Sivu 1/2

Kallis Lada 1200s projekti!

Lähetetty: 6.2.2004 21:00
Kirjoittaja teemukoo
Olen intohimoisesti aloittamassa vanhan "tunne-arvoa" omaavan Ladan kunnostamisen. vm. on -87 mutta koska auto on seissyt jo vuosia pihojen perillä on pellit ja pohja päässeet ruostumaan paikoin puhki. Nyt kuitenkin uutta osaa on ruvennut kerääntymään lokasuojia, ovipeltiä, ikkunan kromilistaa, peilejä yms... joten on innostusta aloittaa saattamaan larppaa jälleen uuteen uskoon. Ikäväkseni huomasin etten todellakaan omaa "autopeltisepän" vikaa ja kyllästyin hiomiseen / vanhojen lokasuojien poistoon oitis. Nyt olen viemässä Larppaa päivähoitoon paikalliselle autopeltisepälle ja jo etulokasuojien paikalleen asentaminen tulee kustantamaan n. 400€. Samalla lupasi peltiseppä tehdä arvion loppu auton ruostevikojen (taka-kaaret, ovien alareunat, pohja yms...) kunnostamisesta jotka arvatenkin tulevat maksamaan mansikoita. Niin ja tietenkin lopuksi maalaus ko. autolle huh huh...
No, tätä tämä lada-huuma sitten kait on...

Lähetetty: 6.2.2004 22:23
Kirjoittaja Vanja-eno
Otan osaa, olet mennyttä kalua... tervetuloa menetettyjen sielujen kerhoon :wink:

Lähetetty: 7.2.2004 0:11
Kirjoittaja Jaakkima
Juu, tervetuloa seuraan vaan. Paljon on minullakin auton ostamisen jälkeen rahaa autoon palanut, vaikka itse autolle ei peltien ja tekniikan suhteen olekaan tarvinnut tehä muuta kuin huoltaa. No kukapa sitä harrastuksen menoja laskee :D

Lähetetty: 7.2.2004 10:41
Kirjoittaja teemukoo
:shock: Näinhän se on nähtävä, harrastus maksaa. Toisaalta onhan niitä huonompiakin harrastuksia olemassa joten antaa palaa.
-teemu-

Re: Kallis Lada 1200s projekti!

Lähetetty: 7.2.2004 11:48
Kirjoittaja Liepuska
teemukoo kirjoitti: Ikäväkseni huomasin etten todellakaan omaa "autopeltisepän" vikaa ja kyllästyin hiomiseen / vanhojen lokasuojien poistoon oitis.
Ei kai sitä kukaan syntymästään asti omaa autopeltisepän vikaa. Kaikki ovat jostain alottaneet. Itse aloitin ~8-vuotiaana hitsailemalla kappaleita toisiinsa huvikseni, myöhemmin autojen kanssa opettelin muokkaamaan peltiä enemmänkin.
Joten pilli vaan käteen ja harjoittelemaan. Saat yhteen autoon menevällä rahasummalla jo hyvät vehkeet ja vastineeksi rahallesi saat iloa, surua ja tulevaisuudessa rahan säästöä.
(Jos et huolehdi "turvallisuudesta"= 8) , saat myös kipeät ja vettä vuotavat silmät :lol: )

Re: Kallis Lada 1200s projekti!

Lähetetty: 8.2.2004 13:15
Kirjoittaja Jome
Liepuska kirjoitti:
teemukoo kirjoitti: Ikäväkseni huomasin etten todellakaan omaa "autopeltisepän" vikaa ja kyllästyin hiomiseen / vanhojen lokasuojien poistoon oitis.
Ei kai sitä kukaan syntymästään asti omaa autopeltisepän vikaa. Kaikki ovat jostain alottaneet. Itse aloitin ~8-vuotiaana hitsailemalla kappaleita toisiinsa huvikseni, myöhemmin autojen kanssa opettelin muokkaamaan peltiä enemmänkin.
Joten pilli vaan käteen ja harjoittelemaan. Saat yhteen autoon menevällä rahasummalla jo hyvät vehkeet ja vastineeksi rahallesi saat iloa, surua ja tulevaisuudessa rahan säästöä.
(Jos et huolehdi "turvallisuudesta"= 8) , saat myös kipeät ja vettä vuotavat silmät :lol: )
Aivan...Itse en ollut aikaisemmin muokannut autonpeltiä, mutta amatsussa sain harjoitustyönä tehdä vanhaan nissaniin takakaaren...
Toiselta puolelta mikä oli ehjä katsoin mallia ja tein sen mukaan toisen...Hyvin onnistu ekaks työks...sen jälkeen oon oikonu kavereitten autoista peltejä... :wink: Ei niitä opi muutakun tekemällä... Jos katot vaan vierestä ku kaveri tekee ja ajattelet onpas helppoo, mut sit ku joutuu ite tekeen ni ei se välttämättä oo...

Lähetetty: 8.2.2004 15:31
Kirjoittaja teemukoo
Kiitoksia vinkeistä, tässä kuitenkin kävi niin että juuri olin pari tuntia "apupoikana" kun ammattimies teki peltityötä... Koitan opiskella siellä ja miksipä ei jo seuraavalla projektilla tulisi investoitua omiin vehkeisiin... lokasuoja lähti irti ammattimiehen ottamana 10minuutissa. Jonkinmoinen paine-ilma poravasara hänellä oli käytössä jota hän käytti kun taiteilija sivellintä :wink:

Lähetetty: 8.2.2004 17:50
Kirjoittaja teemukoo
-No niin. Nyt on Lada pajalla ja pelti-seppä setä sen kimpussa. Aamupäivä meni sisustuksia, lamppuja ja puskurin kiinnikkeitä irroitellessa hallilla ja päivällä oli sitten jännittävin osuus ajelle Larpalla läpi taajaman tuonne sepälle, olisi oikeastaan ollut hauska nähdä mitä konstaapelit olisi tuumailleet moisella virityksellä ajeluste kun sisuksia ei ollut kun kuskin penkki ja koelauta ja ulkopuolelta olikin raksittu kaikki irtilähtevä irti. Peltiseppä kiskaisi 10minuutissa kuskin puoleisen lokarin irti ja antoipa siinä minullekkin "homman kustannuksia alentavia" hommia, ovien irroittelua yms... Kehoitti oitis hommaamaan uusia ovia koska vanhojen korjaust tulee kuulemma kalliimmaksi. Alustavan hinta-arvion "urakasta" ilmoitti tuossa viimeisimmäksi ja arveli jotta 600-700€:lla kuulemma pääsee pitkälle ruoste-suojauksessa... Minä lähden keräilemään pulloja.

upea harrastus

Lähetetty: 1.6.2004 18:19
Kirjoittaja pena
Luulen monien täällä arvostavan tuollaisia teemukoon kaltaisia harrastukselleen antautuneita ihmisiä.
Se on upea hanke. Tuollaiset autot ovat katoava luonnonvara.
Kerrohan teemu asian etenemisestä.

Lähetetty: 1.6.2004 19:23
Kirjoittaja teemukoo
:oops: Kiitos! Vaikkakin olen vasta alussa ladailu kilometrieni kanssa niin sen verran voin kertoa että tuo rekisteriin piakkoin tuleva auto ajettiin eilen peltisepälle paikattavaksi, oli tehnyt mahtavaa jälkeä kun juuri kävin katsomassa, pohjaan oli hitsattu metri uutta peltiä, raidetangon nuppi oli vaihdettu, kuskin penkki kiinnitetty tukevasti lattiaan (kun oli irronnut) penkin kiskot suoristettu ja kansi avattu. Kun eilen käytin moottoria kuului moottorista tietyllä kierros-alueella särinää (aivan kun tuulettajan propelli olisi ottanut muovin reunaan) syynä paljastui venttiilikopan kannen aukaisun jälkeen jakopään-remmin kotelon pohjalle tipahtanut ketjun ohjarin palanen! ! ! pienen öljyvuodon syykin paljastui samalla kun ventiilin koppa poistettiin, päivä paistoi kahdesta piste-hitsaus kohdasta läpi ts. kohta mihin kaasuttimen eräs vipu oli kiinnitetty oli tärissyt hitsauksista irti ja siinä oli syy... Huomenna odottelen uutta ketju-ohjaria ja sitten jo aion loppu-viikosta katsastaa... :)

Re: upea harrastus

Lähetetty: 1.6.2004 22:15
Kirjoittaja jta
pena kirjoitti:Luulen monien täällä arvostavan tuollaisia teemukoon kaltaisia harrastukselleen antautuneita ihmisiä.
Se on upea hanke. Tuollaiset autot ovat katoava luonnonvara.
Kerrohan teemu asian etenemisestä.
Harva alkaisi laittaan ladaan tuommoisia summia peltitöiden osalta. Ja muutenkaan. Eli on todella hyvä että päätit kustannuksistä huolimatta vielä elvyttää ladan teemu.

Ja vielä näin vähän ohi aiheen:
Onko tuo kuinkakin yleistä että tuo ketjun ohjari on rikki? Koska koulussakin jouduin vaihtamaan ihan vasta tuollaisen että oli tuosta ohjurista koko keskusta pudonnut pois. Reunat vain jäljellä... Omasta olis kohta varmaan jo lähteny kans mutta kun aukaisin kannen niin tuli samalla tarkistettua tuon kunto joon oli kulunut jo aika loppuun...

Lähetetty: 1.6.2004 22:27
Kirjoittaja arpati
Tuo kanteen tuleva palikka on useassa koneessa, jonka olen purkanut, ollut siellä apuakselin hammaspyörän paikkeilla eli irti ja kannesta on monasti jo hävinny sen palikan kiinnityskohdatkin :? Tuo johtunee siitä että on ajetttu löysällä ketjulla ja ketju on napannu palikan mukaansa....

Lähetetty: 1.6.2004 23:22
Kirjoittaja tolstoi
arpati kirjoitti:Tuo kanteen tuleva palikka on useassa koneessa, jonka olen purkanut, ollut siellä apuakselin hammaspyörän paikkeilla eli irti ja kannesta on monasti jo hävinny sen palikan kiinnityskohdatkin :? Tuo johtunee siitä että on ajetttu löysällä ketjulla ja ketju on napannu palikan mukaansa....
Mullahan lähti se ohjuri kans heti kättelyssä, kun ekan kerran päätin lähtee oikeen kaasu pohjassa Nivalla liikeelle. Kuulu vaan PAM ja sitten alko ketjun iloinen rallatus! Onneks sain sen yläkautta ronkittua pois ja uuden tilalle. Pitää muistaa pitää ketju kireellä, on se sen verran rimpulan näkönen osa toi ohjuri.

Lähetetty: 3.6.2004 23:04
Kirjoittaja teemukoo
Voi tätä ilon PÄivää.... :) Nyt se mun "kakkos" larppa on rekisteröity... Peltiseppä-setä oli kiva setä ja nikkaroi sen kahden euron larpan kuntoon 200€:lla ja niinpä sitä sitten ylpeänä ilman kilpiä ajeltiin tänään paikalliselle katsastusasemalle leimaa hakemaan... Heh, onneksi oli tuttu katsastusmies koska esim. vilkut eivät toimineet sinne mennessä ja pakokaasupäästöt oli persiillään... Ko. katsastusmiehen kanssa kahdestaan ruuvattiin kummatkin kuntoon ja sitten tuli kommentti "nyt sinulla on kesä-lada kilvissä" :) 55€ katsastus ( + p-kaasu testi ) ja 26€ uusista Eu-kilvistä.
Ylpeänä ajoin ton "jätkä-mallin ladan" tuohon emännän mersun viereen ja niinpä sillä käytiin ensimmäinen 30km koe-ajo ajelemassa. Tuntuma oli mahtava, nopeutta löytyi kun pienestä kylästä 130kmh ja sen jälkeen oli pakko himmata kun eturenkaat oli epätasapainossa ja jyryytti niin maan .-keleesti...
Ainoastaan yksi negatiivinen puoli oli se että laturi ei vuoden seisomisen jälkeen jostain syystä "lada"-nnut... Mittasin vielä kotia tullessa kun auto oli käynnissä ja jännite akun navoissa oli vain 11.90V joten jossain on vikaa... akku menikin tyhjäksi ja laitoin sen yöksi "tiputukseen" tuohon roikan perään... Huomenna pitäisi alkaa keksimään mitä lataamolle voisi tehdä.
Mutta että näin, olo on kuitenkin valtavan onnellinen. ( tunnehan on kun olisi lapsen saannut kun on saannut vanhan ratsun jälleen rekisteröityä:)

Lähetetty: 3.6.2004 23:13
Kirjoittaja jta
Nonih. Onneksi olkoon! :) Saas nähä millon mä saisin tuon toisen kunnolla kasaan ja katastukseen...