Niva, kierot jarrulevyt
Niva, kierot jarrulevyt
Auto on vm-04 Niva, ajettu 44tkm, joista itse n.10 tkm. Ostaessani Nivan jarrut temppuilivat siten, että ottivat aaltomaisesti kiinni, minkä huomasi pienillä nopeuksilla jarruttaessa esim. risteykseen tultaessa. Deltassa laitettiin paikalleen uudet levyt (Motonetistä) ja diagnoosi oli kierot levyt. Kotona irrotin vielä satulat, rasvasin metallimetallia vastaan pinnat CRCn metallittomalla pastalla, painoin jarrupolkimella mäntiä ulos ja laitoin jarrukumirasvaa pölysuojakumien alle. Jarrupoljinta painaessa huomasin kummankin puolen satuloissa saman ilmiön eli männät tulivat ulospäin epätasaisesti ts. ensin tuli ylin mäntä ja sitten 2 alempaa. Ilmasin varmuuden vuoksi etujarrut. Nyt, noin 10 tkm levyvaihdon jälkeen jarrut ovat alkaneet taas ottaa aaltoilemalla kiinni. Jarrupalat ovat kuluneet epätasaisesti, eli yläpäästään enempi kuin alhaalta. Jarrut eivät laahaa.
Nyt on äijä kysymysmerkkinä, jotta mistä päin alkaisi korjailemaan, levyjen vaihto lienee vain oireen korjaamista ei syyn poisto vai mitä mieltä olette? Voiko ongelmat pääsylinterissä aiheuttaa em. kieroutumisen? Vai pitäisikö männät ottaa kokonaan irti satulasta ja vaihtaa tiivisterenkaat?
Sellaisen ilmiön panin merkille ihan äskettäin, että kun työpäivän jälkeen hyppää Nivaan ja painaa jarrupoljinta, niin on kova, ei siis painu edes ensi polkaisulla syvemmälle. Kun käynnistää koneen poljin käyttäytyy normaalisti eli painuu syvemmälle heti kun tehostin alkaa pelittää. Koneen sammutuksen jälkeen eka ja toinenkin polkaisu on keveämpiä ja sitten kovettuu. Ihmetyksen aihe tässä siis on se, että onko polkimen ”kovettuminen” omia aikojaan päivän aikana normaali ilmiö vai onko se merkki tehostajan viasta?
Nyt on äijä kysymysmerkkinä, jotta mistä päin alkaisi korjailemaan, levyjen vaihto lienee vain oireen korjaamista ei syyn poisto vai mitä mieltä olette? Voiko ongelmat pääsylinterissä aiheuttaa em. kieroutumisen? Vai pitäisikö männät ottaa kokonaan irti satulasta ja vaihtaa tiivisterenkaat?
Sellaisen ilmiön panin merkille ihan äskettäin, että kun työpäivän jälkeen hyppää Nivaan ja painaa jarrupoljinta, niin on kova, ei siis painu edes ensi polkaisulla syvemmälle. Kun käynnistää koneen poljin käyttäytyy normaalisti eli painuu syvemmälle heti kun tehostin alkaa pelittää. Koneen sammutuksen jälkeen eka ja toinenkin polkaisu on keveämpiä ja sitten kovettuu. Ihmetyksen aihe tässä siis on se, että onko polkimen ”kovettuminen” omia aikojaan päivän aikana normaali ilmiö vai onko se merkki tehostajan viasta?
Re: Niva, kierot jarrulevyt
Tervehdykset toivottelen.
Jarrutehostimen toiminta tuntuu normaalilta, sillä ilman moottorin käymistä alipaine tosiaankin riittää pariin polkaisuun. Jarrupalojen kuluminen johtuu luultavasti siitä, että jarrut ovat sellaiset jotka jarruttavat etujarruilla menipä kumpi tahansa piireistä rikki. Elitessä oli samanlainen systeemi. En muista mikä männistä on takapiirin ja mikä etupiirin. Veikkaisin isompaa ja yhtä pienempää mäntää etupiiriksi ja näin pintapaine palassa on hieman ylhäällä isompi. Voisi tasoittua takajarrujen paineen säätöventtiilin viasta tai väärästä säädöstä.
Jarrutehostimen toiminta tuntuu normaalilta, sillä ilman moottorin käymistä alipaine tosiaankin riittää pariin polkaisuun. Jarrupalojen kuluminen johtuu luultavasti siitä, että jarrut ovat sellaiset jotka jarruttavat etujarruilla menipä kumpi tahansa piireistä rikki. Elitessä oli samanlainen systeemi. En muista mikä männistä on takapiirin ja mikä etupiirin. Veikkaisin isompaa ja yhtä pienempää mäntää etupiiriksi ja näin pintapaine palassa on hieman ylhäällä isompi. Voisi tasoittua takajarrujen paineen säätöventtiilin viasta tai väärästä säädöstä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
Re: Niva, kierot jarrulevyt
Eli paineet jarrupiireissä lienevät erilaiset ja ne pitäisi saada samoiksi jotta jarrupalat ottaisivat tasaisesti kiinni, mikä sitten estäisi levyjen kieroutumisen, eikö?
Paineensäätimen säätely menee meikäläisellä arvaukseksi ja sen vaikutus piirien paineisiin kanssa. En tohdi oikein mennä sitä säätelemään, ettei käy niin, että ensimmäisellä liukkaalla meneepi takajarrut lukkoon. Nyt jarruissa on sentään se hyvä piirre, että liukkaalla etujarrut menee ensin lukkoon. Voiko noita piirien paineita mitata jotenkin ja onko niille jotkin ohjearvot? Entäs se pääjarrusylinteri, voisiko sen männissä olla sellaista vikaa joka tekee väärät paineet eri piireihin.
Entäpä se polkimen kovettuminen omia aikojaan vaikken kertaakaan ole polkaissut. Kokeilin perheen toisen auton eli variantti golffin jarruja ja poljin antaa pari pehmeää polkaisua parin päivän seisottamisen jälkeenkin kun taas Nivan poljin on vastaavassa tilanteessa ns. kova.
Paineensäätimen säätely menee meikäläisellä arvaukseksi ja sen vaikutus piirien paineisiin kanssa. En tohdi oikein mennä sitä säätelemään, ettei käy niin, että ensimmäisellä liukkaalla meneepi takajarrut lukkoon. Nyt jarruissa on sentään se hyvä piirre, että liukkaalla etujarrut menee ensin lukkoon. Voiko noita piirien paineita mitata jotenkin ja onko niille jotkin ohjearvot? Entäs se pääjarrusylinteri, voisiko sen männissä olla sellaista vikaa joka tekee väärät paineet eri piireihin.
Entäpä se polkimen kovettuminen omia aikojaan vaikken kertaakaan ole polkaissut. Kokeilin perheen toisen auton eli variantti golffin jarruja ja poljin antaa pari pehmeää polkaisua parin päivän seisottamisen jälkeenkin kun taas Nivan poljin on vastaavassa tilanteessa ns. kova.
Re: Niva, kierot jarrulevyt
Tässä pohdiskelun avuksi Nivan jarrusysteemi
http://www.camaradasdoniva.com.br/manual/ALB_ENGL.htm
http://www.camaradasdoniva.com.br/manual/ALB_ENGL.htm
Re: Niva, kierot jarrulevyt
Tervehdykset toivottelen.
Oli niinkuin muistelin, ainut ero oli se tähän kuviin verrattuna. Tässä tulee sama nestepaine etujarrujen molempien piirien syl. ja sitä painetta säädellään venttiilillä joka menee takasylintereille. Pintapaine jarrupalalla on erilainen toisessa päässä palaa, eli siellä päässä pienempi mihin takapiiri vaikuttaa, koska on vain yksi mäntä. Tehostin toimii siten, että alipaine imetään molemmille puolille kalvoa ja jarrupoljinta painettaessa venttiili päästää ns. polkimen puolelle normaalia ilmanpainetta ja näin tehostaa poljinvoimaa. Jossaki on pieni vuoto tai roska siinä venttiilissä joka ohjaa normaali ilmanpaineen pääsyä kalvon toiselle puolelle. Voi olla että uudet levyt kieroutuvat ensimmäisen voimakkaan jarrutuksen vuoksi, muutta sen jälkeen eivät enää muuta muotoaan. Kannattaa koneistaa suoraksi, ovathan ne muutoksensa tehneet. Liukkaalla kelillä jarrutettaessa ei saa oikeaa kuvaa jarrun säätöventtiilistä, sillä se reagoi korin ja taka-akseli välisen korkeuden muutoksiin. Kun välimatka kasvaa jarrutusteho pienenee ja päinvastoin.
Oli niinkuin muistelin, ainut ero oli se tähän kuviin verrattuna. Tässä tulee sama nestepaine etujarrujen molempien piirien syl. ja sitä painetta säädellään venttiilillä joka menee takasylintereille. Pintapaine jarrupalalla on erilainen toisessa päässä palaa, eli siellä päässä pienempi mihin takapiiri vaikuttaa, koska on vain yksi mäntä. Tehostin toimii siten, että alipaine imetään molemmille puolille kalvoa ja jarrupoljinta painettaessa venttiili päästää ns. polkimen puolelle normaalia ilmanpainetta ja näin tehostaa poljinvoimaa. Jossaki on pieni vuoto tai roska siinä venttiilissä joka ohjaa normaali ilmanpaineen pääsyä kalvon toiselle puolelle. Voi olla että uudet levyt kieroutuvat ensimmäisen voimakkaan jarrutuksen vuoksi, muutta sen jälkeen eivät enää muuta muotoaan. Kannattaa koneistaa suoraksi, ovathan ne muutoksensa tehneet. Liukkaalla kelillä jarrutettaessa ei saa oikeaa kuvaa jarrun säätöventtiilistä, sillä se reagoi korin ja taka-akseli välisen korkeuden muutoksiin. Kun välimatka kasvaa jarrutusteho pienenee ja päinvastoin.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
Re: Niva, kierot jarrulevyt
Tuota levyjen sorvausta voisi kokeilla josko ne olisivat tosiaankin hakeneet lopullisen kieron olotilansa. Mitenkä Nivan levyt saa irti? Jarrusatula mitä ilmeisimmin irti ja vissiin myös napamutteri, entäs sitten? Onko paikalleenpanossa jotain erityistä huomioitavaa?
Re: Niva, kierot jarrulevyt
Tervehdykset toivottelen.
Siitä on, voi sanoa, hirmu kauan kun olen ollut Nivan kanssa tekemisissä. Muistamiseni mukaan jarrusatula pois ja levyn kiinnitys ruuvit ne upotetut, 2kpl pois, niin levyn pitäisi lähteä navasta. Olisi hyvä merkitä missä asennossa ja navassa ko. levy on. Sinulla oleva Niva on niin uusi, että en ole luultavasti nähntkään. Mutta ei ne näytä kovin paljon perustekniikaltaan muuttuneen. Mitä nyt uutta elektroniikkaa on tullut mukaan.
Siitä on, voi sanoa, hirmu kauan kun olen ollut Nivan kanssa tekemisissä. Muistamiseni mukaan jarrusatula pois ja levyn kiinnitys ruuvit ne upotetut, 2kpl pois, niin levyn pitäisi lähteä navasta. Olisi hyvä merkitä missä asennossa ja navassa ko. levy on. Sinulla oleva Niva on niin uusi, että en ole luultavasti nähntkään. Mutta ei ne näytä kovin paljon perustekniikaltaan muuttuneen. Mitä nyt uutta elektroniikkaa on tullut mukaan.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
Re: Niva, kierot jarrulevyt
Ei Nivassa ole napaa erikseen, kuten esim.takavetoisessa. Jarrulevy on kiinni etuvetarissa. Napamutteri auki, jarrusatula pois tieltä ja sitten koitat. Voi olla tajuttoman piukassa, kuten itselläni, ei lähtenyt ulosvetäjällä eikä prässissä. Vasta koko levy vetoakseleineen ja -nivelineen (ei mihinkään nivelkään irronnut) irti ja lämpöä+lekaa, niin lähti. Toivottavasti en joudu ikinä enää ottamaan levyjäni irti. Jos sen teet,kerro toki, lähtikö hyvin ja miten irroitit.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Niva, kierot jarrulevyt
Tervehdykset toivottelen.
Taas oli ukki täysin metsässä Nivan etujarrulevyn kanssa. Olisihan se pitänyt siitä kuvasta nähdä, että ei irtoa sillälailla kun kerroin, mutta eipähän se ollut helppo tulkittava se kuvakaan. On vieläkin vähän epäselvää miten se purkautuu.
Taas oli ukki täysin metsässä Nivan etujarrulevyn kanssa. Olisihan se pitänyt siitä kuvasta nähdä, että ei irtoa sillälailla kun kerroin, mutta eipähän se ollut helppo tulkittava se kuvakaan. On vieläkin vähän epäselvää miten se purkautuu.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
Re: Niva, kierot jarrulevyt
Ei pidä paikkaansa.Yogi kirjoitti:Ei Nivassa ole napaa erikseen, kuten esim.takavetoisessa. Jarrulevy on kiinni etuvetarissa.

Napa ja levy on toisissaan kiinni pyöränpulteilla ja ehkä ruosteella...
Vetoakselin boorit näkyy tässä kuvassa...

Arvatenkin asennusrasva olisi ihan kiva ainakin vetarin booreilla, irtoo varmasti herkemmin...
Re: Niva, kierot jarrulevyt
Mahtavaa saakeli! Eipä tullut tuota huomattua ja heitin yhden tuollaisen "yhdistelmän" romukuormaankin, voi prrrrr... hyvät navat meni mukana. No, taas oppi uutta! Ei meinaan ollut korjaamokäsikirjoissa hajotuskuvissa tuota napaa erikseen... Kuvasta tosin näyttää siltä, että jarrulevy on navan takana eli levyn vaihto vaatii silti irroituksen vetarista?
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Niva, kierot jarrulevyt
Löytyyköhän nuita kuvia vielä joltain?Patu925 kirjoitti:Ei pidä paikkaansa.Yogi kirjoitti:Ei Nivassa ole napaa erikseen, kuten esim.takavetoisessa. Jarrulevy on kiinni etuvetarissa.
http://koti.mbnet.fi/t-5/kuvat/IMG_2194.jpg
Napa ja levy on toisissaan kiinni pyöränpulteilla ja ehkä ruosteella...
Vetoakselin boorit näkyy tässä kuvassa...
http://koti.mbnet.fi/t-5/kuvat/IMG_2195.jpg
Arvatenkin asennusrasva olisi ihan kiva ainakin vetarin booreilla, irtoo varmasti herkemmin...
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
-
waffen
Re: Niva, kierot jarrulevyt
eikö tuo paineen tasaus venttiili ainoastaan alenna taka jarruille menevää jarrupainetta ? ei minun käsityksen mukaan pitäisi vaikuttaa etu jarruihin. levy ja napa lähtee isolla lekalla irti kun kaikki mutterit mitkä sitä pitää kiinni on irroitettu. kannattaa muuten takaisin laitossa käyttää hyväkseen pyörän napa mutteria että saa navan tarpeeksi syvälle