Wartburg

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Mossen 1,36 litraisesta revittiin 70-luvulla vain 50 hv, että varre on ollu aika tehopakkaus.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Siellä missä tehoa, siellä myös ääntä :lol:
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

ff8728 kirjoitti:Oktaaniluvut ei ole jäänyt mieleen tarkemmin. 1960 luvulla bensan ja maidon litrahinta oli melkein sama, alle markan, nyt maito jotain 4.50 mk bensa yli 7 markkaa.
Tuolloin huoltisurani alussa 1961 maksoi sekä maito, että 87-oktaaninen vensa 52 penniä, tai markkojahan ne silloin olivat, Tämä hintakehitys jatkui mielestäni pitkälle -80-luvulle. Sittemmin ei MTK ole osannut hoitaa hommiaan yhtä hyvin kuin OPEC.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Viritysguru Virtasen virittämästä ralli-Warrrresta on tietääkseni penkissä mitattu 115Hv etupyöristä.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Vaikka kaksitahtiautoja ei juuri enää ole, ei vajaatahtisuus ole vielä kuollut. Perämoottoreissa ja moottoripyörissä homma toimii hienosti. Ratamoottoripyörissä on saavutettu kunnioitettavia litratehoja. Sarjavalmisteieissa autoissa ei liene useampi- kuin kolmesylinterisiä, mutta jostakin on jäänyt takaraivoon juttu, jossa joku autotehdas olisi kokeillut kaksitahtikuutosta. Nähtävästi homma ei toiminut, koska siitä ei ole kuulunut mitään.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kaksitahtimoottorin teho/paino suhde on pienmoottoreissa selkeä etu. Esim. 4-tahti moottori-/raivaussahaa en ainakaan itse tiedä yhtään - kyllä varmaan joku niitäkin kuitenkin on tehty. :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Tiukkenevat ympäristömääräykset taitaa hissukseen tappaa kakstahtiset moottorit kaikissa kulkuneuvoissa, perämoottorit, moottorikelkat, moottoripyörät... Ainakin MP-kisoissa pyritään ajamaan nelitahtisuuttaa sääntömuutoksilla, joissa nelitahtimoottorin valitsija saa suurentaa iskutilavuutta jopa tuplaksi.
Käsityökaluissa (moottorishat, raivaussahat...) toki tuo keveys tulee olemaan vielä niin suuri etu, että siellä tuskin ihan heti nelitahtisiin siirrytään.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Saabithan olivat ennen kaikki 2-tahtisia. Moottori oli hyvin samanlainen, kuin IFA F-ysissä ja Warressa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Voiskohan nykytietämyksellä, tekniikalla tehdä kilpailukykyisen moottorin pikkuautoon, siis kaksitahtisen :?: Taitaa nuo saastalait estää kehittelynkin :cry: Nämä uudet raivurit, moottorisahat ovat oikein säädettynä tosi tehokkaita, kierroskoneita, siis ammattikäyttöön rakennetut. Olisipa mukava olla näkemä moottorisaha joskus vuonna 2030, käytetäänköhän rakenteisiin hiilikuitua nykyformuloiden tapaan :?: :?:
warre 353w sedan,
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

ja mikä kamalinta, kaksitahtimopot hävinnevät vielä meidän elinaikanamme olemattomiin, mikä onkaan parempi tuoksu kuin 2T pakokaasu kyllästetty koulureppu 20km koulumatkan jälkeen...

oi niitä aikoja... 8)
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

2t moposta en luovu 8)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Pavlovits kirjoitti: Perämoottoreissa homma toimii hienosti.
Mielestäni 2T ei toimi ollenkaan hienosti vesillä. :wink: On todella nautinto ajaa 4T- perämoottorilla, joka on hiljainen ja käyntiääni kuin musiikkia korville verrattuna siihen *********:n römpötykseen. :P Ja se ei myöskään haise. :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

4T- perämoottorin ainoa huono puoli on se, että se on kallis. :wink:

Painolla ei tossa perämoottorissa ole juurikaan mielestäni paljoakaan tekemistä - taas esim. moottorisahassa teholla/painolla on kuitenkin aivan ratkaiseva merkitys, koska joudut itse sitä käsissäsi kantamaan ja kilokin on silloin liikaa..ja kuulosuojaimethan on myös keksitty. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Vertailin hieman 5hp 4T Hondaa - paino 27kg ja 5hp 2T Yamahaa - paino 21kg (Jammulla ei 5hp nelitahtia) - eroa siis tossa kokoluokassa 6kg.

Hinnat Honda 1300 - Yamaha 1090

Hondallaon muuten yllättävän halpa 4T- tarjonta verrattuna Yamahan
4T -perämoottoreihin. :roll:


Tuoreöljyvoitelu on vakiona kaikissa >20hp Yamahoissa (kaasareilla) - 2Truiskumoottoreita tuoreöljyvoitelulla löytyy ainakin isoista 2T-rutkuista esim. Tohatsulla > 40hp - Jammulla, Mercuryllä ja Evinrudella on kyllä myös isoja 2T- koneita - joissa on myös varmaan tota ruiskutekniikkaa :roll:

Mielenkiintoinen artikkeli 2- ja 4 tahti perämoottoreiden ominaisuuksista.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
JUHO

Viesti Kirjoittaja JUHO »

Omassa veneessä 4 heppanen yamaha 2t, ei sillä pitempiä matkoja vihti ajella tuon metelin takia. Kyllä se nelitahti ois parempi ja eihän se öljyjen tarkistaminen aina välillä iso homma ole.
Vastaa Viestiin