Sivu 26/48
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 26.10.2010 17:12
Kirjoittaja lada.h.s
Koululla on kyllä nykyäänkiin vähän vanhempi henkilö jolta onnistuu nuo kansihommat, Aulis nimeltään ja nimikkeeltään ammattimies.
En minä mitään epäilemättä hyviä kärjettömiä sytkiä tai Weber kaasareita tähän laita. Kanttakin lasken nyt kuitenkin vaan sen verran että siitä
tulee suora.
Uudet männänrenkaat sylinterien hoonaus ja uudet tiivisteet ovat tulossa.
Mutta mutta...
Syyslomani loppui ja koulu alkoi, mutta maasturi ei olekkaan vielä vetokykyisessä kunnossa! Meille myyty varaosa pääsylinteri oli paskana jo valmiiksi.
Taas viivästyi, mutta auto menee koululle laitettavaksi varmasti! Aikataulusta ei vielä ole tarkkaa tietoa.
Viikonloppuna tuli lunta ja tuli otettua myös reippaasti siivua. Jännä juttu on että sylinterin nro 3 tulppa pysyy täysin puhtaana ajettaessa kovilla
kierroksilla ja rasituksella, mutta muut tulpat ovat öljyisiä ja eivät pysy millään puhtaana, ja lievä savutus on jatkuvaa.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 26.10.2010 20:26
Kirjoittaja Team perseauki racing
virallinen valvoja aulis kerlander

jos ei muuta niin mukava tyyppi ja kova kaveri käymään tansseissa... tuli taloon silloin kun itse olin kyseisessä paikassa enää en vain muista olinko toisella vai kolmanella. ei ainakaan silloin käestänyt koneistus hommiin, liekkö ei uskaltanut hempan valtakuntaan.
ja nimike ei nyt vielä ammattimiestä tee.. ei siis sillä että auliksen ammatti taitoa morkkaisin.
vieläköhän lie työn vastaan otossa toinen aulis, lyhyt ja rillipäinen. saappi esko nyt ainakin vielä on ykkös luokkalaisia opettamassa.
niin ja mitä autoihin niin amerikan kulkineisiin on tullut laitettua kärettömiä jakajia kun ovat halvin vaihto ehto, mutta en tavan ladassa tominnan puolesta kyllä kärelliseen eroa huomannut. pitkään oli tuplat ja kärki jakaja, hyvin pysyi sytkä matkassa
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 26.10.2010 22:38
Kirjoittaja Jokari
Mittaa nyt kuitenkin ne pytyt ja erityisesti niiden soikeus
tälläisella kun kerran kamppeet on koululla...sohloa on turha hoonata.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 27.10.2010 6:42
Kirjoittaja lada.h.s
Täytyy sitten mitata se soikeus tuollaisella.
Töitten vastaanotossa on myös Aulis, lyhyt ja rillipäinen. Onhan se Esko viereisen luokan luokanvalvoja, vähän äkäsen olonen mies.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 28.10.2010 3:20
Kirjoittaja pikku-maukka
Team perseauki racing kirjoitti:virallinen valvoja aulis kerlander

jos ei muuta niin mukava tyyppi ja kova kaveri käymään tansseissa... tuli taloon silloin kun itse olin kyseisessä paikassa enää en vain muista olinko toisella vai kolmanella. ei ainakaan silloin käestänyt koneistus hommiin, liekkö ei uskaltanut hempan valtakuntaan.
ja nimike ei nyt vielä ammattimiestä tee.. ei siis sillä että auliksen ammatti taitoa morkkaisin.
niin ammatti mies ja kaikkea, itse kun tein farkkuuni tuossa virmanssa kansiremppaa niin niitä seetejä tehtiin useampaan kertaan, kiitos auliksen.
ja kun samasta härvelistä luin vikakoodit herra vauhkosi että ei tuosta voi, kyseessä siis 1,7 yksipisteruisku.
siinä ei kuulemma ole pistoketta, hiljaa oli kiltisti kun näytin sille että tuossa. eikä se bossin kone edes niitä osannut lukea.
on kuulemma tuo aulis kerran kytkenyt useamman pakokaasu testerinkin yhteen autoon, kun jokaisella näki jotain, sen siasta että olisi kytkenyt yhden jolla olisi kaiken nähnyt.
ei minä toisten morkkaamisena vaan sillä että kannatta vähän miettiä että uskooko aina sen mitä tuo käskee tehdä ja miten mikäkin muka on
Team perseauki racing kirjoitti:saappi esko nyt ainakin vielä on ykkös luokkalaisia opettamassa.
aina niin kiva nylkyrin esko, tunnustaui voorrtimieheksi kylläkin kun minä tuolla vietin viimehetkiä.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 31.10.2010 12:03
Kirjoittaja Team perseauki racing
eskon kautta sai jo melkein kammon saappeihin... no tulipahan perehdyttyä. itsellä ei kyseisen herran kanssa mitään ongelmia. päin vastoin.
olikohan sillä 3 vai 4 kipaletta silloin kun olin itse tuolla ja yhden ainakin raahasi jostain lisää
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 31.10.2010 16:37
Kirjoittaja lada.h.s
Eskoo otti torstaina pattiin kun vedettiin puukkosahalla 2007 Toiota ( jos et muuta saa ) Varis kappaleiksi. Tuli valittamaan meille määrätyn pakollisen työn melusta, joten kostoksi vedettiin se Varis ylimääräisen pieniin palasiin melumäärän maksimoimiseksi.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 2.11.2010 16:56
Kirjoittaja lada.h.s
Mistä on kysymys kun ikkunat huurtuu vaikka autossa ei istuisi kukaan ja ilman että lämmitys päällä?! Ja sitten se huuru ei lähde millään pois!
Onko sitten sisustassa jossain päin paljon kosteutta? Takakontin luukku on sisäpuoleltakin todella märkä.
Kysymys on tyhmä kuten kysyjäkin mutta mitä teen asialle?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 2.11.2010 20:40
Kirjoittaja pvdriver
no onko tuo ihme jos ei lämppäri oo päällä... aina sitä ilmassakin jo on senverta kosteutta että tiivistyy laseihin...
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 2.11.2010 21:08
Kirjoittaja 1500i
Takaluukku oli muistaakseni lähes aina märkä tuossa yhessä äkstekissäkin, kun sen avasi joten en pitäisi sitä ihmeenä.
Oletko katsonut onko verhoilut kastuneet? Vuotava lämppärin hana tai muuten sisälle tulevat vedet ym. Voihan ilmankosteuskin olla myös niin suuri, että se jo vetää pelkästään huuruun

vai onko ongelmaa kuivalla kelilläkin?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 3.11.2010 6:39
Kirjoittaja lada.h.s
Kuivalla kelillä ei ole ongelmaa. Lämppärin hana on vaihdettu. Autoa ei pidetä tallissa niinkuin Helmeä. Isäni auto oli ulkona pari päivää ja ikkunat
ei meinannu kirkastua millään. Ilmankosteus taitaa olla kuitenkin suurin syy.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 3.11.2010 6:44
Kirjoittaja lada.h.s
Laitoin tähän kuitenkin H4 set! En kovin suurta eroa huomannut. Tai H4set hehkulamppupohjilla.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 3.11.2010 21:56
Kirjoittaja Team perseauki racing
lada.h.s kirjoitti:Laitoin tähän kuitenkin H4 set! En kovin suurta eroa huomannut. Tai H4set hehkulamppupohjilla.
no kunhan saat sen kortin ja ajelu muuttu lähi sellin kiertämisestä matka ajeluksi niin syys iltana useamman sadan kilometrin lenkin jälkeen eron huomaa....
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 6.11.2010 1:07
Kirjoittaja pikku-maukka
Team perseauki racing kirjoitti:eskon kautta sai jo melkein kammon saappeihin... no tulipahan perehdyttyä. itsellä ei kyseisen herran kanssa mitään ongelmia. päin vastoin.
olikohan sillä 3 vai 4 kipaletta silloin kun olin itse tuolla ja yhden ainakin raahasi jostain lisää
juu yhden sain(siis jouduin)itsekkin purkamaan, viimeisen se hävitti kun itse tuolla vikaa vuotta vietin, siitä tuli itsellekin osia sopuhintaan tietty.
muuten olikin todellamukavamies, välillä kyllä sarisee ihan turhasta mut ei mullevaan ikinä
ja jopa ymmärsi kun oli paskapäivä.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 7.11.2010 17:13
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuolla kyseltiin ja havainnoitiin TakaPotkun takakontin märkyyttä. Syy on todella yksinkertainen. Takakonttiin pääsee lähes aina valumaan vettä. Vaikka varapyöräkotelo ja tankinpohjakotelo olisivat täysin ehjät vettä liruu sinne tankin alla tosiaankin lähes aina. Niin mistäkö?
Vesi pääsee peräkonttiin ja tankin pohjakoteloon polttoaineensyöttöputken kumikauluksesta. Joko tämä kumi on hapristunut, reikäinen tai siinä on selviä viiltoja tai sitten se on huonosti paikoillaan.
Kannattaa joskus sorkkia tankinpohjakotelon kumiproppua jos siinä on valmiina ne viillot. Näin voi todeta lilluuko siellä vettä. Kumiproppu voi myös olla ilman viiltoja ja tällöinhän vesi ei pääse sieltä ikinä mihinkään ellei pohjakotelo ole ruostunut seulaksi.
Miten sitten saa ulkonaseisovan auton lasit pysymään vähemmän huuruisina? Varsinkin TakaPotkun puhallukset ovat huonoja lähes aina. Jos autolla ei ajella pitkiä matkoja niin kosteushan ei pääse poistumaan matkustamosta.
Jos ajellaan vain vähän, niin ei kannata puhallutaa kuumaa ilmaa ollenkaan varsinkaan matalatehoisilla puhaltimilla. Jos puhallellaan kuumaa tapahtuu seuraavaa:
Kuuma ilma sitoo itseensä enemmän kosteutta kuin kylmä. Sisällä oleva kosteus lähtee liikkeelle ja lämmin ilma sitoo sen. Kun tämä kosteuskyllästyneempi ilma kohtaa kylmän ikkunan, kosteus tiivistyy kylmään pintaa. Jos puhallellaan vain viileää ilmaa laiseihin niin lämpötilaeroa ei ole eikä kosteus tiivisty ikkunoihin. Viileät puhaltelut eivät irroita sisustasta, laittioilta ja muualta matkustamosta niin paljon kosteutta ja se ei sitoudu viileämpään ilmaan.
Edellämainitut pätevät syksyllä ja talvella kun ilman suhteellinen kosteus on suuri ja lämpötilat pyörivät +10 viiva +-0. Asiahan on sitten aivan toisin kun on kunnolla pakkasta. Eli vesikeleistä on kysymys.
Nämä siis omia kokemuksia surkeiden TakaPotkupuhallusten parissa. Sama kyllä pätee Saranaankin.