Pikaisia kysymyksiä Nivasta

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
ihkulainen

Pikaisia kysymyksiä Nivasta

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Moro.

Pari (hölmöä) kysymystä.

Eka kysymys.
Mul on Nivassa ite tekemäni rautaimusarja, jossa mopon 40mm läppärungot.
Pitäis nyt kairata imusarjasta lähdöt jarrutehostimelle. Joka kanavasta 6mm letkut, jotka yhtyy 12mm letkuksi joka menee tehostimelle. tuleeko tohon letkuun joku takaiskuventtiili?? vai onko tehostimessa semmonen sisällä? Jos tohon kuuluu takaisku laittaa, niin mistäs niitä löytyy?

Toinen kysymys.
Mikä johto (väri) Nivassa on laturille menevä heräte johto. Ylimääräisiä piuhoja on iso kasa, ja pitäis toi Fiatin laturi kytkee kiinni...

Kolmas.
Mikä muuten on toi pieni mötikkä akun takana peltiin parilla ruuvilla kiinnitetty. Johtoja siitä tais lähtee 3 tai 4kpl?

Ja vielä neljäs.
Tarviiko moottorin kyljessä oleva mekaanin pa-pumppu vastapainetta. Jostain kuulin, että tommonen pumppu hajoaa jos sen ei tarvii tehä työtä :lol:
Nyt mulla siis mekaaninen pumppu toimii siirtopumppuna välisäiliöön. Säiliöstä menee suora paluulinja tankkiin.

kiitos vastauksista etukäteen!
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
THI-900

Re: Pikaisia kysymyksiä Nivasta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

ihkulainen kirjoitti:Eka kysymys.
Pitäis nyt kairata imusarjasta lähdöt jarrutehostimelle. Joka kanavasta 6mm letkut, jotka yhtyy 12mm letkuksi joka menee tehostimelle. tuleeko tohon letkuun joku takaiskuventtiili?? vai onko tehostimessa semmonen sisällä? Jos tohon kuuluu takaisku laittaa, niin mistäs niitä löytyy?
Mun mielestä laitat suoran letkun vain. Ilmeisesti neljä 6mm reikää vastaa yhtä 12mm reikä halkaisijaltaan, en jaksanut laskea. Viisammaat korjaa, jos olen väärässä.
ihkulainen kirjoitti:Ja vielä neljäs.
Tarviiko moottorin kyljessä oleva mekaanin pa-pumppu vastapainetta. Jostain kuulin, että tommonen pumppu hajoaa jos sen ei tarvii tehä työtä
Nyt mulla siis mekaaninen pumppu toimii siirtopumppuna välisäiliöön. Säiliöstä menee suora paluulinja tankkiin.
Miksi se pumppu hajois, jos sillä voi käsinkin pumpata siitä käsikäyttövivusta ja kokeilla toimiiko pumppu?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
ihkulainen

THI-900 kirjoitti: Miksi se pumppu hajois, jos sillä voi käsinkin pumpata siitä käsikäyttövivusta ja kokeilla toimiiko pumppu?
Nyt mulla ei oo käsipumppua, ku on Fiiatin moottori kyseessä.
Ajattelin vaan että hakkaako pumppu ittensä hajalle korkeilla kierroksilla, kun ei oo vastapainetta :? No jos hajoo niin sähköpumppu tilalle. Ruiskupumppu mulla on tietenkin, joka pumpaa välisäiliön pohjasta suutintukkiin.
eipä tällä niin väliä. Oli vaan tämmönen täytekysymy :D
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
toktornivako

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Mitä tarkoitusta varten se "välisäiliö" on???
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

ihkulainen

Mulla on Nivaan siis tulossa megasquirt ohjaamaan ruiskua ja sytkää.

Välisäiliö on sitä varten, ettei ruiskupumppu ime tyhjää vajaalla tankilla.
Ruiskupumpussa on heikko imuteho, varsinkin jos haukkaa ilmaa. Silloin auto sammu ja saa sahata käyntiin jonkinaikaa.
Yleensä ruiskuautoissa on bensatankissa loiskelevyt ja painepumppu on tankin sisällä tai alapinnan tasolla.
Toi välisäiliö on hyvä etenkin jos maastossa ajelee. Tai radalla.

Säiliönä mulla toimii pienen pieni alumiininen sammutin. Se on pultattu konehuoneeseen väärinpäin. Alapäästä lähtee ruiskupumpulle. Yläreunaan tulee letkut siirtopumpulta ja paineensäätimeltä ja paluukierto takas tankille.

Pistän projektikertomuksia tänne, kunhan saan Nivan käyntiin.

niin ja tohon aikaisempaan kysymykseen itse vastaten... Jos mekaaninen pumppu rupee "hakkaamaa", niin paluukiertoon kuristu. esim. mig-lankasuutin letkuun :)
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
toktornivako

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Eikö olis helpompi tehdä niinkuin ne oikeestikin tehdään?ruiskupumppu tankin luo ja paluu paineen säätimeltä tankkiin! itsllä ollut useimpiakin autoja tällä tavalla toteutettuna eikä mitään ongelmia,nivassakin pumppu on tankin vieressä ja toimii!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

ihkulainen

onko tossa uudessa Nivassa loiskelevyt tankissa?

Kyl se olis tollee perinteisestikkin toiminu, mut halusin tehä hiukan paremmin. Nyt ei oo paineen alaisia bensalinjoja kuin n.40cm.
Ja ei pumppu ainakaan hörppää ilmaa. Eihän toi välisäiliöllinen ratkasu sen vaikeempi oo toteuttaa ku et ois pumppu takana.
Okei. Pari liitosta enemmän, ja säiliöön liittimet ja kiinnitys. Pientä tässä projektissa.
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
ihkulainen

ihkulainen kirjoitti:Eka kysymys.
Olihan siellä takaiskuventtiili valmiina! Se on siinä banjoliittimessä mikä tulee tehostimeen. Ilmankos on niin isokokonen banjo.
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Lensuman

Viesti Kirjoittaja Lensuman »

Moi,

Minulla on taas seuraavia kysymyksiä.

Ajattelin tässä vaihtaa öljyt ekaa kertaa itsenäisesti. Niin on tälläisiä kysymyksiä tullut mieleen:

-Montako litraa öljyy Nivaan kannattaa laittaa.
-Tuossa Biltemassa näin sellasta täysin synteettista moottoriöljyä 2.7l 10e. Kokemuksia siitä?
-Suodatin, mistä sen voisi ostaa. Löytyiskö vaikka Biltemasta?
-Mistä löytyy se venttiili, josta sit päästetään vanhat öljyt ulos?
-Pitääkö ennen öljyä laittaa moottoriin jotain puhdistusnestettä? Yks kaveri ainaki kertoi niin, oliko se vitsi vai onko se oikeasti niin?

Sit tämmöinen vähän typerämpi kysymys, takavalosta on palanu polttimo, miten irrotan ne kaikki muovit, jotta pääsis käsiin itse lamppuun? Mulla on siis se vanhempi malli 2121.
Jaakkima
Ylläpito
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Moottoriin menee öljyä 3,75 l, eli neljän litran kannusta jää vielä pikkuisen yli. Poistotulppa löytyy öljypohjan pohjasta ja avaamiseen tarvitaan 12 mm:n kuusiokoloavain. Tulppa löytyy kyllä, kun sinne auton alle itsensä kampeaa.
Biltemastakin sen suodattimen voi ostaa, mutta suosittelen Taunuksen suodatinta. Eroa näillä on suodattimen korkeus, eli Taunuksen suodatin on korkeampi ja täten suodatin pinta-alakin on parempi.
Puhdistusaine ei ole välttämätön, mutta jos ajettu huonoilla öljyillä niin voi tulla kysymykseen. Tästä on jokaisella oma mielipide. Tosin nykyiset öljyt puhdistaa jonkun verran ja näissä ominaisuuksissa on eroja merkkien välillä.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Yogi
Ylläpito

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Takavalon lamput saat vaihdettua, kun irroitat sen takaluukun sisämuovin, joka on lamppujen ja rek.kilven edessä auton "sisäpuolella". Pääset käsiksi mustiin muovisiin "pultteihin", jotka kierrät auki. Tällöin valojen lasit lähtevät irti ja pääset irroittamaan polttimot.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Lensuman

Kiitos paljon,

Tuli vielä yksi kysymys mieleen.
Biltemastakin sen suodattimen voi ostaa, mutta suosittelen Taunuksen suodatinta.
Niin tarkoitetaanko tolla Ford Taunuksen suodatinta vai, jotain merkkiä. Mistä noita ylipäätään saa?
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Öljynsuodattimia saa esim. öljynsuodattimia myyvistä varaosaliikkeistä :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Lensuman

Tarkoitin siis noita Taunuksen suodattimia, et mistä niitä saa, et onks toi Taunus siis joku merkki vai Ford Taunuksen osa.

Mut joo, ku en oo käynyt katsomassa Nivaani 4sen kuukauden verran, niin olen unohtanutkin miten paljon korjattavaa siinä on. Näin on suorastaan pakko esittää vielä pari kysymystä:

-Miten puhdistetaan kaasutin. Missä se sijaitsee (Mielellään kuva). Olen tutkinut moottoria tänään koko aamun, enkä löytänyt sitä...
-Miten vaihdetaan etusivuvilkkuvalon muovit (ne oranssit) ja tietysti taas klassinen, pitääkö olla jotkut tietyt, vai löytyykö Biltemasta sopivia?
-Kellään ideaa, mitää kannattaa tarkistaa ekana, jos yhtäkkiä töötti ja tuulilasipyyhkijät lakkasivat toimimasta, mutta muuten kaikki sähkölaitteet toimii?
ralli lada

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

Tuossa tarkoitetaan Ford Taunuksen suodatinta, mutta kyllä se ladaan tarkoitettukin toimii varmasti ihan hyvin.

Kaasutin löytyy ilmanputsari kotelon alta, sitä ei oikein voi puhdistaa kuin purkamalla pöydällä osiksi ja esim. paineilmalla puhaltelee joka reijän puhtaaksi.

Noita sähköjä kannataa alkaa ensimmäisenä etsimään sulakerasiasta, noissa tahtoo hapettua sulakkeiden pidikkeet aika helposti, ilmeisesti ei ole kovinkaan koskeustiivis tuo sulakerasia.
Vähän pyörittelee noita sulakkeita ja putsaa kontakti pinnat niin saattaa alkaa toimimaan.
21013 2300tic
Vastaa Viestiin