Sivu 4/7

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 23.11.2015 18:51
Kirjoittaja Jarkko_I
tramblerilta tuli maski tähän. Kyllä nyt on aika häijy ja pelottavan näköinen :lol: Pitää vielä noille valoille hommata johtosarja motonetistä ja kytkeä se silleen että pitkien kanssa ne syttyvät.

Huomenna olen menossa tällä korjaamolle kun pistetään päästöt kohilleen ja samalla reissulla ajovalojen suuntaus. Nyt luulen että menee päästöihin helposti kun tuolla on tuo vanhenman mallinen kaasutin ja nyt tyhjäkäynti on tasaista eikä semmoista seilaavaa kuin perus ozonin kanssa. Tuli myös tehtyä pieni kikkailu kun kaadoin tankkiin reilu 10 litraa E85 polttoainetta 8)

Kuva

Re: VAZ-2121 - 1978 - Käyttis

Lähetetty: 30.11.2015 18:10
Kirjoittaja Jarkko_I
Nyt tästä tuli sitten varmaan ihan käyttis. Ylläpito vois vaihtaa tohon otsikon oikeaan kun en itse pysty. Konttorilta sai EU kilvet kun ei normaaleja ollut. Tuolla olisi kyllä ollut myös ilman EU tunnusta olevaa kilpeä, mutta se on sitä pienempää kokoa joka on 9 senttii lyhyempi http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... sterikilpi. Johtuu varmaan siitä että tuo Rock Katsastus on perehtyny jenkkiautojen katsastukseen ja jenkeissähän pitää käyttää lyhkästä kilpeä. En sitten viittiny ottaa tollasta minikilpeä niin mennään nyt tällä EU kilvellä ja ehkä joskus jos kyllästyn kattelemaan tätä niin tilaan ilman EU tunnusta olevat kilvet

Kuva

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 1.12.2015 4:29
Kirjoittaja LADACAT
Tuo näytille joulukuun miittiin.

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 1.12.2015 5:04
Kirjoittaja Jarkko_I
LADACAT kirjoitti:Tuo näytille joulukuun miittiin.
Tammikuussa kerkeän vasta, työt haittaa harrastusta :D

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 1.12.2015 15:32
Kirjoittaja Jarkko_I
Joo nyt kun on alkanut ajamaan niin tuli huomattua että lohkolämmitin vuotaa. Ei vuoda siitä lohkon ja lämppärin välstä vaan itse siitä lämmittiminen vastuksen välistä. Pitää varmaan huomenna laskea nesteet pihalle ja ottaa lämppäri pois ja vaikka hitsuutella se umpeen. Silloin ei tosin lämmitys enään toimi, mutta parempi niin kuin kaikki nesteet valuvat pois.

Myös lämmöt ei nouse ihan normaalikorkeudelle asti, en tiiä johtuuko se tuosta vuodosta vai termarista. Samallahan sitten uuden termarin vaihtaa kun tuossa hyllyssä semmoinen on

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 1.12.2015 16:05
Kirjoittaja t tulppu
Kaikki paikat kuntoon vaan..Sen verran paljon olet harrastellut sen kanssa. että ostat suosiolla uuden lohkolämppärin ja termarin niin on vuosia oireeton niiltä osin.

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 1.12.2015 16:13
Kirjoittaja Jarkko_I
No kyllä sitä ilman lohkolämmitintäkin pärjää kun ei nykyään talvi kestä kuin maksimissaan 2 viikkoa.

Konttorilla olin myös vähän ihmeissään kun rekisteriotetta ei saanut ollenkaan. Tuli juuri tossa marraskuun loppupuolella tää uus systeemi voimaan että niitä ei tarvitse pitää mukana ja niitä ei sitten annetakkaan konttorilta. Trafin uuteen "oma asiointi" juttuun tutustuin äsken ja kyllä nyt helpottaa kaikki asionti aikas paljon kun kaikki on kerrallaan näkyvissä. Yksi miinus puoli on että auton kun pistää seisontaan niin joutuu nyt maksaa 8 euroa sen 4 euron sijasta, mutta sitten toisaalta jos auton ottaa takaisin käyttöön niin silloin se on maksuton. Eli periaatteessa mitään tässä en menettänyt kun yleensä tulee otettu joku auto käyttöön ja joku poistettua käytöstä.

Paperillisen otteen saa myös tuolta hommattua ja siitä joutuu maksamaan, mutta koen sen turhaksi kun tuolta löytyvät kaikki tarvittavat ajoneuvotiedot.

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 2.12.2015 10:22
Kirjoittaja Jarkko_I
Eilen illalla sitten laskin vedet pois ja otin lohkolämmittimen irti. Ei mikään ihme että vähän vuoti kun tätä on joku joskus jo silikoonilla paikkaillut :lol: Kyllähän se tolleen on varmaan pihatöissä pitänyt, mutta ei tommosella uskalla ajaa saatikka käyttää. Oli tossa yks uusi pakkasproppu niin löin sen tohon lohkoon kiinni.

Vaihdoin samalla kertaa termostaatin. Oli vielä ilmeisesti alkuperäinen kun sen pohjassa oli tää logo http://sliderulemuseum.com/Logos/CCCP_logo_bw.jpg

Tänään pitää etujarruja hieman tutkailla kun ne laahaavat

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 2.12.2015 13:46
Kirjoittaja Uitukki
Jarkko_I kirjoitti:Konttorilla olin myös vähän ihmeissään kun rekisteriotetta ei saanut ollenkaan.
Minä katsastin eilen ja sain uuden rekisteriotteen ja katsastustodistuksen. Kummassakin lukee että pidettävä ajettaessa mukana. Ja mukana pidettävien papereiden piti vähentyä :lol:

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 3.12.2015 10:48
Kirjoittaja Jarkko_I
Jarkko_I kirjoitti:Tänään pitää etujarruja hieman tutkailla kun ne laahaavat
Eilen tuli jarrut herkisteltyä. Koskaan en ollut Nivan jarruihin perehtynyt, mutta nyt jälkikäteen pakko sanoa että nää on kyllä paljon paremmat kuin takavedon jarrut. Helpompi purkaa ja muutenkin kaikki hoituu hieman nopeammin. Miksi takavetoon ei olisi tälläisiä voinut myös rakentaa?

Koeajolla tuli käytyä ja nyt ei jarruttaessa puolla kumpaankaan suuntaan eikä vanteet lämpene. Uusi termostaattikin toimii juuri niinkuin pitää, nousee lämmöt siihen mittarin puoleenväliin asti ja sisällekkin tulee lämpöisempää ilmaa kuin aikaisemmin.

Uskalsin sitten pistää tuon vihreän kanttiksen pois liikennekäytöstä kun tämä nyt kerran toimii. Siihen vihreään ladaan pitää takajarruputket tehdä uusiksi jossain vaiheessa

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 3.12.2015 13:24
Kirjoittaja t tulppu
Hienoa että Nivaski toimii.. Ja miks ei toimis jos sen laittaa toimimaan..Eikä vaan huutele että Lada gavno masina...

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 4.12.2015 21:51
Kirjoittaja Jarkko_I
Nyt on pari päivää kuulunut perästä pieni kolahdus liikkeelle lähtiessä ja töyssyistä ajaessa. No sehän sitten paljastui että takaa yksi tukivarsi oli kokonaan poikki :lol: En kyllä osaa sanoa että milloin tuo on mennyt poikki. Katsastuksessa juuri tämän puolen iskari näytti 0%, mutta katsuri ei mitään kummallista sieltä löytänyt eli oliko jo silloin poikki?

Tuli tänään vakuutuslasku nivasta ja piti oikein silmiä hieraista kun tässä on vuodessa vakuutusmaksut ilman bonuksia 300 euroa kun takavedoissa on yleensä ollut jossain 500 hujakoilla. Kyllähän tällä sitten kannattaa ajaa vaikka bensaa kuluukin hieman enemmän :lol:

Kuva

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 5.12.2015 17:47
Kirjoittaja Jarkko_I
Tuli rakenneltua tommonen "safariteline" katolle. Mitenkäs muuten noitten työvalojen kanssa että onko lailliset? Mistään en ole vielä saanut järkevää vastausta tähän kysymykseen että onko ne sallitut vai eikö ne ole sallitut :lol:

Kuva
Kuva

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 7.12.2015 19:53
Kirjoittaja jta
Onko niva M- vai N-luokan ajoneuvo? Käytännössä menee jos M-luokan (henkilönkuljetukseen tarkoitettu) niin ei saa ja jos N-luokan (tavarankuljetukseen tarkoitettu) niin saa. Joitain poikkeuksia noissakin sitten on.

Vielä trafin valomääräyksistä lainattua:
http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... muksia.pdf
"Erikoistarkoitukseen käytettävään M-luokan ajoneuvoon sekä N- ja O-luokan ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ- ja apuva-laisimet. Työ- ja apuvalaisimet voidaan suunnata auton sivulle tai taakse, mutta ainoastaan perustellusta syystä myös eteen ajoneuvon erityiskäytöstä johtuen (esimerkiksi auton alustalle rakennetussa työkoneessa, jos työtehtävä sitä edellyttää). Työvalaisinta ei koske hyväksyntä-vaatimus. Työvalaisimen tulee lähettää valkoista valoa ja valaisin on oltava kytkettävissä päälle ja pois erikseen riippumatta ajoneuvon muista valaisimista tai toiminnoista."

Edit: Kannattaa melkein kysäistä jos m-luokan auto niin konttorilta että jos käyttää offroad käytössä niin saako sitten laittaa. Onhan tuo periaatteessa erikoistarkoitusta.

Re: VAZ-2121 - 1978 - Pihatyökone

Lähetetty: 9.12.2015 19:45
Kirjoittaja Jarkko_I
Uskalsin tällä sitten lähteä melkein suomen toisellepuolelle. Varkauteen lähin töihin ja hyvinhän se matka sujui. Ei tämä kyllä mitään herkkua ole ajaa pitkää matkaa tällä autolla, 80 pystyy kyllä ajamaan. 100 tuli myös kokeiltua, mutta tää on kyllä silloin semmonen kyykkijä että parempi ajaa vain kaheksaakymppiä. Pitää kyllä jotkut paremmat kaiuttimet hommata tähän kun ei musiikkia meinaa oikein kunnolla edes kuulla :lol: