Eurosamara
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Eurosamara
Kerran menin muunmerkkiseen autoon ostamaan akku/autosähköliikkeeseen uutta akkua. Siellä todettiin akun olevan kunnossa, mutta laturin sökön. Hyllyssä oli pitkä rivi erilaisia latureita ja sieltä otettiin sopiva ja huomattavasti merkkiliikettä edullisemmin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Eurosamara
Akku tuli viikonloppuna ladattua, mutta asia jäi sitten sikseen. Katsotaan, jos lähipäivinä ehtisin mittaamaan, kuinka suurella virralla akku purkautuu virtojen ollessa poikki. Lisäksi miinuspuolen akunkenkä oli niin kärsinyt, että napsahti poikki -> huomenna ostamaan uutta. Eläkkeellä olevan Ladojen kanssa paljon tekemisissä olleen autoasentajan kommentti oli, että diodiviat ovat olleet Ladoissa ainakin ennen hyvin harvinaisia (säädinviat sitten taas melko yleisiä), pitää vielä siis ennen laturin syyttämistä käydä läpi muutkin vaihtoehdot. Keskuslukituksen otin pois käytöstä, joten se ei syö virtaa nyt lainkaan, kello todennäköisesti ottaa hyvin minimaalisen virran, hansikaslokeron ja takakontin valoja ei ole, joten radio jää nopeasti mietittynä laturin ohella oikeastaan ainoaksi todennäköiseksi akun purkajaksi.
Jarruasioista kirjoitin 119-mallin kohdalle ja kommentoidaanpa hieman Eurosamaraa tältä saralta, vaikka todennäköisesti on tullut asiaa tässä ketjussa sivuttua jo hieman aiemminkin. Tässä hyvänä puolena on ollut, etteivät takajarrut ole jäätyneet jumiin kertaakaan, tosin en ole talvella pahemmin tainnut käsijarrua käyttääkään muuta kuin jarrujen kuivaamiseen. Se on näillä sivuiteillä ajellessa erittäin tavanomaista, että jarrulevyjen väliin päätyy kiviä ja taas rummut keräävät väliinsä erityisen tehokkaasti hiekkaa ja toki jonkun verran kosteuttakin. Tästä seuraa jarrujen erittäin äänekäs rahina ja kivistä jarrulevyn välissä taas erittäin kovaäänistä kitinää/vinkunaa. Jos takajarruja ei kuivaa käsijarrulla, lukittuvat ne helposti normaalissa jarrutuksessa. Erilainen korin muotoilu vaikuttaa pariin näistä ominaisuuksista, koska 112/119 eivät ole kertaakaan saaneet kiveä jarrulevyn väliin ja takajarrutkin rahisevat huomattavasti vähemmän.
Muuna kokemuksena vielä toki se, että CE-valo edelleen syttyy ja sammuilee pidemmässä ajossa. Vikakoodi viittaa kaasuläpän asentotunnistimen liian alhaiseen jännitteeseen yli 2 s ajan. Itse tunnistimenhan vaihdoin syksyllä, eli pitäisiköhän joskus vaihtaa johdotus tunnistimelta moottorinohjaukselle. Toisaalta vikakoodin ja valon syttyminen eivät ole auton kulkuun ja käyntiin vaikuttaneet millään tapaa.
Jarruasioista kirjoitin 119-mallin kohdalle ja kommentoidaanpa hieman Eurosamaraa tältä saralta, vaikka todennäköisesti on tullut asiaa tässä ketjussa sivuttua jo hieman aiemminkin. Tässä hyvänä puolena on ollut, etteivät takajarrut ole jäätyneet jumiin kertaakaan, tosin en ole talvella pahemmin tainnut käsijarrua käyttääkään muuta kuin jarrujen kuivaamiseen. Se on näillä sivuiteillä ajellessa erittäin tavanomaista, että jarrulevyjen väliin päätyy kiviä ja taas rummut keräävät väliinsä erityisen tehokkaasti hiekkaa ja toki jonkun verran kosteuttakin. Tästä seuraa jarrujen erittäin äänekäs rahina ja kivistä jarrulevyn välissä taas erittäin kovaäänistä kitinää/vinkunaa. Jos takajarruja ei kuivaa käsijarrulla, lukittuvat ne helposti normaalissa jarrutuksessa. Erilainen korin muotoilu vaikuttaa pariin näistä ominaisuuksista, koska 112/119 eivät ole kertaakaan saaneet kiveä jarrulevyn väliin ja takajarrutkin rahisevat huomattavasti vähemmän.
Muuna kokemuksena vielä toki se, että CE-valo edelleen syttyy ja sammuilee pidemmässä ajossa. Vikakoodi viittaa kaasuläpän asentotunnistimen liian alhaiseen jännitteeseen yli 2 s ajan. Itse tunnistimenhan vaihdoin syksyllä, eli pitäisiköhän joskus vaihtaa johdotus tunnistimelta moottorinohjaukselle. Toisaalta vikakoodin ja valon syttyminen eivät ole auton kulkuun ja käyntiin vaikuttaneet millään tapaa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3584
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Eurosamara
Itsellä Roadstar-merkkinen halpissoitin tyhjensi viikossa hyvän akun -74 Ladassa. LG:n soitin taas ei kahdessa viikossakaan sitä tyhjentänyt. Eli tuntuu aika huima ero soittimien lepovirroissa olevan. Museoauto kun on niin ajoa tulee vähän.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Re: Eurosamara
Noissa soitinasennuksissa kannattaa jättää aina jättää jonkinlainen kytkin radion käyttövirralle, jottei se ole koko ajan kiinni suoraan akussa. Kokemuksen perusteella laadukkaana radiona pitämäni Sonykin tyhjensi akun tuolla tavalla melko vauhdilla.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Eurosamara
Denver-merkkinen halpasoittimeksi laskettava laitehan tuossa itsellänikin on käytössä, eli syypää voi tosiaan ollakin siinä. Mittaillaan ja tutkitaan.AI kirjoitti:Itsellä Roadstar-merkkinen halpissoitin tyhjensi viikossa hyvän akun -74 Ladassa. LG:n soitin taas ei kahdessa viikossakaan sitä tyhjentänyt.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Eurosamara
Kiirettä on pidellyt ja kun molemmat käyttöautot kunnossa, niin vara-auton käyttö on hieman jäänyt. Akku tuli ladattua jo aikaa sitten, mutta tänään oli tarkoitus Eurosamaralla ajaa ja aloin vaihtamaan paikoilleen Biltemasta hankittua katkaisimella varustettua akunkenkään, mutta ilmeisesti oli valuvirhe tuossa, kun napsahti poikki kesken paikalleen kiristyksen, enkä kiristänyt edes kovaan. No, onneksi on muualta ostetut ihan perinteisetkin akunkengät - täytynee käyttää sellaista, kun taas tulee sopiva väli. Jäi siis tällä autolla ajo tänäänkin väliin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Eurosamara
Kun ainakin tämän päivän on sairaslomalla kotona, niin voinnin salliessa kiinnostaisi pitkästä aikaa tutkia Eurosamaraa. Jospa vaikka saisin mitattua, paljonko akku virtojen ollessa pois kytkettynä purkautuu, ja auttaako radion pois kytkeminen asiaan. Olisi autolla hyvä joskus ajaakin, jospa vaikka huomenna töihin, mikäli olen jo työkunnossa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Eurosamara
Mittari ei osoittanut aikanaan akun purkautuvan oikeastaan lainkaan, tiedä sitten, mikä sitä on syönyt - ilmeisesti sitten erityisesti pakkasesta ottanut itseensä, kun kelien lämmettyä on varaus pysynyt.
Huomasin tänään, että tämä autohan on katsastettava viimeistään tiistaina. Maanantaina siis ajo konttorille, totesin vuoden takaisesta katsastusraportista, että viimeisen 12 kk aikana on matkamittariin tullut vain 2000 km lisää. Tämä vara-auto on siis jäänyt todella vähäiselle käytölle, joten katsastuksessa tuskin yllätyksiä tulee. Pesin auton tänään ja mikäli ehdin, niin huomenna otan vielä jarrut auki ja putsailen, kun taas rahisevat ja kitisevät.
Huomasin tänään, että tämä autohan on katsastettava viimeistään tiistaina. Maanantaina siis ajo konttorille, totesin vuoden takaisesta katsastusraportista, että viimeisen 12 kk aikana on matkamittariin tullut vain 2000 km lisää. Tämä vara-auto on siis jäänyt todella vähäiselle käytölle, joten katsastuksessa tuskin yllätyksiä tulee. Pesin auton tänään ja mikäli ehdin, niin huomenna otan vielä jarrut auki ja putsailen, kun taas rahisevat ja kitisevät.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Eurosamara
Terveen Samaran jarrut rahisevat ja kitisevät. Jopa Euron kestotestissä tuo oli huomattu.JohnDoe kirjoitti:Pesin auton tänään ja mikäli ehdin, niin huomenna otan vielä jarrut auki ja putsailen, kun taas rahisevat ja kitisevät.
Re: Eurosamara
Oman samaran jarrut on sitten varmaan rikki.. ei meinaan rahiste eikä kitise.. tosin on sinne melkein jokainen nippeli uusittukin.manni kirjoitti:Terveen Samaran jarrut rahisevat ja kitisevät. Jopa Euron kestotestissä tuo oli huomattu.JohnDoe kirjoitti:Pesin auton tänään ja mikäli ehdin, niin huomenna otan vielä jarrut auki ja putsailen, kun taas rahisevat ja kitisevät.
Njet problem, normal katastroof
Re: Eurosamara
Tässä autossa ovat kyllä aina rahisseet jarrut, kun hiekkatiellä erityisesti keraavät hiekkaa ja kiviä väliinsä. Nytkin on varmaan joku kivi jarrulevyn ja palan välissä, sen verran karmivaa ääntä välillä kuuluu. Enpä ehtinyt jarruja eilen putsailemaan, konttorilla tänään sitten näkee, kuinka pitävät. Kovasti on kuitenkin nyt jarruteltu ja hiekalla tuntuvat kaikki pyörät menevän lukkoon. Otan sen riskin, että tulee leimalla jotain sanomista. Pitäisi tulla kuitenkin ainakin käsittääkseni kuukausi aikaa korjata viat, ellei mitään ajokieltoon johtavaa ole. Nesteet olen tarkistanut, ettei käy niin kuin viimeksi, että liian vähäisestä jäähdytinnestamäärästä johtuen tulisi päästöistä ajokielto, kun lämpötilatunnistin ei saa oikeaa tietoa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Eurosamara
On kyllä uskomatonta - jälleen ajokiellon arvoiset päästöt. C0 10 ja HC 300. Mikähän nyt on vialla...
Missä näissä se lämpötila-anturi tarkalleen sijaitsee? Viimeksihän korkeat päästöt johtuivat alhaisesta jäähdytysnesteen määrästä - nyt ainakin paisuntasäiliö on max-merkkiin asti täynnä.
Jätin auton katsastusaseman viereiseen korjaamoon tutkittavaksi, kun itsellä ei pakokaasuanalysaattoria tietenkään ole. Kerroin myös, että kannattaa läpötila-anturin suunnilta etsiä mahdollista vikaa tälläkin kertaa. Sanoivat osaavansa lukea vikakooditkin ja mainitsin auton edelleen antavan kaasuläpän asentotunnistinvikaa, vaikka tunnistimen olen vaihtanutkin.
Hieman kalliiksi tulee vara-auto.
Missä näissä se lämpötila-anturi tarkalleen sijaitsee? Viimeksihän korkeat päästöt johtuivat alhaisesta jäähdytysnesteen määrästä - nyt ainakin paisuntasäiliö on max-merkkiin asti täynnä.
Jätin auton katsastusaseman viereiseen korjaamoon tutkittavaksi, kun itsellä ei pakokaasuanalysaattoria tietenkään ole. Kerroin myös, että kannattaa läpötila-anturin suunnilta etsiä mahdollista vikaa tälläkin kertaa. Sanoivat osaavansa lukea vikakooditkin ja mainitsin auton edelleen antavan kaasuläpän asentotunnistinvikaa, vaikka tunnistimen olen vaihtanutkin.
Hieman kalliiksi tulee vara-auto.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Eurosamara
Mikä lambda-arvo oli? Rikkaalla tuntuisi käyvän.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Eurosamara
Päästölappu jäi sinne korjaamolle, lamnbda-arvolla tuskin on kuitenkaan merkitystä. Tasan vuosi sittenhän tilanteena CO=8 ja HC=420. Vastaavista arvoista siis puhutaan kuin nytkin, eli lämpötila-anturin suuntaan menisi katse. Voihan tosin olla, että on nyt se yleinen vika tullut kohdalle, että johdot poikki 15 cm päässä lämpötila-anturista.Smoppi kirjoitti:Mikä lambda-arvo oli? Rikkaalla tuntuisi käyvän.
Niin missä se anturi sijaitsee, onko syylärissä vai itse paisuntasäiliössä? Mietin, että jos olisi syylärissä ja sitten siellä jostain syystä nestemäärä alhainen, vaikka paisuntasäiliössä nestettä tarpeeksi onkin. En vain nyt alkanut tarkkaan tutkimaan, kun jätin auton sinne korjaamolle. Sen kyllä huomasin nopeasti katsottuna, että syylärin sivussa oli jokin kaksinapainen anturi, jossa ei ollut johtoja kiinni, mutta tämä on varmaankin tarkoitettu flektille? Tulkintani siis on, että autoon on vaihdettu joskus vanhemman Samaran syyläri ja GM-ruiskussahan moottorinohjaus ohjaa flektiä suoraan.
Näemmä pitää tulevaisuudessa olla tarkempi, että ottaa päästölapun hyvissä ajoin ennen viimeistä mahdollista katsastusaikaa, niin on paremmin itselläkin mahdollista etsiä vikaa ja se korjata. Vian kanssa päästöt tosiaan ovat niin kovat, että ajokieltohan siitä aina tulee, jos päästötestin teke katastusasemalla.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Eurosamara
Ruiskun lämpöanturi on termostaatin luona, sylinterinkannen päässä:
http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 3_5_03.jpg
Tarkastusmittaukseen arvot löytyy täältä:
http://translate.googleusercontent.com/ ... Ja2kecwY8w
Minä sain aikanaan hankittua punaisen tarran Euroon viallisella lambdalla. Oli sen verran väsynyt, että toimi kyllä kovemmassa ajossa, mutta esim. pitempi tyhkjäkäynti sai signaalin hyytymään.
Eipä tuossa montaa vaihtoehtoa ole vikakohteiksi, rikkaallahan se käy. Jos ohjain luulee moottorin olevan kylmä, niin silloin ei varmaankaan vikakoodia tule, muuten kyllä noilla arvoilla pitäisi jotain jäädä muistiin.
http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 3_5_03.jpg
Tarkastusmittaukseen arvot löytyy täältä:
http://translate.googleusercontent.com/ ... Ja2kecwY8w
Minä sain aikanaan hankittua punaisen tarran Euroon viallisella lambdalla. Oli sen verran väsynyt, että toimi kyllä kovemmassa ajossa, mutta esim. pitempi tyhkjäkäynti sai signaalin hyytymään.
Eipä tuossa montaa vaihtoehtoa ole vikakohteiksi, rikkaallahan se käy. Jos ohjain luulee moottorin olevan kylmä, niin silloin ei varmaankaan vikakoodia tule, muuten kyllä noilla arvoilla pitäisi jotain jäädä muistiin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06