Nivan ohjausvaihde
-
ktt
Nivan ohjausvaihde
Vaihdoin Nivaani (1600-koneellinen, valmistettu -89) voimansiirron öljyjä ja auton alla ryömiessäni huomasin, että ohjausvaihteen laatikko on murtunut. Ohjausvaihde on lisäksi päästänyt öljynsä pihalle. Jätin Nivan sitten siihen autotalliin, en enää viitsinyt ajaa sitä kotiin.
Käykö Nivaan suoraan jonkun takavetoisen Ladan ohjausvaihde? Mistä tuon saisi uutena osana edullisimmin tilattua? En ole joutunut vielä hankkimaan tuohon muita varaosia, mitä ei olisi saanut Motonetista.
Käykö Nivaan suoraan jonkun takavetoisen Ladan ohjausvaihde? Mistä tuon saisi uutena osana edullisimmin tilattua? En ole joutunut vielä hankkimaan tuohon muita varaosia, mitä ei olisi saanut Motonetista.
-
FullTime4WD
Re: Nivan ohjausvaihde
Takavetoisessa on muuten samanlainen, ainoastaan sektorivarsi(liekkö oikea nimi) on erilainen. Eli siis se ohjausvaihteen pohjassa oleva varsi johon raidetangonpäät tulevat kiinni. Saattaa raidetankoja säätämällä passata.
-
ktt
Tämä oli hyvä uutinen
Periaatteessa siis jos Nivan ohjausvaihteesta ottaisi varren, ja takavetoisesta loppupurkin, homman pitäisi pelittää?
Olisiko vm1994 2107:ssa suoraan vaihtokelpoinen ohjausvaihdepurkki?
Olisiko vm1994 2107:ssa suoraan vaihtokelpoinen ohjausvaihdepurkki?
-
FullTime4WD
Juuri näin.ktt kirjoitti:Tämä oli hyvä uutinenPeriaatteessa siis jos Nivan ohjausvaihteesta ottaisi varren, ja takavetoisesta loppupurkin, homman pitäisi pelittää?
Vertaa ohjausvaihteita, jos ovat samannäköiset ja kiinnitysreiät samassa kohti, eikun vaihtamaan!
-
ktt
Tämännäköinen tuo osa on alhaaltapäin kuvattuna.
Mitä mieltä raati on, onko tuo hajonnut "ihan itsekseen" vai onko se esim. saanut jonkun liian kovan iskun etupyörien kautta tms?

Mitä mieltä raati on, onko tuo hajonnut "ihan itsekseen" vai onko se esim. saanut jonkun liian kovan iskun etupyörien kautta tms?

En ole ainakaan ikinä kuullut, että simpukat halkeaisivat helposti, eli todennäköistä on jonkunlainen sopivan napakka isku tai pidemmällä aikavälillä useampikin.
Ehkäpä pyörät tapissaan vasemmalle ja kivi/kanto tökännyt renkaaseen?
Edith: Per*ele, ajatuskatkos korjattu.
Ehkäpä pyörät tapissaan vasemmalle ja kivi/kanto tökännyt renkaaseen?
Edith: Per*ele, ajatuskatkos korjattu.
Viimeksi muokannut Mara, 11.2.2009 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
-
ktt
Noniin, elämä kerrankin hymyilee. Kangasalan autopurkaamosta laittavat tänään matkahuollolla Turkuun päin ohjausvaihteen. Pääsen hyvällä tuurilla jo viikonloppuna korjaamaan tuon. Hinta oli 50 euroa plus rahti, ei siis paha.
-
ktt
Nyt tuli varaosa, mutta en saanut vielä vanhaakaan irti.
Miten nuo nivelet pitäisi irrottaa sektorivarresta mahdollisimman vähin vaurioin?

Olen yrittänyt repiä noita ohjausvarsia irti pultista ihan vaan käsivoimin, lisäksi olen yrittänyt putkitongeilla painaa pultin päästä alaspäin. Ei apua. Lisäksi olen varovasti tuurnan kanssa naputtanut pultin päästä, ei apua. Siinä on välissä joku suojakumi, joten niitä ei varmaan saa ruuvarillakaan kammettua irti.
Seuraava kysymys: mikä on paras tapa kiinnittää ohjausvaihde takaisin? Tuo vanha lähti aika helposti irti, kun yksi kulma oli murtunut irti. Mutta ne pultit ovat aika pitkiä ja alemmat ovat sektorivarren korvakkeiden takana, joten niitä ei voi työntää paikalleen ihan lopuksi.
Niin, etupään renkaat ovat ilmassa, nostin auton etupään pukkien päälle, jotta renkaita saa käänneltyä aika vapaasti.
Miten nuo nivelet pitäisi irrottaa sektorivarresta mahdollisimman vähin vaurioin?

Olen yrittänyt repiä noita ohjausvarsia irti pultista ihan vaan käsivoimin, lisäksi olen yrittänyt putkitongeilla painaa pultin päästä alaspäin. Ei apua. Lisäksi olen varovasti tuurnan kanssa naputtanut pultin päästä, ei apua. Siinä on välissä joku suojakumi, joten niitä ei varmaan saa ruuvarillakaan kammettua irti.
Seuraava kysymys: mikä on paras tapa kiinnittää ohjausvaihde takaisin? Tuo vanha lähti aika helposti irti, kun yksi kulma oli murtunut irti. Mutta ne pultit ovat aika pitkiä ja alemmat ovat sektorivarren korvakkeiden takana, joten niitä ei voi työntää paikalleen ihan lopuksi.
Niin, etupään renkaat ovat ilmassa, nostin auton etupään pukkien päälle, jotta renkaita saa käänneltyä aika vapaasti.
Raidetangonpään irrotukseen on monta tapaa, siihen on olemassa myös ihan oma työkalunsakin.
Esim. seuraavanlainen (on niitä muunkin mallisia).

Em. työkalulla homma on helpoin, suosittelen hankkimaan.
Esim. seuraavanlainen (on niitä muunkin mallisia).

Em. työkalulla homma on helpoin, suosittelen hankkimaan.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Kartion kylkeen iskua vasaralla, lähtee.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
-
ktt
Okei! Mistä tuollaisia työkaluja saa ja paljonko siitä pitäisi maksaa? Saako niitä Turusta jostain kaupasta hyllystä?
Jokari: Nyt tuli taas mulle uutta termistöä (mä olen nyt ensimmäistä kertaa autorasvaa käsissä), mitä meinaat kartiolla?
Jokari: Nyt tuli taas mulle uutta termistöä (mä olen nyt ensimmäistä kertaa autorasvaa käsissä), mitä meinaat kartiolla?
Irrota vain se varsi ohjausvaihteesta. Vaihda ohjausvaihde ja ruuvaa varsi paikalleen (varsihan on ehjä).
^^ Sitä meinasin myös ehdottaa, ei takavedon apusimpukkaa vaihtaessakaan kannata vartta teuroa irti nivelistä.
Kartio eli oisko nivelen reikä lähempänä joka on yllättäen lievästi kartion mallinen...
Kartio eli oisko nivelen reikä lähempänä joka on yllättäen lievästi kartion mallinen...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
-
ktt
Tämä kuulostaa hyvältä idealta. Tässä on se mutta, että tämän foorumin lukemisteni perusteella sektorivarsi on aika tiukassa kiinni ja vaatii jonkun irtivetäjän. Täytyy varmaan hitsata tuota tarkoitusta varten lattaraudasta se ulosvetäjä.pressa kirjoitti:Irrota vain se varsi ohjausvaihteesta. Vaihda ohjausvaihde ja ruuvaa varsi paikalleen (varsihan on ehjä).
Ulosvetäjän löydät ainakin Pilteman hyllystä, hinta pitäisi olla reilusti alta kympin
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -