Sivu 7/30

Lähetetty: 19.12.2006 21:32
Kirjoittaja Lada-Jussi
Mossen 1,36 litraisesta revittiin 70-luvulla vain 50 hv, että varre on ollu aika tehopakkaus.

Lähetetty: 20.12.2006 0:51
Kirjoittaja köhmä
Siellä missä tehoa, siellä myös ääntä :lol:

Lähetetty: 20.12.2006 7:52
Kirjoittaja Pavlovits
ff8728 kirjoitti:Oktaaniluvut ei ole jäänyt mieleen tarkemmin. 1960 luvulla bensan ja maidon litrahinta oli melkein sama, alle markan, nyt maito jotain 4.50 mk bensa yli 7 markkaa.
Tuolloin huoltisurani alussa 1961 maksoi sekä maito, että 87-oktaaninen vensa 52 penniä, tai markkojahan ne silloin olivat, Tämä hintakehitys jatkui mielestäni pitkälle -80-luvulle. Sittemmin ei MTK ole osannut hoitaa hommiaan yhtä hyvin kuin OPEC.

Lähetetty: 20.12.2006 7:54
Kirjoittaja Jaska HKI
Viritysguru Virtasen virittämästä ralli-Warrrresta on tietääkseni penkissä mitattu 115Hv etupyöristä.

Lähetetty: 21.12.2006 7:54
Kirjoittaja Pavlovits
Vaikka kaksitahtiautoja ei juuri enää ole, ei vajaatahtisuus ole vielä kuollut. Perämoottoreissa ja moottoripyörissä homma toimii hienosti. Ratamoottoripyörissä on saavutettu kunnioitettavia litratehoja. Sarjavalmisteieissa autoissa ei liene useampi- kuin kolmesylinterisiä, mutta jostakin on jäänyt takaraivoon juttu, jossa joku autotehdas olisi kokeillut kaksitahtikuutosta. Nähtävästi homma ei toiminut, koska siitä ei ole kuulunut mitään.

Lähetetty: 21.12.2006 9:12
Kirjoittaja samarai
Kaksitahtimoottorin teho/paino suhde on pienmoottoreissa selkeä etu. Esim. 4-tahti moottori-/raivaussahaa en ainakaan itse tiedä yhtään - kyllä varmaan joku niitäkin kuitenkin on tehty. :roll:

Lähetetty: 21.12.2006 9:55
Kirjoittaja ,_,/ukka
Tiukkenevat ympäristömääräykset taitaa hissukseen tappaa kakstahtiset moottorit kaikissa kulkuneuvoissa, perämoottorit, moottorikelkat, moottoripyörät... Ainakin MP-kisoissa pyritään ajamaan nelitahtisuuttaa sääntömuutoksilla, joissa nelitahtimoottorin valitsija saa suurentaa iskutilavuutta jopa tuplaksi.
Käsityökaluissa (moottorishat, raivaussahat...) toki tuo keveys tulee olemaan vielä niin suuri etu, että siellä tuskin ihan heti nelitahtisiin siirrytään.

,_,/ukka

Lähetetty: 21.12.2006 13:49
Kirjoittaja Pavlovits
Saabithan olivat ennen kaikki 2-tahtisia. Moottori oli hyvin samanlainen, kuin IFA F-ysissä ja Warressa.

Lähetetty: 22.12.2006 6:52
Kirjoittaja ff8728
Voiskohan nykytietämyksellä, tekniikalla tehdä kilpailukykyisen moottorin pikkuautoon, siis kaksitahtisen :?: Taitaa nuo saastalait estää kehittelynkin :cry: Nämä uudet raivurit, moottorisahat ovat oikein säädettynä tosi tehokkaita, kierroskoneita, siis ammattikäyttöön rakennetut. Olisipa mukava olla näkemä moottorisaha joskus vuonna 2030, käytetäänköhän rakenteisiin hiilikuitua nykyformuloiden tapaan :?: :?:

Lähetetty: 22.12.2006 10:26
Kirjoittaja Samara87/88
ja mikä kamalinta, kaksitahtimopot hävinnevät vielä meidän elinaikanamme olemattomiin, mikä onkaan parempi tuoksu kuin 2T pakokaasu kyllästetty koulureppu 20km koulumatkan jälkeen...

oi niitä aikoja... 8)

Lähetetty: 22.12.2006 10:34
Kirjoittaja 'aatee'
2t moposta en luovu 8)

Lähetetty: 24.12.2006 3:28
Kirjoittaja samarai
Pavlovits kirjoitti: Perämoottoreissa homma toimii hienosti.
Mielestäni 2T ei toimi ollenkaan hienosti vesillä. :wink: On todella nautinto ajaa 4T- perämoottorilla, joka on hiljainen ja käyntiääni kuin musiikkia korville verrattuna siihen *********:n römpötykseen. :P Ja se ei myöskään haise. :lol:

Lähetetty: 24.12.2006 5:06
Kirjoittaja samarai
4T- perämoottorin ainoa huono puoli on se, että se on kallis. :wink:

Painolla ei tossa perämoottorissa ole juurikaan mielestäni paljoakaan tekemistä - taas esim. moottorisahassa teholla/painolla on kuitenkin aivan ratkaiseva merkitys, koska joudut itse sitä käsissäsi kantamaan ja kilokin on silloin liikaa..ja kuulosuojaimethan on myös keksitty. :)

Lähetetty: 24.12.2006 5:44
Kirjoittaja samarai
Vertailin hieman 5hp 4T Hondaa - paino 27kg ja 5hp 2T Yamahaa - paino 21kg (Jammulla ei 5hp nelitahtia) - eroa siis tossa kokoluokassa 6kg.

Hinnat Honda 1300 - Yamaha 1090

Hondallaon muuten yllättävän halpa 4T- tarjonta verrattuna Yamahan
4T -perämoottoreihin. :roll:


Tuoreöljyvoitelu on vakiona kaikissa >20hp Yamahoissa (kaasareilla) - 2Truiskumoottoreita tuoreöljyvoitelulla löytyy ainakin isoista 2T-rutkuista esim. Tohatsulla > 40hp - Jammulla, Mercuryllä ja Evinrudella on kyllä myös isoja 2T- koneita - joissa on myös varmaan tota ruiskutekniikkaa :roll:

Mielenkiintoinen artikkeli 2- ja 4 tahti perämoottoreiden ominaisuuksista.

Lähetetty: 24.12.2006 11:19
Kirjoittaja JUHO
Omassa veneessä 4 heppanen yamaha 2t, ei sillä pitempiä matkoja vihti ajella tuon metelin takia. Kyllä se nelitahti ois parempi ja eihän se öljyjen tarkistaminen aina välillä iso homma ole.