Mitä jouduit laittamaan katsastukseen jotta meni läpi?

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Kun pitää Ladansa kunnossa, ei tarvitse katsastukseen tehdä yhtään mitään! Viime kuussa katsastin -73 & -71 Ladan, molemmat ekalla läpi. -73:sta tuli kyllä korjauskehotus kun toinen valo näytti liian alas.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä en tajuu miten AI ton tekee, kun auto tykkää että sillä ajetaan ja eikös 73:kin ole lähinnä seisonut? Mutta kyllä tietysti huolto ratkaisee, mutta ei pelkät öljynvaihdot vaan myöskin ne tuhannet tarkastukset. Ilmeisesti nyt kysytäänkin sitä jos ei jaksa 10 tkm tai puolen vuoden välein tehdä niitä tuhansia tarkastuksia, niin mitä tarkistaa ennen leimaa. eli lähinnä ne tuhannet tarkastukset :D

Ladassa omien kokemusten mukaan ongelmia on jarrut ja pallonivelet, niistä katsastaja keksii aina jotain vikaa. Ruostevauriot ja päästöt voi olla myöskin ongelma.

noi kohdat kun tutkii niin menee jo aika hyvin. itellä ei kyllä ole vielä muodostunut sellaista katsastajan silmää. esim. jarruletkujen kunnon suhteen, joskus kun hylätään ihan hyvännäköisiäkin letkuja, toisaalta joskus pääsee läpiä kamalassa kunnossa olevalla letkullakin. Pallonivel vauriot on kans tosi tarkkaa, en kyllä ite ole aina huomannut mitään vikaa, kun katsastuksessa on palloniveliä määrätty vaihdettavaksi. Jarrujen epätasapainokaan ei kovin helpolla ilmene vaikka kuinka hiekalla jarruttelis ja mittailis jarrutusjälkien pituuksia.

ite suosin sitä linjaa, että ensin haetaan vikalista ja sit korjataan kaikki mitä siellä on vikoja keksitty.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lara-Mies
Viestit: 243
Liittynyt: 9.10.2003 19:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lara-Mies »

Mä laitoin renkaisiin ilmaa :lol: :lol: ja läpi meni ekalla.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys..
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

1500S:stä fiksasin vasemman pitkän toimimaan ja sitä ennen olin käynyt hitsauttamassa pari lappua kuskinpuolen takalokarin etuosaan, sinne vakiopaikkaan. Tosin inssi kyllä hakkasi vähän lisää reikiä kuskin takatunkinkorvan eteen, mut päästi läpi.

Ruiskupeliin ei ollut tarvinnut tehdä kuulopuheiden perusteella yhtään mitään. Mulla on nippu sen vanhoja katsastuslappuja eikä ole mitään vikaa ollut...kerran taisi olla joku takavaloista pimeä :)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Aika sama linja Jussin kanssa. Ei noita niveliä ja jarruja pysty etukäteen oikein niin tarkkaan tutkimaan, että voi olla varma läpimenosta. Ruostevikojakin löytyy monesti yllättävistä paikoista jne. Rohkeasti vaan näyttämään, kyllä ne sitten kertoo mitä pitäisi tehdä. Ihan pommilla ei tietysti kannata lähteä yrittämään..

Noista em. vioista hylky ei pelota yhtään, ne on yleensä kaikki pikkujuttuja, päästöistä sitä vastoin tulee helposti pahoja ongelmia - jos ne menee läpi, se on melkein sama kuin olisi leiman jo puoliksi saanut. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Atsteekkia käytin kesäkuussa leimalla.. Varsinaista kats.remppaa en tehnyt muutakuin vaihdoin varmuudeksi kaasarin neulaventtiilin ja tiivisteen. Leima tulikin ilman sanomista, kuten myös kahden edellisen auton kohdalla :)

Tosin muutaman reiän hitsasin Ladasta jo talven ja kevään mittaan, samoin kuin vaihdoin pari väljää niveltä. Jarrut tuli avattua ja putsattua samalla kun laitoin kesärenkaat alle.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mä jouduin orkkisklassikkoon vaihtaan käsijarrun kun vanha oli mennyt ihan jumiin kun auto oli seissy pari kuukautta :(
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Raidetangonpään vaihdoin uusintakatsastukseen ja suihkuttelin prf:ää oikean ajovalon maadoituksiin että lähti palamaan kunnolla. Vasemman helman takapäästäkin oli korjauskehoitus mutta sitä en korjannut vielä :)
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Jarruletkuja on vaihdettu. Yleensökin jarrut on ollut suurin vikakhde katsastuksessa. Puoltamista, takapainoisuutta ym. Ei siis mitään sellaista jota ajossa oikeasti huomaisi...
Samaran valojen korkeudensäätömekanismi ei viimeksi toiminut, siitä korjauskehotus. Pitäisi joskus kai laitellakin, osat on jo.
ABC -Absolutely Boring Compromise
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

kuskinpuolen yläpallo nivel ja rekisterikilven valo ja sit oli nastoja eessä liikaa verrattuna takapyörii..... :roll: :roll:
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Koskaan ei ole mikään auto katsastksessa jarrujen puoltamisen takia pompannut, jos lumelle tai soralle jää saman akselin pyöristä yhtä pitkät jarrutus jäljet. Jos taas ero on yli 20cm niin aina pomppaa. Helppo siis tarkistaa ennakkoon, eikä hakea turhaan "pomppulappua".
Valot, pissapoika ja pyyhkijät on myös helppo katsoa ennen katsastusta. Nivelet ja jarruletkut aina renkaiden vaihdon yhteydessä. Eipä siinä paljon enää sitten pomppautuksen paikkoja jää jäljelle.
Viimeksi meidän perheen autoista(2-3kpl) on hylky tullut katsastuksessa chevroletin pickuppiin vuonna -01, kun oli etujarruletku sisäpuolelta pahasti murtunut. Päälle päin näytti ehyeltä, mutta kun poljinta painoi niin letkuun pullistui paise :D Laittaahan ne sitten siihen pompautus lappuun kaikki pikkuviatkin, jotka muuten menis korjauskehoituksella.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
pressa
Viestit: 10563
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

itse pyrin siihen että autoni on aina kunnossa
eli koska vaan voisi konttorille viedä ja puhtaat paperit saisi
eli aina renkaidenvaihdon yhteydessä jarrupalojen ja letkujen tarkistus
sekä satulan liikkuvuuden tarkistus
vähintään kerran vuoteen nivelten tarkistus
mutta harmittavan vähän ruuvaamista satakympissä on
pitää välillä kavereidenkin autoihin sekaantua että on tekemistä
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

pressa kirjoitti:itse pyrin siihen että autoni on aina kunnossa
eli koska vaan voisi konttorille viedä ja puhtaat paperit saisi
Tämä se Jussin ihmettelemä menetelmä itsellänikin on käytössä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

hyvä teidän on ku aikaa riittää tollaseen, täytyy huomioida että jotkut täällä käy töissäkin eikä ehi kokoajan autoo räpeltää, kun ei sitä voi virka-aikaankaan tehdä :lol: :wink:

viimeksi kyllä renkaan vaihdon yhteydessä tarkistin myös Samaran takajarrujen tilan, sen mitä sitä enää töiden jälkeen syksyn pimeydessä roikkalampun varassa pysty tarkastamaan. etu jarrut on katottu kesällä, saas vaa nähdä miten ensi kesänä katsastuksessa, varmaa tulee jarruista jotain sanomista.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
samara88
Viestit: 252
Liittynyt: 19.3.2004 20:34
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja samara88 »

Käytin viime viikon keskiviikkona tuon Focuksen katsastuksessa. Konttorille ajellessa kävi mielessä, että mistähän tämä pomppaa, vahvimpana vaihtoehtona hylkäykseen pidin jarruja tai iskareita. No, siinä inssi oman aikansa tutki. Jarrut olivat todella tasaiset ja ottivat riittävästi, valotkin olivat kait säädöissään ja päästötkin olivat ihan OK: häkäarvo oli 1,07, kun se saisi olla 3 maksimissaan. Kaiken kaikkiaan puhdas raportti, ei mitään vikaa. Ja tuosta nurkalta vein = en tehnyt mitään ennen katsastusta.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver

Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Vastaa Viestiin