksissa jo starttauksenkin aikana. Sen huomaa kun vetää imun täysin päälle ja painaa läpän toisesta reunasta niin se avautuu hieman ja kun löysää se sulkeutuu. Jos se on jumissa niin moottori tukehtuu liian rikkaaseen seokseen.
Muistissa ei ole vikaa, se vain toimii hitaahkosti, mutta mihinkäpä tässä kiire.

Re: Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 18.5.2009 10:10
Kirjoittaja Rizhto
Tervehdys

Näyttäisi tuo kylmäkäynnistysongelma nyt suuntautuvan tuonne kärkien suuntaan. Käynnistyvyys huononee päivä päivältä ja tänään ei sitten lähdetty ollenkaan. Se tyypillinen yksi hörähdys heti eka startista tuli, mutta sitten hiljenee. Avasi virranjakajan ja avasin kärjet. ne oli aivan noessa. Puhdistin kärjet ja pyöräytin konetta. Kärjissä kipunoi. Kansi kiinni ja kääntö avaimesta. heräsi heti ja jäi hörskyttelemään tyhjäkäyntiä. Vaihdoin kärjet ja kondensaattorin vappuna. Nyt jo loppu? Kummallista tässä on se, että laturi, akku, puola, johtosarja ja kondensaattori ovat samat kuin 1600cc koneen kanssa aiemmin ja se toimi täysin ilman ongelmia. Ainoastaan jakaja on moottorin mukana vaihtunut, ja nyt ei kondensaattori kestä ollenkaan ja kärjet palaa parissa viikossa???

Re: Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 18.5.2009 15:18
Kirjoittaja Jokari
Ei nuo nykyajan konkat tunnu kestävän. Juttelin tästä samasta asiasta yhden autosähkömiehen kanssa taannoin. Yhteen vekottimeen vaihdoin kolmet kärjet ja konkat, konkat ei hoitaneet hommiaan ja kärjet oli karrella parissa viikossa.

Käyttöautoon kärjetön sytkä niin huolet loppuu. Nyt vasta 40 tkm takana kärjettömällä eikä ole mitään tarvinut vielä tehdä :lol:

Re: Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 18.5.2009 22:31
Kirjoittaja Rizhto
Tämä alkaa mennä entistä mystisemmäksi. Mulla on kaksi kondensaattoria, joista kumpaakaan ei voi sanoa kovin uudeksi. Toinen on tuosta 1600cc koneesta ja päällepäin sen näköinen, että ikää on ja toisen päädyssä lukee "made in West Germany" Mittasin niiden kapasitanssin yleismittarilla ja yllätyksekseni mittari näytti 0,26 mikrofaradia. Eli konkat on kunnossa, mutta silti kipunoi. Pikku piru olkapäällä kuiskii korvaan, että lyö molemmat konkat rinnan kiinni. mikähän mahtaa olla lopputulos?

Re: Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 18.5.2009 22:36
Kirjoittaja Jokari
Konkkien rinnankytkennässä kokonaiskapasitanssi on yksittäisten kapasitanssien summa...

Re: Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 18.5.2009 22:45
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Olisiko sellainen mahdollisuus olemassa, että jossakin vaiheessa olisivat vaihtaneet paikkaansa tuleva virtajohdin ja kärille menevä johdin. Näin jos on käynyt niin alkavat tulpat kulua alta aikayksikön ja samoten kärjet palaa nopeasti. Sillä kipinä kulkee tulppien kärkivälissä ns. väärinpäin. Ovatko kondensaattorit sopivia sille puolalle. Onko kärkilevyn maajohto paikoillaan ja kiinni kunnolla molemmista päistään. Tässä taas muutamia arvailuja entisten lisäksi.

Re: Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 19.5.2009 8:59
Kirjoittaja Rizhto
Konkkien rinnankytkennässä kokonaiskapasitanssi on yksittäisten kapasitanssien summa...
Näin minäkin sen pähkäilin ja vielä suuresta kaikkitietävästä intterneetistä tarkistin. Mutta miten käy kun kapasitanssi on 0,5 mikrofaradia? hajoaako jotain, tai häviääkö koko kipinä?

Puolan väärinkytkentä on epätodennäköistä, mutta kannattanee tarkistaa. Voisitteko vielä muistinvirkistykseksi antaa puolan kytkentätiedot. Siinä Ldan puolassahan oli ne kyriliset merkinnät. Puola on Ladan alkuperäinen ja kondensaattori toimi moitteettomasti edellisessä koneessa saman puolan kanssa. Eli yhteensopivuusongelmia noilla ei pitäisi olla.

Niin, tämä kaikkihan alkoi siitä kun "öljysin" sen virranjakajan.

Re: Kylmäkäynnistys ??

Lähetetty: 19.5.2009 18:52
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Nyt taas muistin varassa, joskus taisi olla + virtajohto -katkojankärjille. Venäjän kirjaimet + sellainen kuin meillä on piin merkki. -napa taas H. Saattaa olla ihan päin polkupyörän satulan vastakappaletta. Kerro palstalla minkä tyyliset merkit jos eivät ole em.