Vaimo tuli sunnuntaina töistä kotiin ja sanoi, että öljynpainevalo paloi koko matkan mennen tullen

No ei siellä siis ihan kaikki paineet voineet olla poissa, kun kone toimi koko matkan ja toimii edelleen. Korkista kurkattuna kannessakin näyttäisi öljy liikkuneen. Vaihdoin anturia ja totesin, että ainakaan anturivika se ei ole. Ladaboardin haulla pääsin sellaiseen tilastotietoon, että juuri tämä 2106 lohkonäyttäisi olevan yleisin moottori, jossa öljynpainevikoja ilmenee. Usien parjataan vian aiheuttajaksi huonolaatuista öljynsuodatinta ja juuri tuollainen "mustalle listalle" merkattu pikkufiltteri minullakin on paikoillaan. Öljyt ja suodatin on vaihdettu helmikuun alussa, joten kovin montaa kilometriä noilla ei ole vielä ajettu. Öljy on Mobil super 2000 10W-40 ja on tikusta katsottuna aivan kirkkasta ja yläviivassa kuten kuuluu olla. Kone ei vuoda öljyä mistään. Käyn tänään hakemassa sellaisen isomman laadukkaamman suodattimen, ja toivon, että valo sammuu

Sitten niitä kysymyksiä, eli jos ei sammu. Ensinnäkin oireet. Kylmäkäynnistyksessä paineet ovat hyvät. valo jää startin jälkeen palamaan, mutta sammuu heti kun kierroksia hieman käytetään ylhäällä. sen jälkeen valo ei syty edes tyhjäkäynnillä. Noin puolen kilometrin ajamisen jälkeen valo alkaa tulla esiin ja lopulta moottorin lämmettyä valo palaa aina 2800 rpm saakka, jonka ylitettyään sammuu heti. Ja tämä on systemmaatista. lämpimillä öljyillä riittävä paine saavutetaan siis aina täsmälleen samalla kierrosluvulla. Oireet ilmestyivät yhtäkkiä kesken ajon sunnuntai aamuna. sitä ennen öljynpainevalo ei ole koskaan edes hehkunut, vaan sammunut heti kun kone edes hieman pyörähtää. Mainittua tyypillistä tyhjäkäynnin heikkoa painetta ei ole aiemmin esiintynyt. Moottorin käyntiääni on maltillisilla kierroksilla erittäin nätti ja korkeilla kierroksilla (esim. moottoritiellä) koneesta kuuluu tietyillä kierroksilla kyllä voimakas naputus joka reagoi kaasupolkimeen. Eli kun poljinta vähänkin nostaa naputus loppuu/heikkenee. Se siis esiintyy "veto päällä". Pidän sen todennäköisimpänä aiheuttajana venttiilinvälyksiä, sillä venttiilit on hiottu ja ne ovat vielä säätämättä. Ääni on tuttu aiemmasta Seat Ibizasta, jossa takertelevat hydrauliset nostajat aiheuttivat vastaavaa ääntelyä. nokkaketjun heleä vieno kilinä kuuluu myös taustalta kovissa nopeuksissa. Aiemmin tällä forumilla on mainittu, että runkolaakerivika johtaa öljynpaineen putoamiseen ja että runkolaakerivian kyllä kuulee moottorista. Minkälaiselta tämä runkolaakerivika kuulosta? Olisko sittenkin syytä huolestua? Kuulostaako oireet tutulta ja löytyykö tähän muuta diaknoosia?
Sitten vielä semmonen kysymys että jos minä lopulta kuitenkin joudun öljypohjan avaamaan, niin voisko joku laittaa mulle öljypumpun räjäytyskuvan vaikka pdf (tms) tiedostona, jotta voisin opiskella sen anatomiaa ennen operaatiota.
Risto Nurmi
Oulu