noo ei nyt heti kannata lannistaa. ei se budjetti VÄLTTÄMÄTTÄ nouse taivaisiin jos vaan onnistuu löytämään osia sopivaan hintaan, eikä osta kiireessä heti kalleimpia. ja tekee mahdollisimman paljon itse. sillä säästää heti reilusti. mutta kyllä silti rahaa kannattaa jonkin verran varata. kyllä sitä palamaankin saa!pappa- igor kirjoitti:parempi vaan kun varaa ton 4000€ tai pitää ladansa vakionaiigorr kirjoitti:300-4000 euroakangsta kirjoitti:tämäkin asia on tällä palstalla käyty varmaan sata kertaa läpi,mutta paljonko kannataa varata rahaa jos meinaa tehdä tosta 1.6 koneesta kestävän ja tehoa pitäs olla semmoinen n.150hp.. tulisi maantie käytöönmitä siihen kannataisi hommata,kelpaako vakio männät?
Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
-
mower
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
300-4000 euroa
[/quote]
parempi vaan kun varaa ton 4000€ tai pitää ladansa vakiona
[/quote]
noo ei nyt heti kannata lannistaa. ei se budjetti VÄLTTÄMÄTTÄ nouse taivaisiin jos vaan onnistuu löytämään osia sopivaan hintaan, eikä osta kiireessä heti kalleimpia. ja tekee mahdollisimman paljon itse. sillä säästää heti reilusti. mutta kyllä silti rahaa kannattaa jonkin verran varata. kyllä sitä palamaankin saa!
eniten rahaa tollasessa rojektissa saa meneen kaasariin ja turboon, siis jos puhutaan pelkästä koneesta.
[/quote]
kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
parempi vaan kun varaa ton 4000€ tai pitää ladansa vakiona
noo ei nyt heti kannata lannistaa. ei se budjetti VÄLTTÄMÄTTÄ nouse taivaisiin jos vaan onnistuu löytämään osia sopivaan hintaan, eikä osta kiireessä heti kalleimpia. ja tekee mahdollisimman paljon itse. sillä säästää heti reilusti. mutta kyllä silti rahaa kannattaa jonkin verran varata. kyllä sitä palamaankin saa!
kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
saa kai sitä menemään.. mulla oli männät+renkaat 360€, koneistukset lohkolle, kampiakselille ja kangille n.500€, kansi ja nokka n.300€ sitten siihen kaasarit 300€+paineensäädin+bensabumppu+suutinsälät 200€, ahdin 500€+muutostyö 300€.. repullinen tuubi mutkia n.100€. tiiviste sälää 50€, pakoputki rojuja 150€... +v*tusti aikaa viitseliäisyyttäiigorr kirjoitti:kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
julle-sedän 1600 turbossa 80-luvulla oli noin 150hv ja ei ollut kuin turbo ja siihen sopiva kaasutin, öljynlauhdutin ja paksu kansipahvi, kone kesti ajoa 60tkm ja ehjänä se vielä myytiin eteenpäinkin.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
kyllä sen 1000euroo saa menemään melkein miten päin vaan
vakio alakerta kestää yleensä just niin kauan kunnes menee rikki (siis 1-100000km tai enemmän)
kaikki riippuu siitä mitä tekee ja miten tekee (ja silti se aina lopulta hajoo)
vakio alakerta kestää yleensä just niin kauan kunnes menee rikki (siis 1-100000km tai enemmän)
kaikki riippuu siitä mitä tekee ja miten tekee (ja silti se aina lopulta hajoo)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
-
mower
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
tottakai! mutta tarkotin nyt lähinnä kun tässä kyseltiin että kestääkö vakio männät että alakerta meinataan pitää suht vakiona.kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
se n.150hv irtoo n. kilolla "vakio" 1600cc koneesta, riippuen rietysti moottorin hengitys ominaisuuksista.. (turbo, kaasari, kansi, pakosarja, imusarja ja pakoputki)... ja mitä "isot pojat" on puhuneet että ei ne vakiomännät kauhean kauaa kestä kilonpaineitamower kirjoitti:tottakai! mutta tarkotin nyt lähinnä kun tässä kyseltiin että kestääkö vakio männät että alakerta meinataan pitää suht vakiona.kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran..
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
-
Aku
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
kannattaako vähäpäästöistä ladaa(lada 1200l 88) turbottaa? vai kannattaako hankkia vaan vanhempi latuska?
-
onte
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
eihän -88 ladan pitäis edes olla vähäpäästöinen? eiks raja mee -91 ylöspäin?
-
ralli lada
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Mutta minusta myös -87 vuonna päästörajat muuttuivat hiukan, ja varsinaiset vähäpäästöiset tuli joskus -91.
-78 tai 79 niin tarvitse ollenkaan mitata päästöjä.
-78 tai 79 niin tarvitse ollenkaan mitata päästöjä.
21013 2300tic
-
hartsa
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Höpö höpö.
Päästömittaus
Päästömittaus tulee tehdä bensiini- (vm. 1978 alkaen) ja diesel (vm. 1980 alkaen) -käyttöisille ajoneuvoille.
Liekö Ladoille omat säännöt, kun Ake kerran on tuota mieltä. Niitä ei luultavasti lasketa autoiksi.
Päästömittaus
Päästömittaus tulee tehdä bensiini- (vm. 1978 alkaen) ja diesel (vm. 1980 alkaen) -käyttöisille ajoneuvoille.
Liekö Ladoille omat säännöt, kun Ake kerran on tuota mieltä. Niitä ei luultavasti lasketa autoiksi.
-
Larssoni
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Mä en jaksa uskoa tuohon että vakio männät ei kestä kilon painetta.. Kaikkihan ny voi olla eri mieltä asiasta mutta YLEENSÄ männät hajotetaan nakutuksella.. Käytetään jotaki yskivää solexia ja vakio sytkää turbokäytös niin sen tietää tyhmäki että kuinka siinä käy.. Toinen syy mikä nuo ladan männät hajottaa niin on kierrokset eli jos huudatetaan 7500rpm vähä väliä niin pian onki öljyrenkas poikki yms..pappa- igor kirjoitti:se n.150hv irtoo n. kilolla "vakio" 1600cc koneesta, riippuen rietysti moottorin hengitys ominaisuuksista.. (turbo, kaasari, kansi, pakosarja, imusarja ja pakoputki)... ja mitä "isot pojat" on puhuneet että ei ne vakiomännät kauhean kauaa kestä kilonpaineitamower kirjoitti:tottakai! mutta tarkotin nyt lähinnä kun tässä kyseltiin että kestääkö vakio männät että alakerta meinataan pitää suht vakiona.kyllä alakertaan saa menemään pari kertaa kaasarin ja ahtimen verran......paskat minä mistään mitään tiedä...
Kokemuksesta voin sanoa että hyvin kesti uudet ladan vakio männät 1.5bar niin kauan ku turbo vaan jakso pumpata sen verran, ei ikinä mitää ongelmia alakerran kans..
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
Joo nakutushan ne männät yleensä rikkoo.. mutta kyllä kasvaneen lämpökuorman myötä männät joutuvat kovemmalle rasitukselle... muistaakseni turbiini kertoi joskus että hänen ensimmäisestä koneesta mäntä suorastaan mureni pyttyyn... ja eikös iigorillakin käynyt jotain vastaavaaLarssoni kirjoitti:
Mä en jaksa uskoa tuohon että vakio männät ei kestä kilon painetta.. Kaikkihan ny voi olla eri mieltä asiasta mutta YLEENSÄ männät hajotetaan nakutuksella.. Käytetään jotaki yskivää solexia ja vakio sytkää turbokäytös niin sen tietää tyhmäki että kuinka siinä käy.. Toinen syy mikä nuo ladan männät hajottaa niin on kierrokset eli jos huudatetaan 7500rpm vähä väliä niin pian onki öljyrenkas poikki yms..
Kokemuksesta voin sanoa että hyvin kesti uudet ladan vakio männät 1.5bar niin kauan ku turbo vaan jakso pumpata sen verran, ei ikinä mitää ongelmia alakerran kans..
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
juu mulla hajos öljyrenkaan yläpuolelta kaikki männät samalla tavalla ku kännipäissää säädettii sytkää ja pääs nakuttaa
Kyllä kaasarilla ja vakio sytkällä sinne 12-13 aikoihi päästää.
mitenköhä hyvin mahtaa nuo s40 turbo volvon männät kestää? ei ois kamalan kalliitkaa..
mitenköhä hyvin mahtaa nuo s40 turbo volvon männät kestää? ei ois kamalan kalliitkaa..
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
-
-Kärki
Re: Turbo koneen rakennus ohjeet/vinkit
88 ei ole vähäpäästöinen jos ei ole mutoskatasastetu semmoiseksi. joudut pistämään katin putkseen jos turbotat mutta päästö arvot ei muutu.Aku kirjoitti:kannattaako vähäpäästöistä ladaa(lada 1200l 88) turbottaa? vai kannattaako hankkia vaan vanhempi latuska?