Sivu 6/30

Lähetetty: 7.12.2006 18:12
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Miksikö eri öljyprosentteja?Koneen rakenne sen määrää.Seagull-perämoottoreissa on kampiakselilla vain pronssihelat, joten se tarvii 10% seoksen.Männäntapin pronssihelan korvaaminen neulalaakerilla tiputti monessa koneessa öljyprosenttia pykälällä.Kuulalaakeri tarvii öljyä enemmän kuin rullalaakeri ja neulalaakeri kaikista vähiten.Muistaakseni Yamahan ja Marinerin moottorit erosivat aikoinaan kampiakselinlaakeroinnin suhteen ja Yamaha vaati prosentin öljyä ja Mariner 2-prosenttia.
Mitä tulee tuohon seos-suhteeseen, niin ei saa sekoittaa öljy ja bensan suhdetta ja ilman ja polttoaineen suhdetta.Liian laiha öljyprosentti leikkauttaa koneen voitelupuutteen takia.Liian laiha polttoaineen ja ilman suhde nostaa lämpöä ja sulattaa männän tai ylikuumentaa konetta, jolloin käyntivälykset häviää ja/tai voitelukalvo pettää ja seurauksena konevaurio.

Lähetetty: 7.12.2006 18:14
Kirjoittaja samarai
Eiköhän noi 2t- bensamoottorit ainakin suurelta osin nykyisin pyöri 2-3% seoksella. Ainakin kaikki noi omat 2T-moottorit pyörii sillä.

Aikoinaan silloin kun huoltareilla oli vielä niitä 2T-käsipumppuja, niin yleisin seos oli muistaakseni 4% - mitä mopoihin tankattiin - sisäänajossa 5%. Warressa taisi kuitenkin riittää 3% :roll:

2T - Japsiprätkiin alkoi 70-luvun vaihteissa tulla erillinen tuoreöljyvoitelu, jolloin ei enää tarvinnut tota seosbensaa tankata.

Lähetetty: 7.12.2006 20:27
Kirjoittaja Samara87/88
hmm.. menee ihan proffessori luokan/insinööriasioiksi, en mä näistä tiedä, vaan sen tiedän että ku raivaussahaan on tullu kaadettua "silmämäärällä" öljyä, savutus ainakin nousee huimasti...

entisen 2T skoden entisenä omistajana, jossa oli tuorevoitelu, ja jolla tuli kuitenki ajettua joskus sekoitetulla, oli seurauksena huomattavasti kovempi savutus, sekä pientä heittoa suorituskyvyssä alaspäin.

----> maalaisjärjellä ajateltu yhtälön lopputulos: öljyä sen verran kuin sitä käsketään laittaa, liiasta ei ainakaan mitn hyvää seuraa, ainakaan missään mitä mä oon käyttäny.

---->bensan ja ilman seos niin että kone toimii hyvin. ks. ylempänä mainitussa vehkeessä kyllä oli suht helppo määrittää mikä on sopiva. kokeilemalla.

---->öljyn määrä määräytyy koneen rakenteen, yms mukaan...

mikähän prkl pätemis into taas iski :twisted:

Lähetetty: 7.12.2006 23:43
Kirjoittaja samarai
Idän Ihme 1 kirjoitti: Voiko tuosta päätellä, että mitä vähemmän 2-T kone vaatii öljyä, sitä laadukkaammista osista se on tehty?
Varmaan näin onkin, jotain voitelua pitää tietysti olla - tietysti 2T-öljyjäkin on eri laatuisia.

Vähän sama juttu, kun mulla on tollanen Ariel 600VB, johon ei saa missään tapauksessa laittaa muuta moottoriöljyä kuin yksiasteista SAE 50-öljyä. Tämä siitä syystä, että siinä todella tehoton ns. "kynänjousiöljypumppu", joka pyörittää erillistä voitelujärjestelmää ja koneessa on kerrallaan vain noin ruokalusikallinen öljyä.

Lähetetty: 8.12.2006 0:02
Kirjoittaja Jokari
Idän ihmekin vois käyttää välistä kuuklea ainaisen kyselyn sijaan...

Mut Arielissa on kaksi pyörää :D

Lähetetty: 8.12.2006 10:53
Kirjoittaja Pavlovits
Vanhan letkunjatkeen (vuodesta-61) historiaa 2T-bensasta:

Kuten ylempänä mainittiin, oli käsipumpuissa 4% sekoitus, joka kelpasi melkein kaikille. Joitakin mp-, mopo- ja peräprutkumiehiä oli, jotka eivät huolineet tuota kaksitahtiöljystä tehtyä sekoitusta, vaan heille piti sekoittaa kannussa SAE 30 moottoriöljystä oma sekoitus. Saabbimiehillä olii omat öljypullot, josta he kaatoivat tankkiin 3% öljyä ja loput bensaa. Toisille Saabisteille kelpasi valmis neliprosenttinen, jota sitten laimennettiin tavallisella 87-oktaanisella. (Superi oli ysikakkosta) Saabbimiehet tiesivät itse suhteen, joten huoltispoikien ei tarvinnut esitellä matematiikkataitojaan. Itsepalvelustahan ei oltu vielä kuultukaan.

Mercury-perämoottoreilla oli oma öljy, josta tehtiin siihen aikaan harvinainen 2% bensa. Sitten tulivatkin nuo itsestäänsekoittavat bensamittarit.

Tuosta Arielista tuli vielä mieleen, että aika monissa brittipyörissä käytettiin ns. ylävoiteluöljyä, eli polttoaineen sekaan laitettua, vaikka moottorit olivat normaaleita nelitahteja.

Sittenhän alkoi olla vehkeitä, joissa bensa ja öljy pantiin eri säiliöihin ja moottori huolehti itse sekoituksesta. Tätä kutsuttiin tuoreöljyvoiteluksi ja ensimmäinen minun kohdalleni sattunut sellainen oli Puch-moottoripyörä.

Lähetetty: 8.12.2006 17:07
Kirjoittaja Lada-Mies
Jonakin päivänä mäkin olen vielä iloinen Warpusen omistaja ,
se on jo päätetty...
Täällä päin liikkuu sellanen oranssi 353 tourist,jonka omistaja on vissiin uutena ostanut...
Ja on muuten hienossa kunnossa... :D

Lähetetty: 8.12.2006 17:11
Kirjoittaja Toveri Sladimir
[quote="lada-mies"]Jonakin päivänä mäkin olen vielä iloinen Warpusen omistaja ,
se on jo päätetty...
Oikein!Kun kuulin pikkupoikana Jyväskylän Suurajoissa Warren äänen, niin siitä se rakkaus alkoi!

Lähetetty: 8.12.2006 17:17
Kirjoittaja Toveri Sladimir
[quote="Jokari"]Idän ihmekin vois käyttää välistä kuuklea ainaisen kyselyn sijaan...

Eihän kuuklellakaan kukaan mitään löytäisi, jos ei näistä keskusteltaisi.Aihe kyllä karkaa kauas Wartburgista, mutta mitäpäs siitä.

Lähetetty: 8.12.2006 17:23
Kirjoittaja Lada-Mies
Toveri Sladimir kirjoitti:
lada-mies kirjoitti:Jonakin päivänä mäkin olen vielä iloinen Warpusen omistaja ,
se on jo päätetty...
Oikein!Kun kuulin pikkupoikana Jyväskylän Suurajoissa Warren äänen, niin siitä se rakkaus alkoi!
:D
Jotenkin warre on vaan niin sympaattinen vehje,
että sellanen on joskus pakko saada...
Vaikka se ei olisikaan niin kauhian taloudellinen vehje niin SILTI!!
:D :D

Lähetetty: 8.12.2006 17:44
Kirjoittaja Toveri Sladimir
[quote="lada-mies"]
Jotenkin warre on vaan niin sympaattinen vehje,
että sellanen on joskus pakko saada...
Vaikka se ei olisikaan niin kauhian taloudellinen vehje niin SILTI!!

Warre on taloudellinen.Mitä huonompi auto on ajaa, sitä vähemmän sillä tulee ajettua!

Lähetetty: 8.12.2006 17:51
Kirjoittaja Lada-Mies
Heh no toi täytyy kyllä myöntää...
Ei kai se sentään NIIN kamala ole :D

Lähetetty: 18.12.2006 8:03
Kirjoittaja Pavlovits
Huoltisurani aloitin vuonna -61. Silloin liikkuivat lähes kaikki autot kasiseiskalla.

Lähetetty: 19.12.2006 19:01
Kirjoittaja ff8728
Oktaaniluvut ei ole jäänyt mieleen tarkemmin. 1960 luvulla bensan ja maidon litrahinta oli melkein sama, alle markan, nyt maito jotain 4.50 mk bensa yli 7 markkaa.

Lähetetty: 19.12.2006 20:30
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Idän Ihme 1 kirjoitti: Eiks warren litrateho ole aika huono?
50 hp/litra.Eikös se ole ikäkaudelle ihan hyvä arvo?