Huomasin Samaran alta laajenevan öljylammikon. Sieltä tippasi reilusti öljyä ja maahan oli jäänyt tiheä tippavana. Kurkkasin pellin alle, näyttäisi tulevan jakopäänpuoleisesta öljypohjan päädystä, pikainen päättely vuotomahdollisuuksista = nokka-akselin tai kampiakselin stefa.
Kauppaan - stefat mukaan - pihalle purkamaan.
Nokka-akselin stefalla oli selvää kosteutta mutta kampiakselilla ei niinkään. No, ilmeisesti nokka-akselilta vuotanut reilummin ja ajoviima levittänyt sen ympäriinsä. Uudet stefat paikalleen - kone kasaan ja koeajolle. Pihalle tullessa sama havainto - öljyä tulee ja saman verran kuin ennenkin!!!!!!!
Mikä meni vikaan? Onko kyseessä sittenkin öljypohjan tiiviste? Miten se sotkisi konetta noinkin ylhäälle? Ei prkl!!!!!!! Öljynpaineanturiko - ei, näyttää ehjältä, ehkä hieman vain hikoillut.
Kypsyneenä ajelin tutulle vanhemmalle miehelle joka toimii ammatikseen ajoneuvoasentajana. Pyysi avaamaan konepellin ja käynnistämään moottorin. Hetken kuluttua tuumasi: sammuta kone, vika löytyi.
Viallinen öljynpaineanturi! Näytti ehjältä mutta käynnissä ollessa tursusi reilusti öljyä kun hieman koski bakeliittiosaan. Ajon aikana pääsee ilmeisesti enemmän liikkumaan ja öljy valui öljypohjan reunukseen, kasaantui siihen ja pysäyttäessä valui maahan. No, onneksi vika selvisi. Harmitti vain vesisateessa tehty stefojen turha vaihto. Paikallisesta varaosaliikkeestä löyty anturi hyllystä hintaan 3 €.
Samaran öljyvuoto selvisi
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)