Etupyörän laakeri.
-
Jupe_
Etupyörän laakeri.
Onkokohan Nivassa etupyörän laakeri kirittävää mallia vai onko kaput jos tulee klappia? VM -90
Re: Etupyörän laakeri.
Kyllä on. Älä kiristä älyttömän tiukkaan... Välys noin 0 eikä yhtään tiukemmalle.
Re: Etupyörän laakeri.
Löytysköhän Nivan etupään laakereista hyvää räjäytyskuvaa mistään? Olen noita 1700 ja 1600 repair manuskoja tonkinut ja etupään laakereista ei räjäytyskuvaa tunnu löytyvän. Takapäästä kylläkin. Tietäisi vaan vähän etukäteen mitä siellä on vastassa ennen kuin alkaa purkamaan....
Laakereita on tullut vaihdeltua lähinnä vaan Sierraan (mutta se onkin sitten tuttua tutumpi) joten voisi olla ihan hyvä hiukka etukäteen tutkiskella.
Laakereita on tullut vaihdeltua lähinnä vaan Sierraan (mutta se onkin sitten tuttua tutumpi) joten voisi olla ihan hyvä hiukka etukäteen tutkiskella.
Re: Etupyörän laakeri.
ihan normikamaa eli 2x kariorullalaakeri + tehva.Zipi kirjoitti:Löytysköhän Nivan etupään laakereista hyvää räjäytyskuvaa mistään? Olen noita 1700 ja 1600 repair manuskoja tonkinut ja etupään laakereista ei räjäytyskuvaa tunnu löytyvän. Takapäästä kylläkin. Tietäisi vaan vähän etukäteen mitä siellä on vastassa ennen kuin alkaa purkamaan....
Laakereita on tullut vaihdeltua lähinnä vaan Sierraan (mutta se onkin sitten tuttua tutumpi) joten voisi olla ihan hyvä hiukka etukäteen tutkiskella.
Tommoinen on se pyörännapa...

Re: Etupyörän laakeri.
Tuohon saakka miulla se onkin jo purettuna... Tuleekos muuten siinä laakeripaketissa / tartteeko vaihtaa tuon navan juuressa oleva rengas/holkki? Se näyttäisi ainakin olevan irroitettavaa sorttia. Sanomalla "juuressa" tarkoitan tuon boorit sisältävän putken lopussa ja kiinni pinnapulttien kehässä.Patu925 kirjoitti:ihan normikamaa eli 2x kariorullalaakeri + tehva.
Tommoinen on se pyörännapa...
Re: Etupyörän laakeri.
ei tarvitse eikä tule mukana. taitaa olla se rengas olla jotain kovacromipinnalla varustettu, siihen kohtaan ottaa stehvan huuli kiinni.Zipi kirjoitti:Tuohon saakka miulla se onkin jo purettuna... Tuleekos muuten siinä laakeripaketissa / tartteeko vaihtaa tuon navan juuressa oleva rengas/holkki? Se näyttäisi ainakin olevan irroitettavaa sorttia. Sanomalla "juuressa" tarkoitan tuon boorit sisältävän putken lopussa ja kiinni pinnapulttien kehässä.Patu925 kirjoitti:ihan normikamaa eli 2x kariorullalaakeri + tehva.
Tommoinen on se pyörännapa...
-
nivako
Re: Etupyörän laakeri.
Oliko näin että motonetin laakereilla ei mitään tee? Eli vanha mukaa ja laakerikeskuksee tai vastaavaan?
Ja onko tuosta navasta olemassa minkään näköistä täräytyskuvaa (tosin ei puhelimella jostain syystä näy tuo yo. kuva)
Ostin motonetin laakerin jokunen kk sitten ja vastaan tuli ongelma; pakka menee liikaa sisään joten satula ottaa kiinni levyyn. Ja toinen puoli jo kasassa eikä millään jaksaisi sitä purkaa että näkisi missä vika.
Sitten olisi toinen kysymys tosin korottamiseen liittyen että onko korotuspalat edessä jousilautasen alla lailliset? Entä pallonivelen lisäpalikka jottei kulmat mene vi**ralleen.?
-Rakkaudesta nivaan, Niko.
Ja onko tuosta navasta olemassa minkään näköistä täräytyskuvaa (tosin ei puhelimella jostain syystä näy tuo yo. kuva)
Ostin motonetin laakerin jokunen kk sitten ja vastaan tuli ongelma; pakka menee liikaa sisään joten satula ottaa kiinni levyyn. Ja toinen puoli jo kasassa eikä millään jaksaisi sitä purkaa että näkisi missä vika.
Sitten olisi toinen kysymys tosin korottamiseen liittyen että onko korotuspalat edessä jousilautasen alla lailliset? Entä pallonivelen lisäpalikka jottei kulmat mene vi**ralleen.?
-Rakkaudesta nivaan, Niko.
-
cashman
Re: Etupyörän laakeri.
Nyt täytyy tyhmän kysyä.... Mitä tarkoittaa "välys on 0 eikä yhtään tiukemmalle"...Patu925 kirjoitti:Kyllä on. Älä kiristä älyttömän tiukkaan... Välys noin 0 eikä yhtään tiukemmalle.
Siis sitä että välys loppuu mutta mutterissa kiristysmomentti nolla...kö?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Etupyörän laakeri.
Terve!
Laakerin säätö/kiristys:
Käytä mielellään uutta mutteria tai toisesta pyörännavasta otettua, josta lukitus avattu hyvin (jotta vanha lukitus vaikuttaisi mahdollisimman vähän).
Vaihe 1
Kiristä mutteri 20 Nm kireyteen. Pyöritä napaa molempiin suuntiin kaksi kierrosta.
Vaihe 2
Kiristä mutteri 7 Nm kireyteen, minkä jälkeen kierrä mutteria aukipäin 20...25 astetta (hieman vajaa mutterin sivun puolikas; mutterin sivu vastaa 60 astetta).
Lukitse mutteri.
Valmis.
Navan akselinsuuntaisen välyksen pitäisi nyt olla 0,01...0,07 mm. Mittaa, jos sopivat välineet käytössä.
menestystä
SvS
Laakerin säätö/kiristys:
Käytä mielellään uutta mutteria tai toisesta pyörännavasta otettua, josta lukitus avattu hyvin (jotta vanha lukitus vaikuttaisi mahdollisimman vähän).
Vaihe 1
Kiristä mutteri 20 Nm kireyteen. Pyöritä napaa molempiin suuntiin kaksi kierrosta.
Vaihe 2
Kiristä mutteri 7 Nm kireyteen, minkä jälkeen kierrä mutteria aukipäin 20...25 astetta (hieman vajaa mutterin sivun puolikas; mutterin sivu vastaa 60 astetta).
Lukitse mutteri.
Valmis.
Navan akselinsuuntaisen välyksen pitäisi nyt olla 0,01...0,07 mm. Mittaa, jos sopivat välineet käytössä.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
-
cashman
Re: Etupyörän laakeri.
пожалуйста товарищ!! (kiitos toveri!.. niille jotka eivät osaa venäjää minua enempää..)
