Ruostesuojauksesta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Te kun korjailette jo-ruostuneita pintoja, niin mullapa on se ongelma, että pitäis suojata vielä ruostumaton auto.
Kotelot oon päättäny hoitaa pellavaöljyllä, mutta pohjan käsittelystä olen kuullut sen verran paljon erilaisia mielipiteitä, että kysympä nyt teidänkin.
Autossa taitaa kyllä olla joku vaha tms läpinäkyvä suojaus pohjassa,
helmasaumat hiukan huolestuttaa kun se on ottanut hiukan damagea kun joku kusipää on nostanut sitä tunkilla huolettomasti, eli niille pitäis kai jotain tehdä.
Onko ehdotuksia vai teenkö pohjalle mitään?
Kotelot oon päättäny hoitaa pellavaöljyllä, mutta pohjan käsittelystä olen kuullut sen verran paljon erilaisia mielipiteitä, että kysympä nyt teidänkin.
Autossa taitaa kyllä olla joku vaha tms läpinäkyvä suojaus pohjassa,
helmasaumat hiukan huolestuttaa kun se on ottanut hiukan damagea kun joku kusipää on nostanut sitä tunkilla huolettomasti, eli niille pitäis kai jotain tehdä.
Onko ehdotuksia vai teenkö pohjalle mitään?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Monet vastustaa massausta sen takia kun ajan myötä massa kuivuu ja halkeilee ja kosteus jää muhimaan sinne massan ja pellin väliin.
Kuitenkin suomen oloissa massa on ainoa kestävä suoja kiviä, hiekkaa, tiesuolaa yms. vastaan. Sen kunto pitää vaan tarkistaa säännöllisesti ja paikkailla kuluneet kohdat, niin pohja pysyy hyvänä.
Kuitenkin suomen oloissa massa on ainoa kestävä suoja kiviä, hiekkaa, tiesuolaa yms. vastaan. Sen kunto pitää vaan tarkistaa säännöllisesti ja paikkailla kuluneet kohdat, niin pohja pysyy hyvänä.
Jos siellä pohjassa on jo joku vanha massa niin ensin päälle kotelosuojaa joka pehmittää vanhan massan ja toimii primerina mahdollisiin ruostekohtiin. Sitten sen päälle alustamassa, sellainen mikä ei kovetu ja kuivu vaan jää vähän nihkeäksi. Tietty ihan ekana olisi paras pestä pohja kunnolla.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Juuri näin. Jos se massa lähtee levyinä pois ku meisselillä kaapii, niin alla on jotain joka ei sinne kuulu. Jos taas on kiinni ku purkka tukassa, niin irroittelu on turhaa, ei se uusi massa tartu sen lujempaan.Idän Ihme 1 kirjoitti:Kyllä mun mielestä kannattaa ottaa se vanha massa siltä osin pois kun sovinnolla lähtee, koska sen alle on voinut muodostua vesitaskuja ja ruostetta jos pinta on rikki eikä sellasta edes kovin helpolla havaitse.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Joo, tokihan se vanha massa on hyvä poistaa niiltä osin jos ei ole enää kiinni pohjassa/alla on ruostetta. Esim. kunnon painepesu hoitaa tämän melko pitkälti. Jos ei pesuun taas ole mahdollisuutta niin sitten on vaan lastan ja muitten työkalujen kanssa rapsuteltava huono massa pois
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
kaverilla oli joskus joku vanha sata aa datsuni jonka massaukset hieman irti
hän ajoi auton pukeille ja puhalsi höyrypesurilla kaikki massat pois pohjasta
alta paljastui tasaisen ruskea pohja
alustaan ei laitettu mitään ja ruoste ei mennyt läpi sinä neljänä vuotena minkä hän autoa piti
eli jos ne ruostepaikat kuivavat niin ei se ruoste niin nopeasti etene
huono massa ruosteen päällä estää kuivumisen ja siten jopa nopeuttaa etenemistä
hän ajoi auton pukeille ja puhalsi höyrypesurilla kaikki massat pois pohjasta
alta paljastui tasaisen ruskea pohja
alustaan ei laitettu mitään ja ruoste ei mennyt läpi sinä neljänä vuotena minkä hän autoa piti
eli jos ne ruostepaikat kuivavat niin ei se ruoste niin nopeasti etene
huono massa ruosteen päällä estää kuivumisen ja siten jopa nopeuttaa etenemistä
Nonni, nyt on taas kaikki yhtä monta mieltä kuin on miestäkin, eli ketä tässä pitäis sit oikeen uskoa
??
Mä en usko että niitä vanhoja massoja/vahauksia sieltä poistetaan kauheen helposti, toki niiden päälle vois laittaa alustamassa. Mutta katotaan nyt kun pääsen oikeen vilaseen sinne, että mistä on kyse.
Mä en usko että niitä vanhoja massoja/vahauksia sieltä poistetaan kauheen helposti, toki niiden päälle vois laittaa alustamassa. Mutta katotaan nyt kun pääsen oikeen vilaseen sinne, että mistä on kyse.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Se voisi tietysti olla ihan kätevää, jos sinne ruiskuttaisi jotain "liuotinta", joka pehmentäisi/sulattaisi vanhan ja kovettuneen massan tasaiseksi primeriksi. En tiedä kyllä, kun en ole itse kokeillut. Kosteus voi tuoda kyllä ihan omat ongelmansa tässä toimenpiteessä. Itse olen massaillut reilusti vaan entisen päälle!!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...