Sivu 1/6

VAZ-2103 - 1976 - Sipuli

Lähetetty: 10.7.2006 18:33
Kirjoittaja raul
Tarkoitus on jossain vaiheessa rikastuttaa Suomen tuplalamppukantaa... nyt jo auto on kaunistamassa katujamme... :wink:
Kävin hakemassa ehdan Zhigulin siis...
Oikein mukava peli on... laitetaan myöhemmin lisää kokemuksia ja ajatuksia, nyt sillä olen ajanut noin parisataa kilometriä vasta. Suomen museorekisterikilvet ovat tavoitteena.

Kysymyksiäkin on heti konkareille....

- apparin sivupeiliä ei ole... haluaisin sellaisen, onko esim. 2101:n kromipeili samanlainen? Myös kuskin peili on väärä, eli muovirunkoinen

- suomen- tai eestinkielinen käyttöohjekirja olisi kiva löytää, nykyinen on venäjäksi enkä hallitse sitä tarpeeksi hyvin, onko edes teoriassa mahdollista löytää moista?

- mistä löytyy värikoodi? Auto on maalattu ilmeisesti alkuperäisestä kirkkaanpunaisesta poiketen vähän enemmän oranziksi

- missä on öljynpainemittarin anturi? Mittari näyttää väärin (toivottavasti :lol: :lol: :lol: ), punavalo kyllä palaa startatessa


Senmoista... kommentoikaa ja avustakaa kysymyksiin mikäli jaksatte.

Lähetetty: 10.7.2006 18:40
Kirjoittaja aon
Oikein hieno peli :)

Värikoodi voi olla muistaakseni ainakin kuskin oven saranan läheisyydessä korin puolella, pahvilapussa vararenkaan alla tai tyyppikilven lähistöllä... haku luultavasti kertoo lisää.

Mielestäni kannattaa jättää vientivarusteiden lisäily sikseen ja säilyttää alkuperäisasussaan tuo :). Lada-Jussin sivuilla on juttua noista 2103/2106 eroista.

Lähetetty: 10.7.2006 18:48
Kirjoittaja Lada-Jussi
jos museorekisteri on tavoitteena niin kaikkin tuningit on syytä unohtaa.

2103:ssa on paksummat kromipeilit kuin 2101:ssä

mulla saattaa olla yksi ylimääräinen -74 painettu omistajan käsikirja, minkä saattaisin vaikka vaihtaa venäläiseen, jos kiinnostaa.

värikoodi tarra on yleensä konetilan ja etulasin välisessä kourussa tai sitten etuoven saranoiden vieressä.

öljynpainemittarin anturi on lohkon kyljessä kuljettajan puolella, siinä on lisäksi se mittarin anturisysteemi (mikä lie suomeksi)

kannen vaihdon jälkeen ei pitäisi mennä museorekisteriin ja ei siinä tuunaamisessa muutenkaan ole järkeä. vanhat kannet voi olla vaikeasti saataviakin.

kromikaarilla tarkoittanet lokasuojan kaarien listoja. ne pitäis olla sisämarkkinamalleissakin ei pelkästään vientiautoissa. ilmeisesti maalauksen yhteydessä ne on jätetty pois ja reijät peitelty. museorekisteri varmasti vaatii ne kromilista ja tuohon autoon muutenkin runsaine kromeineen ne varmasti sopii hienosti.

kromiset tuuletusritilät oli myöskin perustavaraa 2103:ssa ja 21011:ssä mutta ne muuttui jo 1976 mustiksi, kuten 2106:ssa oli heti alusta alkaen. ritilät oli kuitenkin metallia, muuttui ilmeisesti vasta 80-luvun puolella muovisiksi?

Muutoin voisi vielä ihmetellä, pitääkö auton olla suomen mr:ssä Suomalaista autoa vastaavassa kunnossa vai kelpaako sellaisena kuin se on kotimaassaan ollut kun ensikertaa käyttöön otettu? Äkkiseltään tuli ainakin mieleen, että kaikissa suomi-autoissa taisi tuolloin olla takalasinlämmitin se taas oli ihan Export varustelua.

Kivan näköinen auto, suht paljon noita 2103 Ladoja näkee, mutta -76 on ehkä vähän harvinaisempaa vuosikertaa. suurin osa mitä olen ite bongannu on ollut -74 tai -77 mallia. -78 vuosikertaa ei muuten olis yhtään rekisterissä tällä hetkellä!

Lähetetty: 10.7.2006 19:29
Kirjoittaja Jankos
No äläs nyt jussi sano että noita on paljon...

Jos kerran 2106 ja 2103 malleja on yhteensä se 99 rekisterissä niin aika vähissä nuo 2103:t kuitenkin on. Eli 0,8% takavetokannasta on tuplalamppujakaan => kokontumisissa tietty enemmän kun ovat varmaan aktiivisemmilla harrastajilla.

Taidat vaan vähätellä kun sulla ei enää ole kilvissä olevaa 2103 mallia :lol:

Todellakin tuo on ihan asiallisen näköinen peli ja kaikissa kuvissa mitä olen nähnyt niin niissä on kromilistat pyöränkaarissa.

Tuon kuntoiset penkit pitäisi kyllä myös löytää... Oikein kadehdin tuota kuntoa. Eli jos jollakulla moisista on tietoa niin kertoo heti!

Ja vientivarustukseen on kuulunut rullavyöt koska tuossa mun autossakin sellaset on, lisäksi tuosta varmaan puuttuu myös varoitusvilkkusysteemi.

Äläkä missään nimessä tuunaa kartturin puolelle toista peiliä kun sellasta ei siihen kuulu.

Kaikinpuolin oikein hieno tuplalamppu. Vaikeimmat asiat eli pelkästään 2103:n kromiosat on kunnossa niin se helpottaa todella paljon alkupreäistämistä. Etupuskuri tuosta kannattaa heti irroittaa ja oikaista, pistää pahasti silmään :lol:

Lähetetty: 10.7.2006 19:34
Kirjoittaja raul
Lada-Jussi kirjoitti:2103:ssa on paksummat kromipeilit kuin 2101:ssä
Ok, ei muutakun metsästämään....
Lada-Jussi kirjoitti:mulla saattaa olla yksi ylimääräinen -74 painettu omistajan käsikirja, minkä saattaisin vaikka vaihtaa venäläiseen, jos kiinnostaa.
Voisi kiinnostaakin... jos vaikka pääsisi jossain miitissä vaihtelemaan.
Lada-Jussi kirjoitti:kannen vaihdon jälkeen ei pitäisi mennä museorekisteriin ja ei siinä tuunaamisessa muutenkaan ole järkeä. vanhat kannet voi olla vaikeasti saataviakin.
Näin ajattelinkin, kunhan heitin ilmoille ajatuksen. Kunnossa tuo ainakin tuntuu ja näyttää olevan.
Lada-Jussi kirjoitti:kromikaarilla tarkoittanet lokasuojan kaarien listoja. ne pitäis olla sisämarkkinamalleissakin ei pelkästään vientiautoissa. ilmeisesti maalauksen yhteydessä ne on jätetty pois ja reijät peitelty. museorekisteri varmasti vaatii ne kromilista ja tuohon autoon muutenkin runsaine kromeineen ne varmasti sopii hienosti.
Juuri niitä tarkoitan. Ne on kyllä hankittava.
Lada-Jussi kirjoitti:kromiset tuuletusritilät oli myöskin perustavaraa 2103:ssa ja 21011:ssä mutta ne muuttui jo 1976 mustiksi, kuten 2106:ssa oli heti alusta alkaen. ritilät oli kuitenkin metallia, muuttui ilmeisesti vasta 80-luvun puolella muovisiksi?
Tuo kromipintainen miellyttäisi omaa silmää enemmän, mahdollisesti ne laitan... muistin vaan ehkä väärin missä malleissa olen niitä nähny :wink:
Lada-Jussi kirjoitti:Muutoin voisi vielä ihmetellä, pitääkö auton olla suomen mr:ssä Suomalaista autoa vastaavassa kunnossa vai kelpaako sellaisena kuin se on kotimaassaan ollut kun ensikertaa käyttöön otettu? Äkkiseltään tuli ainakin mieleen, että kaikissa suomi-autoissa taisi tuolloin olla takalasinlämmitin se taas oli ihan Export varustelua.
Jah, lämppäri puuttuu takalasilta... MR:n juuri sellaisessa kunnossa kun on tehtaalta tullut, ei vaikuta Suomi-varusteet. On myös mahdollista muuttaa Suomi-mallia vastaavaksi, mutta siihen en lähde kuitenkaan.
Lada-Jussi kirjoitti:Kivan näköinen auto, suht paljon noita 2103 Ladoja näkee, mutta -76 on ehkä vähän harvinaisempaa vuosikertaa. suurin osa mitä olen ite bongannu on ollut -74 tai -77 mallia. -78 vuosikertaa ei muuten olis yhtään rekisterissä tällä hetkellä!
Harvassa ne täällä on :roll: Eestissä näkee vielä runsaastikin. 1976 muuten taisi muuttua tuulilasin pesuneesteen käyttökytkin, tuossa on vielä poljettava, eli ei siis ehtinyt siihen muutokseen. Mutta valmistunut se onkin (tai otettu käyttöön) 1.2.1976... 8) Flekti on kumminkin jo sähköohjattu, tietääkö joku tarkkaa lämpötilaa jossa sen kuuluu kytkeytyä?

Museointi on kuitenkin vielä aikojen päässä, sillä aikaa voi autosta muokata itseään miellyttävän. Ei mitään radikaalia kuitenkaan, ei pelkoa :) Värin muuttaminen saattaa olla mahdollista, ehkä jokin Ladan oma väri vuodelta 1976 tai sitten ei, jos tulee erikoisempi, voi MR:n unohtaakin, katsotaan nyt ja tutustutaan tulokkaaseen, ajan kanssa päätetään. Oliko tuon ajan Suomi-malleissa muuten jo rullavyöt?

Kiitos vastauksista.

Lähetetty: 10.7.2006 19:39
Kirjoittaja raul
Jankos kirjoitti:Todellakin tuo on ihan asiallisen näköinen peli ja kaikissa kuvissa mitä olen nähnyt niin niissä on kromilistat pyöränkaarissa.
Tuon kuntoiset penkit pitäisi kyllä myös löytää... Oikein kadehdin tuota kuntoa. Eli jos jollakulla moisista on tietoa niin kertoo heti!
Kyllä niitä eestiläisiltä harrastajilta saattaa löytyä, pitää kysellä...
Jankos kirjoitti:Ja vientivarustukseen on kuulunut rullavyöt koska tuossa mun autossakin sellaset on, lisäksi tuosta varmaan puuttuu myös varoitusvilkkusysteemi.
Puuttuu, aivan oikein. Mikäli rekisteröin Suomeen, se pitää laittaa, siihen kyselen vinkkejä myöhemmin.
Jankos kirjoitti:Äläkä missään nimessä tuunaa kartturin puolelle toista peiliä kun sellasta ei siihen kuulu.
Niin ei sitten taida kuulua, mutta omia tapojaan on kovin vaikea muuttaa, häiritsee suunnattomasti kun on tottunut ohjastamaan autoa sivupeileistä :lol:
Jankos kirjoitti:Kaikinpuolin oikein hieno tuplalamppu. Vaikeimmat asiat eli pelkästään 2103:n kromiosat on kunnossa niin se helpottaa todella paljon alkupreäistämistä. Etupuskuri tuosta kannattaa heti irroittaa ja oikaista, pistää pahasti silmään :lol:
Pitää kai sitten varovasti yrittää, kun kerran kehotettiin... noita kromeja kyllä löytyy ihan kivasti markkinoilta, mutta ehkä puskurin voisi tosiaan itse yrittää suoristaa ensin. Nuo ruostekuprut taitavat jäädä maalauksen yhteydessä korjattavaksi ongelmaksi. :)

Lähetetty: 10.7.2006 20:21
Kirjoittaja ,_,/ukka
raul kirjoitti:
Jankos kirjoitti:Äläkä missään nimessä tuunaa kartturin puolelle toista peiliä kun sellasta ei siihen kuulu.
Niin ei sitten taida kuulua, mutta omia tapojaan on kovin vaikea muuttaa, häiritsee suunnattomasti kun on tottunut ohjastamaan autoa sivupeileistä :lol:
Oli ennen pakollinen varuste jos autossa oli vetokoukku, miten lienee nykypäivänä? Muistan kun isänikin piti vm.74 nappiskombiinsa peili hankkia koukun asennuksen yhteydessä joskus 70-80luvun taitteessa.

,_,/ukka

Lähetetty: 10.7.2006 20:33
Kirjoittaja Kimmo86
Bensatankin korkissa lienee jonkinlainen numero-yhdistelmä lukko?

Lähetetty: 10.7.2006 20:41
Kirjoittaja khonkonen
Mulla on läjä niitä kromilistoja. Niin oviin, lokarin kaariin ku kynnyksiin. Osa hyviä. osa huonoja. Osassa vielä jopa niitä kiinnikkeitä paikallaan. Niitä on purettu kolmesta autosta. Koitin kaupata niitä täällä halpaan hintaan koko nippu, mutta ei kelvannut kellekkään ni kannan ne tällä viikolla romikselle.

Mutta jos sua kiinnostaa niin 050-3900813

Lähetetty: 10.7.2006 22:30
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo harvinaisuus kysymys on aina suhteellinen, museokelpoisia 70-luvun 2102, 21011 ja 2106 malleja en ole nähnyt yhtään, mutta museorekisterissä olevia 2103:sia ja 2101 malleja kyllä. Mutta tosiaan 99 tuplavaloista joista niistäkin on osa aivan raatoja, ei ole paljon. Ja tosissaan monessa suomiautossa ei ole tossa kunnossa olevaa sisustaa ja kun noita penkkejä ei varmasti mistään saa uutena.

Mitenkähän toi matkustajan puolen peili on noissa mahtanut olla. Itelle ei ole muodostunut selkeää käsitystä siitä milloin ja missä malleissa oli peilit molemmin puolin. 2106 malleissa oli mielestäni aina molemmin puolin Suomessa. Toisaalta taas 2106:n monia uudistuksia tuli vientimallin 2103 autoihin 1976-1977.

varustepohdintoja tietysti helpottaa jos mr:iin kelpaa myös tehtaan orkkis eikä suomimuutoksia tarvii tehdä. mutta varmaan tuo suomessa pakollinen hätävilkku pitää asentaa.

onneksi itellekin on jäänyt pieni satsi kromikaaria, ne menee kyllä omaan käyttöön, ei ainakaan kaatopaikalle.

Lähetetty: 11.7.2006 1:11
Kirjoittaja raul
,_,/ukka kirjoitti:Oli ennen pakollinen varuste jos autossa oli vetokoukku, miten lienee nykypäivänä? Muistan kun isänikin piti vm.74 nappiskombiinsa peili hankkia koukun asennuksen yhteydessä joskus 70-80luvun taitteessa.,_,/ukka
Tuo on muuten totta... Lisäksi monissa automerkeissä monilla markkina-alueilla ylipäätään oli farmarimalleissa aina hanttarinpuolellakin peili, siihen aikaan kun kaikissa malleissa niitä ei ollut.

Autossa on vetokoukku, kuten yllättävän monessa "sisämarkkinoiden" 2103:ssa ja 2106:ssa... Eestissä vastaavaa lainsäädäntöä ei ole ollut.
Kimmo86 kirjoitti:Bensatankin korkissa lienee jonkinlainen numero-yhdistelmä lukko?
Kyllä! Se on ihan loistava, jostain syystä siihenkin olen toistaiseksi törmännyt vain tuplalamppuisissa, mutta se lienee ehkä enemmänkin tuurista kiinni. Uusiakin löytyy markkinoilta.
Niin, yksi mukava "varuste" näissä on lisäksi verrattuna uudempiinkin, napilla avattava takaluukunkansi, eli avainten "vangiksi" jäämisen riski pienenee huomattavasti :wink: .


KHonkonen: Juu kyllä nuo kaarilistat kiinnostavat, jos kätevästi saisi jotenkin lähetettyä, rahat vaan vähän lopussa tän reissaamisen ansiosta... :oops:

Lähetetty: 11.7.2006 2:10
Kirjoittaja samarai
Lada-Jussi kirjoitti:
varustepohdintoja tietysti helpottaa jos mr:iin kelpaa myös tehtaan orkkis eikä suomimuutoksia tarvii tehdä. mutta varmaan tuo suomessa pakollinen hätävilkku pitää asentaa.
Jussi, viimeksi kun mä purnasin, että M21 on hyväksytty museokilpiin ilman kromikehyksiä, niin sä vastasit, että ne oli vaan vientimallissa :wink:

Lähetetty: 11.7.2006 8:15
Kirjoittaja ladamaster
Väri saattaa olla alkuperäinen; eikös noita myyty myös oransseina.
Kerhon sivujen taustaväri on saanut innoituksensa juuri tuosta oranssista.
Onko moottoritilan pelleissä sama väri, silloin saattaa väri olla juuri "oikea" :D

Minulla on ehkä toiseen etulokasuojaan koristelista; uusi sellainen...

Lähetetty: 11.7.2006 10:53
Kirjoittaja raul
ladamaster kirjoitti:Väri saattaa olla alkuperäinen; eikös noita myyty myös oransseina.
Kerhon sivujen taustaväri on saanut innoituksensa juuri tuosta oranssista.
Onko moottoritilan pelleissä sama väri, silloin saattaa väri olla juuri "oikea" :D

Minulla on ehkä toiseen etulokasuojaan koristelista; uusi sellainen...
Jep, luukkujen taustat ovat tummanpunaiset kaikki, eli se lienee originaali väri, mutta olet oikeassa; ainakin mun silmään tuo oranssi näyttää siltä aidolta. Se on ehkä jopa mukavampi väri, harmi etteivät tehneet kuin ylimaalauksen... :roll:

Lähetetty: 11.7.2006 11:22
Kirjoittaja maurichia
on muuten tosi käheen näkönen peli ja tosi asiallisessa kunnossa 8)